Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:51

Sansevieria schreef:
De laatste paar dagen weer knappe staaltjes van oplichters en bedelen op SM gezien, "kan niet werken omdat ik mantelzorger ben" _O-
Compleet met rekeningnummer, kun je even overmaken zodat ik wat te (vr)eten heb...

Nu ben ik de beroerdste niet, help mensen in echte nood zeker wel, maar zo?? :n

De mensen die echt geen nagel hebben om hun kont te krabben, die staan niet op facebook....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:55

Tancreda4 schreef:
Afgelopen oud jaar heeft laten zien dat we het helemaal niet mogen klagen. Als er zoveel vuurwerk kan worden gekocht en worden afgestoken, hebben we als land nog echt geen grote problemen.

Eens. Zojuist een wandeling door de buurt gemaakt. De afvalberg van het vuurwerk is overigens omgekeerd evenredig aan de (geschatte) waarde van de woning……

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:01

ikke schreef:
Sansevieria schreef:
De laatste paar dagen weer knappe staaltjes van oplichters en bedelen op SM gezien, "kan niet werken omdat ik mantelzorger ben" _O-
Compleet met rekeningnummer, kun je even overmaken zodat ik wat te (vr)eten heb...

Nu ben ik de beroerdste niet, help mensen in echte nood zeker wel, maar zo?? :n

De mensen die echt geen nagel hebben om hun kont te krabben, die staan niet op facebook....

O zeker ook wel, maar die zitten in een besloten prive groep, en die worden veelal op wekelijkse basis geholpen met voedsel. En die vragen vooral ook niet om geld, maar om eten of (tweedehands)kleding.

Maar dat is inderdaad niet de doelgroep die een poging doet bij goedgelovige mensen en vraagt om over te maken op hun rekeningnummer ;)

Cer

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:34

UO: misschien moeten mensen zich niet met anderen bemoeien of menen dat ze weten wat de beweegredenen van vreemden zijn.. daarnaast zijn we hier gelukkig grotendeels vrij om met onszelf te doen wat we willen, of nou alcohol, sigaretten, drugs (medicijnen) , dikmakers, suikers, microplastics etc naar binnen douwen …
Vrijheid betekent niet perse dat anderen aan jouw regels moeten voldoen om vrij te zijn (let op: niet perse, dus bijv schade aan anderen aanbrengen valt daar niet onder)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:40

Nagenoeg alle keren dat hulpverleners in gevaar zijn is er alcohol of drugs in het spel.
Tot zover, dat mag je zelf weten.
Als iemand zich op prive terrein dooddrinkt moet hij/zij dat zelf maar bepalen maar vaak stappen ze ook nog gewoon met of zelfs zonder rijbewijs achter het stuur.

Maar alcohol verbieden heeft geen zin, dat is enkel gevaarlijker. Liever grwoon meer voorlichting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:44

Iets wat al verboden is kan je niet nog een keer verbieden..
de vraag is of alles verbieden, werkt. Werkt met drugs ook niet ..

Of die cijfers kloppen weet ik niet maar ik betwijfel of iemand met mdma op een hulpverlener aanvalt of samen bloemen wil plukken..

En, iemand schade toebrengen is niet oke, helaas hebben mensen niet perse hulpmiddelen nodig om agressief te zijn ..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:24

Cer schreef:
Iets wat al verboden is kan je niet nog een keer verbieden..
de vraag is of alles verbieden, werkt. Werkt met drugs ook niet ..

Of die cijfers kloppen weet ik niet maar ik betwijfel of iemand met mdma op een hulpverlener aanvalt of samen bloemen wil plukken..

En, iemand schade toebrengen is niet oke, helaas hebben mensen niet perse hulpmiddelen nodig om agressief te zijn ..

En degene die Coke gebruikt hebben? Of alcohol? Zo zijn er nog wel wat middelen waarvan bekend dat het agressie stimuleert.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:37

Jullie gaan veel te snel om bij te houden :')

Mkango, ik bedoelde het stuk over probleemwijken als een van de redenen natuurlijk. Drugs is een quick fix tegenover therapie, dus ik begrijp heel goed waarom mensen daar naar grijpen ipv geld te investeren in het laatste. Daarnaast hangt er nog steeds een groot taboo over therapie tov overmatig drankgebruik bijvoorbeeld, waar ik het dus ten eerste over had.

Ikke, ik meen dat er een aantal jaar geleden nov een programma is geweest over hoe weinig zoden die afkickklinieken aan de dijk zetten.

Uo: extreme gevallen van verslaving laten zien is een betere preventie dan jongeren op de vingers tikken als ze denken aan consumeren van alcohol, cigaretten, drugs etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:47

denisesilver schreef:
Jullie gaan veel te snel om bij te houden :')

Mkango, ik bedoelde het stuk over probleemwijken als een van de redenen natuurlijk. Drugs is een quick fix tegenover therapie, dus ik begrijp heel goed waarom mensen daar naar grijpen ipv geld te investeren in het laatste. Daarnaast hangt er nog steeds een groot taboo over therapie tov overmatig drankgebruik bijvoorbeeld, waar ik het dus ten eerste over had.

Ikke, ik meen dat er een aantal jaar geleden nov een programma is geweest over hoe weinig zoden die afkickklinieken aan de dijk zetten.

Uo: extreme gevallen van verslaving laten zien is een betere preventie dan jongeren op de vingers tikken als ze denken aan consumeren van alcohol, cigaretten, drugs etc. etc.

weet niet of ik het daar mee eens ben. Vooral bij jongeren die drama nogal romantiseren. Bij eetstoornissen is gebleken dat preventie-trajecten een averechts effect hebben (meer mensen kregen een eetstoornis ervan :+ )

uo: De geestelijk gezondheidszorg is zo’n preciaire wetenschap/interventie dat je het dus echt zo min mogelijk in moet zetten en eigenlijk alleen voor acute crisisgevallen moet gebruiken. Verder geloof ik veel meer in leefstijlcoaching (mensen motiveren gezond te eten, genoeg te bewegen, haalbare carrièredoelen opstellen, budgetbeheer, en iemand ondersteunen dat te bereiken/vast te houden) als effectieve interventie.

uo: ik vond de oudejaarsconference van claudia de breij heel goed en vind haar over het algemeen best een leuk mens. Maar als ik dat hardop zeg word ik wsl onterfd door mijn thierry-stemmende xenofobische familie :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:50

ikke schreef:
En degene die Coke gebruikt hebben? Of alcohol? Zo zijn er nog wel wat middelen waarvan bekend dat het agressie stimuleert.

Ik weet niet precies wat je vraag is ..
het is een UN, mensen hoeven t er niet mee eens te zijn. :D

Er zijn mensen die in slaap vallen van alcohol.. maar omdat een gedeelte er niet tegen kan, mag niemand het gebruiken? Omdat een aantal mensen auto ongelukken veroorzaakt mag niemand meer een rijdend moordwapen bemannen ..
met slaapmiddelen mag je ook niet rijden, zijn gewoon verkrijgbaar of op recept, stappen mensen ook mee achter t stuur. Of rijden met een mobiele telefoon in hun hand..
Het is allemaal niet zo zwart wit en zelfbeschikking is gewoon een groot goed, dat is mijn opinion :j

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:51

Menino schreef:
.

uo: ik vond de oudejaarsconference van claudia de breij heel goed en vind haar over het algemeen best een leuk mens. Maar als ik dat hardop zeg word ik wsl onterfd door mijn thierry-stemmende xenofobische familie :))

Same :))
Mijn familie gelooft dat de NOS wil dat we allemaal D66 stemmen. Super leuk tijdens kerst

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:56

Cer schreef:
ikke schreef:

Ik weet niet precies wat je vraag is ..
het is een UN, mensen hoeven t er niet mee eens te zijn. :D

Er zijn mensen die in slaap vallen van alcohol.. maar omdat een gedeelte er niet tegen kan, mag niemand het gebruiken? Omdat een aantal mensen auto ongelukken veroorzaakt mag niemand meer een rijdend moordwapen bemannen ..
met slaapmiddelen mag je ook niet rijden, zijn gewoon verkrijgbaar of op recept, stappen mensen ook mee achter t stuur. Of rijden met een mobiele telefoon in hun hand..
Het is allemaal niet zo zwart wit en zelfbeschikking is gewoon een groot goed, dat is mijn opinion :j

Dat laatste ben ik met je eens, maar daar hoort de voorwaarde van verantwoordelijkheid en enige discipline bij.

Dat is waar het bij het eerdere stuk mis gaat. Want dat bij die zelfbeschikking een stuk kennis en dus opleiding bij hoort, daar willen we vervolgens niet aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:09

Nou, dan is t de vraag hoe dat te regelen,
Ipv simpel weg alles voor iedereen verbieden..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:03

Mkango overdrijven is ook een vak hè :roll:
Vooral elke opmerking in fluweel verpakken vanwege de tere zieltjes tegenwoordig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:05

Nikass schreef:
Mkango overdrijven is ook een vak hè :roll:
Vooral elke opmerking in fluweel verpakken vanwege de tere zieltjes tegenwoordig..
Zo blijkt. :) Maar als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:44

Held _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:48

:D :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:54

Ikke, kan je hier niet even die opmerking plaatsen waarvoor je gevierendeelt zou worden? Dit lijkt me wel dé plek ervoor O:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:25

Sizzle schreef:
Ikke, kan je hier niet even die opmerking plaatsen waarvoor je gevierendeelt zou worden? Dit lijkt me wel dé plek ervoor O:)

Ja, inderdaad. Komt ie:

mannen en vrouwen zijn niet gelijk en zullen dat ook nooit worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:28

ikke schreef:
Sizzle schreef:

Ja, inderdaad. Komt ie:

True.

Gelijkwaardig dan weer wel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:44

ikke schreef:
Sizzle schreef:

Ja, inderdaad. Komt ie:

_/-\o_

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:46

Daarom is het ook belangrijk om ze beide te hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:18

Menino, ik ben het dan weer absoluut niet eens met je eerste stelling. Als ik bij mezelf te raden ga, is de enige reden dat ik nooit verslaafd ben geraakt aan middelen, omdat ik er nooit aan ben begonnen. Maar die mentale verslaving is wel aanwezig, dus ik dank op mijn blote knietjes voor de doorverwijzing naar de psycholoog.

Mi uo; iedereen kan en mag zich na een cursus lifestylecoach noemen, en dat doet soms meer kwaad dan goed, maar ook niet elke psych doet deugd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:22

Er zijn wel registers waaraan je kan zien of een coach een goede is :) en dus niet alleen een cursus heeft gedaan maar een gedegen opleiding. Coachen is echt een vak en niet anderen kunnen helpen omdat je zelf wel eens in de oliebol hebt gezeten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:40

verootjoo schreef:
Er zijn wel registers waaraan je kan zien of een coach een goede is :) en dus niet alleen een cursus heeft gedaan maar een gedegen opleiding. Coachen is echt een vak en niet anderen kunnen helpen omdat je zelf wel eens in de oliebol hebt gezeten.

Absoluut mee eens ja.

Ook met de opmerking dat sommige psychologen meer kwaad dan goed doen.

Klik en kunde is belangrijk. :j

Net als huisartsen. Sommigen hadden beter bakker kunnen worden.