Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:03

Ik zou niet alles beleggen. Maar 5-6% van mijn spaargeld en dan kijken hoe dat gaat en eventueel toevoegen. De beurzen stijgen in principe over de lange termijn altijd. Vastgoed is idd veel geld in 1 keer. Dat is nog niet voor direct :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:15

Ik heb de afgelopen 6 jaar wel 2 stukken weiland gekocht. Eentje van net geen 62a in 2011 en eentje van 43a vorig jaar, in 2016. De prijs voor beide ongeveer €3/m² en ze waren allebei vrij van pacht. Ze liggen zo'n 8km uit elkaar.

De eerste is de meest interessante voor verkoop als ik dat zou willen. Heeft 2 schuilstalletjes + opbergstal (kan alsnog als ponystal gebruikt worden), pal aan een straat, vlakbij veldwegen, goed bereikbaar, niet al te natte grond (maar helaas ook niet echt droog in de winter), er is een waterput met pomp aanwezig. Stukken weiland en landbouwgrond binnen 2km worden tegenwoordig verkocht aan €4 à €5/m² (in slechtere toestand dan waarin de mijne zich bevindt). Deze weide wordt als het goed is dit najaar kapotgespoten, gefreesd en volledig opnieuw ingezaaid. Ik zou ze dus makkelijk met winst kunnen verkopen (heb er ook al vraag naar gehad) maar dat doe ik niet. Ten eerste omdat stukken weiland in dezelfde prijsklasses minder gunstig gelegen zijn of er is een hoop werk aan. Ten tweede omdat ik enkel verkoop als ik er een groter stuk grond voor in de plek kan vinden, en hier zijn het vooral postzegeltjes aan woekerprijzen. En ten derde omdat ik er zelf gewoon heel blij ben, de paarden hebben het er goed, alles is vlakbij... Zo'n plek vind je niet snel meer.

Mijn andere weiland ligt minder gunstig, is zeiknat in de winter maar voor de zomer dan weer het ideale weiland. Waar bij anderen de boel bruingeel kleurt heb ik nog steeds groen, sappig gras in overvloed. Deze ligt verder van de weg af en je kan er enkel met een jeep of traktor komen ivm de iets diepere bandensporen.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:24

poes schreef:
Zijn er ook mensen die geld beleggen hier of in vastgoed investeren of iets?

Ik doe aan crowdfunding, maar dar zet ik natuurlijk niet alles naartoe. Kort samengevat werkt het alsvolgt: Ik 'leen' geld uit aan bedrijven/particulieren die geld nodig hebben voor een investering. Daarvan zie ik vooraf het risicopercentage. Maandelijks ontvang ik aflossing & Rente, en na een periode van 1 tot 5 jaar (verschilt, geeft het bedrijf vantevoren aan) heb ik mijn investering + Rente (6 tot 9% op jaarbasis) weer terug. Hier zit natuurlijk wel het risico aan dat het bedrijf in de problemen kan komen, maar tot op heden (doe het nu 2 jaar) is dit bij mij nog niet voorgekomen.

Mijn verdeling is alsvolgt:

Crowdfunding: +/- 16%
Deposito (2 jaar voor 1.05% per jaar rente, loopt nog niet heel lang): +/- 34%
Vrij opneembaar: +/- 50%

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:37

Leuk topic!

Ik ben sinds kort aan het sparen voor de inleg voor een eigen huis. Wil pas over een paar jaar serieus gaan rondkijken, maar aangezien je tegen dan maar 100% meer kan lenen zal ik toch zelf met wat geld over de brug moeten komen.

Leuk om hier te lezen hoe iedereen het doet! Ik heb in ieder geval direct al eens gekeken bij moneyou, scheelt toch gelijk een stukje rente met mijn eigen bank :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:05

Dank je jooproo (autocorrect maakt heel toepasselijk 'kooptip' van je naam :') ). Dat lijkt mij echt leuk om te doen ook.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:07

Ik spaar ook! Ik heb voor mezelf een buffer bepaald en alles daarboven gaat naar een nog kleine studieschuld. Die hoef ik nog niet af te lossen, maar ik ben er liever vanaf :+

Daarnaast sparen mijn vriend en ik samen voor een dakkapel en een nieuwe badkamer. Maar dat zal nog wel even duren :=

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:04

jooproo schreef:
poes schreef:
Zijn er ook mensen die geld beleggen hier of in vastgoed investeren of iets?

Ik doe aan crowdfunding, maar dar zet ik natuurlijk niet alles naartoe. Kort samengevat werkt het alsvolgt: Ik 'leen' geld uit aan bedrijven/particulieren die geld nodig hebben voor een investering. Daarvan zie ik vooraf het risicopercentage. Maandelijks ontvang ik aflossing & Rente, en na een periode van 1 tot 5 jaar (verschilt, geeft het bedrijf vantevoren aan) heb ik mijn investering + Rente (6 tot 9% op jaarbasis) weer terug. Hier zit natuurlijk wel het risico aan dat het bedrijf in de problemen kan komen, maar tot op heden (doe het nu 2 jaar) is dit bij mij nog niet voorgekomen.

Mijn verdeling is alsvolgt:

Crowdfunding: +/- 16%
Deposito (2 jaar voor 1.05% per jaar rente, loopt nog niet heel lang): +/- 34%
Vrij opneembaar: +/- 50%

Ik heb hier ook al naar gekeken maar kan op het moment weinig goede site vinden. Via wat voor instelling oid doe jij dit?

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:25

Naath86 schreef:
Ik heb hier ook al naar gekeken maar kan op het moment weinig goede site vinden. Via wat voor instelling oid doe jij dit?

https://www.geldvoorelkaar.nl/

Goede en betrouwbare site :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:40

Nog even een kleine tip: stel je termijn van je energie hoger in. Dan spaar je ongemerkt ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:43

Ik denk niet dat wij dat kunnen in België.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:50

Ik huur inc g/w/e en internet, zowel dit appartement als dadelijk mijn duplexje.
Voordeel is dat ik altijd een vast bedrag betaal, nadeel is dat ik geen teruggave heb van electra etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:11

Varekaj schreef:
Ik denk niet dat wij dat kunnen in België.

Ik kan zelf instellen wat ik per maand aan energielasten betaal. Op dit moment heb ik hem op 120 euro per maand staan voor mij alleen. Ik zou nu dus 170 euro terugkrijgen.
Ik moet alleen helaas nog 7 maanden wachten. Maar het komt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:11

lor1_1984 schreef:
Ik huur inc g/w/e en internet, zowel dit appartement als dadelijk mijn duplexje.
Voordeel is dat ik altijd een vast bedrag betaal, nadeel is dat ik geen teruggave heb van electra etc.

Dat is jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:14

Bij ons moet je de meterstand doorgeven en op basis daarvan krijg je dan een afrekening op het einde van het jaar. Afhankelijk van het verbruik van dat jaar wordt dan je maandelijkse bijdrage vastgesteld. Verbruik je het jaar nadien minder, dan krijg je terug en zakt dat bedrag. Ik denk echter niet dat je in België dan bewust kan kiezen om alsnog elke maand meer te betalen dan ze vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:29

Bij ons geven ze een advies. Maar doordat ik begin dit jaar veel te veel moest bijbetalen heb ik het termijnbedrag een stuk de hoogte in gegooid. Ik denk dat wij hetzelfde systeem hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:38

Ik betaal vrij redelijk voor mijn woning denk ik , soort van rijtjeshuis uit 1956 . 160 euro per maand , 3 slaapkamers helaas enkel glas en onder dubbel glas .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:24

In België kun je dit bedrag ook aanpassen. Maar dit is als een renteloze lening die je uitgeeft: imo nutteloos dus. Je kunt dan beter zelf dat bedrag sparen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:53

Ik heb Nuon ook zo'n 30 euro hoger per maand gezet. Rond februari krijg ik de jaarafrekening en aangezien ik die maand altijd minder inkomen heb, trek ik het op die manier een beetje recht.

Hier gaat het vakantiegeld 'helaas' op aan de verjaardag van mijn jongste twee kinderen, het behandelen en zindelijk maken van de 4 kittens van mijn poes die 2 weken geleden bevallen is, en haar laten helpen zodra de kittens een nieuw huisje hebben gevonden. Aangezien het waarschijnlijk allemaal vrouwtjes zijn en ik er zelf ook eentje wil houden, wil ik ook haar laten helpen. Dus bye bye vakantiegeld haha!

Gelukkig de maand erna wel weer kinderbijslag voor 4 kinderen, daar blijft vast een leuk bedrag van over, alhoewel dan ook de kosten voor de middelbare school van mijn oudste komt ( a la eerste jaar rond de 400 euro )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:07

Varekaj schreef:
Bij ons moet je de meterstand doorgeven en op basis daarvan krijg je dan een afrekening op het einde van het jaar. Afhankelijk van het verbruik van dat jaar wordt dan je maandelijkse bijdrage vastgesteld. Verbruik je het jaar nadien minder, dan krijg je terug en zakt dat bedrag. Ik denk echter niet dat je in België dan bewust kan kiezen om alsnog elke maand meer te betalen dan ze vragen.

Dat kan wel, hebben wij ook gedaan. Hun voorstel was exact wat wij het jaar daar voor per maand verbruikt hadden. Dat vonden we te risicovol, met een beetje strengere winter zouden we al moeten bij betalen. Dus hebben we ons termijn bedrag hoger gezet, liever maandelijks iets meer betalen en dat eventueel terug krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:49

De rentes stellen al niks meer voor. Ik kreeg laatst een bericht van de ING. Rentepercentage is nu 0,15 procent. Ik betaal liever nu ook teveel en zo heb ik toch volgend jaar een leuk centje eventueel achter de hand

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:45

poes schreef:
In België kun je dit bedrag ook aanpassen. Maar dit is als een renteloze lening die je uitgeeft: imo nutteloos dus. Je kunt dan beter zelf dat bedrag sparen.

Ik denk dat het meer is dan men 1. liever terug krijgt aan het eind van het jaar dan betaalt en 2. je hebt ineens 'extra' geld waar je niet aan kunt komen door het jaar heen, je 'spaart' onbewust, het kost je geen moeite om bijv. het niet op te maken.
Als je er strikt naar kijkt is het inderdaad een renteloze lening en brengt sparen op een andere manier meer rendement op; het rendement is hier alleen niet de doorslaggevende factor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:54

Ik spaar idd ook via ING voor een belachelijk lage rente. Nu nog wel positief, als hij straks negatief wordt (wat er wel aan zit te komen) neem ik het op of gaat het op mijn lopende rekening. Vastzetten wil/durf ik niet, ben aan het sparen voor een aantal grote uitgaven en wil dan niet ingewikkeld hoeven doen met het opnemen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:14

Emmaa_ schreef:
Ik spaar idd ook via ING voor een belachelijk lage rente. Nu nog wel positief, als hij straks negatief wordt (wat er wel aan zit te komen) neem ik het op of gaat het op mijn lopende rekening. Vastzetten wil/durf ik niet, ben aan het sparen voor een aantal grote uitgaven en wil dan niet ingewikkeld hoeven doen met het opnemen.

Dat gaat echt niet gebeuren, dan haalt iedereen massaal z'n geld namelijk weg bij de bank.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:30

Huh, negatieve spaarrente? Dat lijkt me heul sterk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:35

Toch is het geen ondenkbaar scenario. In andere landen is het al eerder gebeurd en aangezien de rente nu zo blijft dalen kan het best zijn dat het in de nabije toekomst 0% wordt of dus zelfs negatief. Dan trekken mensen inderdaad massaal hun geld weg, waardoor je een bankencrisis krijgt.