Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:20

Fiebie schreef:
Homo's mogen dus wel homo's zijn, maar mogen geen gemeenschap hebben? :?

jawel hoor, enkel niet met elkaar ;-)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:20

Fiebie schreef:

Zo denken vele geloven er inderdaad over.. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:22

Fiebie schreef:

Er zijn mensen die er zo over denken inderdaad. Wel steeds minder, zoals ik al aangaf.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:28

Fiebie schreef:

Ja de homo mag bestaan, zolang hij zich maar niet laat verleiden tot het uitvoeren van de daarbij behorende handelingen. Net als pedofilie eigenlijk. Die mensen mogen ook bestaan, maar worden pas veroordeeld als ze ook daadwerkelijk toegeven aan hun gevoelens. Het grote verschil is alleen dat er bij homo's twee mensen zijn die het met elkaar eens zijn dat zij gemeenschap gaan hebben (tenzij je als priester een jongetje onder je toga laat "kijken" Oke, flauw) en bij pedofilie is het kind het er (meestal) niet mee eens. Of niet in staat om nee te kunnen zeggen en daarom verboden. Tenzij je een omgekeerde pedofiel bent en op ouder valt, en boven de 16 bent... maar dan is er geen sprake van pedofilie.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:28

WilmaBoy schreef:
Fiebie schreef:

jawel hoor, enkel niet met elkaar ;-)

_O- _O- _O-

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:39

WilmaBoy schreef:
=> dus God is bijgevolg een uitvindsel van de mens en daarom niet bestaand }:)

Dat kan ik niet weten, maar ik weet wel dat mensen geneigd zijn betekenis te zien ook als ergens geen betekenis is. Ook zijn mensen geneigd om verbanden te leggen, ook al zijn die er niet. En tot slot is de opbouw van onze identiteit sterk gelinkt aan gezinsssystemen (ouders zijn de basis voor je identiteit) dus is het logisch dat we verwachten dat er een soort opper-ouder is die weer aan de basis staat van alle mensen.

Dus ik zeg wel; of God nu bestaat of niet. De mensen zouden er hoe dan ook één hebben verzonnen. Maar daarmee sluit ik natuurlijk niet uit dat er echt een mannetje is die ergens aan de touwtjes trekt. Het lijkt mij alleen niet erg waarschijnlijk.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:43

sallandval schreef:
WilmaBoy schreef:

Dat kan ik niet weten, maar ik weet wel dat mensen geneigd zijn betekenis te zien ook als ergens geen betekenis is. Ook zijn mensen geneigd om verbanden te leggen, ook al zijn die er niet. En tot slot is de opbouw van onze identiteit sterk gelinkt aan gezinsssystemen (ouders zijn de basis voor je identiteit) dus is het logisch dat we verwachten dat er een soort opper-ouder is die weer aan de basis staat van alle mensen.

Dus ik zeg wel; of God nu bestaat of niet. De mensen zouden er hoe dan ook één hebben verzonnen. Maar daarmee sluit ik natuurlijk niet uit dat er echt een mannetje is die ergens aan de touwtjes trekt. Het lijkt mij alleen niet erg waarschijnlijk.

met deze stelling wil ik volledig akkoord gaan :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:13

WilmaBoy schreef:
sallandval schreef:
Volg je het nog? De enige conclusie die ik trek is: zo verwarrend en voor interpretatie vatbaar kan alleen mensenwerk zijn. :+

En dat is een mening en geen feit...

Mear

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:11

Ik vind het ergens best 'grappig' dat als iemand hier post hoe zij 'gered zijn' door God en allemaal, prachtig, mooi, geweldig, super etc. is.. maar op pagina 7 postte ik dit:

Mear schreef:
Je moest eens weten hoe ik me als klein kind vaak tot God heb gewend aan mijn bed in de hoop of dat hij mij alsjeblieft kon helpen.. Netjes tijdens het avond eten meebidden in de hoop dat hij mij die steun zou bieden waar ik zo'n behoefte aan had. Huilend, smekend.

Ik zal het wel niet verdiend hebben dan.. En dat is precies de reden dat ik me er van af heb gezet. Ik los het wel gewoon zelf op, de tijd heeft geleerd dat ik dat dus heel goed zelf kan en niks of niemand anders daar voor nodig heb.

Niemand die daar een reactie op had..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:16

Dat komt omdat er gewoon niet altijd een reactie op is. Wij weten ook niet alles, hebben ook niet overal een antwoord op. Ja, ik vind het klote voor je. Echt, oprecht. Maar wat verwacht je voor reactie dan - afgezien van het feit dat ik toen nog niet meelas zou ik het ook niet weten..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:24

Ik was aan het bijlezen en toen zag ik weer wat reacties voorbij komen op een verhaal dat het zo mooi was enzo. Dan denk ik toch, tsja dan komt er natuurlijk wel een reactie, want dat is God. Maar op zoiets wat ik neerzet komt er geen reactie. Snap dat jullie niet alles weten, maar ik vraag mij toch af hoe jullie daar dan tegen aan kijken..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:30

Persoonlijk vind ik dat ook heel moeilijk. Ik snap ook niet altijd waarom God ergens voor kiest. Tegelijk was ik er ook niet bij en kan ik ook niet in jouw hart kijken. Die twee dingen samen maken voor mij de situatie te vaag om er iets zinnigs van te kunnen zeggen... Kan wel gaan zitten raden, maar daar wordt ook niemand wijzer van. Ik kan slechts het antwoord geven dat ik het niet weet. Sorry.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:32

Hoef jij absoluut geen excuus voor te maken :n, maar dat stukje wat ik eerder quote maakt voor mij het moeilijker om er in te geloven. 'Hij' heeft het voor zichzelf en (als ik jullie moet geloven ;)) voor mij 'verpest'.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:14

Blue_Eyes schreef:
WilmaBoy schreef:

is geloven op zich dat ook niet? Een mening en geen feit? (met alle respect bedoeld natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:59

Mear ik heb jou reactie over het hoofd gezien denk ik.
Ik kwam een dag later in dit topic maar had wel voorgaande pagina's gelezen.

Dat jij als kind God niet hebt ervaren in een moeilijke tijd is verdrietig :(:) .
Ik kan mij wel goed voorstellen dat jij daar door tot de conclusie bent gekomen dat God niet kan bestaan.
En dat jij die keuze opgegeven moment ook hebt gemaakt "Ik geloof niet meer in God".
Is heel begrijpelijk :j

Ik heb het als kind ook erg moeilijk gehad.
Ik ben pas rond mijn 24 gaan geloven in God, rond mijn 20 ging ik zoeken naar antwoorden, naar de zin van het leven en op zoek naar antwoorden.
Over waarom ik zo'n moeilijke kindertijd had en waarom ik zo snel als meisje van 13 volwassen moest worden.
Hoewel mijn ouders beide katholiek zijn en ik vroeger als kind wel in de kerk kwam begreep ik het niet.
Thuis hadden we geen bijbel maar er werd wel gebeden aan tafel. Verder kwam het geloven in God niet ter sprake.
Pas toen ik ging zoeken naar antwoorden en zelf de bijbel ging lezen begon ik anders tegen mijn jeugd aan te kijken.
Ik dacht altijd dat God niet bestond omdat ik hem in mijn kindertijd niet heb ervaren, tenminste zo voelde dat.
En toen ik ging geloven in God wilde ik weten waarom hij er toen niet voor mij was.
En beetje bij beetje ging ik de liefde van God herkennen in de mensen die tijdens mijn kindertijd om mij heen waren.
En ik ging zien dat God er wel was voor mij alleen herkende ik het eerder niet.
Het doel van mijn persoonlijke geloof is dan ook om steeds meer van Jezus te willen laten zien.
Op die manier kan God door mij heen werken en kan hij mij gebruiken op plaatsen waar Gods liefde nodig is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:40

Mear schreef:
Ik was aan het bijlezen en toen zag ik weer wat reacties voorbij komen op een verhaal dat het zo mooi was enzo. Dan denk ik toch, tsja dan komt er natuurlijk wel een reactie, want dat is God. Maar op zoiets wat ik neerzet komt er geen reactie. Snap dat jullie niet alles weten, maar ik vraag mij toch af hoe jullie daar dan tegen aan kijken..

Ik vind het heel erg dat jij het zo hebt ervaren. Maar net wat blue_eyes zegt, ook ik weet niet alles van God en zijn beweegredenen, en sommige gebeden lijken wel niet verhoord te worden.
Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt, ik heb gebeden voor iets en daarna ik heb een bak ellende over me heen gekregen en dacht toen ook van: nou, lekker dan, als God bestaat laat hij me nu wel even mooi zitten.

Later (vele jaren :+) heb ik geleerd dat alles wat je overkomt wel een bedoeling heeft, althans zo zie ik dat in mijn geloof. Het leven met God is geen garantie voor een lang en gelukkig leven met veel rozegeur en maneschijn.
Ik ontdekte dat ik daar in mijn jongere jaren een hele andere visie op had, ik dacht: als ik maar genoeg bid, redt God me wel en verder leef ik lekker mijn eigen leven. Zo werkt het helaas niet. Voor je kan leven met God is het de bedoeling je leven in Zijn handen te leggen, volledig te vertrouwen op Hem. Pas kan kun je horen wat Hij je zegt en wat Hij van je vraagt. En Hij zal je altijd willen helpen, al is het soms niet op de manier die je zelf voor ogen had. Je kan iemand 'helpen' door het leven zo makkelijk mogelijk te maken, maar je kan iemand ook helpen om sterker te worden door moeilijke dingen op het pad. God geeft je niet wat je vraagt, God geeft je wat je nodig hebt :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:41

Sommige vatten het op als erg dat je god niet hebt ervaren.....

Het enige wat ik denk is, wat goed dat je al jong hebt ervaren dat je de dingen zelf moet aanpakken. :)
Dat je er wel degelijk alleen voor staat, maar dat jij alleen goed genoeg bent.
Zelfstandig zijn, jezelf credits geven voor de dingen die je hebt bereikt, jezelf goed voelen door hetgeen jij hebt gedaan en hebt bereikt.

Jij bent jij door jezelf!

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:23

Fiebie schreef:
Jij bent jij door jezelf!

de nieuwe slogan voor L'Oreal ;-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:55

WilmaBoy schreef:
Blue_Eyes schreef:

is geloven op zich dat ook niet? Een mening en geen feit? (met alle respect bedoeld natuurlijk)

Dat kun je zo stellen, inderdaad. Maar om in een topic met als titel 'waarom bestaat God wel/niet voor jou' zo overtuigd de conclusie neer te smijten dat God dus een verzinsel is, vind ik wat cru. Vandaar mijn opmerking.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:12

Iedereen heeft recht op een eigen conclusie :D
En zo niet..... doe ik het toch. :o Vraag maar aan OsMo :+

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:23

Blue_Eyes schreef:
WilmaBoy schreef:

Dat kun je zo stellen, inderdaad. Maar om in een topic met als titel 'waarom bestaat God wel/niet voor jou' zo overtuigd de conclusie neer te smijten dat God dus een verzinsel is, vind ik wat cru. Vandaar mijn opmerking.

waarom? Omdat de deductie welke ik maak niet overeenkomt met jouw beeld (waar ik alle repect voor opbreng trouwens).
Ik geloof in iets, met name dat mensen elkaar kunnen helpen op verschillende vlakken en op deze manier een rijker leven kunnen leiden, net zoals mensen ook het omgekeerde kunnen doen en een ander zijn leven kunnen verwoesten. Maar dat vind ik niet godsdienstig (God/duivel want dat doe je met een bewuste keuze). Bepaalde zaken kunnen niet verklaard worden en staan onder de noemer mirakels, maar ook vanuit godsdienstig perspectief kan het niet worden verklaard laat staan uitgelegd. Waarom schrijven we een dergerlijk iets dan toe aan een God? Omdat het niet kan verklaard worden is het van Hoger hand?

Zoals ik al gezegd heb kan ik mooie eigenschappen vinden binnen godsdiensten, maar ook de weerzijde van de medaille bestaat en die wordt maar al te graag begraven en daar wordt liever niet over gepraat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:02

Door de stelligheid waarmee die geponeerd wordt. Zoals ik al eerder aanhaalde: als ik zeg: "God is er en dat is de enige, heilige Waarheid en iedereen die dat niet gelooft gaat naar de hel", dan krijg ik heel Bokt over me heen.
Sterker nog: als ik me slechts afvraag wat er zou gebeuren als ik dat zou zeggen, krijg ik al behoorlijk reactie. Dus waarom mag die stelligheid wel als je niet-gelovig bent, maar niet als je gelovig bent?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:08

Blue_Eyes schreef:
Door de stelligheid waarmee die geponeerd wordt. Zoals ik al eerder aanhaalde: als ik zeg: "God is er en dat is de enige, heilige Waarheid en iedereen die dat niet gelooft gaat naar de hel", dan krijg ik heel Bokt over me heen.
Sterker nog: als ik me slechts afvraag wat er zou gebeuren als ik dat zou zeggen, krijg ik al behoorlijk reactie. Dus waarom mag die stelligheid wel als je niet-gelovig bent, maar niet als je gelovig bent?

B-E, van mij mag je gerust deze stelling maken, ik zal je er niet anders op aankijken of op een andere manier met je communiceren. Je bent wie je bent, je hebt je waarden en daar hecht jij jouw belang aan. Wie ben ik om die tegen te spreken? Maar een gezonde discussie hierover voeren met stellingen, pro's en contra's maakt daar imo geen afbreuk aan...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:09

Misschien wil je even teruglezen wat ik al voor reactie heb gekregen op alleen maar de insinuatie wat er zou gebeuren als ik zoiets zou zeggen? ;) Kan jij het wel goedvinden, heel veel mensen op Bokt ziijn het niet met je eens.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:21

maar daar kan ik niet op afgerekend worden...
je hebt het recht om je mening op een vrije manier te uiten. Niemand heeft weliswaar ooit iets gezegd over de kritiek end.