Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:34

Cer schreef:
Ik las net dat de IC cijfers weer gedaald zijn (en dat ze 2 weken na vaccinatie willen gaan aanhouden)

Verstandig.

Klein detail : ik heb vandaag mijn tweede prik gehad.
Een uurtje later just for fun gekeken : nog niet in de app/ datebase.
"En de komende 14 dagen dus ook niet."
Geeft niks.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:43

Mjelleke schreef:
Pandora2 schreef:
Ik zag gister een stukje op tv over 2 jongens ( 12 en 13 jaar ) die het experimentele chinese vaccin voor jongeren kregen.
De ouders hadden het eigenlijk liever niet, maar de kinderen wilden zo graag.
De ene omdat hij wil bijdragen aan de wetenschap, de andere omdat hij dan weer gewoon kan voetballen met zijn vrienden en op vakantie kan gaan.
Nu weten ze natuurlijk niet of ze het echte vaccin gekregen hebben of een placebo.
Dat is wel een puntje van aandacht natuurlijk :+

Ik weet niet of ik dit als ouder op deze leeftijd zomaar had laten gebeuren.
Maar goed, ik heb geen kinderen dus het probleem stelt zich niet :D

Vanaf 12 jaar is de wens van het kind bij medische zaken doorslaggevend (als het kind, ook na gesprek met zijn ouders, aan zijn mening vasthoudt), dus daar had je dan weinig tegen kunnen doen.

Al zou ik er als het mijn kind was niet om staan te springen.

Als je dit als ouder echt niet wilt, dan weet ik zeker dat dit niet gebeurt hoor. Zowel ouders als kind moeten toestemming geven.

Hier zou ik dan geen toestemming voor geven. Te experimenteel. Maar de vaccinatie met pfizer gaat mijn oudste wel halen. Zij heeft hierin de eindbeslissing genomen en kan ook goed uitleggen waarom ze de vaccinatie wilt.

bigone schreef:
Inmiddels krijg je pas een QR code twee weken na laatste vaccinatie . NOS.nl

Dit vind ik dus echt top dat ze dit aangepast hebben!

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:44

Maar dat duurt natuurlijk wel even

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:08

Volgens mij krijg je alleen de nederlandse QR code niet, ik kan de internationale al wel aanmaken. Je mag sommige landen in na 1 prik, andere na 2 prikken, weer andere 2 weken na de 2de prik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:09

Zoals ik al eerder schreef; ik (Spanje) had de QR code een dag later op mijn mobiel (voor gemak ook afgedrukt) doch bij inlezen was er pas na 14 dagen een groene ´vlag´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:18

Iemand wat van het filmfestival in Cannes gezien?
Duízenden PCR sneltests per dag a 100 piek. Verplicht herhalen elke 48 uur. Gouden industrie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:37

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:57

Ik heb geen zin in cookies.

Wikipedia meldt dat labda zowel besmettelijker is dan de klassieke variant (logisch),
minder goed gestopt wordt door de huidige vaccins,
en het heeft in Groot Brittannië, Duitsland, Aruba en Nederland voet aan land gezet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:19

Hier (in onze deelstaat) gaan ze nu eindelijk die AZ voor 60-69-jarigen naar voren halen, naar 8 weken na vaccinatie. Ze gaan vandaag bellen en vanaf 12 juli beginnen. Grapjassen, mijn man is morgen aan de beurt, na 12 weken dus. Volgens mij is het gros dan al voor begin volgende week aan de beurt, dus zo groot is de groep die naar voren gehaald wordt niet.

Vanmorgen een stuk in de krant dat de nieuwe ziekenhuisopnames met name in die leeftijdsgroep zit. En een 57-jarige met Pfizer gevaccineerde man met de ziekte van Crohn, besmet door zijn kinderen van 18 en 20. Tja, het blijft 95 procent ...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:24

Ben verbaasd dat het hier nog niet over de a-status van corona gaat.

Meldingsplicht en maatregelen
Ten eerste krijgen artsen nu meldingsplicht. Is het duidelijk dat een patiënt corona heeft, dan moeten ze melding maken bij het RIVM/Centrum Infectieziektebestrijding. Daarnaast krijgt de overheid bepaalde bestrijdingsbevoegdheden, zoals de 'bevoegdheid tot isolatie’ en alles wat daar verder bij komt kijken (quarantaineplicht, testen voor toegang, lockdowns).

Nederland is koud begonnen aan de 'slutty summer of 2021', of het kabinet denkt alweer na over strengere maatregelen

Als laatste wordt de verantwoordelijkheid voor het bestrijden van de ziekte overgedragen aan de minister van medische zorg (op dit moment Hugo de Jonge). Die moet zich daarbij overigens wel verantwoorden bij de voorzitter van de Veiligheidsregio en de GGD.

Eng dit. Lekker laten testen met een snotneus en hoppa je kan thuisblijven met eventuele hoge boetes tot gevolg.
Laatst bijgewerkt door Daks op 07-07-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:26

Pffff echt hè. En dan “moeten we ons zorgen maken?”. Let maar op. We moeten ons nog geen ernstige zorgen maken maar waakzaam zijn. En de grenzen blijven gewoon open, vakanties en tripjes naar het buitenland mag. En binnen 2 weken is deze variant ook hier aangetroffen.

Ik ben er echt zo klaar mee. We kunnen toch niet bezig blijven zo!? Straks is iedereen gevaccineerd en is er een variant waar de vaccins niet goed tegen werken. Dan beginnen we weer redelijk van voor af aan.

De variant is nog niet in Nederland aangetroffen. Als ze nu de grenzen dichtgooien en enkel met zeer goede reden mensen over de grens laten gaan incl. verplichte en goed gecontroleerde quarantaine dan houden we hem misschien buiten.

Als ze de grenzen gewoon open houden en vakanties en tripjes blijven toestaan hoeven ze straks niet met zware maatregelen aan te komen zoals weer een avondklok, één persoon bezoek enz. Daar ga ik echt niet meer terug naar toe. Dan wil ik gewoon mijn eigen keuzes hierin maken. Ook als dat betekent dat ik enig risico loop dat ik Corona oploop en hierbij een hele kleine kans is dat ik er heel erg ziek van word. Ik zie echt geen toekomst in nog jarenlang op deze manier bezig te moeten zijn met allerlei regeltjes en maatregelen die je normale sociale leven beperken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:29

Tja, grenzen dicht ... voor sommige mensen is dat ook heel erg.

De Lambda-variant is óók in Nederland al aangetroffen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:34

Ja dat begrijp ik. Maar je kunt niet de grenzen voor die mensen open houden en dan vervolgens wel een heel land weer op slot moeten gooien. Ik voorspel echt zeer weinig draagkracht voor een nieuwe lockdown en verwacht veel opstanden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:49

@Vayo
Ook al komen er nieuwe varianten, straks, einde van deze zomer al, met 80% gevaccineerd en steeds meer mensen na infectie ook nog eigen resistentie is Covid19 ´gewoon´ een extra ziekte van de mensheid.
Nú al kan er geen situatie als vorig jaar; overspoelende gezondheidszorg, meer ontstaan.

Laat jezelf, maak jezelf, nu niet meer gek: Pak je leven weer op. Hou wat afstand, gebruik masker als je het niet veilig vindt, desinfecteer je handen vaak en LEEF!
De rest ligt buiten jouw invloedssfeer dus maak je er niet druk over; dáár heb je wel alle invloed op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:58

Ik ben liever nu wat voorzichtiger zodat ik later langer en beter kan leven := Moet er niet aan denken om bijv. long-covid op te lopen door zo'n variant, of erger...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:03

Ik dacht dat de meldingsplicht voor covid er al was..

En er zijn meer ziektes met A status toch? Ik heb me daar nooit in verdiept. Ik zou niet weten wat de overheid er voor baat bij zou hebben om gebieden te pas en te onpas af te sluiten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:16

IMANDRA schreef:
Ik ben liever nu wat voorzichtiger zodat ik later langer en beter kan leven := Moet er niet aan denken om bijv. long-covid op te lopen door zo'n variant, of erger...

Covid19 blíjft! Het risico het op te lopen blíjft en nieuwe varianten blíjven komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:21

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:

Covid19 blíjft! Het risico het op te lopen blíjft en nieuwe varianten blíjven komen.

Wanneer er zoveel mogelijk gevaccineerd word en dan wereldwijd want daar zit de bottleneck dan valt het met varianten wel mee. Hoe minder kans op verspreiding hoe minder varianten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:34

Vayo schreef:
Ja dat begrijp ik. Maar je kunt niet de grenzen voor die mensen open houden en dan vervolgens wel een heel land weer op slot moeten gooien. Ik voorspel echt zeer weinig draagkracht voor een nieuwe lockdown en verwacht veel opstanden.

Grenzen sluiten is eigenlijk een verlengde van een lockdown. Als afzonderlijke maatregel heeft dat weinig zin als er in het binnenland al besmettingen zijn.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:44

Dat het een A-status heeft gekregen vind ik zorgelijk. Ik begin me hoe langer hoe onveiliger te worden. Zeker als je kijkt welke andere virussen een A-status hebt. Daar snap ik het van. Van Covid op dit moment niet. Weet iemand of die status ook weer kan veranderen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:50

Wat voor A status geldt, lijkt ook voor B1 status te gelden... wat is het verschil hiertussen en waarom is dit nu ineens erg?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:01

Virussen met een A-status hebben toch een heel duidelijk hoger mortaliteitscijfer. Daar vind ik een status als deze gerechtvaardigd! Ik vind Covid echt niet te vergelijk met zoiets als Ebola of het Marburgvirus.
Ik vind het onaangenaam omdat het een overheid veel macht geeft. Corona zal tig varianten gaan krijgen. Zich altijd rap blijven verspreiden. Gaan we dan elke keer naar maatregelen grijpen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:04

Het rijtje in de A-status doet wel even de wenkbrauwen fronsen inderdaad:
https://lci.rivm.nl/meldingsplichtige-ziekten

Er zal wel een reden voor zijn waarom hier voor gekozen werd.... ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte precies is :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:06

Ik heb toch wel het idee dat er veel mensen aan Covid overleden zijn, en dat het heel snel vespreid en dat het een soort impact heeft gehad op de hele wereld... Maar goed, ik weet ook de ins and outs niet..
Ik wist bijv niet dat tuberculose nog voorkomt en dat daar een A status voor geldt, Rabies hetzelfde..

Citaat:
Gaan we dan elke keer naar maatregelen grijpen?

Dat weet niemand.. ik vind het 'verwachten' van maatregelen een soort van bang zijn voor iets van wat je nog heel niet weet wat gaat gebeuren..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:11

Lughnassadh schreef:
Virussen met een A-status hebben toch een heel duidelijk hoger mortaliteitscijfer. Daar vind ik een status als deze gerechtvaardigd! Ik vind Covid echt niet te vergelijk met zoiets als Ebola of het Marburgvirus.
Ik vind het onaangenaam omdat het een overheid veel macht geeft. Corona zal tig varianten gaan krijgen. Zich altijd rap blijven verspreiden. Gaan we dan elke keer naar maatregelen grijpen?

Ik mag toch hopen van wel, 'grijpen naar maatregelen'.

Get real, TBC was ooit volksvijand nummer één. Halve families die binnen drie maanden stierven.

TBC rukt om trieste redenen op.
Onder andere omdat de antibiotica resistent wordt.
(De A B C lijst gaat over besmettelijke ziekten, niet over virussen.)

Die maatregelen beschermen ons in Nederland tot op de huidige dag.
(Al is het verplichte 'doorlichten' van schoolpersoneel en de collectieve Mantoux test verleden tijd. Maar dat was gewoon keihard nodig.)

En dat er verschillen zijn tussen ebola en covid-19 doet niet ter zake.
Ter zake is dat covid-19 een serieuze killer is.