Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:06

Jij zegt dat het godsonmogelijk is om geesten op te roepen - dat is dus in mijn geloof al per definitie niet waar. Misschien geen menselijke geest, maar wel een geest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:21

Alleen heeft god nooit geleefd als mens , dus dat is dan weer geen vergelijk ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:30

Dat heeft hij wel degelijk - in de persoon van Jezus Christus.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:37

Ik vind dat de discussie een wending neemt waardoor hij al gauw in een patstelling zal belanden...

Kan het mis hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:43

Ik denk dat je gelijk hebt - want noch Faye, noch ik zullen ook maar een stapje in elkaars richting doen in dit geval. Daarvoor liggen onze denkwijzen veel te ver van elkaar af.

Dus waar zullen we het eens over hebben? ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:19

Zo, ik heb wel lekker olie op het vuur gegooid... }:)

Spiritisme is voor mij het contact zoeken met geesten. Mediums dus.
Ik geloof dat 95% van het hele circus (zoals Char) flessentrekkerij is. Kost je hooguit geld, maar verder kan het weinig kwaad. maar die andere 5% bedoel ik.

Ik denk dat er best wel iets van een geestenwereld is. Hoe of wat, weet ik niet. Maar als je daarmee contact gaat zoeken, weet je niet in welke wereld je je begeeft. Stel je hebt via een medium of zelfstandig contact met je overleden opa. Hoe weet je dat je goed zit? Dat je niet per ongeluk contact hebt met iets/iemand die zich weliswaar voordoet als je overleden opa maar in werkelijkheid een veel minder goedbedoelende entiteit is? Je stelt je er op dat moment wel voor open. Dat maakt je heel kwetsbaar. Hoe goed bedoelend een medium ook is (en daar ben ik echt wel van overtuigd), ook die weet niet of het niet een hele foute entiteit (ok ik noem nu het woord demon) zich als een wolf in schaapskleren gedraagt. Ik denk dat dat ook is waar de bijbel voor waarschuwt.

Helderziendheid is toch ook weer wat anders; ik kan me voorstellen dat je zo'n gave hebt en dat je daar gewoon geen keuze in hebt. Ik heb 1 kennis gehad die aura's kon zien; vind ik toch weer van een ander gehalte dan spiritisme. Maar ik ben gevoelsmatig gewoon heel terughoudend ten opzichte van het paranormale en ze wist dat en had het er daarom gewoon niet over met mij.
Hoe het zit? Ik zou het niet weten. Misschien is mijn terughoudendheid terecht, misschien niet en ben ik er gewoon een angsthaas in; ik ben met dat soort dingen gewoon aan de voorzichtige kant.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-04-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:25

Helemaal mee eens, Beantsje! :j (Het wordt nou echt eentonig :+)

Ik heb het al eens eerder gezegd: als God in de bijbel neerzet dat je je niet met geesten van overledenen moet bemoeien, dan doet hij dat heus niet omdat hij vindt dat we ons er maar bij neer moeten leggen dat opa dood is, en verder geen gezeur. Dat doet hij omdat hij nou eenmaal weet wat goed voor ons is en wat gevaarlijk is...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:28

Ja en als je een keer Char ziet, zie je hoe kwetsbaar die mensen zijn en hoe ze volledig kritiekloos de 'boodschappen' indrinken...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:29

Precies... terwijl ik als ik Char zie gewoon echt denk 'Wat zit jij de mensen ongelofelijk het geld uit de zak te kloppen met je semi-emotionele gemiep, zeg...' Niks persoonlijks tegen haar hoor, alleen wat ze doet staat me ontzettend tegen... ;)

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:49

randalinpony schreef:
Enige overeenkomst tussen 'helderziendheid' en 'een band met God' lijkt mij op dit punt dat er op dit moment nog niets wetenschappelijks aan te bewijzen, dus ook niet te onderbouwen is.

Dat maakt de discussie die nu loopt heel ingewikkeld.

Je slaat de spijker op z'n kop, Randalin ... ;)

Ik ben er van overtuigd dat het wezen God oneindig veel intelligenter is dan de mens en dat de golflengte van die goddelijke wetenschap teveel verschilt met die van ons. Daarom ben ik ook zeer terughoudend om met menselijke wetenschap overal een verklaring en wetenschappelijke onderbouwing te moeten aandragen. Maar dat zal jij hier vast niet mee bedoelen ... :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:58

Wetenschappelijk zijn zowel het bestaan van God als het bestaan van helderziendheid niet aantoonbaar. (Maar het is natuurlijk wel wetenschappelijk aanvaard dat Jezus geleefd heeft.)

Helderziendheid kan je trouwens wel een miljoen dollar opleveren. De James Randi Educational Foundation geeft je namelijk dat bedrag als je in experimenten onder gecontroleerde wetenschappelijke omstandigheden, die wel aan erkende wetenschappelijke instituten zoals bijv. Harvard moeten worden uitgevoerd, kunt aantonen paranormaal begaafd te zijn.

Ooit hebben wij een helderziende gehad, Croiset heette hij dacht ik en een professor in de parapsychology Tenhaeff die elkaar heerlijk het balletje toespeelden. Ze ontleenden hun status aan elkaar en omdat het hier de universiteit van Utrecht betrof tuinden veel mensen erin. Hier wordt nog altijd om gegniffeld in het buitenland en de universiteit van Utrecht is niet trots op deze episode. Af en toe wordt er aan universiteiten nog wel eens een wetenschappelijk experimentje opgezet om bijv. telepathische gaven te testen, maar helaas nooit resultaat.

Ook is er nog een Brit Sheldrake, voormalig celbioloog en nu parapsycholoog, die beweert dat wij allemaal telepathische gaven hebben. We kunnen dat ook allemaal testen volgens zijn doe-het-zelf telepathiekit. Maar zijn `random` lijstje keuzes om te testen is helemaal niet `random` zodat zijn experiment wiskundig al gelijk door de mand valt.

Uri Geller kon de wetenschappers trouwens het langst en het best voor de gek houden. De natuurkundigen door wie hij getest werd hadden niet erg veel verstand van goochelen, en vonden in eerste instantie dat hij echt door te wrijven lepels kon buigen.

Godsdienst en helderziendheid is natuurlijk niet hetzelfde maar je moet er wel in geloven voor het beste resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:19

Blue_Eyes schreef:
Precies... terwijl ik als ik Char zie gewoon echt denk 'Wat zit jij de mensen ongelofelijk het geld uit de zak te kloppen met je semi-emotionele gemiep, zeg...' Niks persoonlijks tegen haar hoor, alleen wat ze doet staat me ontzettend tegen... ;)

Char is ook nep. Zij doet aan psychometrie en dat is door iedereen te leren. Dat heeft niets met het paranormale te maken. Waarom zou je angst hebben voor het paranormale als JC dat ook was? Waarom zouden niet meer mensen met hun handen pijn mogen en kunnen wegnemen, zelfs daar waar medicatie geen uitkomst biedt. Ik weet zeker dat dat nooit de bedoeling is geweest. Ik heb dan ook niets tegen een geloof en een relatie met god, maar wel tegen wat de bijbel en de kerk ervan gemaakt hebben. Laat ik het zo stellen: ik vind geloof niet beperkt, bekrompen en belemmerend, maar dat vind ik van de bijbel en de kerk wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:23

Oh, maar van 'de kerk' en de bijbel mag je best pijn wegnemen met je handen. Geen enkel probleem, het wordt zelfs gezien als een gave.

1 Korinthiers 12 schreef:
4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:33

Hermelientje schreef:
Citaat:
Godsdienst en helderziendheid is natuurlijk niet hetzelfde maar je moet er wel in geloven voor het beste resultaat.

_O-

Citaat:
randalinpony schreef:
Enige overeenkomst tussen 'helderziendheid' en 'een band met God' lijkt mij op dit punt dat er op dit moment nog niets wetenschappelijks aan te bewijzen, dus ook niet te onderbouwen is.

Dat maakt de discussie die nu loopt heel ingewikkeld.

Rani007 schreef:
Je slaat de spijker op z'n kop, Randalin ... ;)

Ik ben er van overtuigd dat het wezen God oneindig veel intelligenter is dan de mens en dat de golflengte van die goddelijke wetenschap teveel verschilt met die van ons. Daarom ben ik ook zeer terughoudend om met menselijke wetenschap overal een verklaring en wetenschappelijke onderbouwing te moeten aandragen. Maar dat zal jij hier vast niet mee bedoelen ...

Deels wel.
Ik ben van mening dat wij inderdaad niet de middelen hebben om zelfs maar aan te tonen dat God wel of niet bestaat, wat nog niet hoeft te betekenen dat er niet iets is als een scheppende of stuwende entiteit in het universum.
En wat ook niet hoeft te betekenen dat er niet zoiets bestaat als religieuze ervaringen, maar wat dat dan precies zijn en hoe ze tot stand worden gebracht, is ook helemaal nog niet zo duidelijk.

Ik heb geen reden om aan evolutie te twijfelen omdat ik de bewijzen daarvoor met eigen ogen kan zien.

Wat mij betreft sluit dat een God niet uit.

Wat dat paranormale betreft, ik wil best geloven dat er mensen zijn die bepaalde zintuigen of mogelijkheden tot waarnemen bezitten, die nog niet goed onderzocht of begrepen zijn.

Ik ben alleen wel benieuwd wanneer die miljoen dollar nu eens opgehaald zal worden.

Over dat handopleggen: de weldadige gevolgen van aanraking zijn nu juist wel onderwerp van onderzoek. Aangetoond is dat menselijke aanraking voor mensen van belang is om gezond te blijven.

Daarbij wil ik ook best aannemen dat de aanraking van sommige mensen effectiever is dan van anderen, afhankelijk van hun eigen toestand.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:11

randalinpony schreef:
Ik ben alleen wel benieuwd wanneer die miljoen dollar nu eens opgehaald zal worden.

Grappig dat je James Randi aanhaalt. Mocht hij nog niet ter sprake zijn gekomen, het is de moeite waard om wat informatie en beeldmateriaal over hem op te zoeken. :j

Je zult er overigens niks vinden dat betrekking heeft op God of Darwin.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:10

Pfff...moeilijk hoor opeens. Ik blijf overal tussenin hangen denk ik. Zo vaag als voor mij het geloof is is het spiritisme ook, zo onbewijsbaar als God is wetenschappelijk is het spiritisme ook, zo overtuigend als het bestaan van God is is spiritisme ook. Kortom voor mij komt het op hetzelfde neer als iemand mij opdringt of vertelt dat ik in God moet geloven als dat ik Spiritisme moet geloven. Maar daar komen natuurlijk de felste discussies uit. Ik zit hier volkomen neutraal te zijn althans ik doe mijn best maar Faye gelooft duidelijk wel in iets anders wat voor mij net zo onvoelbaar is als God

Faye ik snap alleen niet dat jij dan niet snapt dat jouw overtuiging of geloof of eigenschap of hoe je het ook wil noemen voor een ander net zo vaag is als het geloof. Als ik dus duidelijk niet door gelovigen te overtuigen ben van het feit dat God bestaat lukt dat je bij mij ook niet met spiritisme.
Als Beantsje zegt dat ze het voelt en ik zou haar niet geloven of op zn minst ik voel niets, waarom zou ik dan jou geloven op jouw woord terwijl ik daar ook niets van voel. De bewijzen voor beide zijn net zo schaars. Ook dat laat ik dus open, zoals ik al een heel tijdje terug zei, ik weet niet wat dat is en of het echt zo bestaat als men het voor doet komen. Ik heb er zelf wel een een beetje een theorie over maar klamp me ook daar niet aan vast.
Ik denk nml. dat een mens tot meer in staat is dan hij beseft, niet ieder mens natuurlijk, en ik denk dat het uit een mens zelf komt en misschien wel niets te maken heeft met gene zijde maar met wat er in jezelf zit. Je kunt het helderziendheid noemen en het kan net zo goed een eigenschap zijn die je door God toebedeeld hebt gekregen zoals Blue_eyes citeerde. Ik heb echt geen idee en blijf even kritisch als met de godsdienst anders verloochen ik feitelijk mijn eigen ik en alles wat ik tot nu toe geschreven heb hier.

Zo heb ik dus ook geen angst voor geesten ook niet de Heilige Geest, ook niet voor demonen of de duivel. Zo kan ik dus ook niet onderscheiden dat Char een oplichtster is. Wat ze doet zal me echt een worst wezen en of het geld kost moet iedereen zelf weten. Haar doel is duidelijk wel mensen van een probleem af helpen en gerust stellen, ik vind dat een goed iets of ze ze op licht of niet. Beter als mensen die graag trappen uitdelen aan een ander. En eerlijk gezegd ben ik banger voor mensen met slechte bedoelingen als voor geesten en demonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:52

Natuurlijk heb je die eigenschap toebedeeld gekregen, alleen ben je volgens de kerk dan wel duivels bezig. Zoals ik al zei, ik heb niets tegen een geloof in god, maar ik weet dat de bijbel en de kerk niet gods werk zijn.

En dat het net zo vaag is snap ik best. Ik vind het alleen jammer dat in deze tijd het geoorloofd is om mensen wegens eigenschappen duivels te noemenen over demonen te spreken, uit te sluiten wegens sexuele geaardheid en dat allemaal uit naam van god. Als je daaraan mee doet in zijn naam nog wel, dan heb je heel wat uit te leggen als je je ogen sluit :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:12

Perceptie is realiteit.
Er is uiteraard veel méér dan wij als mensen waarnemen, dan onze perceptie. Je hoeft daarbij alleen maar aan de waarnemeingswereld in infro-rood, ultraviolet, infra-/ultra geluid, etc. te denken. Als wij een orgaan van jacobson zouden hebben zouden we een voor ons nu paranormale wereld aan belevingen hebben.

Ons besef van tijd is ook iets heel subjectiefs. Ons lineraire tijdsbesef is zelfs heel recent. Lang niet altijd heeft de mesn zo gedacht en veel andere volken leefden tot heel recent nog in een ander tijdsbesef. Ook dat is voor ons nu surrelaistisch.

Dat zijn slechts twee voorbeelden van relativering van ons moderne wereldbeeld. Er is meer.

Ik heb het pech/geluk gehad dat ik 8 'bijna-dood-ervaringen' heb en daarvan is 3 keer het 'licht-aan--het-eind-van-de-tunnel' uít gegaan. Kwam ik een paar dagen later, blijkbaar gereanimeerd ;-) bij in een ziekenhuisbed.
Alle 8 ervaringen gaven interessante, heel verschillende, spirituele ervaringen. De 3 keer was er na licht uit NIETS. Dagen NIETS in een niet bewust besef voorbij tot het licht weer soort van aan ging.

'Ik', de essentie van joúw persoon, jouw identiteit is wat je bent (genen) en jouw ervaringen. Die ervaringen zijn electrische verbindingen tussen neuronen in jouw hersenen. Stroom eraf = persoon weg.
Vandaar dat daar door stroomstoringen veranderingen in plaats vinden.
Vandaar dat stroomveranderingen andere 'ervaringen' geven.
Perceptie = realiteit, maar........ NIET dé werkelijkheid.
Je kan alles wat je niet begrijpt willen verklaren door er 'geesten' van te maken doch je kan het ook accepteren als de beperking van de menselijke perceptie, de beperking van de batterij en je centrale processor.

'Ik' besta door de electriciteit op mijn hersenen.
Dat is maar één versie van 'bestaan'.
Na 'dood' is er geen electriciteit = geen 'ik'.
Mijn componenten worden hergebruikt in een andere levensvorm die met electriciteit een eigen perceptie heeft.

hc

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:27

faye schreef:
Natuurlijk heb je die eigenschap toebedeeld gekregen, alleen ben je volgens de kerk dan wel duivels bezig. Zoals ik al zei, ik heb niets tegen een geloof in god, maar ik weet dat de bijbel en de kerk niet gods werk zijn.

En dat het net zo vaag is snap ik best. Ik vind het alleen jammer dat in deze tijd het geoorloofd is om mensen wegens eigenschappen duivels te noemenen over demonen te spreken, uit te sluiten wegens sexuele geaardheid en dat allemaal uit naam van god. Als je daaraan mee doet in zijn naam nog wel, dan heb je heel wat uit te leggen als je je ogen sluit :D

En jij zegt dat ik me niet in jouw 'geloof' verdiept heb...? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:08

Ik zou het geen geloof noemen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:30

Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens - maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:55

Huertecilla schreef:
'Ik' besta door de electriciteit op mijn hersenen.
Dat is maar één versie van 'bestaan'.
Na 'dood' is er geen electriciteit = geen 'ik'.
Mijn componenten worden hergebruikt in een andere levensvorm die met electriciteit een eigen perceptie heeft.

hc

Interessante visie. Als je dood gaat, stoppen je elektrische impulsen in je lichaam, medisch gezien juist. Je lichaam wordt of begraven of verbrand. En je ziel?
Als christen geloof ik dat, de ziel, het lichaam verlaat en bij God/Jezus komt. Hoe zie je dit?
Je geeft aan dat je 8x een bijna dood ervaring gehad hebt, waarvan 3x er, niets was. Wat was er die andere 5x?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:16

De strekking van het verhaal van hc vertolkt ongeveer mijn visie. Ik besta uit een geordende wirwar van "electrode". Stekker eruit, afgelopen uit. Dit maakt voor mij het besef volop te genieten van het leven nu. Verantwoording te nemen voor de keuzes die ik maak, omdat er wat mij betreft, maar 1 bewuste kans is. Ik ben 1 keer opnieuw opgestart..oneindig niets is mijn associatie. Heb er verder geen oordeel over. Dat is misschien ook wel mijn grote struikelblok tav het geloof: waardeoordelen. Ach mijn geloof is het hier en nu, de ervaring, niet vast te leggen in woorden en/of geschriften. Ik ervaar geen god, ik ervaar wel de natuur, emoties, etc, wat een ander ervaart is aan hem/haar. En de wetenschap... Die geeft voor mij antwoorden op vragen die ik heb, geloof ik dus ook in!
Laatst bijgewerkt door celticpony op 07-04-09 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:16

Die andere 5 keer ging het licht niet uit, was bíjna dood. 3 keer klinisch dood.

De 'ziel' kan je de 'persoon' noemen die uit electriciteit op de synapsen bestaat. Die verdwijnt.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:38

Kennelijk was je dus wel in staat om dat niets te ervaren, HC.