Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:32

De nieuwe besmettingen stijgen hier (belgie) weer flink. Ook de ziekenhuisopnames en overlijdens zijn gestegen de laatste 24u.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:39

In Israël is een onderzoek gaande naar een cholesterolverlagend die er voor zou zorgen dat het virus veel sneller onder controle is, dus voordat er extreme reacties in de longen plaatsvinden. Voorals nog waren het (veel belovende) laboratoriumtests, nu wordt het getest op dieren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:41

pien_2010 schreef:
Komeet is super goed te zien nu bij heldere lucht. Zo gaaaaaf.
Je kijkt naar het Noord westen. Dan zie je iets diffuus lichtgevend. Daar richt je je kijker op, en daar is hij!

Hier ( midden NL) was hij afgelopen week toen het nog niet bewolkt was ook met blote oog goed te zien. Het was magisch. De stilte van de nacht en dan die komeet aan de hemel. Ik keek rond half 2

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:45

mysa schreef:
In Israël is een onderzoek gaande naar een cholesterolverlagend die er voor zou zorgen dat het virus veel sneller onder controle is, dus voordat er extreme reacties in de longen plaatsvinden. Voorals nog waren het (veel belovende) laboratoriumtests, nu wordt het getest op dieren.

Heb je daar een bron van? Want hartpatiënten krijgen vaak standaard cholesterolverlagers. Maar dat zijn ook degenen die er vaker aan overlijden. Dus het klinkt wat tegenstrijdig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:13

Marie_Anne schreef:
Maar Zebrasteep, jouw ouders en zusje mogen ook gewoon weer overal heen. En shoppen in Duitsland mag ook gewoon weer, met een mondkapje. Zolang ze maar thuisblijven met klachten en afstand houden. De lockdown is weer even voorbij, voor nu.

Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is als je huisgenoten dat doen en je dat zelf allemaal liever niet ziet. Maar je kunt toch niet van ze verwachten dat ze thuis blijven zitten omdat jij heel voorzichtig wilt zijn.

Dit Zebrastreep. Dat heeft ook niet met doorzettingsvermogen te maken maar wel met dat jij heel erg bang bent en veel beren op de weg ziet. Heel Nobel van je maar jou collega’s gaan naar alle waarschijnlijkheid ook niet thuis zitten en ondernemen dingen en dat mag ook gewoon. Gewoon thuis blijven als er klachten zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:14

Het zou wat zijn als ik iedereen om me heen zou dwingen om thuis te blijven omdat ik nog heel voorzichtig ben. Das pas egoïstisch. In maart niet, toen het advies: blijf thuis tenzij nodig was. Nu is het alleen blijf thuis met klachten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:28

En 'vermijd drukte' toch? Of is dat eraf?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:32

veerledec schreef:

Volgens mij niet, maar is denk ik ook wel zelf interpreteren. Of wel gebruik maken van je eigen gezonde verstand waar ze hier zo op hameren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:33

veerledec schreef:

Ja maar dat kan zebrastreep toch niet inschatten als ze thuis is?
Ook in Amsterdam kan jij een drukke straat prima vermijden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:33

veerledec schreef:

Ja maar dat kan zebrastreep toch niet inschatten als ze thuis is?
Ook in Amsterdam kan jij een drukke straat prima vermijden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:37

Wij zijn afgelopen zaterdag voor het eerst gaan uiteten.
Dit was nog een verlaat verjaardagscadeau voor mijn moeder.
Buiten op het terras, want we hadden daar op gewacht, goed weer zodat we de hele avond buiten konden blijven.
En ik moet zeggen dat het bijzonder goed geregeld was.
Overal veel ruimte tussen de tafels.
Maar ook brede tafels of een extra tafel voor mensen die niet uit 1 gezin kwamen.
Ook bij de andere eetgelegenheden zagen we veel ruimte.
Alles zat wel vol, maar niets dicht op elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:43

Ik vind het erg flauw om de angst van Zebrastreep op deze manier af te doen met de woorden het mag toch weer. Ja het mag weer maar dat betekend niet dat het moet. Wanneer ik een kind in huis zou hebben die serieus bedacht is op het virus, niet voor haarzelf maar voor de mensen waar ze mee werkt, dan zou ik daar wel degelijk rekening mee houden. En ja, dat is niet leuk maar de hele toestand is niet leuk. En Zebrastreep mag hier ook haar gevoel neerzetten. Het is voor iedereen anders maar dat betekend niet dat diegene die het allemaal niet zo erg vinden haar gedrag moeten veroordelen .
Haar ouders en zus doen dan wel niets buiten de regels maar zij voelt er zich totaal niet prettig bij.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:46

45 uur later en nog geen uitslag. Ik weet het, ze bellen binnen 48uur. Ik heb nog nagevraagd of ik er zeker van kan zijn dat ze binnen 48uur bellen: jazeker mevrouw.

Hopelijk is dat ook zo want ik test niet voor de lol, ik voel me nl nogal beroerd en de ha wil me nu pas zien na de uitslag uiteraard.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:47

Scum schreef:
mysa schreef:

Heb je daar een bron van? Want hartpatiënten krijgen vaak standaard cholesterolverlagers. Maar dat zijn ook degenen die er vaker aan overlijden. Dus het klinkt wat tegenstrijdig.

Dat laatste werd in eerste instantie vermoed maar dat is inmiddels weerlegd.

Hier een bron, er zijn er meer.

https://www.pharmaceutical-technology.c ... -covid-19/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:51

bigone schreef:
Ik vind het erg flauw om de angst van Zebrastreep op deze manier af te doen met de woorden het mag toch weer. Ja het mag weer maar dat betekend niet dat het moet. Wanneer ik een kind in huis zou hebben die serieus bedacht is op het virus, niet voor haarzelf maar voor de mensen waar ze mee werkt, dan zou ik daar wel degelijk rekening mee houden. En ja, dat is niet leuk maar de hele toestand is niet leuk. En Zebrastreep mag hier ook haar gevoel neerzetten. Het is voor iedereen anders maar dat betekend niet dat diegene die het allemaal niet zo erg vinden haar gedrag moeten veroordelen .
Haar ouders en zus doen dan wel niets buiten de regels maar zij voelt er zich totaal niet prettig bij.

Ik denk dat Zebrastreep meer angsten ziet dan er werkelijk zijn. Ja, je kan besmet raken als je je huis uit gaat. Zeker. De kans daarop is klein.

Mijn advies aan Zebrastreep is; let op je eigen hygiëne en let niet zo veel op anderen. Die kan je toch niet veranderen. En als mensen niet doen wat jij wilt, zijn ze niet per definitie dom, kortzichtig, egoïstisch of onnadenkend. Ze maken een andere keuze. En die kan net zo weloverwogen zijn als jouw keuze. Het is alleen niet de jouwe, dat is duidelijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:55

Koekie73 schreef:
45 uur later en nog geen uitslag. Ik weet het, ze bellen binnen 48uur. Ik heb nog nagevraagd of ik er zeker van kan zijn dat ze binnen 48uur bellen: jazeker mevrouw.

Hopelijk is dat ook zo want ik test niet voor de lol, ik voel me nl nogal beroerd en de ha wil me nu pas zien na de uitslag uiteraard.

Ik hoop het voor je.
Mijn vriend was op donderdag 9.00 getest en kreeg zaterdag om 12.00 de uitslag.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 09:59

Koekie73 schreef:

Sterkte en beterschap ik duim voor je.

In mijn folder ( Amsterdam) staat zelfs dat je meestal de volgende dag uitslag hebt.... nou .... ik heb hem ook nog niet. Ze hebben nog een paar uur tot de 48 bij mij.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:20

Ik had inderdaad al gelezen dat het vaak zo lang duurt. Heel erg vervelend. Als ik geen Corona heb, zou ik toch erg graag naar de huisarts willen. Heb al 1,5e week vakantie maar er is weinig aan zo.

@Eleeke ook nog even sterkte met wachten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:26

Lees net het relaas van een Belgische familie , om het vijftigjarig huwelijk te vieren met vier gezinnen op zes juli naar Zeeland gegaan en zich aan alle maatregelen gehouden. Einde van de week word er eentje ziek en nu blijken er 12 van de 15 Corona te hebben. Ze denken het in Zeeland te hebben opgelopen. Tja, de dag voor afreis wel voor huldiging op hun gemeentehuis geweest en de vier families komen allemaal uit verschillende delen van België. Ik heb toch sterk het vermoeden dat ze voor afreis al een besmet geval in de familie hadden. Wel sneu dat een familieweek zo uitpakt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:26

rien10 schreef:
bigone schreef:

Ik denk dat Zebrastreep meer angsten ziet dan er werkelijk zijn. Ja, je kan besmet raken als je je huis uit gaat. Zeker. De kans daarop is klein.

Mijn advies aan Zebrastreep is; let op je eigen hygiëne en let niet zo veel op anderen. Die kan je toch niet veranderen. En als mensen niet doen wat jij wilt, zijn ze niet per definitie dom, kortzichtig, egoïstisch of onnadenkend. Ze maken een andere keuze. En die kan net zo weloverwogen zijn als jouw keuze. Het is alleen niet de jouwe, dat is duidelijk.

Ze heeft ook eerder aangegeven dat die angsten niet altijd echt zijn. En dat ze daar aan gewerkt heeft maar dat,dat als nog veel paniek geeft. Dat is vervelend genoeg lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 20-07-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:31

Dat is ook vervelend en vanuit mijn kant is het echt niet om haar aan te vallen maar misschien wel juist fijn voor haar een klein beetje de andere kant juist te zien.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:35

Ontzettend veel reacties op mijn bericht zie ik, ik reageer even in één bericht omdat het alles anders een beetje door elkaar staat :')

@Marie_Anne Dat klopt dat je weer naar Duitsland mag om te gaan winkelen , maar ze zijn ook geweest tijdens de Lock-down in beide landen voor een weekend weg. Officieel mocht je als reiziger er helemaal nog niet in toen der tijd. Maar het irriteert mij meer omdat ik met een hele zwakke doelgroep werk en naar het buitenland gaan er voor mij dus al niet eens in zit. Ik kan het niet opbrengen om wat op te lopen aangezien ik nu dan zomerwerk doe en al wat moet verdienen voor de lening die ik moet terug betalen aan duo. Ik zal daarna een kans hebben dat mijn studie ook nog eens vertraagd als ik lees hoe lang mensen ziek kunnen zijn. Volgend jaar zou ik dus al best meer risico willen durven lopen omdat er dan wat minder van af hangt. En dan nog de keuze ga ik mijzelf elke keer 2 weken in enorme stress zetten? Nu moet ik wel zeggen dat we als gezin al een jaar in de stress zitten qua ziekten en dat dat er bij mij helaas pas na maanden eruit kan komen.

@lenaa_tje
Nou mensen verzwakken nu duidelijk en houden zich niet meer aan de afstand want er is toch niks meer aan de hand. Nu geeft dat nog niet zoveel problemen maar over een tijdje waarschijnlijk wel. Zal je vast beetje verbazen maar mijn collega's gaan eigenlijk vrij weinig ergens heen. Veel wonen thuis met iemand waarmee ze direct contact hebben die in de risicogroep vallen. Zelf is mijn vader hartpatiënt en is mijn oma ernstig ziek. Mijn collega's zijn over het algemeen wat ouder als dat ik ben. En ik doe nog echt wel wat zoals naar stal en sporten maar dit vindt beide buiten plaats. Vooral de collega's in mijn leeftijd gaan nog wel eens ergens heen maar bijna iedereen heeft wel ouders die in de risicogroep vallen dus iedereen is wel voorzichtig.

@bigone dankjewel! Dat is het dus natuurlijk wil ik graag weer naar een dierentuin of pretpark maar het voelt ook enigszins stom omdat ik voor mijn idee mensen dan ziek ga maken die er niks mee te maken hebben. Ik zou echt een zwaar schuldgevoel hebben als mensen door mij ziek zouden worden ook al kun je er ergens niks aan doen. En ik heb 1 keer een enorm zware griep gehad die ook op de longen was geslagen. En dat wil ik nog niet een keer omdat ik wel 4 weken op de bank heb gelegen. Dus ik verwacht dat het daar ergens op lijkt en dat wil ik wel voorkomen. Kan best zijn als ik het heb ik mij er wel bij neerleg maar het is vooral de onzekerheid en het teveel hebben gelezen van dingen. Door de bomen zie je gewoon het bos niet meer.

@rien10 Helaas zal ik er mijn hele leven mee moeten dealen dat ik die angst gevoelens ga hebben. En ja 9 van de 10 keer zullen dat angsten zijn die er niet zijn. Maar in mijn hoofd gaat het uit van die 1%. Helaas het afgelopen jaar veel te maken gehad met de meest verschrikkelijke ziekten bij familieleden dus dat is er wel flink in gehakt en dan corona er nog bovenop. Mijn hoofd is eigenlijk nog bij het verwerken bij het eerste familielid wat ernstig ziek werd.

@koekie73 Kun je zelf nergens heen bellen? Maar geen bericht is goed bericht hoop ik voor je! Beterschap in ieder geval hopelijk knap je snel weer op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:36

Eleeke schreef:
Koekie73 schreef:

Sterkte en beterschap ik duim voor je.

In mijn folder ( Amsterdam) staat zelfs dat je meestal de volgende dag uitslag hebt.... nou .... ik heb hem ook nog niet. Ze hebben nog een paar uur tot de 48 bij mij.

En dan te bedenken dat maar heel weinig mensen zich laten testen en dat er nu veel testen ongebruikt blijven liggen. Als iedereen zich wel volop laat testen dan kunnen ze het helemaal niet meer bijhouden met het verwerken van de uitslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:39

bigone schreef:

Volgens mij zegt niemand dat ze haar gevoel niet neer mag zetten, doet niemand flauw en wordt haar gedrag niet veroordeeld. Zebrastreep is zelf juist zeer veroordelend naar haar familie en anderen die weer dingen doen die gewoon mogen, ze noemt ze egoïstisch en zelfingenomen. Dat mag best gerelativeerd worden, daar heeft ze meer aan dan dat we allemaal gaan zeggen: meid wat erg zeg.

Je kunt gewoon niet van anderen verwachten dat ze zich naar jouw angsten gaan voegen, ook niet van je familie. Dat zou ik bijzonder ongezond vinden ook, als ze dat wel doen en ik weet uit ervaring dat je daar iemand die angstig is ook helemaal niet mee helpt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:42

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Ze heeft ook eerder aangegeven dat die angsten niet altijd echt zijn. En dat ze daar aan gewerkt heeft maar dat,dat als nog veel paniek geeft. Dat is vervelend genoeg lijkt mij.

Precies ik kan ook niet goed uitleggen hoe het voelt om ineens vol in paniek te staan maar je wel zo normaal mogelijk proberen te gedragen. Maar het begon met een periode waarin ik mij zo raar voelde wat 3 maanden dag en nacht doorging. Het kwam door hevige niet verwerkte stress van jaren ervoor. Ik ben toen ook gewoon doorgelopen ik ging werken en naar mijn paardjes maar het leek net alsof ik er vanaf de buitenlijn naar stond te kijken. Gelukkig door die periode heen gekomen door een hele lieve vriendin die mij simpelweg anders aan het benaderen was dan dat de meesten deden.

Nu is het gelukkig vaak een paar dagen of op 1 moment. Klachten zijn vaak hetzelfde dus zeker wel te herkennen. Meestal op het moment zelf krijg ik het enorm warm ( lijkt op opvliegers ) , voel mijn benen heel slap worden , hartslag gaat omhoog en het gevoel dat je zomaar neer gaat vallen. Zodra ik het ademhalen weer onder controle heb trekt het heel snel weer weg.

Natuurlijk kun je wel bepaalde medicatie krijgen maar dat vind ik meer een symptoom oplossing en haalt het probleem niet weg. En omdat je je lijf vol gooit met troep waar je lastig vanaf gaat komen wat ik liever niet heb.