Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PlantsTho schreef:Wat mij betreft rollen we de hele vee-industrie op, dus dan is er ook geen reden meer om dieren te houden.
Maar ik snap dat een volle trein vergelijkbaar is hoor!Heel vervelend is dat.
Askja schreef:Je utopische ideeën zijn je gegund PlantsTho, maar als je dergelijke extreme denkbeelden als uitgangspunt gaat nemen bij een discussie als deze, dan kun je toch van tevoren wel nagaan dat het een welles-nietes verhaal wordt?
PlantsTho schreef:Alle? Nee, dat hoor je mij niet beweren. Maar we hebben daarmee wel een van de grootste vervuilers te pakken.
PlantsTho schreef:@tamary: nee. Sowieso gaat het er om dat je bepaalde vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Je lichaam maakt het niet uit of deze uit plantaardig of dierlijk voedsel komt.
tamary schreef:Het lichaam moet het op kunnen nemen en als dat uit enkel plantaardig had gekund, was omnivoor zijn niet nodig geweest.
Ik heb dus ernstig twijfels bij jouw stelling dat voor een omnivoor alle voedingsstoffen vanuit alle mogelijke bronnen even toegankelijk zijn en je dus een deel van het mogelijk voedsel ter zijde kan schuiven zonder dat dat consequenties heeft.
PlantsTho schreef:tamary schreef:Het lichaam moet het op kunnen nemen en als dat uit enkel plantaardig had gekund, was omnivoor zijn niet nodig geweest.
Ik heb dus ernstig twijfels bij jouw stelling dat voor een omnivoor alle voedingsstoffen vanuit alle mogelijke bronnen even toegankelijk zijn en je dus een deel van het mogelijk voedsel ter zijde kan schuiven zonder dat dat consequenties heeft.
Vertel dan eens, wat zouden we niet uit plantaardig voedsel kunnen halen? B12, maar daar zijn (vegan) pilletjes voor, die dus voorkomen dat je een heel dier moet voeren/doden om aan je B12 te komen.
Magrathea schreef:Als dat zo is, dan zou iedereen die vlees/zuivel/eieren eet bijna geen tekorten moeten hebben toch?
Dan blijf ik het toch gek vinden dat degenen met tekorten vaak juist degenen zijn met de gezonde dieten met veel zuivel, vlees etc.
Ook wat B12 betreft, ik geloof dat 15% van de mensen een B12tekort heeft (dit wordt geschat) hoewel maar 1% van Nederland veganistisch leeft. Zelfs als die ene procent sowieso allemaal tekort hebben aan B12 vraag ik me af waar die overige 14% vandaan komt.
PlantsTho schreef:Alle? Nee, dat hoor je mij niet beweren. Maar we hebben daarmee wel een van de grootste vervuilers te pakken.
Askja schreef:Citaat:Eigenlijk precies zoals zeggen dat je zelf geen vlees eet heel gemakkelijk wordt opgevat als dat je jezelf moreel superieur zou vinden (en al helemaal wanneer je dat op internet doet. Ik ken vegetariërs, ex-vegetariërs en vleeseters maar heb nog nooit iemand gehoord over vermeende morele superioriteit van welk dieet ook). Als je dus sympathie en erkenning wilt krijgen bij de niet-boeren, dan is het niet zo'n goed idee om maar de hele tijd te roepen dat je zo hard werkt of dat boeren zo'n verschrikkelijk zwaar beroep hebben.
Het gaat om de manier waarop vegetarisme/veganisme hier door sommigen wordt neergezet, namelijk als de enige goede en juiste leefwijze. Daaruit spreekt wel degelijk een moreel superioriteitsgevoel, dat heeft niets te maken met het vegetarisch-zijn an sich.
Askja schreef:Het heeft naar mijn idee overigens ook weinig te maken met de discussie over hoe boeren zich op zouden moeten stellen tegenover critici, waar het in dit topic feitelijk over gaat/ging.
PlantsTho schreef:Wat mij betreft rollen we de hele vee-industrie op, dus dan is er ook geen reden meer om dieren te houden.
Maar ik snap dat een volle trein vergelijkbaar is hoor!Heel vervelend is dat.
PlantsTho schreef:tamary schreef:Dus inderdaad zonder kunstgrepen kom je er niet.
De kunstgreep van een heel dier voeden en doden bedoel je?Als we daarvoor veel goedkoper en diervriendelijker een pilletje voor kunnen maken, dan lijkt mij dat een minder grote kunstgreep
.
maura schreef:Ik vind het wel heel nuttig om na te denken over de vraag hoe boeren zich kunnen opstellen in discussies over onderwerpen als klimaat en dierenwelzijn. Waarbij ik me inmiddels ook afvraag of die boeren die ik ken een hoogst merkwaardige uitzondering zijn dat ze mij als normaal mens beschouwen en dat de meeste boeren eigenlijk per definitie een pesthekel hebben aan vegetariërs en veganisten.
En tevens zo weinig constructief. Als mensen beginnen te roepen dat wat hun betreft de hele veehouderij opgerold kan worden, wat is er dan nog voor grond voor een discussie die daadwerkelijk relevant is, namelijk die over de vraag hoe we met zijn allen kunnen komen tot een duurzamer en daar waar nodig ook diervriendelijker boerenbedrijf? Met de opmerking dat het etiket 'de groep vegans' een beetje kort door de bocht is, want er zijn genoeg vegans die minder fundamentalistisch tegen deze zaken aankijken.Citaat:Maar de boeren moeten zich wel soepeler opstellen en zomaar accepteren dat de groep vegans hun sector wegzet als moreel onverantwoord? Beetje oneerlijk als je het mij vraagt
Askja schreef:Citaat:Eigenlijk precies zoals zeggen dat je zelf geen vlees eet heel gemakkelijk wordt opgevat als dat je jezelf moreel superieur zou vinden (en al helemaal wanneer je dat op internet doet. Ik ken vegetariërs, ex-vegetariërs en vleeseters maar heb nog nooit iemand gehoord over vermeende morele superioriteit van welk dieet ook). Als je dus sympathie en erkenning wilt krijgen bij de niet-boeren, dan is het niet zo'n goed idee om maar de hele tijd te roepen dat je zo hard werkt of dat boeren zo'n verschrikkelijk zwaar beroep hebben.
Het gaat om de manier waarop vegetarisme/veganisme hier door sommigen wordt neergezet, namelijk als de enige goede en juiste leefwijze. Daaruit spreekt wel degelijk een moreel superioriteitsgevoel, dat heeft niets te maken met het vegetarisch-zijn an sich. Het heeft naar mijn idee overigens ook weinig te maken met de discussie over hoe boeren zich op zouden moeten stellen tegenover critici, waar het in dit topic feitelijk over gaat/ging.