_Nynke schreef:Ik vraag mij af of iemand ook strafbaar is als die persoon het logo van de hobbyfotografe die de foto heeft gemaakt, wegwerkt op een foto en deze op social media zet.
Ik had foto's van iemand en haar pony gemaakt en afgeleverd met mijn logo erop, en nu kom ik de foto's zonder logo tegen op social media.
Ik ben dan wel geen geregistreerd bedrijf/fotograaf maar ik vroeg me af of iemand dan strafbaar is. Ik wil die persoon erop aanspreken, maar wil dan mijn feiten wel voor elkaar hebben
Ik baal er nogal van namelijk.
Citaat:
Als iemand iets origineels heeft gemaakt, is het natuurlijk niet de bedoeling dat iemand anders daar zomaar mee aan de haal kan gaan. Daarom is het auteursrecht in het leven geroepen. Auteursrecht wordt met een Engels term ook wel 'copyright' genoemd. Het auteursrecht biedt iedereen die werken creëert auteursrechtelijke bescherming. Dit betekent dat de maker van zo'n werk, ook wel auteur genoemd, als enige mag beslissen over de exploitatie van de werken die hij heeft gecreëerd. Daarnaast worden deze werken beschermd tegen misbruik door anderen. Het auteursrecht is daardoor een constante stimulans voor mensen om creatief te blijven. Bron: auteursrecht.nl
Citaat:
Naast de hierboven genoemde exploitatierechten krijgt elke maker van een werk persoonlijkheidsrechten - onder meer het recht op naamsvermelding en het recht zich te verzetten tegen de aantasting van het werk. Deze rechten, die ook wel ‘morele rechten’ worden genoemd, kunnen niet in handen van iemand anders komen en blijven dus van de maker, ook als de maker zijn auteursrecht (dus het openbaarmakings- en verveelvoudigingsrecht) aan een ander zou hebben overgedragen. Wel kan afstand worden gedaan van sommige persoonlijkheidsrechten. Door de persoonlijkheidsrechten wordt de reputatie van de auteur beschermd. Bron: auteursrecht.nl
Hierbij kun jij dus stellen dat alleen jij de voorwaarden mag bepalen waarop de foto gebruikt wordt. Dat is dus niet zonder copyright op social media. Ik zou haar hier zeker op aanspreken. Wil ze de foto zonder copyright moet ze daar om vragen.
De plaats van je copyright maakt daarbij geen hol uit, zij heeft gewoon niet het recht dat weg te werken
Laatst bijgewerkt door MxW op 20-03-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt