Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:03

verootjoo schreef:
Mo idd een heel goed stuk. Sorry, lees hem nu pas. Maar dat is idd precies wat ik ook geloof.

Je hebt in het leven gewoon te maken met 2 grote machten. Je moet je daar niet mee willen bemoeien. Je moet je niet willen bemoeien met dingen die niet voor mensen zijn. God wil je daarvoor beschermen en heeft daarvoor de regel gesteld dat je je niet met occulte zaken bezig moet houden.
Als je in God gelooft en Hem in je hart hebt, sluit Hij je 'automatisch' af. Paranormale 'gaves' komen daarom ook alleen bij niet-gelovige mensen voor.

Wie zegt dat mensen die paranormaal begaafd zijn niet geloven? Misschien niet op jouw manier, dat is iets anders. Je kunt niet zo kort door de bocht oordelen over mensen waar je blijkbaar weinig weet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:05

Ouwe schreef:
verootjoo schreef:
Mo idd een heel goed stuk. Sorry, lees hem nu pas. Maar dat is idd precies wat ik ook geloof.

Je hebt in het leven gewoon te maken met 2 grote machten. Je moet je daar niet mee willen bemoeien. Je moet je niet willen bemoeien met dingen die niet voor mensen zijn. God wil je daarvoor beschermen en heeft daarvoor de regel gesteld dat je je niet met occulte zaken bezig moet houden.
Als je in God gelooft en Hem in je hart hebt, sluit Hij je 'automatisch' af. Paranormale 'gaves' komen daarom ook alleen bij niet-gelovige mensen voor.

Wie zegt dat mensen die paranormaal begaafd zijn niet geloven? Misschien niet op jouw manier, dat is iets anders. Je kunt niet zo kort door de bocht oordelen over mensen waar je blijkbaar weinig weet.

Iets minder kort door de bocht: bij mensen die niet in God geloven.

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:11

Ik zou hem (helaas) nog wat korter moeten maken....

Sommigen geloven ook oprecht in God, maar houden zich toch zeer sterk bezig met het occulte.

Zij hebben dan wel een geloof maar geen inhoudelijke kennis. Dit geloof is dan vaak gewoonte wat van huis uit is meegekregen.

Ik heb wel eens aan iemand gevraagd die met doden praat en met dieren enzo of ze in God geloofde. Daar kwam een hele koele ja uit, want juist die mensen, met hun "gaven" weten dondersgoed wie de Baas is! En of dat ze erin geloven.

Maar ernaar handelen dat is gewoon iets wat nog onbekend is. En dan moeten ze ook loskomen van het occulte.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:14

Ik geloof niet, en voor buitenstaanders kan ik erg cru zijn over het geloof.
Ik zie het namelijk als iets primitiefs dat stamt uit de oertijd waarin mensen het onweer nog niet konden verklaren. Ik zie religie als een bron van ellende (er zijn immers velen levens voor verloren gegaan ("hekserij", oorlogen, eerwraak) ). Natuurlijk kan ik me voorstellen dat mensen zich er prettig bij voelen en er houvast aan hebben maar ik ben zelf erg anti religieus ingesteld en zie dan ook graag dat staat en religie worden gescheiden. Bovendien is het in mijn ogen onmogelijk dat "God" ALLE mensen op de wereld tegelijkertijd in de gaten kan houden, weten wat er in AL die personen omgaat etc etc.
En verder vind ik een heleboel zgn. regels uit de bijbel of koran oid maar vreemd. Ik heb me niet al te veel erin verdiept dus veel verstand heb ik er ook niet van, maar daar heb ik dan ook geen behoefte aan. Excuses als ik iemand beledigd heb maar zo is mijn mening over welke religie dan ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:16

Zooist schreef:
Ik zou hem (helaas) nog wat korter moeten maken....

Sommigen geloven ook oprecht in God, maar houden zich toch zeer sterk bezig met het occulte.

Zij hebben dan wel een geloof maar geen inhoudelijke kennis. Dit geloof is dan vaak gewoonte wat van huis uit is meegekregen.

Ik heb wel eens aan iemand gevraagd die met doden praat en met dieren enzo of ze in God geloofde. Daar kwam een hele koele ja uit, want juist die mensen, met hun "gaven" weten dondersgoed wie de Baas is! En of dat ze erin geloven.

Maar ernaar handelen dat is gewoon iets wat nog onbekend is. En dan moeten ze ook loskomen van het occulte.

Imo kun je niet in God geloven én je bezig houden met occulte zaken. God sluit je als het goed is af voor dat occulte. :)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:20

verootjoo schreef:
Iets minder kort door de bocht: bij mensen die niet in God geloven.

Dat mensen niet op jouw manier in God geloven hoeft niet te betekenen dat ze niet in God geloven. Alleen anders dan jij. Dus je opmerking is nog steeds aardig kort door de bocht.

Maar goed, iedereen heeft het recht op zijn/haar eigen geloof en waarheid. Het is wel jammer dat er bepaalde uitspraken gedaan worden terwijl diegene niet weten waar ze het over hebben. Ik ga me daarom niet verder in deze discussie mengen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:37

Ik geloof in God dat hij uit een maagd is geboren en dat hij voor mijn zonden aan het kruis is gestorven! Ik geloof niet in de oerknal, hoe kan dat? een knal, boem en er was een aarde? zo'n explosie word alleen maar troep van! daar zijn zovveel onderzoeken over geweest maar ze kunnen nog steeds nix vinden. Ik geloof dat God de bijbel heeft geschreven, wie anders? ik zou het echt niet zomaar bedenken hoor! ;) ik ben trouwens ook genezen van mijn angsten en van die genezingen die ik zie met eigen ogen zie begin ik ook steeds meer te geloven!

ps: wat ik zo grappig vind is dat deze toppics altijd zo hard lopen! :o
Volgens mij houd iedereen het wel heel erg bezig ook al ben je niet gelovig!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:48

Ismy meis.. de bijbel is niet door god geschreven maar door mensen. De verschillende namen als bv leviticus waren de schijvers van de stukken die nu behoren tot het boek. De bijbel is een interpertatie uit die tijd, door de eeuwen heen zijn veel stukken dan ook niet meer zo naar voren gehaalt (anders zou jij geen wol met katoen mogen dragen) Als god al de bijbel had geschreven dan had het boek zichzelf op sommige vlakken niet zo tegen gesproken (bv heb je naaste lief, maar moord wel een compleet dorp uit als zij niet geloven ondertussen god ons onze eigen keuze gaf)

Edit, overgens is er ook onderzoek gedaan na het bestaan van goed (even terug komende op het oerknal stuk) maar ook daar is geen bewijs van. Het zou heel goed kunnen dat god de evolutie is begonnen en het daarna lekker zijn gang heeft laten gaan. Bv zoals wij een tuin beginnen en het vervolgens volwassen laten worden.. zien hoe de bomen groeien en langsaam aan de tuin meer leven krijgt. Een oerknal is in mijn ogen net zo ongeloofwaardig dan dat 1 persoon alles in elkaar heeft gezet.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:06

Benfan schreef:
Ismy meis.. de bijbel is niet door god geschreven maar door mensen. De verschillende namen als bv leviticus waren de schijvers van de stukken die nu behoren tot het boek. De bijbel is een interpertatie uit die tijd, door de eeuwen heen zijn veel stukken dan ook niet meer zo naar voren gehaalt (anders zou jij geen wol met katoen mogen dragen) Als god al de bijbel had geschreven dan had het boek zichzelf op sommige vlakken niet zo tegen gesproken (bv heb je naaste lief, maar moord wel een compleet dorp uit als zij niet geloven ondertussen god ons onze eigen keuze gaf)

haha dat bedoel ik ook :+
maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik het niet zomaar zou verzinnen.
en die mesnen zoals leviticus, Johannes, etc zouden het ook niet zomaar bedenken ;)
ben wel met je eens!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:26

ismy schreef:
Ik geloof in God dat hij uit een maagd is geboren en dat hij voor mijn zonden aan het kruis is gestorven! Ik geloof niet in de oerknal, hoe kan dat? een knal, boem en er was een aarde? zo'n explosie word alleen maar troep van! daar zijn zovveel onderzoeken over geweest maar ze kunnen nog steeds nix vinden. Ik geloof dat God de bijbel heeft geschreven, wie anders? ik zou het echt niet zomaar bedenken hoor! ;) ik ben trouwens ook genezen van mijn angsten en van die genezingen die ik zie met eigen ogen zie begin ik ook steeds meer te geloven!

God heeft de bijbel geschreven, en dat weet je zeker met als argument dat je dat zelf niet zomaar zou kunnen bedenken? Er zijn misschien wel duizende onderzoekers, wetenschappers etc. die de oerknal-theorie hebben 'bedacht', das toch ook mogelijk? Dus waarom zouden een stel mensen niet de bijbel hebben bedacht? Ik vind het veel aannemelijker dat mensen de bijbel hebben bedacht dan dat god dat via allerlei profeten heeft gedaan. Maargoed dat kan aan mijn nuchtere levenshouding liggen, ik zal het in het midden laten. Ik weet namelijk net zo min iets zeker als dat ieder ander mens op deze aarde iets met 100% zekerheid kan vaststellen.

Even over het genezen zijn van je angsten. Je zegt dat je geen angsten meer hebt? Maar ik ga ervan uit dat je niet 100% zondenvrij door het leven gaat, je zult vast wel eens iets gedaan hebben wat als zonde gezien kan worden. (aangezien bepaalde verkeerde gedachten al een zonde zijn) Dus ben je dan niet bang dat god je geen gratie verleent wanneer je aan de poort van de hemel komt? Ben je niet bang om naar de hel te gaan?

IMO is religie nog steeds afhankelijk van angst. Het is opgebouwd uit angst voor het hiernamaals. Maar das mijn opinie zoals al eerder gezegd.

ik weet dat ik heb gezegd dat ik niet meer zou reageren, maar de verleiding was nu ff te groot. sorrow!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:30

winnietje3 schreef:
Ik zie het namelijk als iets primitiefs dat stamt uit de oertijd waarin mensen het onweer nog niet konden verklaren. Ik zie religie als een bron van ellende (er zijn immers velen levens voor verloren gegaan ("hekserij", oorlogen, eerwraak) ). Natuurlijk kan ik me voorstellen dat mensen zich er prettig bij voelen en er houvast aan hebben maar ik ben zelf erg anti religieus ingesteld en zie dan ook graag dat staat en religie worden gescheiden. Bovendien is het in mijn ogen onmogelijk dat "God" ALLE mensen op de wereld tegelijkertijd in de gaten kan houden, weten wat er in AL die personen omgaat etc etc.
En verder vind ik een heleboel zgn. regels uit de bijbel of koran oid maar vreemd. Ik heb me niet al te veel erin verdiept dus veel verstand heb ik er ook niet van, maar daar heb ik dan ook geen behoefte aan. Excuses als ik iemand beledigd heb maar zo is mijn mening over welke religie dan ook.

Tsjah, ik deel je mening wel. Ik heb van kleinsaf aan netjes m'n godsdienstlessen gevolgd, mijn ouders zijn gelovig, m'n familie is gelovig, maar ik wist al voor m'n plechtige communie dat dit niks voor mij was. Ook al zou ik het willen, ik kan niet in God geloven, zeker niet op de manier en in het beeld gevormd door het Christendom.

Ik vraag mij altijd af: Wat als mensen niet door andere mensen zouden worden 'ingelicht' over het Christendom? Dus het niet bij wijze van spreke met de paplepel worden ingegoten en er nooit over gehoord zouden hebben... Zouden zij dan geloven?

Even een vraagje aan de Christenen: Waarom is jullie geloof het goede? Mensen die geloven in de pakweg Allah, of Boedha staan toch ook open voor iets hoger? Waarom is God dan niet tot hen gekomen? Waarom geloven zij dan in een andere god? En waarom is geloven in verschillende goden zo plaats/cultuurgebonden? Stel je nu voor dat je in een Islamitisch land zou zijn geboren, zou je dan ook in God geloven?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:32

verootjoo schreef:
Imo kun je niet in God geloven én je bezig houden met occulte zaken. God sluit je als het goed is af voor dat occulte. :)

Misschien krijgen paragnosten al hun informatie wel direct van God, maar denken ze zelf dat ze in gesprek zijn met geesten terwijl ze eigenlijk in gesprek zijn met God. Wat weet jij daar nou van? Wat weet ik daar nou van? Ik kan in niemands hoofd kijken, ik kan ook niet met god praten om het hem te vragen. Eigenlijk kan ik maar heel weinig :+ Is er eigenlijk uberhaupt wel iets wat met zekerheid vastgesteld kan worden?
De meeste paragnosten die ik op tv zie geloven ook zeer zeker in God, om maar even CHAR als voorbeeld te noemen. Niet dat ik vaak naar dit soort programma's kijk, is voor mij net zo saai als de evangelische omroep maar dat ff terzijde.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:34

Citaat:
Even over het genezen zijn van je angsten. Je zegt dat je geen angsten meer hebt? Maar ik ga ervan uit dat je niet 100% zondenvrij door het leven gaat, je zult vast wel eens iets gedaan hebben wat als zonde gezien kan worden. (aangezien bepaalde verkeerde gedachten al een zonde zijn) Dus ben je dan niet bang dat god je geen gratie verleent wanneer je aan de poort van de hemel komt? Ben je niet bang om naar de hel te gaan?

IMO is religie nog steeds afhankelijk van angst. Het is opgebouwd uit angst voor het hiernamaals. Maar das mijn opinie zoals al eerder gezegd.

Over de zonden, iedereen heeft zonden, ik ook. Ik geloof dat ik moet belijden en dan vragen voor vergeving maar dat wil echt niet zeggen dat ik zondevrij door het leven ga. ik maak net zoveel fouten als iedereen! God houdt van je zoals je bent :(:)

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:39

ja mezelf :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:40

ismy schreef:
Citaat:

Over de zonden, iedereen heeft zonden, ik ook. Ik geloof dat ik moet belijden en dan vragen voor vergeving maar dat wil echt niet zeggen dat ik zondevrij door het leven ga. ik maak net zoveel fouten als iedereen! God houdt van je zoals je bent :(:)

Maar je gaat zondenvrij door het leven omdat je naar de hemel wilt toch? Of anders gezegd: Je gaat (zoveel mogelijk) zondenvrij door het leven omdat je ander bang bent om in de hel te belanden?
Als je zoveel mogelijk zondenvrij door het leven wilt gaan, omdat je (net als ik) er niet van houdt om slechte dingen te doen, dan begrijp ik je helemaal. Maar dan heeft die keuze om het goede uit het leven te halen dus niet direct iets met God te maken. Dan doe je goede dingen omdat je een goed mens bent. Wat ik persoonlijk veel waardevoller vind aan iemand. Wanneer iemand iets goeds doet omdat ie iets goeds wil doen, ipv goed doen omdat je anders niet in de hemel komt en god boos op je is. Snap je mijn gedachtegang een beetje?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:51

Ik geloof ook alleen in mezelf.

Ik vind sommige dingen echt nergens op slaan. Als ik weet dat iemand gelovig is houd ik daar wel rekening mee door niet te vloeken (doe ik de laatste tijd al amper).

Ik vind bepaalde dingen ook nergens op slaan. Dieren zouden niet naar de hemel gaan omdat ze geen ziel hebben... en mensen wel :? dus je mag er ook niet voor bidden. Vaak kun je beter met dieren om gaan dan met mensen. Op zondag niet hardlopen, maar ondertussen wel in de kerk zitten. Als je doordeweeks bid dan is dat toch wel voldoende.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:01

Tevens wil ik aan deze discussie nog even een hersenspinseltje die in mijn hoofd omgaat plaatsen. De volgende punten maken dat ik het creationisme niet erg aannemelijk vind:

1 Stel er bestaat dus een ontwerper, een god, die ons heeft gecreeerd.
2 Dan moet de ontwerper toch minstens zo complex zijn als hetgeen hij ontwerpt
3 derhalve moet er een ontwerper van de ontwerper bestaan, die heeft echter ook weer een ontwerper nodig, en die ontwerper heeft ook weer een ontwerper nodig (x oneindig) --> ad infinitum , en dus verwerpelijk.

God wordt vervangen door hetgeen we nog niet weten, en dat wordt steeds minder, wat god misschien wel uiteindelijk overbodig maakt.

Dan wil ik nog even ingaan op 1 van de bovenstaande posts, waarin wordt gesuggereerd dat god misschien wel de evolutie in gang heeft gezet:
Causaliteit veronderstelt dat een oorzaak altijd voor een gevolg plaatsvind. Immers zonder oorzaak is er geen gevolg toch? Er is dus tijd nodig. Nu wordt over het algemeen aangenomen in de kosmologie dat tijd en ruimte mét de oerknal zijn ontstaan. Dat wil dus zeggen dat er logischerwijs géén tijd bestond voor de oerknal, omdat er geen sprake is van tijd. Je afvragen wat er voor de oerknal is is daarmee een zinloze vraag geworden, want er is geen tijd voor de oerknal en dus is vragen wat er voor de oerknal is hetzelfde als vragen wat er ten noorden ligt van de noordpool, of wat er ten zuiden van de zuidpool ligt. Beide zijn onmogelijke en zinloze vragen.

Als laatste punt voor de mensen die geen boodschap hebben aan wetenschappelijke dingen:
Hoe kun je overtuigd zijn dat dingen die je niet ziet (of waarneemt in het algemeen) toch bestaan? Hoe is zoiets te onderscheiden van illusie of mythe?

In dit topic hoor ik vaak dat gelovigen 'weten' of 'voelen' dat hun god bestaat. Wat hieronder precies verstaan wordt, zal per gelovige verschillen.
Het probleem hiermee is dat gelovigen van verschillende geloven dit beweren.

Dit zou dus het bewijs moeten zijn dat al deze goden bestaan.

wat de grote monotheïstische godsdiensten (christendom, jodendom en de islam) uitsluiten.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:04

Een ander probleem is dat dit persoonlijk ervaren niet te onderscheiden is van illusie. Er zijn ook mensen die hebben ervaren dat ze door buitenaardse wezens ontvoerd zijn. Is dit dan het bewijs voor het bestaan van intelligent buitenaards leven? Ervaringen zijn het product van onze werkende hersenen en daardoor ook gevoelig voor invloeden hierop. Verschillende soorten drug als LSD, paddo's en alcohol (in mindere mate), beïnvloeden de werking van de hersenen en daardoor ook onze ervaring. Ook bepaalde hersenaandoeningen kunnen ervaring beïnvloeden. Zo kan bijvoorbeeld temporaal kwab epilepsie (TLE) tot sterke religieuze ervaringen leiden. De symptomen van dit ziektebeeld zijn onder andere terug te vinden bij prominente religieuze figuren als Moses, Paulus en de profeet Mohammed. Een ervaring van iets tussen de oren is geen teken dat het daarbuiten ook bestaat.

Hoewel bovenstaande voorbeelden uitzonderlijk en pathologisch (ziekelijk) zijn, zijn bepaalde religieuze ervaringen duidelijk terug te voeren op bepaalde hersentoestanden. In hun boek "Why God Won't Go Away" beschrijven twee Amerikaanse wetenschappers hun onderzoek naar de hersentoestanden van biddende rooms-katholieke nonnen en mediterende Tibetaanse boeddhisten. Hieruit bleek dat religieuze ervaringen samenvielen met ongewone hersenactiviteit. Uit de neuropsychologische analyse blijkt dat sommige delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de grens tussen het 'ik' en de wereld dramatisch veranderen tijdens een diepe spirituele ervaring. Hersenscans tonen aan dat het zelfgevoel van gelovigen helemaal verdwijnt of oneindig groot wordt. Ze ervaren een gevoel van oneindige ruimte en eeuwigheid of van een tijd- en ruimteloze leegte.
Deze gevoelens worden al millennia omschreven door gelovige of mediterende mensen. Dit is een van de redenen waarom religies zoveel gemeenschappelijke kenmerken hebben. De verschillen worden onder andere veroorzaakt door cultureel bepaalde interpretaties van die toestanden. Het afsluiten van zintuiglijke informatie berooft dat deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de oriëntatie van het individu, van de nodige input. Daardoor valt de grens tussen het 'zelf' en de wereld weg. Ritmische geluiden, repetitieve zinnen als in matra's of gebeden, bepaalde geuren en uitzonderlijke fysieke gebaren kunnen een reactie veroorzaken in delen van het brein die spirituele gevoelens genereren.

Ik denk dat de ervaring, waarvan gelovigen menen dat het een bewijs is voor het bestaan van hun god is, simpelweg iets menselijks is: iedereen heeft het. Het verschil zit dan ook in de interpretatie en verklaring van die ervaring.
De ervaring van de schoonheid en complexiteit van de natuur bijvoorbeeld, zal een christen aan God toeschrijven, een moslim aan Allah en een aanhanger van een natuurgodsdienst diep in de jungle misschien weer aan een andere godheid. Een atheïst, die deze ervaring net zo goed kan hebben, zal dit toeschrijven aan de natuur zelf, en zal misschien over een verklaring hiervoor nadenken. Dit doet echter niets af aan de echtheid en heerlijkheid van zo'n ervaring!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 01:17

Oke nog eentje dan, ben lekker op dreef vanavond :P

Er wordt hier beweerd dat wat in de bijbel staat waar is omdat dat is opgeschreven door schrijvers die door God geïnspireerd waren. God zelf is dus de eigenlijke auteur van de bijbel. Hoe weten we dit? Dat staat in de bijbel. Zo is de cirkel rond. Dit noemt men een drogreden, wat we allemaal vast wel kennen van de nederlandse les: "Een `drogreden` (schijnreden, denkfout, sofisme) is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 02:03

ismy schreef:

ps: wat ik zo grappig vind is dat deze toppics altijd zo hard lopen! :o
Volgens mij houd iedereen het wel heel erg bezig ook al ben je niet gelovig!

Ik geloof dat jij je beetje moet informeren over de oerknal ;) Ik zeg niet dat je erin moet geloven overigens, dat is jouw zaak... Maar IMO kan je niet oordelen over het waarheidsgehalte van de oerknal als dit de beste beschrijving is die je er van kan geven.

Zooist

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:29

Christel, heb je je studieboeken erbij gehaald?

Je tonatie ben je in ieder geval nog niet kwijtgeraakt en je wijzende vingertje ook niet.

Interessante informatie die je opgeschreven hebt maar 's het bedoeld is om gelovigen in God aan het denken te zetten is het tevergeefs geweest.

Ik geloof in de Bijbel al gaat de hele wereld op zijn kop staan, ook al staat er tegenover mij iemand die verklaard dat hij Jezus is.

Ook dat staat allemaal al beschreven in de Bijbel.

Ismy, wat een onwijze openbaring moet dat voor je geweest zijn. God is zoveel sterker dan de ziekten! Onwijs gaaf, blijf eraan vast houden, maar dat zit wel goed hè?

Ik ben het met jou eens trouwens wat betreft de oerknal. Opeens een explosie en er was een aarde??? En dan mogen wij daar van Christel niet zo over oordelen maar moeten we ons daar beter in verdiepen.... Ik wil me daar niet eens in verdiepen. Ik wil me niet verdiepen in deze materie die voor mijn geloof niet de waarheid is.

Ik zou zeggen: verdiep je eens volledig in onze interpretatie van het ontstaan van de aarde. Er zijn legio boeken over. Heb jij toch ook geen zin in.

Als iemand zegt in God te geloven komt hij of zij bij het grote publiek altijd betrouwbaarder over. Let op: bij het grote publiek.

Wanneer een char (slechtste voorbeeld want die is zelfs op tv ontmaskert) zegt dat zij gelooft in God kweekt zij goodwill. Niks meer en niks minder.

De zaken die zij uitvoert zijn (volgens wat ik geloof en met mij nog een aantal anderen hier) occult en komen niet van God.

Hierboven of op de vorige pagina staat een stukje beschreven hoe wij dit zien en geloven.

Alle vragen staan ook in dat stuk beantwoord dus ik zou zeggen: lees even terug!

Christel: jouw vergelijking over de ronde cirkel in je laatste post vind ik erg mooi! Rond is rond. Daarbinnen ben je veilig, geborgen en vol van liefde! Een cirkel is rond en ketst alle aanvallen een andere kant op ( gooi maar eens een stuiterbal tegen een rondlopende muur. Als je recht gooit ketst die mooi een andere kant op)

Een cirkel heeft geen begin en geen eind. Die is er voor de Eeuwigheid! Tot in alle Eeuwigheid!

Amen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:39

christel1857 schreef:
Maar je gaat zondenvrij door het leven omdat je naar de hemel wilt toch? Of anders gezegd: Je gaat (zoveel mogelijk) zondenvrij door het leven omdat je ander bang bent om in de hel te belanden?
Als je zoveel mogelijk zondenvrij door het leven wilt gaan, omdat je (net als ik) er niet van houdt om slechte dingen te doen, dan begrijp ik je helemaal. Maar dan heeft die keuze om het goede uit het leven te halen dus niet direct iets met God te maken. Dan doe je goede dingen omdat je een goed mens bent. Wat ik persoonlijk veel waardevoller vind aan iemand. Wanneer iemand iets goeds doet omdat ie iets goeds wil doen, ipv goed doen omdat je anders niet in de hemel komt en god boos op je is. Snap je mijn gedachtegang een beetje?

christel, ik blijf om je lachen. Ik ben absuut niet op deze manier aan het leven omdat ik bang ben naar de hel te gaan! Haha!

Ik leef dit leven omdat ik ervaar wat God in mijn leven doet. En hoe fijn het is om altijd iemand bij je te hebben! Het 'goed' leven en het doen van 'goede' dingen is daar absoluut ondergeschikt aan.

Op de eerste plaats staat God. Daarna de rest pas.

Als gelovige hou je je helemaal niet bezig met de hel. Overigens is angst ook iets wat niet van God komt dus ik kan al helemaal geen angst meer hebben.

Ik weet dat als iets of iemand mij wat wil doen dat ik gewaarschuwd wordt. Ik ben veilig, waar dan ook! En dat is wat ik geloof. Niet omdat ik bang ben voor de hel.

De duivel is onder mijn voeten! Nog geen snorhaar is zichtbaar! Angst, ziekte, misleiding, lust, hebberigheid, roddel, vraatzucht, verdriet, onmacht, slap zijn, inzet kwijt zijn, noem maar op. Allemaal onder mijn voeten!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:50

christel1857 schreef:
1 Stel er bestaat dus een ontwerper, een god, die ons heeft gecreeerd.
2 Dan moet de ontwerper toch minstens zo complex zijn als hetgeen hij ontwerpt
3 derhalve moet er een ontwerper van de ontwerper bestaan, die heeft echter ook weer een ontwerper nodig, en die ontwerper heeft ook weer een ontwerper nodig (x oneindig) --> ad infinitum , en dus verwerpelijk.

1. Amen!!!!!
2. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld! Dus: ja! Daarnaast is door de zondeval ons hersengebruik sterk gereduceerd met dank aan die snorhaar! Dus God is nog veel complexer. Daarom kunnen WIJ daar met ons verstand niet bij.
3. Waarom moet er een ontwerper zijn van een ontwerper. De ontwerper is geestelijk. Dus dat is niet met mensenlijk maatstaven te vergelijken of te meten.

Dit is een antwoord naar hetgeen waar ik in geloof!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:48

winnietje3 schreef:

ja zo zie ik het ook , alles wat een beetje vreemd is zoals een zesde zintuig worden "duivelse zaken "genoemd , nog niet zo heel lang geleden , [toen mijn ouders klein waren ] moesten ze in de klas een kruisje slaan , als het onweerde , en zeggen "Spaar ons Heer " en ws bestaat dit nog steeds , ik ben blij dat ik zonder angst voor de duivel leef hoor , maw ben blij dat ik god niet gevonden heb .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:51

Ja... alle gelovigen hebben last van temporaal kwab epilepsie, of gebruiken drugs :roll:
Of zijn op een andere manier pathologisch.

Christel; wáárom moet je ons zonodig overtuigen dat God niet bestaat. We worden toch niet ongelovig :\ En ik word knap moe van die teksten van je, heb je zelf wel door dat die hele teksten 'drogredenen' zijn?

Overigens geloven Joden, Christenen en Islamieten in dezelfde God, maar dat terzijde...

Daarbij: het blijft geloof. Of je er nu wel of niet in gelooft, dat moet ieder voor zich weten. Maar ik geloof wel, en wil heel graag over mijn geloof vertellen aan mensen die oprecht geïnteresseerd zijn en goede vragen hebben. Ik wissel graag van gedachten maar ik heb weinig trek om mezelf telkens te moeten verdedigen...