Rijlessen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Rijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:26

Je mag met een begeleider rijden die geen instructeur is. Maar die moet dan wel 8 jaar zijn of haar rijbewijs hebben (zonder het kwijt gespeeld te zijn via meneer rechter geloof ik). Dus 8 jaar aan een stuk. :) Je krijgt een voorlopig rijbewijs als je de theorie hebt afgelegd (en geslaagd bent) en dan mag je kiezen of je met begeleider rijd of met rijschool. Na 2x zakken op je rijexamen is er verplicht 6 uur rijles te volgen voor je opnieuw mag gaan.

Chantal16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:26

Jullie krijgen morgen idd een verslag van mij 1e rijles! :P

Maar het is echt apart dat het allemaal zo verschilt per land!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:49

Het lijkt me best eng, dan kan er niemand toch ingrijpen als het misgaat? Als ik niet meer op tijd kan remmen, vertrouw ik er op dat mijn instructeur het doet, maar dat kan dan dus niet. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:50

Er bestaat zo iets als een handrem. :) En iemand die al 8 jaar zijn rijbewijs heeft zal ook wel zo slim zijn om je niet meteen de baan op te sturen.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:03

Ik denk trouwens dat ik het systeem van Nederland toch prettiger vind.. Kost natuurlijk wel veel meer geld, dat is wel het nadeel. Maar als ik nu bijvoorbeeld naast mijn ouders in de auto zit dan zie ik hun zo vaak dingen doen die vroeger wel mochten, en nu niet meer.. En zij weten niet dat dat nu allemaal anders is. Als zij mijn begeleider zouden zijn.... :+

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:07

Een handrem, tja, ik denk dat we het niet gered hadden daarmee. :+
Mijn ouders kunnen prima rijden, hoor, maar ik denk niet dat ze me alles op de goede manier aan zouden kunnen leren. We hebben het er laatst nog over gehad: als heel Nederland opnieuw theorie- en praktijkexamen zou moeten doen, dan waren alle files zo opgelost. :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:16

Ik zie het Belgische systeem veel meer zitten. Lekker op het gemakje met een begeleider het leren, geen geld/tijdsdruk. Heerlijk juist.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:35

Net weer les gehad. :) Ging wel goed, hele les op de snelweg gereden. In -en uitvoegen geoefend, doodeng trouwens. := Maargoed dat komt vast wel goed. Ook nog in een langzaam rijdende file gestaan dus dat was ook wel een goede oefening haha. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:41

Suusoi schreef:
Ik denk trouwens dat ik het systeem van Nederland toch prettiger vind.. Kost natuurlijk wel veel meer geld, dat is wel het nadeel. Maar als ik nu bijvoorbeeld naast mijn ouders in de auto zit dan zie ik hun zo vaak dingen doen die vroeger wel mochten, en nu niet meer.. En zij weten niet dat dat nu allemaal anders is. Als zij mijn begeleider zouden zijn.... :+

Je MOET niet met je ouders he, ik geloof dat dat hier fout begrepen word, je bent niet verplicht om met je ouders te gaan, je mag ook meteen, zoals ik nu doe, met de rijschool gaan. Dat is je eigen keuze.

Anoniem

Ik vind het wel leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen Nederland en Belgie :j ( en daarmee verwelkom ik Kath natuurlijk gelijk even hier :D )

Clien, ik vind de snelweg helemaal niet eng :7 ik stond helemaal te stuiteren toen ik er eindelijk op mocht, en nu rij ik daar zo als een malle dat ik van de week een file bijna over het hoofd zag :7

Julia

Ik ook net 2 uur les gehad. Heb een onwijs vermoeiende/intensieve dag gehad, dus was echt kapot. Gelukkig in de auto weer goed wakker, erg fijn gereden ondanks het slechte weer. Instructeur en ik allebei weer helemaal tevreden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:43

:D Mooi zo Juul :j

Ik heb dat ook, hoe moe ik ook ben (of sochtends vroeg, of savonds enorm laat) achter het stuur ben ik wakker :j

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:47

Jep, dat heb ik ook. Moet zeggen dat ik nu wel voel hoe moe ik eigenlijk ben. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:50

Uhuh, dan krijg je na het rijden ineens zo'n klap, gewoon bizar :=
Dan staat de man met de hamer ineens voor de deur :+

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:53

pharagirlke schreef:
Suusoi schreef:

Je MOET niet met je ouders he, ik geloof dat dat hier fout begrepen word, je bent niet verplicht om met je ouders te gaan, je mag ook meteen, zoals ik nu doe, met de rijschool gaan. Dat is je eigen keuze.

Ja ik begrijp het wel! Sorry, niet duidelijk er bij gezet denk ik. Ik doelde meer op het deel dat anders is als in Nederland ;)

Ik kan me trouwens ook goed vinden in wat MonaLieske zegt! Met mijn ouders rijden en dan de handrem gebruiken := en ik denk inderdaad ook dat ze het dan gauw op de verkeerde manier aanleren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:57

IMO komt de handrem dan hetzelfde over als de ingreep van de instructeur met de voetrem, al is het misschien wat minder goed voor de auto :j

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:27

Ik snap de belgische regels wel, hoor, maar ik probeerde het me gewoon even voor te stellen. Om erachter te komen dat die manier voor mij niets zou zijn. :P

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:30

:wave:

Ik mag vrijdag pas weer rijden. Heb ma-di-wo examens, en donderdag is hemelvaart :+
3 juni afrijden, heb er nu al zin in :D

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:34

Ik heb ook vrijdag pas weer rijles. Normaal op dinsdag, maar het kon dus gelukkig ook nog op vrijdag. Nadeel is alleen dat de week daarop dan waarschijnlijk al vol is, maar goed, dat zien we dan wel weer.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:56

Ik heb vanmiddag ook weer rijles gehad.
Ging best goed weer :j
Op een gegeven moment reden we een 30km zone uit en ik ging zelf al wat harder richtig 45, omdat er een scherpe bocht aan kwam. Ik liet gas los en we gingen maar harder en harder dus ik ook remmen. Kijk vervolgens mijn rij-instructeur aan en zeg "zeg wat is de bedoeling??" zegt ie o sorry ik zat met mn voet tegen het gas :+

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:07

Vrijdag heb ik na 2 weken weer les.. meneer was even op vakantie geweest :)

Hoop dat ik kan lessen, mijn knie is een beetje uit zijn staat :)

Baal wel! wilde deze zomer rijbewijs halen, en dan brommer verkopen, en dat geld te kunnen gebruiken voor een auto.. Vandaag ongeluk gehad en mijn brommer is total loss!!
Zal denk ik langer moeten gaan wachten op mijn koekblik..

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:33

Unwritten schreef:
Ik vind het wel leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen Nederland en Belgie :j ( en daarmee verwelkom ik Kath natuurlijk gelijk even hier :D )

Clien, ik vind de snelweg helemaal niet eng :7 ik stond helemaal te stuiteren toen ik er eindelijk op mocht, en nu rij ik daar zo als een malle dat ik van de week een file bijna over het hoofd zag :7

Op de snelweg rijden vind ik ook niet eng, juist leuk! :D
Maar het invoegen vind ik wel eng. :P

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:10

Ik vind de snelweg echt het leukst, dacht vandaag alleen wel waarom trapt 'ie ineens zo op de rem? Ging ik 150. :o

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:05

haha ik kan me hier ook melden :)

ik heb nu ongeveer 8 lessen gehad..
heb alleen wel dat die auto steeds afslaat :')

haha oeps 150 :P
lisje90; dies ook leuk _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:30

Paula schreef:
Ik vind de snelweg echt het leukst, dacht vandaag alleen wel waarom trapt 'ie ineens zo op de rem? Ging ik 150. :o

Dat dacht ik donderdag ook.. maar toen had ik een file over het hoofd gezien :7