Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
denisesilver schreef:Nog een uo dan; verslaving is zo'n groot probleem omdat het gebruik van middelen etc. een oplossing is voor mentale problemen. En het feit dat de overheid aandringt hulp te zoeken hierbij, maar zorgverzekeringen vaak niet doen aan dekking van behandelingen, werkt vooral bij mensen die er financieel minder voorstaan verslavingen in de hand. Hierdoor ontstaan probleemwijken met veel criminaliteit, welke dan middels symptoombestrijding (in de gevangenis gooien van de criminelen) opgelost worden. Hierdoor wordt er een neerwaartse spiraal gecreëerd.
Nikass schreef:Picopico schreef:Ik vind Nederland niet mooi. Ja, er zijn een aantal plekken die wel aardig zijn, maar die heb ik met een uurtje wandelen wel gezien.
Ik weet natuurlijk niet waar jij van houdt, maar als het om natuur gaat heb je dan toch echt een heleboel plekken gemist![]()
Daarnaast hebben we een aantal gedeeltes van steden die ik mooi vind; oude straatjes en gebouwen. Maar nieuwbouw vind ik (meestal) lelijk, en regelmatig snap ik niet waarom iets zó lelijk is gebouwd of aangelegd!
denisesilver schreef:Dat bedoelde ik, Ikke. Ik bedoel overigens behandelingen om mentale problemen te bestrijden, niet die AA behandelingen oid. Is mi ook enige mate van symptoombestrijding (en werkt mi alleen bij een fysieke verslaving en niet bij een mentale verslaving).
Picopico schreef:Ik ben bijna overal in Nederland geweest. Nergens vind ik het echt mooi. Ik ben meer van de grootse berglandschappen, watervallen, ongerepte natuur (waar mensen zich dus niet mee hebben bemoeid). Is in Nederland niet te vinden. Polders/weiland/boerenland trekt mij echt totaal niet, heidevelden vind ik mwah en de bossen in Nederland zijn teveel aangeharkt en stellen niets voor. Ook de architectuur vind ik niet echt mooi. Alle steden lijken imo nogal op elkaar en zijn grotendeels bruin, niet mijn favoriete kleur
denisesilver schreef:Psychiatrie zit gewoon in het basispakket en het ontstaan van probleemwijken ligt wel iets complexer dan mensen die met on- of slechtbehandelde psychiatrische aandoeningen naar verdovende middelen grijpen met ook een grote kip-en-ei-component. Armoede speelt een rol, maar ook cultuur, hoe je bent opgegroeid en opgevoed, of je gestimuleerd werd om naar school te gaan etc. Daarnaast is het in dat soort wijken ook makkelijker voor criminelen om onder de radar te blijven én ze hebben veel makkelijkere toegang tot kwetsbare jongeren die ze hun wereldje in kunnen trekken met de belofte van "snel geld verdienen." Daarnaast is het in sommige gevallen ook de vraag of mensen in hun situatie zitten vanwege hun psychische problemen of dat de psychische problemen ontstaan zijn door de situatie waarin ze zitten.Nog een uo dan; verslaving is zo'n groot probleem omdat het gebruik van middelen etc. een oplossing is voor mentale problemen. En het feit dat de overheid aandringt hulp te zoeken hierbij, maar zorgverzekeringen vaak niet doen aan dekking van behandelingen, werkt vooral bij mensen die er financieel minder voorstaan verslavingen in de hand. Hierdoor ontstaan probleemwijken met veel criminaliteit, welke dan middels symptoombestrijding (in de gevangenis gooien van de criminelen) opgelost worden. Hierdoor wordt er een neerwaartse spiraal gecreëerd.
ikke schreef:Ik denk dat in de psychiatrie vaak de denkfout wordt gemaakt dat mentale problemen alleen mentaal zijn en dat alles op te lossen is door te praten. In het geval van traumaverwerking, rouwverwerking etc. is dat (groten)deels waar, maar een bipolaire stoornis, schizofrenie of klinische depressie kun je net zomin genezen met praten als een gebroken been of diabetes. Er is dan immers gewoon sprake van disbalans of abnormalities in de hersenen en daar is niets mentaals aan - de symptomen zijn mentaal, de oorzaak is fysiek.denisesilver schreef:Dat bedoelde ik, Ikke. Ik bedoel overigens behandelingen om mentale problemen te bestrijden, niet die AA behandelingen oid. Is mi ook enige mate van symptoombestrijding (en werkt mi alleen bij een fysieke verslaving en niet bij een mentale verslaving).
Ik heb helaas ervaring hiermee (in de familiale sfeer) en ik ben totaal NIET onder de indruk van de resultaten.
Dan heb ik het over behandeling door klinieken, die vergoed worden en waarvan je mag (en moet) verwachten dat ze merkbare resultaten boeken. Ik zie dat niet gebeuren.
Mkango schreef:ikke schreef:Ik denk dat in de psychiatrie vaak de denkfout wordt gemaakt dat mentale problemen alleen mentaal zijn en dat alles op te lossen is door te praten. In het geval van traumaverwerking, rouwverwerking etc. is dat (groten)deels waar, maar een bipolaire stoornis, schizofrenie of klinische depressie kun je net zomin genezen met praten als een gebroken been of diabetes. Er is dan immers gewoon sprake van disbalans of abnormalities in de hersenen en daar is niets mentaals aan - de symptomen zijn mentaal, de oorzaak is fysiek.Ik heb helaas ervaring hiermee (in de familiale sfeer) en ik ben totaal NIET onder de indruk van de resultaten.
Dan heb ik het over behandeling door klinieken, die vergoed worden en waarvan je mag (en moet) verwachten dat ze merkbare resultaten boeken. Ik zie dat niet gebeuren.
Picopico schreef:Nikass schreef:Ik weet natuurlijk niet waar jij van houdt, maar als het om natuur gaat heb je dan toch echt een heleboel plekken gemist![]()
Daarnaast hebben we een aantal gedeeltes van steden die ik mooi vind; oude straatjes en gebouwen. Maar nieuwbouw vind ik (meestal) lelijk, en regelmatig snap ik niet waarom iets zó lelijk is gebouwd of aangelegd!
Ik ben bijna overal in Nederland geweest. Nergens vind ik het echt mooi. Ik ben meer van de grootse berglandschappen, watervallen, ongerepte natuur (waar mensen zich dus niet mee hebben bemoeid). Is in Nederland niet te vinden. Polders/weiland/boerenland trekt mij echt totaal niet, heidevelden vind ik mwah en de bossen in Nederland zijn teveel aangeharkt en stellen niets voor. Ook de architectuur vind ik niet echt mooi. Alle steden lijken imo nogal op elkaar en zijn grotendeels bruin, niet mijn favoriete kleur![]()
Uo: van mij mag alcohol helemaal afgeschaft worden
Nikass schreef:Jemig, zijn die sneren nou echt nodig?Misschien beter maar emigreren dan![]()
En als je oernatuur zoekt kun je in Europa ook niet veel meer terecht.
Ieder zijn smaak, of misschien heb je geen smaakmaar ik geniet elke dag van de prachtige natuur hier, en dan zijn er nog zoveel gebieden waar ik (te) weinig kom.
Mkango schreef:Ik denk dat in de psychiatrie vaak de denkfout wordt gemaakt dat mentale problemen alleen mentaal zijn en dat alles op te lossen is door te praten. In het geval van traumaverwerking, rouwverwerking etc. is dat (groten)deels waar, maar een bipolaire stoornis, schizofrenie of klinische depressie kun je net zomin genezen met praten als een gebroken been of diabetes. Er is dan immers gewoon sprake van disbalans of abnormalities in de hersenen en daar is niets mentaals aan - de symptomen zijn mentaal, de oorzaak is fysiek.
DuoPenotti schreef:Of juist grote zorgen, dat een heleboel van dat tokkie volk geen prioriteiten weet te stellen waar ze geld aan uit moeten geven.
En morgen weer klagen dat ze de rekeningen niet kunnen betalen.
Sizzle schreef:Vuurwerk is best leuk als mensen zich niet als egocentrische horken gedragen en de handhaving goed is.
Gisterenmiddag nog knalvrij een buitenritje kunnen maken en om 12 uur even uit het raam naar het mooie siervuurwerk staan kijken.
Die oorlogstijd rond de jaarwisseling in NL is iets wat ik zeker niet mis.
Sizzle schreef:Die milieubelasting kun je er prima opgooien, mensen kopen het toch wel al hebben ze daarna geen nagel meer om mee aan de kont te krabben.
Citaat:Fijnstof door vuurwerk: in één keer net zo veel uitstoot als zeven maanden autoverkeer
In 2020, het laatste ‘normale’ jaar voor de corona-periode, werd er met het vuurwerk 2,5 miljoen kilogram fijnstof uitgestoten.
Dat is ongeveer 7 procent van de totale uitstoot door verkeer, industrie, landbouw en dergelijke in een heel jaar. Maar dan dus in een paar uur tijd. Of, om het nog inzichtelijker te maken, dat is ongeveer evenveel als al het autoverkeer gemiddeld in Nederland in zeven maanden uitstoot aan fijnstof, zegt een woordvoerder van het RIVM.
Sizzle schreef:Nee, same. Hier werd er vanaf een uurtje of 11 hier en daar wat siervuurwerk afgestoken dat meer knettert dan knalt, met om 12 uur wat meer en om kwart over 12 - half 1 was het weer stil. Dan heb ik er ook geen moeite mee inderdaad.Vuurwerk is best leuk als mensen zich niet als egocentrische horken gedragen en de handhaving goed is.
Gisterenmiddag nog knalvrij een buitenritje kunnen maken en om 12 uur even uit het raam naar het mooie siervuurwerk staan kijken.
Die oorlogstijd rond de jaarwisseling in NL is iets wat ik zeker niet mis.
deksel schreef:Ik denk dat we eigenlijk wel hetzelfde bedoelen.Mkango schreef:Ik denk dat in de psychiatrie vaak de denkfout wordt gemaakt dat mentale problemen alleen mentaal zijn en dat alles op te lossen is door te praten. In het geval van traumaverwerking, rouwverwerking etc. is dat (groten)deels waar, maar een bipolaire stoornis, schizofrenie of klinische depressie kun je net zomin genezen met praten als een gebroken been of diabetes. Er is dan immers gewoon sprake van disbalans of abnormalities in de hersenen en daar is niets mentaals aan - de symptomen zijn mentaal, de oorzaak is fysiek.
Met het laatste wat je zegt ben ik het niet helemaal eens. Vaak wordt gedacht dat bepaalde psychische aandoeningen inderdaad een soort van hersenziekte zijn. Maar dat is in deze gevallen niet zo.
Je zou psychische aandoeningen wat mij betreft meer kunnen zien als een ''logische'' reactie op abnormale omstandigheden, wat een bepaalde uitwerking heeft op iemand hersenen. Zoals verschillende soorten trauma, life-events, sociaal (economische) factoren. Genen spelen ook een rol. En het hersensysteem, uitwisseling van stofjes, het salience systeem et cetera spelen ook zeker een rol maar het is niet alleen fysiek.
Ik denk trouwens dat veel psychische aandoeningen inderdaad niet kunnen worden opgelost met alleen praten. Ik denk dat er meer sprake is van herstel van leven, met de psychische aandoening. Praten is een onderdeel van herstel maar niet het redmiddel waar iedereen genoeg aan heeft.
Roosch schreef:En Djaylen en Djamilla vliegen ook drie keer per jaar voor drie tientjes naar Cherso, dus ja.Ja, eens met ikke en Tancreda. Zo onwijs frustrerend.
Als ik vertel dat ik binnenkort voor de tweede keer in 3 maanden ga vliegen word ik aangekeken alsof ik een moord bega.
Maar met oud en nieuw wordt er voor 8 maanden in een avond aan milieuschade veroorzaakt. Dat mag dan weer wel hoor, want "gun Djaylen en Djamilla even die leuke avond ja."
DuoPenotti schreef:https://www.gelderlander.nl/rheden/fijn ... ~a1378fcb/Citaat:Fijnstof door vuurwerk: in één keer net zo veel uitstoot als zeven maanden autoverkeer
In 2020, het laatste ‘normale’ jaar voor de corona-periode, werd er met het vuurwerk 2,5 miljoen kilogram fijnstof uitgestoten.
Dat is ongeveer 7 procent van de totale uitstoot door verkeer, industrie, landbouw en dergelijke in een heel jaar. Maar dan dus in een paar uur tijd. Of, om het nog inzichtelijker te maken, dat is ongeveer evenveel als al het autoverkeer gemiddeld in Nederland in zeven maanden uitstoot aan fijnstof, zegt een woordvoerder van het RIVM.
En dit jaar nog wel meer.
Tancreda4 schreef:DuoPenotti schreef:Of juist grote zorgen, dat een heleboel van dat tokkie volk geen prioriteiten weet te stellen waar ze geld aan uit moeten geven.
En morgen weer klagen dat ze de rekeningen niet kunnen betalen.
Verwend volk vooral. Niet kunnen anticiperen als het even wat minder makkelijk is allemaal, omdat alles vanzelfsprekend is geworden. 'want recht op een leuk oud jaar....'
Iemand die weet ik hoeveel geld de lucht in knalt (of die 2x 190 euro), en vervolgens huilt dat ie in de kou moet zitten en rekeningen niet kan betalen, heb ik niet echt medelijden mee.
Sky_As schreef:Sizzle schreef:Die milieubelasting kun je er prima opgooien, mensen kopen het toch wel al hebben ze daarna geen nagel meer om mee aan de kont te krabben.
En dat is natuurlijke selectie. Heb je daarna honger en kou? Eigen schuld, zo werkt het leven.... Keuzes maken en je niet als een verwend kind gedragen als niet even alles (tegelijk) lukt...