Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:30

ClaudiaHS schreef:
Hoe kom ik er achter of een woning te koop komt van een persoon die recentelijk is overleden?
Ik kende hem of zijn familie niet.
Vind het ook zo raar om een briefje in de brievenbus te gooien terwijl de familie misschien nog in rouw is. O:)
(We zouden het willen kopen voor het op de markt zou komen)

Als je ze niet kent, niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:37

ClaudiaHS schreef:
Hoe kom ik er achter of een woning te koop komt van een persoon die recentelijk is overleden?
Ik kende hem of zijn familie niet.
Vind het ook zo raar om een briefje in de brievenbus te gooien terwijl de familie misschien nog in rouw is. O:)
(We zouden het willen kopen voor het op de markt zou komen
.

Niet. Briefje door de bus doen. Meer kan je niet doen.

ClaudiaHS

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:57

Mij paarden staan er naast.
Eventueel gewoon er heen lopen als ik iemand zie?
Voelt zo banketstaaf :=

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:06

Voor mijn gevoel is aanspreken wat te invasief, maar een vriendelijke kaart waarin je ze condoleert met het verlies van het familielid lijkt me ok. En dan daarna schrijven dat mochten ze op termijn het huis willen verkopen, jij interesse hebt en of ze contact met je willen opnemen. Met je gegevens uiteraard.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:12

Ik snap wat je bedoelt. Toen mijn grootvader overleden was en mijn grootmoeder ging verhuizen meldden zich ook enkele bekenden uit het dorp. Dat was dan nog wel goed. Maar toen mijn grootmoeder een jaar of zo eerder een keer naar het ziekenhuis moest verschenen er ook al briefjes op de mat. Dat voelde toen wel heel erg als een stel cirkelende aasgieren.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:17

Indy_Mouse_9 schreef:
Voor mijn gevoel is aanspreken wat te invasief, maar een vriendelijke kaart waarin je ze condoleert met het verlies van het familielid lijkt me ok. En dan daarna schrijven dat mochten ze op termijn het huis willen verkopen, jij interesse hebt en of ze contact met je willen opnemen. Met je gegevens uiteraard.

Dit lijkt mij ook de beste manier :)
Aanspreken zou ik persoonlijk niet op zitten wachten.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:23

fotolijstje schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Ik heb sinds woensdagavond pijn gekregen in mijn ribben/borstkas. En het lijkt gewoon op gekneusde ribben, ivm het heftige hoesten.

Alleen sinds vandaag is de pijn heftiger geworden. Er zit nu echt een pijnlijke druk op de plek, en nu doet alles ook zeer, wat eerst niet zeer deed.
Ik kan ook niet meer goed op adem komen, moet de hele tijd diep inademen om fijn te kunnen ademen.

Is dit normaal bij gekneusde ribben, of moet ik toch maar eventjes de dokter bellen?

Is het niet spierpijn in je middenrif/diafragma door het hoesten?

Mijn vraag:

Wat is het verschil tussen sudocrem en zinkzalf? (Behalve de naam en prijs)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:28

Sudocreme is een merknaam maar het is gewoon zinkzalf, als ik me niet vergis.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:35

Ja ik lees inderdaad overal dat sudocrem EEN zinkzalf is. Maar ik kan nergens vinden waar staat dat het precies hetzelfde is. Vandaar dat ik het me afvraag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:46

dan zul je de ingrediëntenlijst even moeten vergelijken :)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:05

Ja heb ik geprobeerd, maar daar word ik niet veel wijzer van. :')

Zinkzalf: Aqua, Zinc Oxide, Paraffinum Liquidum, Glycerin, Polyglyceryl-2 Dipolyhydroxystearate, Ethylhexyl Stearate, Glyceryl Oleate, Hydrogenated Microcrystalline Wax, Magnesium Sulfate, Zinc Stearate, Allantoin, Bisabolol, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid.

Sudocrem: Hoofdingrediënt: zinkoxide. Andere ingrediënten: gezuiverd water, paraffinum liquidum, paraffine, lanoline, sorbitan sesquioleaat, microkristallijne was, benzylbenzoaat, synthetische bijenwas, natriumbenzoaat, benzylalcohol, propyleenglycol, benzylcinnamaat, lavendelolie, linalylacetaat, BHA en citroenzuur.

Ik zie wel wat verschillen, maar geen idee of dat de werking verandert of dat het gewoon een onbelangrijk bijproduct is. Ik denk dat ik het maar gewoon bij sudocrem houd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:08

Maar weinig is precies hetzelfde natuurlijk. Je hebt zeep en je hebt zeep zegmaar, doet hetzelfde maar toch net andere (bij) ingrediënten.
Maar Sudo is een zinkzalf: zink-oxide.
Wat Sudo bijzonder of beter maakt, geen idee maar ik ben ook echt niet thuis in ingrediënten.
Zal wel een A- merk zijn en het andere product een B- merk met een betere prijs.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:20

Els1984 schreef:
Ja heb ik geprobeerd, maar daar word ik niet veel wijzer van. :')

Zinkzalf: Aqua, Zinc Oxide, Paraffinum Liquidum, Glycerin, Polyglyceryl-2 Dipolyhydroxystearate, Ethylhexyl Stearate, Glyceryl Oleate, Hydrogenated Microcrystalline Wax, Magnesium Sulfate, Zinc Stearate, Allantoin, Bisabolol, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid.

Sudocrem: Hoofdingrediënt: zinkoxide. Andere ingrediënten: gezuiverd water, paraffinum liquidum, paraffine, lanoline, sorbitan sesquioleaat, microkristallijne was, benzylbenzoaat, synthetische bijenwas, natriumbenzoaat, benzylalcohol, propyleenglycol, benzylcinnamaat, lavendelolie, linalylacetaat, BHA en citroenzuur.

Ik zie wel wat verschillen, maar geen idee of dat de werking verandert of dat het gewoon een onbelangrijk bijproduct is. Ik denk dat ik het maar gewoon bij sudocrem houd.

Ik heb je lijstje n chatgpt gegooid en gevraagd wat het belangrijkste verschil is.

Ik vind wat deze AI verteld zeker niet altijd waar, dus ik ga niet zeggen of het klopt.

Citaat:
Het belangrijkste verschil tussen deze twee producten zit in hun samenstelling en aanvullende ingrediënten:

Basisformule: Beide bevatten zinkoxide als actief bestanddeel, dat helpt bij huidbescherming en genezing.

Hulpstoffen:

Zinkzalf heeft een relatief eenvoudige samenstelling met hydraterende stoffen zoals glycerine en verzachtende bestanddelen zoals bisabolol en allantoin. Het bevat geen geurstoffen of lanoline, waardoor het vaak beter wordt verdragen door mensen met een gevoelige huid.
Sudocrem bevat naast zinkoxide ook lanoline (wolvet, wat allergieën kan veroorzaken), lavendelolie (geurstof) en conserveringsmiddelen zoals BHA en natriumbenzoaat. Daarnaast bevat het benzylbenzoaat, benzylcinnamaat en benzylalcohol, die een licht antiseptische werking hebben.
Gebruik en huidtype:

Zinkzalf is meestal zachter en geschikt voor mensen met een zeer gevoelige huid of allergieën.
Sudocrem heeft een bredere werking door de toegevoegde ingrediënten en wordt vaak ingezet voor luieruitslag, lichte brandwonden en eczeem, maar kan door de extra stoffen irriterend zijn voor sommige huidtypes.
Samengevat: Zinkzalf is puurder en milder, terwijl Sudocrem extra stoffen bevat voor antiseptische en verzachtende werking, maar mogelijk minder geschikt is voor gevoelige huidtypes.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:26

Zinkzalf is een zalf met zink (oxide) als hoofd bestanddeel. Dat hebben ze beiden. Tweede hoofdingredient is water, vervolgens vloeibare paraffine, en pas dan komen de andere dingen die onderling iets verschillen, maar in wezen hetzelfde doen. Het verschil zit hem in de. :bij: stoffen zeg maar, die net maken dat het ene met wat anders aanvoelt en smeert dan het andere. En wat kan maken dat je op het ene en allergische reactie kan krijgen en op de andere dan net niet, omdat daar met die hulp stof niet in zit. Dat zou je echt moeten uitproberen.
Maar het grootste deel van deze producten bestaat uit zinkoxide, water en paraffine.

Verschil in lijstje ontstaat alleen al voor het een groot door de taal waar het in staat: wetenschappelijke termen tegenover Nederlandse namen (Aqua vs water).

Conclusie: in principe zijn ze best uitwisselbaar, tenzij je met gevoelig/allergisch bent voor een van de specifieke stoffen.

Edit: min of meer wat AI zegt klopt dus, maar AI gaat er wel aan voorbij dat ze allebei benzylacohol gebruiken, om maar wat te zeggen.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:37

Bedankt allebei!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:01

Ik zag op mijn weerapp dat het aantal deeltjes PM2,5 fijnstof nu erg hoog is, namelijk 153, wat schadelijk zou zijn voor alle bevolkingsgroepen.

Waardoor kan dat komen en moeten we hiervoor maatregelen nemen zoals een mondkapje of luchtreiniger thuis?

ChatGPT zegt weinig regen en windstil, nu woon ik ook in de stad en kunnen houtkachels ook een factor zijn, kan het daardoor dan allemaal zo hoog oplopen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:16

Hoe krijg ik hondenkwijl vlekken uit mijn kleding?

Ik heb een een lieve grote hond maar die wil nog wel eens kwijlen en met name op lichte kleding zie ik het niet meteen, het gaat in de was en als het uit de was komt blijven er donkere vlekken over, niet erg wenselijk op lichte kleding. Ik was vaak al met een schepje oxi action in de voorwas maar dit lijkt niet te helpen. Iemand tips?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:21

Fearn schreef:
Ik zag op mijn weerapp dat het aantal deeltjes PM2,5 fijnstof nu erg hoog is, namelijk 153, wat schadelijk zou zijn voor alle bevolkingsgroepen.

Waardoor kan dat komen en moeten we hiervoor maatregelen nemen zoals een mondkapje of luchtreiniger thuis?

ChatGPT zegt weinig regen en windstil, nu woon ik ook in de stad en kunnen houtkachels ook een factor zijn, kan het daardoor dan allemaal zo hoog oplopen?

Dat hebben we zo vaak...en daar werd "vroeger" niets over gemeld.. zijn we er slechter van geworden?

Ik maak me er zelf niet zo druk om.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:44

fjordjes schreef:

Ik heb een een lieve grote hond maar die wil nog wel eens kwijlen en met name op lichte kleding zie ik het niet meteen, het gaat in de was en als het uit de was komt blijven er donkere vlekken over, niet erg wenselijk op lichte kleding. Ik was vaak al met een schepje oxi action in de voorwas maar dit lijkt niet te helpen. Iemand tips?

Zou dat niet net als met zaken als bellenblaas, een kwestie zijn van eerst koud uitspoelen voordat je het in de wasmachine doet...?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:38

pmarena schreef:
fjordjes schreef:

Zou dat niet net als met zaken als bellenblaas, een kwestie zijn van eerst koud uitspoelen voordat je het in de wasmachine doet...?

Zou kunnen maar ik zie het niet altijd die kwijl dus dan komt het alsnog in de wasmachine terecht en is het al gewassen en als ik dan wil ophangen zie ik de donkere vlekken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:26

Heeft een baucherbit hetzelfde effect als een pessoa bit waar je de teugels gewoon op de grote ring doet?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:01

Ja volgens mij wel :j Ik rijd met een baucher bit, het geeft in ieder geval geen hefboomwerking. Ik kan me wel voorstellen dat een baucher nog wat stabieler ligt door de vaste bitringen ipv de losse ringen van een pessoa

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:39

billy3105 schreef:
Heeft een baucherbit hetzelfde effect als een pessoa bit waar je de teugels gewoon op de grote ring doet?

Nee, baucher heeft een minimale hefboomwerking.

Een pessoabit trouwens ook. Zodra de bakatukken aan een andere ring zitten dan de teugels, is er sprake van een hefboom. Dus eigenlijk is het antwoord ja.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:15

Waarom is mijn badkamer deur ineens te ‘groot’ voor het frame? := Een paar dagen geleden kwam ik thuis en ineens past de deur niet meer. Hij lijkt net boven de hendel/slot uitgezet te zijn? Vocht? Kan ik hier zelf iets mee?

Toen ik erachter kwam ging hij (met een gigantische) klap nog wel dicht maar nu echt niet meer…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 19:19

Vocht kan inderdaad makkelijk, kou ook, maar dan zou het de post moeten zijn die is ingekrompen.