Eske_B schreef:Niet ieder dier is zo simpel.
Dolfijnen verkrachten, pesten, mastruberen, denken vooruit en hadden dacht ik ook namen voor elkaar. Raven zijn goed in problemen oplossen. Chimpansees gebruiken simpel gereedschap. Honden kunnen een aantal menselijke woorden onderscheiden en lijken ook in te leven in mensen.
Ieder dier is op een bepaalde manier ontwikkelt en hebben specifieke skills om te leren. Zalmen hebben een heel goed geheugen, mensen hebben gesproken taal, dat soort dingen.
De mens is ook een diersoort, op zijn eigen manier ontwikkelt. Honden zullen dus niet schelden als mensen. Mensen gebruiken geur niet als communicatiemiddel. Maar mensen zijn wel diersoorten met comlexe hersenen. Dieren als dolfijnen en walvissen ook.
Honden kennen klanken, maar ze begrijpen niet letterlijk wat je bedoeld. Mijn honden kunnen de dingen die ik zeg ook op gebarentaal, dan hoef ik dus niet eens iets te zeggen maar ze begrijpen wel dat een vinger omhoog betekend zit, en een vinger naar beneden af is.
Natuurlijk is de ene diersoort slimmer dan de andere maar de mens is wel de enige die dingen doet zonder dat dat nodig is.
Mijn herder kan mijn kruising ook ontzettend irriteren als hij wil spelen en die kleine niet, hij gaat dan ook net zo lang door tot die kleine zo boos word dat hij de achtervolging inzet en als hij hem te pakken krijgt dan maakt hij het ook wel even heel duidelijk dat het klaar is maar daarna is er niks meer aan de hand en gaan ze net zo vrolijk door dezelfde deur naar binnen. Heerlijk toch.. geen gezeik maar wel heel duidelijk maken dat genoeg ook echt genoeg is.
Dolfijnen en apensoorten zijn anders idd maar zij zijn gewoon anders ontwikkeld dan andere diersoorten.