Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:40

Mizora schreef:
Kinke, je verpest de sfeer. Ja, 269_life heeft er ook een handje van maar dat betekent niet dat jij het daarom dus ook mag doen. Het is van allebei irritant maar in zijn posts zit vaak nog enige onderbouwing, die mist bij jou op het moment volledig.

Ik ben die nare posts van 269 toch wel spuugzat ondertussen. En zo van nog een aantal bokkers (niet kinke)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:52

Ik moet er eigenlijk wel om lachen. Ik zeg dat sommigen een melkrobot zielig vinden, dan speel ik op de man? Ik vind het alleen maar bizar dat iemand een melkrobot zielig vindt, aangezien de koe dan zelf kan bepalen wanneer ze gemolken wil worden. Overigens heb ik geen idee of er iemand in dit topic zit die dit zielig vindt, echter ken ik de opmerkingen van o.a. de WD pagina.
Wat heb ik nog meer gezegd…oh ja…over de opmerking dat die arme koeien heel veel pijn hebben door die volle uiers, waarbij mijn nuchtere ik zegt dat het dan knap lastig zal zijn om daar een melkstel onder te hangen. Poeh…ik ben een echte sfeerverpester.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:59

Een pijnlijke uier is iets anders dan pijnlijke spenen lijkt me..
Bij een ontstoken kwartier zal een koe niet graag gemolken worden.. Maar een volle uier zou ik vergelijken met een volle blaas, wat zeker pijnlijk kan zijn, maar waarbij het melken juist een gevoel van opluchting geeft. Maar ik val in herhaling..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:01

De melkrobot vind ik een heel erg goede ontwikkeling, die juich ik alleen maar toe. Die voorkomt juist te volle uiers.

Maar als iemand die melkgift heeft gehad kan ik wel vertellen dat 'te vol' zijn zeer onprettig aanvoelt, maar dat het dan juist een grote opluchting is om te laten zogen. Dus dat het niet ondenkbaar is dat een koe die 'te vol' zou zijn juist geen probleem heeft met een melkstel, dat haalt dan namelijk de druk eraf.

Maartje1990

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:18

Ik blijf die contatante vergelijking met mensen raaar vinden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:19

Ik ook Maartje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:30

De 9 berichten voor mijn bericht erover voegden niets toe en je intonatie was/is uitermate onprettig. Ik ben die berichten van 269 ook aardig zat, maar daar zit dan nog iets van onderbouwing onder (zelfs al ben ik het er echt niet mee eens en zou hij best een opfriscursus leuke discussiepartner mogen volgen).

Hier heb ik vandaag weer een koetje geplaagd. "Onze" koe vindt het deze ronde niet tof. We zijn een voedingsproef aan het doen met fistelkoeien door zakjes met voedingsmiddelen (stro, gras en mais of soja) in de pens te hangen en daarnaast hebben we met cobalt op het nulpunt de pensinhoud gekleurd en nemen we iedere zoveel uur een penssapmonster om de doorstroomsnelheid te bepalen. Het nut? Leren werken met proefdieren en praktijkgegevens. De werkelijke resultaten zijn eigenlijk niet relevant.

Dit zijn koeien die pas zo laat mogelijk geslacht/vernietigd worden (ik weet niet of ze nog geconsumeerd mogen worden). Het is melkvee dat normaal in een loopstal staat maar voor de proef tijdelijk in een bind/grupstal. Ook als ze slecht drachtig worden, worden ze over het algemeen toch aangehouden omdat de aanvraag voor een nieuw proefdier kostbaar is. De operatie zelf kan onder lokale verdoving en lijkt de koe niet meer dan licht ongemak van te hebben en alleen de eerste week. Dat die pens deze week 10x geopend wordt zorgt wel voor een slechter pensklimaat dus dat ziet de boer wel terug in de melkgegevens, de melk mag in dit geval gewoon geconsumeerd worden.

Ook dit hoort bij mijn opleiding maar ook bij de veehouderij. Het gaat namelijk om voedingsproeven (ik doe een master Animal Nutrition). Onze koe trapt trouwens gelukkig niet, maar probeert je wel te pletten als ze de kans krijgt.

Vergelijken met mensen is inderdaad onzinnig en ontzettend hardnekkig, hoewel ik bij het specifieke geval van een volle uier wel verwacht dat het eenzelfde gevoel is. Juist dat is namelijk iets heel primitiefs, zowel het probleem als de prikkels die erbij vrij komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:30

Ik snap niet wat daar zo vreemd aan is, die vergelijking met mensen. Ons DNA is voor zo'n 80% gelijk aan dat van koeien.. Mensen kunnen redeneren, wat koeien waarschijnlijk niet doen, maar verder delen we heel veel gevoelens en emoties. Vermenselijken is niet goed, in de zin van een koe in een bedje met een dekentje in een warm huis willen stoppen, maar ik zie niet in wat er mis is met het proberen om je in te leven in een andere diersoort. Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'dieren zijn geen mensen en dus voelen ze niet dezelfde pijn als wij' :n

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:35

Maartje1990 schreef:
Ik blijf die contatante vergelijking met mensen raaar vinden

Melkgift werkt om en nabij hetzelfde. Dus dan is een vergelijking niet zo vreemd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:36

Ik ben er wel klaar mee Mizora. Het is maar net hoe je iets leest en opvat, ik vind mezelf totaal geen sfeerverpester en met mijn intonatie is ook niets mis vind ik. Dan tem je maar oid, of je slaat m'n berichten maar over. Noem me cynisch of whatever, prima. Iedereen is anders.
Ik vind bijvoorbeeld de post van 8nnemiek, haar laatste zin: Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'dieren zijn geen mensen en dus voelen ze niet dezelfde pijn als wij'
een ontzettende dooddoener en deze voegt ook absoluut niets toen. Het is namelijk ook heel makkelijk om te zeggen dat omdat ons DNA voor 80% gelijk is aan die van koeien dus dan voelen ze dezelfde pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:38

8nnemiek schreef:
Ik snap niet wat daar zo vreemd aan is, die vergelijking met mensen. Ons DNA is voor zo'n 80% gelijk aan dat van koeien.. Mensen kunnen redeneren, wat koeien waarschijnlijk niet doen, maar verder delen we heel veel gevoelens en emoties. Vermenselijken is niet goed, in de zin van een koe in een bedje met een dekentje in een warm huis willen stoppen, maar ik zie niet in wat er mis is met het proberen om je in te leven in een andere diersoort. Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'dieren zijn geen mensen en dus voelen ze niet dezelfde pijn als wij' :n

Mee eens. En daarbij, mensen zijn ook dieren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:41

Ik vind de post van 8nnemiek juist wel wat toevoegen. De ts die dit topic opende wilde graag een eerlijke kijk op hoe het er in de bio-industrie aan toe gaat, dan lijkt het me toch wel relevant te weten dat koeien dus net zo veel voelen als mensen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:44

Tja, nu wil je hier dus anderen jouw waarheid opleggen dat koeien net zoveel voelen als mensen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:48

Ja kan gewoon geen dieren met mensen vergelijken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:50

Kinke schreef:
Ik ben er wel klaar mee Mizora. Het is maar net hoe je iets leest en opvat, ik vind mezelf totaal geen sfeerverpester en met mijn intonatie is ook niets mis vind ik. Dan tem je maar oid, of je slaat m'n berichten maar over. Noem me cynisch of whatever, prima. Iedereen is anders.
Ik vind bijvoorbeeld de post van 8nnemiek, haar laatste zin: Het is wel heel makkelijk om te zeggen 'dieren zijn geen mensen en dus voelen ze niet dezelfde pijn als wij'
een ontzettende dooddoener en deze voegt ook absoluut niets toen. Het is namelijk ook heel makkelijk om te zeggen dat omdat ons DNA voor 80% gelijk is aan die van koeien dus dan voelen ze dezelfde pijn.

Nou, als je kijkt naar zenuwbanen en pijn receptoren is dat toch echt wel te vergelijken. Alleen is pijn een relatief iets, is de belevenis van pijn ook een emotioneel iets. Dat zal bij koeien heel anders zijn, ze kennen wel emoties als in angst e.d., maar dat is zo anders als bij ons dat je dat niet kan vergelijken.

Maar al met al, melkgift werkt gewoon vrijwel hetzelfde. Een volle borst zal een zeer onprettig gevoel zijn, een volle uier ook.
Nu heb ik alleen nog maar op TV gezien hoe koeien reageren op een echt te volle uier, was tijdens een ruimingsactie en de boer (met tranen in zijn ogen) mocht de koeien niet nog even melken. Hun geloei ging door merg en been. Dat dat erg pijnlijk was was wel duidelijk. Het was echt hartverscheurend.

Denk dat als ze die boer niet tegen hadden gehouden de koeien hadden staan dringen om gemolken te worden en helemaal niet moeilijk hadden gedaan erover. De opluchting zou enorm zijn geweest voor ze.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:50

Of het precies even veel is weet ik niet, daarvoor zouden de zenuwen etc onder de loep genomen moeten worden en vergeleken moeten worden. Maar relevant voor het topic is het absoluut.

Daarnaast zijn mensen idem dito een diersoort.

Maartje dat is wat jij vindt, dat is niet per definitie de waarheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:51

Kinke schreef:

Zo komt jouw tekst dus wel over, Kinke. Je zegt dat je mensen niet met dieren kan vergelijken..
Wil je een stelling maken, dan lijkt het me logischer om te zeggen 'mensen zijn voor 80% gelijk aan koeien, en dus is het goed mogelijk/zeer waarschijnlijk dat ze dezelfde soort pijn voelen'.

Sfeerverpester.. Ja je bent wel een van de weinige mensen die nogal persoonlijk tegen 269_life tekeer gaat :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:51

Waarom zouden wij in godsnaam de enige 'superieure' soort zijn met gevoelens en specifieke gedragingen? Natuurlijk lijken andere dieren niet volledig op ons, maar bij zoogdieren zijn de basale dingen toch redelijk gelijk hoor... Heet dat niet gewoon logisch denken?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:52

Kinke schreef:
Tja, nu wil je hier dus anderen jouw waarheid opleggen dat koeien net zoveel voelen als mensen.

Kan je aantonen dat de zenuwen en pijn receptoren bij koeien anders zijn dan?
Ook koeien reageren gewoon op pijnprikkels, het zijn en blijven wel zoogdieren, net als wij zijn.

De meeste dieren kunnen beter omgaan met pijn is mijn observatie, maar net doen alsof dat allemaal zo anders werkt vind ik een beetje vreemd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:53

Ergens zei iemand hier iets over dat de kalfjes zielig waren omdat ze in een koud hok lagen. Voor ons mensen zou dat inderdaad koud zijn. Voor een kalf (die een vacht heeft) is dat niet zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:57

Maartje1990 schreef:
Ergens zei iemand hier iets over dat de kalfjes zielig waren omdat ze in een koud hok lagen. Voor ons mensen zou dat inderdaad koud zijn. Voor een kalf (die een vacht heeft) is dat niet zo.

Het 'koud' gedeelte lijkt me inderdaad het probleem niet. Waarschijnlijk ging dat meer over het 'hok' gedeelte ;) Of over het 'zonder moeder'..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:58

Dat kan wel, ligt aan de omstandigheden. Ondanks dat kalfjes een vacht hebben, hebben ze ook voeding en beweging nodig om die warmte op te wekken en vast te houden. En wanneer het daar aan schort (veelal het laatste) kan het best dat een kalf het koud heeft.
Maar ik denk dat je dat niet perse bedoeld? Een vergelijking daarmee maken met de mens (vermenselijken) is daarin misschien niet terrecht omdat een kalf een vacht heeft en een mens niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:59

Maar dat zeg ik helemaal niet, dat ze geen pijn kunnen voelen. Het betekent ook niet dat je mens en dier 1 op 1 kunt vergelijken.

Dat ik tegen 269 tekeer ga heeft te maken met waar die club voor staat, namelijk het inbreken in stallen. Overigens gaat 269 ook tekeer, dus ik denk dat hij/zij prima kan incasseren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:00

Ach ik denk altijd maar zo, is het mijn manier van dieren houden?
Zou ik accepteren dat iemand zo een paard zou houden?

Nope? Dan eet ik geen vlees :)

Ondertussen ben ik vanaf mn 12e een vegetariër.
Om op de voedingstoffen even door te zagen, ik ben bloeddonor en heb een goede ijzerwaarde en b12 waarde. Enige waar ik mee moet oppassen is mijn vit. D, ik neig persoonlijk om daar laag te zitten :)

Verder help ik wel op een biologische geitenboederij met melkgeiten, dus anti-boer ben ik niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:02

Of dieren dezelfde pijn voelen als mensen is een nieuw discussiepunt, daar kan je dus over discussieren. Door direct het erop te gooien dat het onzin is en dat je er zo moe van wordt, geeft aan dat jij nu niet in bent voor discussieren, dan is misschien het rode kruisje (dat btw. in mijn browser helemaal niet rood is zie ik nu) even een handiger idee, gezien het een discussieforum is.

Van dieren is heel lang gedacht dat ze überhaupt geen pijn konden voelen. Hell, zelfs afwijkende (bijvoorbeeld zwarte) mensen werd gedacht dat ze dat niet konden. Maar ondertussen is van paarden bewezen dat ze een gevoeligere huid hebben dan mensen door te kijken naar de buitenste cellaagdikte en de hoeveelheid zenuwuiteinden en de totale dikte van de cellen tussen de zenuwuiteinden en het huidoppervlak.

Overigens, over het scheiden van koe en kalf:
Wat is beter vanuit welzijnsoogpunt, gemeten aan het dier?

‘Hier is vrij veel onderzoek naar gedaan in de laatste dertig jaar. Als voorbereiding op de geboorte wordt het maternale gedrag van de koe volledig hormonaal aangestuurd. Maar als het kalf is geboren, maakt die hormonale sturing plaats voor sturing door de prikkels van het kalf. Evolutionair is dat voordelig: als het kalf doodgeboren is, moet de koe daar geen energie in steken. Na de geboorte neemt het kalf het initiatief. Als het kalf wil drinken, komt moeder in actie. Als je het kalf direct weghaalt, dooft het maternaal gedrag van de koe snel uit, vooral bij koeien die geen ervaring hebben opgebouwd met het grootbrengen van een kalf.’

Dat voelt tegennatuurlijk.

‘Precies, mensen hebben het idee dat dit anders in elkaar zit. Wij zijn opgegroeid met de hechtingstheorie van John Bowlby, dat een goede hechting bij kinderen allerlei psychologische problemen later voorkomt. Maar tussen zoogdieren bestaan grote verschillen in de mate waarin hun jongen bij de geboorte afhankelijk zijn van moederzorg. De koe lijkt in dit opzicht veel meer op de gnoe, waarbij het kalf extreem zelfredzaam ter wereld komt. Onder natuurlijke omstandigheden verstopt de koe het kalf de eerste drie dagen in het struikgewas. Ze is er dan niet altijd bij, maar houdt op enige afstand de wacht en zoogt het kalf enkele keren per dag. Daarna groeit het kalf op met leeftijdsgenoten in de kudde. Naarmate koe en kalf langer bij elkaar blijven wordt de band hechter. Dus als we de Kamermotie uitvoeren, kan er juist een welzijnsprobleem ontstaan als we kalf en koe na – zeg – twee maanden gaan scheiden.’

https://resource.wageningenur.nl/nl/sho ... lzijn-.htm