Ervaring met vinted

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:25

Ja dat klinkt wel aannemelijk.
Ze zouden dan eigenlijk moeten stellen dat je om te mogen verkopen, altijd het bedrag van eventuele retourkosten in je portemonnee hebt staan.

Of makkelijker: als je koper iets ontvangt dat niet overeenkomt met wat die n.a.v. jouw advertentie mocht verwachten, dan heb je maar 2 opties:

- op jouw kosten terugsturen
- koper mag het kosteloos houden en krijgt zijn / haar geld terug

Dan ben je er ook qua kopersbescherming / rechtvaardig ervoor zorgen dat verkopers beter hun best doen :)

Marjo

Re: Ervaring met vinted

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:46

Maar ff hoor, Vinted verdient bakken met geld aan ons door die koperbescherming en deals met de bedrijven die verzenden. Die retourkosten, kunnen best vergoed worden door Vinted zelf vind ik. Gaat meestal maar om een paar euro.

En dan kan Vinted zelf bedenken wanneer ze die kosten gaan verhalen op de verkoper, al vind ik dat ook een deel van het risico dat Vinted aangaat door deze diensten aan te bieden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:03

Marjo, dat ben ik met je eens. In de praktijk werkt het echter niet zo.

Ik had laatst een akkefietje aan de hand met Vinted.

Ik heb een pakje verzonden aan een koper via UPS. UPS raakt, uiteraard, het pakje kwijt. Ze melden dat het pakje is ontvangen door de koper, wat niet zo is en het pakje is nergens te vinden. Koper meldt, terecht, dat ze haar pakje niet heeft.

En dan gaat Vinted dingen eisen van mij als verkoper. Ik moet aangeven hoe het pakje eruit ziet, wanneer het verzonden is, wat erin zit, etc. Dit heb ik uiteraard gedaan. Vinted gaat druk op mij als verkoper zetten dat ik de koper schadeloos stel. Dus, UPS raakt een pakje kwijt, koper betaalt bescherming en Vinted gooit de verantwoordelijkheid vervolgens op mij.

Nee jongens, zo gaan we dat niet doen.

Uiteindelijk krijg ik va Vinted te horen dat het pakje voor de koper klaar zou liggen op het punt. Ik laat dit de koper weten, die reageert overigens helemaal niet meer en prompt wordt mijn pakje de dag daarna hier thuis weer afgeleverd.

Toen uiteraard wel de koper meteen terug betaald. En beklag gedaan bij Vinted, waar ze nooit op gereageerd hebben.

Dus er zitten nogal wat gaten in het platform en de werkwijze.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:19

Het is idd een tekortkoming maar het voorkomt wel impuls aankopen en dat iedereen om elk wissewasje over iets dat al goedkoop was, gaat miepen en terugsturen. Of als iets niets past. Het is nog altijd geen winkel.

Marktplaats is het ook niet gebruikelijk dat je retourneert. Verkocht is verkocht. In gevallen dat het echt niet oké is of anders dan de foto's, dan is het echt super zuur. Maar verder blijft het 2de hands en geen winkel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:41

Volgens mij moet dat helemaal geen probleem zijn.

Is iets duidelijk beschadigd (vuil / vlek / gaatje) en werd dat niet aangegeven in de advertentie? Fout verkoper.
Is iets kapot aangekomen doordat het niet goed genoeg verpakt was? Fout verkoper.
Is iets een overduidelijk andere maat dan aangegeven in de advertentie? Fout verkoper.

En dat laatste heeft niets te maken met "als iets niet past" of "het is geen winkel".
Staat iets geadverteerd als maat XL, en zit er een label XL in. Dan is het pech voor de koper.
Blijkt er echter een label M in te zitten....dan moet de verkoper het gewoon kosteloos terugnemen. Vind ik.

Ja tenzij de verkoper natuurlijk in de omschrijving zegt "labelmaat is M maar ik vind hem groot vallen dus ik zet hem onder maat XL". Want dan heb je als koper gewoon niet goed opgelet en had je even door moeten vragen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:56

Ik heb ook wel eens iets terug gestuurd via marktplaats hoor. Maar dan moet je ook zelf de verzendkosten betalen. Ook als het de fout van de verkoper blijkt. Het voelt heel onrechtvaardig als dat zo gaat.

In mijn geval was het een fietscomputer die niet bleek te werken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:44

pmarena schreef:
Volgens mij moet dat helemaal geen probleem zijn.

Is iets duidelijk beschadigd (vuil / vlek / gaatje) en werd dat niet aangegeven in de advertentie? Fout verkoper.
Is iets kapot aangekomen doordat het niet goed genoeg verpakt was? Fout verkoper.
Is iets een overduidelijk andere maat dan aangegeven in de advertentie? Fout verkoper.

En dat laatste heeft niets te maken met "als iets niet past" of "het is geen winkel".
Staat iets geadverteerd als maat XL, en zit er een label XL in. Dan is het pech voor de koper.
Blijkt er echter een label M in te zitten....dan moet de verkoper het gewoon kosteloos terugnemen. Vind ik.

Ja tenzij de verkoper natuurlijk in de omschrijving zegt "labelmaat is M maar ik vind hem groot vallen dus ik zet hem onder maat XL". Want dan heb je als koper gewoon niet goed opgelet en had je even door moeten vragen.

En andersom, ik heb als verkoper een heren blouse verkocht officieel maat L. Maar zelfs voor heren valt deze meer als een XXL. Maar heb het artikel op L gezet en in de beschrijving incl. fotos hoe hij valt. Ik ga ervan uit dat de koper dit heeft gelezen, maar anders voldoe ik in ieder geval aan de regels van vinted door het label overeen te laten komen met de maat in de advertentie. De tekst biedt meer uitleg.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:22

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:00

Aight: ja precies, als je maar duidelijkheid geeft in je foto's / omschrijving dan kan jou niks verweten worden vind ik :j

Foxy: ik vroeg me al af of die naam hier ook gewijzigd zou worden want in andere landen heette het al zo. Dat was best verwarrend....

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:51

Tallie1979 schreef:
Wat ik denk over het terug sturen op kosten koper. Ik denk dat het platform op een of andere manier niet is gebouwd voor retouren. Dat het technisch lastig is om de verkoper te laten betalen voor de retour kosten.

Voor de koper is het "simpel" geregeld. Koper retourneert, dus de verzendkosten worden van het totaal afgehaald wat ze terug krijgen. Verkoper heeft door deze transactie geen tegoed, dus die moet er dan apart voor betalen. Denk dat het daar een beetje lastiger is.

Als dit zo is, dan is dat een tekortkoming van Vinted. Maar het zal een technische reden hebben, vermoed ik.

Je krijgt als verkoper 2 opties te zien; retour kosten koper of retour kosten verkoper. Het is dus geen technisch verhaal. Het is maar net wat de verkoper kiest.

Op kosten van verkoper; bedrag gaat uit je portemonnee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:55

Ik ga nu zelf iets terug sturen. Ik kocht een vrij prijzig Barbie hoofd met nieuw ingezet haar. Het gezicht is prachtig, het haar is ook heel netjes ingezet, daar heb ik geen klachten over. Maar het haar wat is gebruikt is echt vreselijk. Dit haar wordt gebruikt om goedkope pruiken te maken. Het is enorm stug en niet te stylen. Het raakt ook heel makkelijk in de knoop. Ik heb echt heel veel voor het hoofd betaald ( 95 inclusief verzending en bescherming ) en voor dat geld, had ik echt een goede haar kwaliteit mogen verwachten. Ik heb haar nog gevraagd wat voor haar er is gebruikt, maar dat wist ze niet.

Ik heb het de verkoper uitgelegd dat ik hier heel erg mee zit en mag het nu op mijn eigen kosten terug sturen. Dus dat gaat vandaag terug. Het voelt niet helemaal rechtvaardig dat ik het zelf moet betalen, maar ik krijg 90 euro terug, dus het is wel de moeite waard.

Ik doe zelf ook rehairs op Barbies en My Little Pony, maar het haar wat ik gebruik is Saran of goede kwaliteit nylon. Ik heb ook zelf allerlei haar besteld en gekeken wat kwalitatief goed is en wat niet. Deze kwaliteit zou ik nooit gebruiken. := Door dit goedkope spul te gebruiken, valt de prijs ervan niet te rechtvaardigen. Als ik haar door zou verkopen, dan krijg ik er misschien 30 euro voor.

Ik was gisteren gewoon misselijk omdt ik er zo vreselijk van baalde. Heb ik niet snel.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:16

Was het ook geen optie om een deel terugbetaald te krijgen en zelf te rehairen? Ik weet niet of de verkoper ook in de business zit, misschien weet ze zelf niet beter.

Langs de andere kant, ik zit nu ook met zoiets. E-bay aanschaf uit de USA, MLP, blijkt er met black marker een prijs van een yard sale op de zolen te staan! Geen idee hoe ik dat eraf ga krijgen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:16

foxy80 schreef:
Was het ook geen optie om een deel terugbetaald te krijgen en zelf te rehairen? Ik weet niet of de verkoper ook in de business zit, misschien weet ze zelf niet beter.

Langs de andere kant, ik zit nu ook met zoiets. E-bay aanschaf uit de USA, MLP, blijkt er met black marker een prijs van een yard sale op de zolen te staan! Geen idee hoe ik dat eraf ga krijgen.

Had een optie kunnen zijn, maar om nou 60 euro terug te gaan vragen is ook wel een beetje overdreven. Dan kan ik haar beter terug sturen voor refund. Want ik zou het helemaal opnieuw moeten doen en als ik 85 euro betaal, dan mag ik verwachten dat het helemaal naar zin is.

Marker onder de hoeven zou je met peroxide crème en zonlicht kunnen faden, maar dat gaat heel lang duren. Waarschijnlijk heel de zomer of zelfs 2 zomers. :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:19

Waar haal ik die creme?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:53

foxy80 schreef:
Waar haal ik die creme?

Ik heb het bij mijn kapper gevraagd. Die heeft het zo meegegeven :D

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:06

Ik heb 2 uur geleden iets gekocht op Vinted en zie ineens dat de verkoper geblokkeerd is.
Ik mag toch hopen dat ik mijn geld snel terug krijg.
Vinted heeft niets laten weten. En ik kan niet vinden hoe ik contact met ze op kan nemen.
Ik kan de bestelling ook niet annuleren want de pagina bestaat niet meer zegt Vinted. -O-

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:14

Als de verkoper geblokkeerd is kan ze ook je pakket niet verzenden dus dan krijg je je geld terug. Denk dat dat wel goed komt.

Tallie balen zeg..ik had denk ik hetzelfde gedaan. Verzendkosten is zuur maar anders is je verlies nog groter.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:10

Ohh, ik heb voor het eerst iets vergeten in een pakje te doen. Een sticker van 1 euro. :\ Dom van mij. -O-

Ik kwam er achter dat hij er nog lag, de rest uiteraard al lang en breed verzonden.

Dus ik meteen gemeld bij de koper. Excuus aangeboden en een aantal oplossingen aangedragen. (Nasturen, volgende bestelling, geld terug of pakket weigeren)

Zij reageerde zo bizar. Alsof de wereld vergaat. Geen enkele oplossing was goed, ze had het pakje alleen voor de sticker gekocht en ik had haar nou niks verzonden. Ze wil niet alleen het geld van de sticker retour, maar ook vergoeding voor het leed wat ik haar heb veroorzaakt. := Ja, je leest het goed. Ik heb haar leed aangedaan. :')

Ik heb het echt nog nooit zo zout gevreten.

Puntje bij paaltje, heb ik nu besloten dat als ze het pakket ontvangt en een dispuut opent, ik haar het geld cadeau geef (totaal 13 euro) en heb haar gezegd dat de sticker hier blijft en ik haar niet meer als klant wil. Wát een drama om een sticker zeg. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:22

Nee joh, wat een waanzin....?! :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:27

pmarena schreef:
Nee joh, wat een waanzin....?! :=

Ik heb van alles aangeboden, maar ze ging helemaal los. En ja, ik werd op een bepaald moment ook gewoon boos. Ik heb wel wat beters te doen als energie steken in een sticker van 1 euro.

Weigeren wilde ze ook niet doen, want dan zou ze de verzendkosten kwijt zijn. Ophalen en terug sturen, zelfde verhaal. Volgende bestelling, dan moest ze weer verzendkosten betalen. Ze had het echt alleen over geld.

Hou dat spul maar, krijg jij je geld terug. Was ook al niet goed. :?

Maar zo ga ik het dus wel doen. En daarna gaat ze op de block. De groeten!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:48

Tsjonge jonge als je toch gewoon die sticker kosteloos nastuurt is er toch geen probleem 8)7 8)7

Sommige doen het er om :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:59

Sommige lui zijn toch echt op hun hoofd gevallen en blijven botsen...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:20

Tallie1979 schreef:
Ohh, ik heb voor het eerst iets vergeten in een pakje te doen. Een sticker van 1 euro. : Dom van mij. -O-

Ik kwam er achter dat hij er nog lag, de rest uiteraard al lang en breed verzonden.

Dus ik meteen gemeld bij de koper. Excuus aangeboden en een aantal oplossingen aangedragen. (Nasturen, volgende bestelling, geld terug of pakket weigeren)

Zij reageerde zo bizar. Alsof de wereld vergaat. Geen enkele oplossing was goed, ze had het pakje alleen voor de sticker gekocht en ik had haar nou niks verzonden. Ze wil niet alleen het geld van de sticker retour, maar ook vergoeding voor het leed wat ik haar heb veroorzaakt. := Ja, je leest het goed. Ik heb haar leed aangedaan. :')

Ik heb het echt nog nooit zo zout gevreten.

Puntje bij paaltje, heb ik nu besloten dat als ze het pakket ontvangt en een dispuut opent, ik haar het geld cadeau geef (totaal 13 euro) en heb haar gezegd dat de sticker hier blijft en ik haar niet meer als klant wil. Wát een drama om een sticker zeg. :=

Hahaha!
Ik denk bij dat soort altijd maar dat ik blij ben dat ik zulke mensen niet ken. Pfoe.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:28

Pfoe nou als ze zo gingen reageren nadat je t netjes hebt gemeld, inclusief voorstellen om t op te lossen, dan zou ik als ze wel een probleem meld gewoon lekker de boel terug laten sturen. Doe je je best en dan ist nog niet goed.. Als t simpel na te sturen is in een envelopje.. echt sommige mensen.. 8)7

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:45

Tallie, wat ben jij aardig! Ik zou er al helemaal klaar mee zijn.