Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:41

Relaxed schreef:
Nou slakken en zout jongens.. Onze dodenherdenking staat ook in de 'feestdagen' kalender.. :n

Dit dus

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:45

Even een berichtje hier, daarnet om 09:50 een coronatest gedaan voor het eerst. Eerst het stokje in mijn keel daarna neus. Echter had ik na het stokje in mijn neus vrijwel direct na het wegrijden een bloedsmaak? Ik kijken in mijn mond en jawel, hele mond vol bloed. Ik heb 20 minuten volle bak bloed gehoest! Tissues vol!
Nu is de bloedsmaak inmiddels zo goed als weg gelukkig (na bijna een uur pas). Meer mensen dit gehad?
Ben vooral benieuwd of dit nu iets met de testuitslag doet.. ik zag de man die mij getest had wel kijken naar het stokje van oh...
ik vermoed dat daar ook al bloed aan heeft gezeten..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:46

Heb je daar een linkje van? Ik zie Bevrijdingsdag wel in het rijtje staan, maar de dodenherdenking niet hoor! In het rijtje feest en herdenkingsdagen misschien.

En niets slakken en zout, Kristalnacht een feestdag noemen is gewoon een "beetje" dom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:47

Nee geen bloed, al had me dat niks verbaasd met hoe hard het ging. Heb nog wel een hele tijd het gevoel gehad dat dat stokje er nog zat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:51

Relaxed schreef:
Nou slakken en zout jongens.. Onze dodenherdenking staat ook in de 'feestdagen' kalender.. :n

nee hoor? Alleen bevrijdingsdag..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... feestdagen

Ik vind zowel dodenherdenking als de herdenking vd kristalnacht een feestdag noemen vrij lomp eerlijk gezegd, dus ga mee in dat ik dat niet echt slakken en zout vindt...

Winged

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:53

Kunnen we de feest-herdenkingsdagen discussie ergens anders voeren?

Sanso: ik heb het niet eerder gehoord, maar de antistoffen voor corona kunnen ook in je bloed zitten. Dus ik denk dat het voor het monster zelf niet heel veel uitmaakt. Wel heel erg vervelend voor jou. Misschien even wat verlichtende thee drinken?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:55

Ik had wel een bloedneus na de test :') . Maar ik was al verkouden toen dus mn neus was al geirriteerd (en ik omdat ik verkouden was :+).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:58

Winged schreef:
Kunnen we de feest-herdenkingsdagen discussie ergens anders voeren?

Sanso: ik heb het niet eerder gehoord, maar de antistoffen voor corona kunnen ook in je bloed zitten. Dus ik denk dat het voor het monster zelf niet heel veel uitmaakt. Wel heel erg vervelend voor jou. Misschien even wat verlichtende thee drinken?

alleen gaat het niet om antistoffen, maar om DNA (RNA?) van virusdeeltjes.

Als ik google kom ik o.a. dit tegen op een belgische website, ik denk dat de NL test niet anders is dan de Belgische dus ik zou even bellen voor de zekerheid om zeker te zijn dat het wel goed is gegaan.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200409_04918922

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:27

sanso schreef:
Even een berichtje hier, daarnet om 09:50 een coronatest gedaan voor het eerst. Eerst het stokje in mijn keel daarna neus. Echter had ik na het stokje in mijn neus vrijwel direct na het wegrijden een bloedsmaak? Ik kijken in mijn mond en jawel, hele mond vol bloed. Ik heb 20 minuten volle bak bloed gehoest! Tissues vol!
Nu is de bloedsmaak inmiddels zo goed als weg gelukkig (na bijna een uur pas). Meer mensen dit gehad?
Ben vooral benieuwd of dit nu iets met de testuitslag doet.. ik zag de man die mij getest had wel kijken naar het stokje van oh...
ik vermoed dat daar ook al bloed aan heeft gezeten..

Ja ik ook, maar niet mijn mond vol bloed gelukkig. Wel de bloedsmaak. Ik dacht later dat ik het “ vast erger maakte dan het was” maar heb het mij dus niet verbeeld...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:02

rien10 schreef:
Joh, geeft allemaal niks. Het is maar een griepje.
Ik zou zooo graag willen dat dit programma verplichte kijk kost wordt voor sommige mensen.

Ja precies. Jammer dat deze programmas altijd zo laat op de avond zijn

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:12

Sanso, dat klinkt niet fijn, ik zou er even achteraan bellen.

Ben twee keer getest, mijn zoontje ook. Lekker is anders maar geen bloed gezien of geproefd hoor

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:13

Maar even heel eerlijk. Voor veel mensen is het nog niet eens een griepje. Dus dan is het lastig om je voor te stellen hoeveel last je er van kán hebben.
Het % overleden mensen is nu 1,95%. Maar we weten niet hoeveel meer mensen er besmettelijk waren begin dit jaar omdat er toen niet zoveel werd getest. Dus het % zal een stuk lager liggen.
En daar wordt ook door veel mensen naar gekeken en niet naar de mensen die het gehad hebben en gewoon nog leven maar wel nog dagelijks last hebben. Blijft dan toch een soort ver van m'n bed show.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:23

Pfizer: 'Coronavaccin 90 procent effectief'
Uit vroege onderzoeksresultaten van medicijnfabrikant Pfizer blijkt dat een coronavaccin van het bedrijf 90 procent effectief is. Onder meer The New York Times en The Guardian schrijven dat de farmaceut dat bekendmaakt.

"Dit is een historisch moment", zei Pfizer-bestuurder Kathrin Jansen volgens The New York Times. Ze noemde het een ongekende prestatie dat binnen een jaar een vaccin is ontwikkeld.

"Het is een geweldige dag voor de wetenschap en de mensheid", zei topman Albert Bourla. "Deze eerste resultaten zijn het vroege bewijs dat ons vaccin een infectie met covid-19 kan voorkomen." Hij spreekt verder over een mijlpaal.

nos.nl

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:26

Nogmaals , het gaat niet om de besmettingen en doden ( hoe triest ook) het gaat er om dat de zorg kan blijven , voor iedereen en voor alle behandelingen. Diegene met een “ griepje” hoeft niet naar het ziekenhuis .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:33

Ga dat ,,griepje,, maar even vertellen aan patienten die in het ziekenhuis belanden. Het zal je verbazen er ook jonge mensen tussen liggen.
Ja het is ver van je bed. Dat zij ik ook altijd over kanker. Tot 5 jaar geleden mijn eigen vader dat kreeg en overleed!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:38

Needje schreef:
Maar even heel eerlijk. Voor veel mensen is het nog niet eens een griepje. Dus dan is het lastig om je voor te stellen hoeveel last je er van kán hebben.
Het % overleden mensen is nu 1,95%. Maar we weten niet hoeveel meer mensen er besmettelijk waren begin dit jaar omdat er toen niet zoveel werd getest. Dus het % zal een stuk lager liggen.
En daar wordt ook door veel mensen naar gekeken en niet naar de mensen die het gehad hebben en gewoon nog leven maar wel nog dagelijks last hebben. Blijft dan toch een soort ver van m'n bed show.

De internationale IFR (infection fatality rate) van COVID is bekend, die is 0.23%. Die van Nederland wordt op dit moment geschat op 0.70% zelfs, daarin is de tweede golf nog niet in de berekeningen meegenomen.
Die van de griep is 0.02%.

M.a.w. de kans dat je sterft aan corona is in de Nederlandse populatie 0.7% (van alle mensen, dus niet van alle zieken!).
De kans dat je sterft aan de griep in NL is 0.02% (opnieuw, van alle mensen, niet van de griepgevallen).

Maar uiteindelijk gaat het om wat bigone zegt, de belasting voor de zorg ligt nu gewoon veel hoger, die cijfers zijn gewoon gigantisch hoog.

Er wordt ontzettend gegoocheld met de IFR en CFR (de kans dat je dood gaat, áls je de ziekte hebt), men vergelijkt de IFR van corona met de CFR van de griep (die zijn 0.23 en 0.20 ) waarmee de ernst wordt onderschat.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:30

bigone schreef:
Nogmaals , het gaat niet om de besmettingen en doden ( hoe triest ook) het gaat er om dat de zorg kan blijven , voor iedereen en voor alle behandelingen. Diegene met een “ griepje” hoeft niet naar het ziekenhuis .

Je ziet nu ook in de cijfers die bekend worden gemaakt dat het aantal nieuwe besmettingen af neemt, maar ziekenhuisopnames of overplaatsingen naar IC nog wel licht blijven stijgen.
Als ik het me goed herinner was dat dit voorjaar meer gelijk aan het dalen/stijgen van de besmettingen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:42

Bigone en Popstra.. k geloof niet dat Needje bedoelt dat zij meent dat het een griepje is.. maar dat het voor veel mensen een ver-van-mn-bed show is, en dat denk ik ook wel hoor... Dat het voor veel mensen een ver van mn bed show is..

Overigens, ik weet niet voor wie we het doen (ja ik weet het wel, ik ben even sarcastisch) maar ik liep zojuist snel naar de super (overdag, niet zo druk) maar hier op het pleintje, lekker weertje.. Alleen maar groepjes 70 plussers zonder mondmasker lekker gezellig keuvelen met elkaar.. :') Ik zou dat wel es in de krant willen zien, in plaats van 'de feestende jongeren'...

Iemand in de winkel, op krukken, tikje te zwaar en kortademig (dus daarom waarschijnlijk geen mondmasker) aan mijn schouder in het schap kijken.. Ja best hoor, als je dood wil, ga je gang vriend...
En een wat oudere winkelmedewerker die zo'n plastic spatmasker op had, maar dan recht vooruit, zodat zn gezicht vrij bleef :') #schietmijmaarlek..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:04

Josien_ schreef:
bigone schreef:

Je ziet nu ook in de cijfers die bekend worden gemaakt dat het aantal nieuwe besmettingen af neemt, maar ziekenhuisopnames of overplaatsingen naar IC nog wel licht blijven stijgen.
Als ik het me goed herinner was dat dit voorjaar meer gelijk aan het dalen/stijgen van de besmettingen..

volgens mij werd er een tijdje terug uitgelegd dat hier een vertraging in zit van 1 of 2 weken t.o.v. de besmettingen. Omdat de meeste mensen niet direct naar het zkh gaan, maar pas een week na de besmetting opgenomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:10

Voor mij was het dit voorjaar ook een ver van mijn bed show, hier in het noorden was toen amper corona en ik kende echt helemaal niemand die het had.. Maar ik had wel meteen door dat de zorgcapaciteit het probleem was en dat daarvoor maatregelen nodig waren.
Daarom kan ik nu ook zo boos worden om mijn zusje die blijft kijken naar de sterftecijfers en niet verder. Volgende week zou ik onder het mes en dat gaat mooi niet door hierom. Dat is dus precies het probleem, de zorg die het niet aankan.. Maar zij weigert dat ook in te zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:16

Dat is dan wel apart, omdat het voor je zusje dus eigenlijk geen vervandrbedshow is, omdat het haar zusje (jou dus) raakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:18

Cer schreef:
Dat is dan wel apart, omdat het voor je zusje dus eigenlijk geen vervandrbedshow is, omdat het haar zusje (jou dus) raakt...

Ja klopt hoor, maar zo zit zij niet in elkaar :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:05

Cer schreef:
Bigone en Popstra.. k geloof niet dat Needje bedoelt dat zij meent dat het een griepje is.. maar dat het voor veel mensen een ver-van-mn-bed show is, en dat denk ik ook wel hoor... Dat het voor veel mensen een ver van mn bed show is..

Overigens, ik weet niet voor wie we het doen (ja ik weet het wel, ik ben even sarcastisch) maar ik liep zojuist snel naar de super (overdag, niet zo druk) maar hier op het pleintje, lekker weertje.. Alleen maar groepjes 70 plussers zonder mondmasker lekker gezellig keuvelen met elkaar.. :') Ik zou dat wel es in de krant willen zien, in plaats van 'de feestende jongeren'...

Iemand in de winkel, op krukken, tikje te zwaar en kortademig (dus daarom waarschijnlijk geen mondmasker) aan mijn schouder in het schap kijken.. Ja best hoor, als je dood wil, ga je gang vriend...
En een wat oudere winkelmedewerker die zo'n plastic spatmasker op had, maar dan recht vooruit, zodat zn gezicht vrij bleef :') #schietmijmaarlek..

Ik zal niet een bepaalde groep aanvallen, ja er zijn meer jongeren die gepakt worden op overtredingen . Maar ook hier in ons dorp zie je ouderen die in mijn ogen teveel risico nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:12

Ik heb voor begin december een opdracht staan bij een klant in het buitenland. Inmiddels al meermaals aangeboden om het online te doen maar dat willen ze niet. Ben benieuwd hoe onze bedrijfsleiding gaat besluiten hier mee om te gaan.
Ik werk al weer lang thuis, heb echt ongeveer 0 contact buiten het gezin en dan mag ik dus eerst verplicht testen (Duitsland), 2x 6 uur in de trein zitten, extern eten/slapen (3 dagen) en minimaal 15 mensen interviewen. Voelt een beetje alsof ik dan eerder ook geen moeite had hoeven doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:24

Wanneer het om interviews gaat dan is dat toch het meest simpele? Snap zo’n klant dan ook niet .

Las trouwens dat er een algeheel vuurwerk verbod komt, daar ben ik heel blij mee en dan mensen met illegaal vuurwerk zeer zwaar straffen met torenhoge boetes.