Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:46

Marie_Anne schreef:
bigone schreef:
Ik vind het erg flauw om de angst van Zebrastreep op deze manier af te doen met de woorden het mag toch weer. Ja het mag weer maar dat betekend niet dat het moet. Wanneer ik een kind in huis zou hebben die serieus bedacht is op het virus, niet voor haarzelf maar voor de mensen waar ze mee werkt, dan zou ik daar wel degelijk rekening mee houden. En ja, dat is niet leuk maar de hele toestand is niet leuk. En Zebrastreep mag hier ook haar gevoel neerzetten. Het is voor iedereen anders maar dat betekend niet dat diegene die het allemaal niet zo erg vinden haar gedrag moeten veroordelen .
Haar ouders en zus doen dan wel niets buiten de regels maar zij voelt er zich totaal niet prettig bij.

Volgens mij zegt niemand dat ze haar gevoel niet neer mag zetten, doet niemand flauw en wordt haar gedrag niet veroordeeld. Zebrastreep is zelf juist zeer veroordelend naar haar familie en anderen die weer dingen doen die gewoon mogen, ze noemt ze egoïstisch en zelfingenomen. Dat mag best gerelativeerd worden, daar heeft ze meer aan dan dat we allemaal gaan zeggen: meid wat erg zeg.

Je kunt gewoon niet van anderen verwachten dat ze zich naar jouw angsten gaan voegen, ook niet van je familie. Dat zou ik bijzonder ongezond vinden ook, als ze dat wel doen en ik weet uit ervaring dat je daar iemand die angstig is ook helemaal niet mee helpt.

Nu wil ik wel even op kwijt dat mijn angsten jaren genegeerd zijn of weggeschoven door familie. Dus ja mijn mening naar hun toen kan daardoor wat anders zijn geworden door de jaren heen. Helaas begrijpen ze mij niet iets waar ik ook al jaren mee aan het dealen ben. Ik sla dus principe alles op. Nu heb ik dan een vriendin die simpelweg naar mij luistert en niet zegt dat ik mij aanstel of dergelijk. Ik zal ook eerder naar haar toestappen dan naar mijn ouders voor hulp of een luisterend oor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:49

Medicatie kan wel tijdelijk helpen. Heb je wel hulp? Therapie of iets dergelijks bedoel ik?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:53

Marie_Anne schreef:
Medicatie kan wel tijdelijk helpen. Heb je wel hulp? Therapie of iets dergelijks bedoel ik?

2 jaar lang gehad maar ik kom ook niet in aanmerking voor medicatie. Psycholoog heeft het daar nooit over gehad. Medicatie wil ik ook zeker niet aan gaan beginnen omdat ik daar teveel ook goede momenten voor heb. Ik zit wel in een groep met mensen die hetzelfde hebben en daar slaat de medicatie ook vaak niet aan of geeft het zoveel bijwerkingen.
Ik ben totaal niet voor symptoom bestrijding met dat soort dingen heb liever een oplossing voor het gehele probleem. En ik heb hand vaten ervoor waardoor het wel prima wel. Het zijn perioden van een paar dagen daarvoor is het in mijn ogen zinloos om daar iets voor te slikken wat ik niet nodig ben maar wel een verslaving aan kan opbouwen waar je niet meer vanaf gaat komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:57

bigone schreef:
Lees net het relaas van een Belgische familie , om het vijftigjarig huwelijk te vieren met vier gezinnen op zes juli naar Zeeland gegaan en zich aan alle maatregelen gehouden. Einde van de week word er eentje ziek en nu blijken er 12 van de 15 Corona te hebben. Ze denken het in Zeeland te hebben opgelopen. Tja, de dag voor afreis wel voor huldiging op hun gemeentehuis geweest en de vier families komen allemaal uit verschillende delen van België. Ik heb toch sterk het vermoeden dat ze voor afreis al een besmet geval in de familie hadden. Wel sneu dat een familieweek zo uitpakt.

Ik vind het niet leuk, zeker, maar wel een risico wat zij bewust genomen hebben. Met 4 gezinnen een week weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:14

Koekie73 schreef:
Ik had inderdaad al gelezen dat het vaak zo lang duurt. Heel erg vervelend. Als ik geen Corona heb, zou ik toch erg graag naar de huisarts willen. Heb al 1,5e week vakantie maar er is weinig aan zo.

@Eleeke ook nog even sterkte met wachten!

Wat vervelend dit. Ik hoor net dat er in het landelijk callcenter een grote storing is geweest, waardoor veel mensen nog niet teruggebeld zijn met hun uitslag.

Wie wacht: heel veel sterkte.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:20

Nou dat is helemaal lekker zo'n grote storing bij het callcenter }>
Hoe heb je dat gehoord dan?

Ik had begrepen dat als je positief test dat je juist door de GGD wordt gebeld omdat ze dan meteen starten met een betrokkenen-onderzoek? Of word je dan ook eerst gebeld door het call center en dan daarna door de GDD.
Wat een gezellige ambtenarij allemaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:32

Koekie73 schreef:

Hoe zou je het anders willen regelen? Dat iedere huisarts dit helemaal zelf moet optuigen? Het is prima geregeld en een telefoon storing kan altijd gebeuren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:32

bigone schreef:
Lees net het relaas van een Belgische familie , om het vijftigjarig huwelijk te vieren met vier gezinnen op zes juli naar Zeeland gegaan en zich aan alle maatregelen gehouden. Einde van de week word er eentje ziek en nu blijken er 12 van de 15 Corona te hebben. Ze denken het in Zeeland te hebben opgelopen. Tja, de dag voor afreis wel voor huldiging op hun gemeentehuis geweest en de vier families komen allemaal uit verschillende delen van België. Ik heb toch sterk het vermoeden dat ze voor afreis al een besmet geval in de familie hadden. Wel sneu dat een familieweek zo uitpakt.

Ik las het net ook op de nos.nl liveblog:
Citaat:
Twaalf leden Belgische familie besmet na vakantie in Zeeland
Twaalf leden van een vijftienkoppige Belgische familie zijn na een vakantie in het Zeeuwse Cadzand besmet met het coronavirus. De familie was begin deze maand met vier gezinnen een week in Zeeland voor de viering van een vijftigjarig huwelijk. Tegenover Belgische media laten ze weten geen idee te hebben hoe ze het virus hebben opgelopen. "Maar we denken in Nederland", zegt Hendrik Vandromme tegen de krant HLN, die verder benadrukt dat de familie zich goed heeft gehouden aan de coronaregels. "Onze bubbel was nooit groter dan vijftien mensen. En toch zijn we besmet geraakt."

Vandrommes vrouw werd op de laatste dag van de vakantie in een vakantiepark ziek, waarna de gehele familie werd getest. Vandromme: "Wellicht zijn we niet verantwoordelijk voor verdere verspreiding, omdat we meteen in quarantaine gegaan zijn, nog voor onze tests positief bleken te zijn."

Volgens het ANP heeft het vakantiepark het huisje waarin de familie verbleef inmiddels uit de verhuur gehaald en volledig ontsmet. Burgemeester Vermue van de gemeente Sluis, waar Cadzand onder valt, was niet op de hoogte van de besmettingen, laat ze weten op Twitter. "Ik lees het nu ook zojuist in de media, vreemd." Ze gaat uitzoeken waarom ze niet eerder op de hoogte is gebracht.

Wat ik alleen gek vind. In Nederland is gecommuniceerd door Rutte himself dat je bij vakantie in het buitenland je zowel aan de regels van je thuisland moet houden als aan de regels van je vakantieland. Geldt dit niet voor mensen die op vakantie gaan in Nederland? Wij kennen nl niet het bubbelsysteem, dus er wordt verwacht dat je zoveel mogelijk afstand houdt van mensen die niet tot je huishouden behoren. Of leeft het Belgische koningshuis met z'n allen in één huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:40

Koekie73 schreef:
Nou dat is helemaal lekker zo'n grote storing bij het callcenter }>
Hoe heb je dat gehoord dan?

Van mijn lokale GGD. Als je ze belt, vertellen ze je dat. ;)

Citaat:
Ik had begrepen dat als je positief test dat je juist door de GGD wordt gebeld omdat ze dan meteen starten met een betrokkenen-onderzoek? Of word je dan ook eerst gebeld door het call center en dan daarna door de GDD.

Storingen in systemen komen overal voor. Zeker als iets in heel korte tijd is opgetuigd en er geen tijd is om uitgebreid te testen en alle kinderziektes eruit te halen. Hopelijk hebben ze het snel verholpen. En ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:44

Telefoonstoring kan ook aan de provider liggen.
Zelfs in ziekenhuizen en andere belangrijke plaatsen kan het voorkomen.
Dan hebben ze het zelf wel in orde maar knalt de provider er uit is het daar ook over en uit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:00

Astorga schreef:
bigone schreef:

Citaat:
Twaalf leden van een vijftienkoppige Belgische familie zijn na een vakantie in het Zeeuwse Cadzand besmet met het coronavirus. De familie was begin deze maand met vier gezinnen een week in Zeeland voor de viering van een vijftigjarig huwelijk. Tegenover Belgische media laten ze weten geen idee te hebben hoe ze het virus hebben opgelopen. "Maar we denken in Nederland", zegt Hendrik Vandromme tegen de krant HLN, die verder benadrukt dat de familie zich goed heeft gehouden aan de coronaregels. "Onze bubbel was nooit groter dan vijftien mensen. En toch zijn we besmet geraakt."

Vandrommes vrouw werd op de laatste dag van de vakantie in een vakantiepark ziek, waarna de gehele familie werd getest. Vandromme: "Wellicht zijn we niet verantwoordelijk voor verdere verspreiding, omdat we meteen in quarantaine gegaan zijn, nog voor onze tests positief bleken te zijn."

Volgens het ANP heeft het vakantiepark het huisje waarin de familie verbleef inmiddels uit de verhuur gehaald en volledig ontsmet. Burgemeester Vermue van de gemeente Sluis, waar Cadzand onder valt, was niet op de hoogte van de besmettingen, laat ze weten op Twitter. "Ik lees het nu ook zojuist in de media, vreemd." Ze gaat uitzoeken waarom ze niet eerder op de hoogte is gebracht.

Wat ik alleen gek vind. In Nederland is gecommuniceerd door Rutte himself dat je bij vakantie in het buitenland je zowel aan de regels van je thuisland moet houden als aan de regels van je vakantieland. Geldt dit niet voor mensen die op vakantie gaan in Nederland? Wij kennen nl niet het bubbelsysteem, dus er wordt verwacht dat je zoveel mogelijk afstand houdt van mensen die niet tot je huishouden behoren. Of leeft het Belgische koningshuis met z'n allen in één huis?

Dit is niet het koningshuis :P. Het lijkt er inderdaad op dat ze zich alleen aan de Belgische regels hebben gehouden, en niet aan de Nederlandse.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:07

rien10 schreef:
Koekie73 schreef:

Hoe zou je het anders willen regelen? Dat iedere huisarts dit helemaal zelf moet optuigen? Het is prima geregeld en een telefoon storing kan altijd gebeuren.

Dat snap ik heus wel. En het moest er allemaal ineens heel snel staan, dat geeft kinderziektes. En ik denk ook helemaal niet dat de GGD dit zo leuk vindt.

Maar als je je beroerd voelt en je belt op donderdag de huisarts, die je doorverwijst (althans de assistente) om eerst maar eens een corona test te doen (waar ik ook voorstander van ben en niet aan had gedacht omdat ik geen verkoudheid, keelpijn, hoest of koorts oid heb) dan duurt het allemaal lang. Ik kon pas zaterdagmiddag terecht voor de test vanwege drukte. Dus zat ik al vanaf donderdag binnen. Je gaat er vanuit dat je binnen 48 uur gebeld wordt. Dan valt het even tegen als dat niet zo blijkt te zijn. Als je dan leest dat het veel vaker voorkomt dat het bellen binnen 48 uur niet lukt, dan vraag ik me af hoe dat kan en of het niet handiger is om dan iets anders te roepen dan die 48 uur.
Als ik nu negatief test, dan kan ik tenminste door naar de huisarts en hopelijk wat met mijn klachten zodat ik wat kan opknappen. Ik heb nl al 1,5e week vakantie en moet maandag weer aan het werk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:11

Vervelend Koekie. Bij mijn vriend zeiden ze bij het testen op donderdag dat hij waachijnlijk dezelfde dag nog de uitslag zou krijgen. Dat werd dus meer dan 48 uur later.
Hij was daar ook niet echt blij mee.
Heb je je wel ziek gemeld op je werk?
Dan zijn het namelijk ziekte dagen en geen vakantiedagen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:16

hier zieden ze ook, morgen bellen we .... afin dat was gisteren , en ze hebben nog 2 uur en 45 minuten om binnen 48 uur te zijn.
Vind het vooral zo sneu voor mijn zoontje , die nu maar het wereldrecord achter elkaar gamen en film kijken probeert te verbreken :D
Verder alle begrip voor de GGD, maar een beetje verwachtingsmanagement was wel fijn geweest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:21

In Catalonië 1000 nieuwe besmettingen erbij vandaag.

En hier heeft Van Damme ( viroloog ) gezegd dat we zeker nog een jaar gemaskerd moeten lopen en afstand moeten houden, anders komen we er niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:23

veerledec schreef:
Astorga schreef:

Dit is niet het koningshuis :P. Het lijkt er inderdaad op dat ze zich alleen aan de Belgische regels hebben gehouden, en niet aan de Nederlandse.[/quote]
Hoe kom ik nou weer bij het koninklijk huis?! 8)7
Jij bent tenminste scherp.

Eleeke schreef:
hier zieden ze ook, morgen bellen we .... afin dat was gisteren , en ze hebben nog 2 uur en 45 minuten om binnen 48 uur te zijn.
Vind het vooral zo sneu voor mijn zoontje , die nu maar het wereldrecord achter elkaar gamen en film kijken probeert te verbreken :D
Verder alle begrip voor de GGD, maar een beetje verwachtingsmanagement was wel fijn geweest.

Maar hebben jullie nog fysieke klachten? Ik ben zelf thuis gebleven totdat ik klachtenvrij was. Ook al was het geen COVID, ik gun de mensen die ik tegenkom ook geen verkoudheidsvirus, al is het alleen maar omdat het vrij onpraktisch is om verkouden te zijn momenteel.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:24

Sure_lee schreef:
Vervelend Koekie. Bij mijn vriend zeiden ze bij het testen op donderdag dat hij waachijnlijk dezelfde dag nog de uitslag zou krijgen. Dat werd dus meer dan 48 uur later.
Hij was daar ook niet echt blij mee.
Heb je je wel ziek gemeld op je werk?
Dan zijn het namelijk ziekte dagen en geen vakantiedagen.

Ik heb me niet ziek gemeld nee. Ik ben sinds kort weer extreem moe, kan amper een trap op en ik denk dat het zou kunnen komen doordat er wat gesleuteld is aan mijn migraine medicatie of mijn schildklier is weer wat meer uit de pas. Als ik er goed rekening mee houd, kan ik dan in ieder geval wel met mijn dochter naar haar pony of met mijn zoon even wat leuks doen. Dan kan ik de rest van de dag niets meer (vandaar dat ik graag naar de huisarts wil) maar als ik me ziek meld, kan ik dat soort dingen niet doen en verpest ik toch ook een beetje de vakantie van de kinderen. Daarbij heb ik een jaarcontract dat in november afloopt. Ik heb me dit jaar al 2x ziek moeten melden vanwege hele heftige migraine, dus ik wil daar een beetje mee uitkijken.
Als het echt niet meer gaat, meld ik me uiteraard ziek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:40

Lees net op AD.nl de reactie van Roompot, zij wisten van niets, geen enkele besmetting op het park. Wel dat de familie zonder reden vroegtijdig is vertrokken en allemaal samen in een woning zat. En het bruiloftspaar had de dag voor aankomst het jubileum niet alleen met de burgemeester gevierd maar ook met een groep vrienden van hun daarna. Nu wijzen ze naar roompot maar dat lijkt niet gegrond.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:42

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:47

Yep wij zijn bezorgd dat de grenzen weer dicht gaan in september. Met name Bretagne, 2,6 reproductie cijfer is zorgwekkend.
Augustus zal nog wel open blijven vanwege omzet in toeristen branche. Maar dan.....? Wij houden met alle scenarios rekening.
Het is wat het is en als aug open blijft, zijn we uit de onkosten (geen winst, geen verlies).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-07-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:48

Astorga schreef:
Maar hebben jullie nog fysieke klachten? Ik ben zelf thuis gebleven totdat ik klachtenvrij was. Ook al was het geen COVID, ik gun de mensen die ik tegenkom ook geen verkoudheidsvirus, al is het alleen maar omdat het vrij onpraktisch is om verkouden te zijn momenteel.

Ik blijf sowieso thuis, maar mijn zoontje zou ik graag weer de deur uit laten gaan( als het geen Corona is uiteraard).
Officieel mag hij alles, zolang ik geen Corona uitslag heb, maar dat voelt wel raar, en doet hij dus ook niet ( hij is 12)

Ik hoest en voel me niet echt lekker, als een verkoudheid dus. Maar als het geen Corona is ga ik bv wel weer met de honden wandelen en eventueel naar mijn paard ( alleen even knuffelen in de wei en bij niemand in de buurt ).
Werken doe ik toch al sinds Februari vanuit huis

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:24

Scum schreef:
mysa schreef:
In Israël is een onderzoek gaande naar een cholesterolverlagend die er voor zou zorgen dat het virus veel sneller onder controle is, dus voordat er extreme reacties in de longen plaatsvinden. Voorals nog waren het (veel belovende) laboratoriumtests, nu wordt het getest op dieren.

Heb je daar een bron van? Want hartpatiënten krijgen vaak standaard cholesterolverlagers. Maar dat zijn ook degenen die er vaker aan overlijden. Dus het klinkt wat tegenstrijdig.

Ik sluit me bij scum aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:08

Dat mensen die cholesterolverlagers gebruiken daardoor meer risico lopen werd in eerste instantie gedacht maar is later weersproken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:10

Inmiddels ipv 4 zeker 23 besmettingen gemeld met het Hillegomse café als oorzaak. Waarschijnlijk een personeelslid dit niet ziek was maar wel besmettelijk. Zo zullen er nog wel meer komen deze periode, wat ik dan niet snap, reserveren gewenst en toch roepen ze mensen op om zich te melden . Dan is de reserveer maatregel ook een wassen neus ( alhoewel ik dat in ons dorp al had gemerkt )

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:12

bigone schreef:
Inmiddels ipv 4 zeker 23 besmettingen gemeld met het Hillegomse café als oorzaak. Waarschijnlijk een personeelslid dit niet ziek was maar wel besmettelijk. Zo zullen er nog wel meer komen deze periode, wat ik dan niet snap, reserveren gewenst en toch roepen ze mensen op om zich te melden . Dan is de reserveer maatregel ook een wassen neus ( alhoewel ik dat in ons dorp al had gemerkt )

Vind ik toch vreemd want als je niet gereserveerd had moest je toch je naam en telefoonnummer opgeven.