Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:07

Daarom gaf ik aan dat je soms zelf een beetje moet nadenken.. :j

Wij hadden ook wat mensen die niet begrepen hoe quarantaine werkte maar die zaten zelf een beetje suf te lezen :)
En bij twijfel t meest veilige doen denk?

Ggd medewerkers verkopen ook bsn nummers (of wat was het ookalweer) en qr testen.. wat ik al zei, Pipo’s zitten overal ..

Horeca sluiting, dat is dan weer iets wat ik niet begrijp. En dat politici geen QR code hoeven te tonen, dat snap ik ook niet. En zo nog wel meer ja :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:08

996981 schreef:
Cer schreef:
Wat ik al aangaf. Ik heb niet helemaal in de gaten waar de onduidelijkheid over is….

Ja kromme regels , dat zeker :j

Nu is t een beetje waar je heen gaat , of je qr of mondkap of niks moet.. maar dat is niet onduidelijk, toch?

Dan ligt het vast aan mij. Volgens mij wordt er met name de afgelopen 5-10 pagina’s veel gevraagd over regels en procedures omdat er onduidelijkheden zijn wanneer bijvoorbeeld getest moet worden, wanneer je in quarantaine moet etc. Je leest hier zelfs terug dat GGD-medewerkers de regels niet kennen

Ik ben het met je eens, maar dat is puur op basis van mijn eigen ervaring.
Op mijn werk zijn er veel vragen (zorg), bij mijn vrijwilligerswerk ook.
Men begrijpt de regels écht niet meer, er wordt iets tijdens een persconferentie gezegd (of op twitter gemikt), maar vervolgens bijna een week later is het nog nergens doorgevoerd en geeft de GGD nog steeds adviezen die in tegenspraak zijn met hetgeen genoemd is.
Op mijn werk willen mensen over het algemeen de regels volgen (want we werken in de zorg met een kwetsbare doelgroep die we niet willen besmetten), maar wordt dat op deze manier wel erg ingewikkeld gemaakt.
En blijkbaar is het heel normaal dat mijn collega's dan maar moeten liegen tegen de GGD, zodat ze de nodige test krijgen, dat is toch de wereld op z'n kop?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:11

Miran schreef:
Ik zag dat kinderen onder de 4 jaar bij een besmetting in het gezin helemaal niet in quarantaine hoeven als ze geen klachten hebben, dat vind ik ook wel bijzonder…

Klopt. En nog steeds lees ik op websites van overheidsinstanties dat je als nauw contact of huisgenoot van een besmet iemand niet in quarantaine hoeft wanneer je volledig gevaccineerd bent.

Vanavond heb ik nog opgezocht op de website van mijn werk wat de regels nu zijn als één van mijn kinderen positief is. Ik mag gewoon werken met mondkapje op als ik geen klachten heb en moet dan op dag 5 testen. Moet, niet kan … En ik moet dan ook werken, ook als ik er niet achter sta.

Van mij mogen ze iedereen gevaccineerd of niet gevaccineerd weer in quarantaine zetten bij een besmetting in hetzelfde huis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:18

Cer schreef:
Daarom gaf ik aan dat je soms zelf een beetje moet nadenken.. :j

Wij hadden ook wat mensen die niet begrepen hoe quarantaine werkte maar die zaten zelf een beetje suf te lezen :)
En bij twijfel t meest veilige doen denk?

Ggd medewerkers verkopen ook bsn nummers (of wat was het ookalweer) en qr testen.. wat ik al zei, Pipo’s zitten overal ..

Horeca sluiting, dat is dan weer iets wat ik niet begrijp. En dat politici geen QR code hoeven te tonen, dat snap ik ook niet. En zo nog wel meer ja :j

We hebben gezien tijdens de eerste “intelligente” lockdown hoe goed men in staat is logisch na te denken….

Achterom schreef:
Ik ben het met je eens, maar dat is puur op basis van mijn eigen ervaring.
Op mijn werk zijn er veel vragen (zorg), bij mijn vrijwilligerswerk ook.
Men begrijpt de regels écht niet meer, er wordt iets tijdens een persconferentie gezegd (of op twitter gemikt), maar vervolgens bijna een week later is het nog nergens doorgevoerd en geeft de GGD nog steeds adviezen die in tegenspraak zijn met hetgeen genoemd is.
Op mijn werk willen mensen over het algemeen de regels volgen (want we werken in de zorg met een kwetsbare doelgroep die we niet willen besmetten), maar wordt dat op deze manier wel erg ingewikkeld gemaakt.
En blijkbaar is het heel normaal dat mijn collega's dan maar moeten liegen tegen de GGD, zodat ze de nodige test krijgen, dat is toch de wereld op z'n kop?

Dit dus :j

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:21

Het is ook gewoon krom. Stel dat mijn dochter corona heeft met milde klachten, dan mag ik gewoon werken en hoef ik mijn cliënten hier niet eens over in te lichten. Dat zou echt voelen als mensen onnodig in gevaar brengen en besodemieteren. Liever een huis wat even niet helemaal aan kant is dan een reële kans op corona lijkt me.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:26

Normaal om te liegen, dat is wel heel hard uitgedrukt .. als t op de website van t rivm staat, hoeven ze dat alleen maar voor te lezen toch?

En als je dan de slimste keus voor je cliënten moet maken, dan doe je dat toch?

Kuipers wilde toch dat zorgpersoneel kon blijven werken na contact met een besmet iemand / huisgenoot ?
Dus dan krijg je uitzonderingen ..?

Maar goed, soms willen mensen dat regels buigbaar zijn, en soms niet .. daar doet ook nooit iemand goed aan ..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:42

Cer schreef:
Normaal om te liegen, dat is wel heel hard uitgedrukt .. als t op de website van t rivm staat, hoeven ze dat alleen maar voor te lezen toch?

Kuipers wilde toch dat zorgpersoneel kon blijven werken na contact met een besmet iemand / huisgenoot ?

Maar goed, soms willen mensen dat regels buigbaar zijn, en soms niet .. daar doet ook nooit iemand goed aan ..

Ik zou in een dergelijk geval wel een smoes verzinnen om ook thuis te kunnen blijven. Sowieso voelt het niet goed om een besmet kind in haar eentje thuis achter te laten. Dat gaat altijd nog voor alles.

Het gaat er gewoon om dat het mag. Dat is het punt. Dat is gewoon krom. In principe kan mijn werkgever mij dat gewoon verplichten. Nu zeg ik niet dat hij dit zou doen. Ik heb immers nog niet in deze situatie gezeten. Ik wil alleen aangeven dat de regels soms gewoon echt heel erg krom zijn, juist als je bij oudere of kwetsbare mensen over de vloer komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:53

Cer schreef:

Het staat niet op de website van het RIVM. Alleen op de website van de Rijksoverheid. Bij de regels van 12 november, met de opmerking dat het nog verder doorgevoerd moet worden oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:54

Cer, je doet nu wel heel simpel hoor :n het gaat erom dat het lijkt alsof er voor gevaccineerden geen test- en quarantaine regels meer zijn, maar daarin zit dan ook weer geen lijn als ggd medewerkers weer iets anders zeggen dan op diverse websites staat. Daar schieten we toch geen zak mee op?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:54

Vayo schreef:
Cer schreef:

Ik zou in een dergelijk geval wel een smoes verzinnen om ook thuis te kunnen blijven. Sowieso voelt het niet goed om een besmet kind in haar eentje thuis achter te laten. Dat gaat altijd nog voor alles.

Dan neem je toch vrij?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:00

Top Moonsparkle, het was wat mij betreft een vreemd gekozen thema en weergave.
Geen idee wat Denny’s Wereld hiermee wil bereiken..

Wat die regels betreft, we verzanden er een beetje in volgens mij.
Aanpassingen van aanpassingen en daar weer variaties op, als dit dan dat enz.
Er zijn vast best veel mensen die dat niet meer volgen, die horen bij wijze van spreken alleen maar ‘corona bla bla bla’ en zetten in de winkel laconiek een mondkapje half scheef op.
Het is een beetje alsof we de kern uit het oog raken: we zitten in een pandemie.

Ondanks dat MP Rutte echt een verzoek deed voor een ieder om na te gaan waar je nog contacten kan verminderen gaan bijvoorbeeld de schoonmaakploegen in de zorg nog steeds al hun lokaties langs. Met een hele groep, zonder afstand (dicht bij elkaar buiten roken enzo) en ook door huizen die in quarantaine zijn.
Eigen waarneming.
Ik snap daar niks van, wat is quarantaine dan nog waard?

Door de AVG heeft volgens mij ook niemand zicht op wie wel of niet gevaccineerd is, of hoeveel van de ongevaccineerden nu ondertussen ziekte hebben doorgemaakt en tijdelijk beschermd zijn zodat we tenminste een beetje weten waar we staan op dit moment.

Het is zo zorgelijk allemaal, ben er bij vlagen ook zo moe van..
En het begint ook echt eenzaam te worden zo langzamerhand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:12

Wij zeiden vanmiddag al tegen elkaar dat we zachtjes aan een lockdown wel prima zouden vinden zodat we tenminste van het gezeik af zijn en het voor iedereen duidelijk en hetzelfde is.

Maarja dat is weer zo rot voor de middenstand enzo :(:)
Aan de andere kant als die massaal de kont tegen de krib gooien en die QR-codes niet checken.....dan roepen ze het toch ook wel een beetje over zichzelf af. (en over hun collega's die wèl hun best doen om zich aan de regels te houden...)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:19

Burgemeesters vragen via veiligheidsbestand en VNG om een vuurwerkverbod, vanwege oplopende cijfers en druk in ziekenhuizen.
https://nos.nl/l/2406187

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:28

In Rotterdam en Schiedam komt er wel een vuurwerkverbod, las ik net.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:28

Dit is toch gewoon een uitgelezen kans om eindelijk dat vuurwerkverbod er lekker doorheen te duwen en (bij betere cijfers) te gaan voor centraal georganiseerde sier-vuurwerkshows :j

(Graag even voordat die kleine van ons over X jaar potentieel met vriendjes met vuurwerk gaat lopen hannesen...)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:37

Ik denk dat er niet voldoende handhaving is om vuurwerkverbod landelijk uit te voeren en ze het daarom aan de burgemeester overlaten.
En dat men ook rekening moet houden met wat met name de jeugd een jonge volwassenen nog trekken qua beperkingen van de vrijheden en dingen die altijd normaal waren..

In mijn buurtje is het regelmatig raak met vuurwerk. Dan denk ik het zal wel weer ergens in de wereld oud en nieuw zijn, geen idee. Wonen zoveel culturen hier.

Uiteindelijk zal vrij vuurwerk (knalvariant) vast wel tot het verleden gaan behoren, bijv door de klimaattransitie enzo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:46

Achterom schreef:
Dan neem je toch vrij?

Ik kan alleen vrij nemen als ik zelf vervanging kan regelen. En dat is momenteel het probleem. We hebben personeelstekort en veel zieken. Ik heb juist mijn vakantie in de kerstvakantie in moeten trekken, dus helaas ligt dat niet zo simpel ;)

Maar dat is het punt niet. Het gaat er gewoon om dat je binnen de huidige regels makkelijk kan doorbesmetten en dat er op werkgebied onder de werkdruk dingen van je gevraagd zouden kunnen worden wat niet goed voelt. Ik ben afhankelijk van mijn inkomen en hoop nooit voor het blok gezet te worden. Het gaat er om dat de regels krom en onduidelijk zijn en dat dit strikter moet en ik hoop op strengere quarantaine regels bij een besmette huisgenoot/kind, ook als je gevaccineerd bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 07:47

Relaxed schreef:
Cer, je doet nu wel heel simpel hoor :n het gaat erom dat het lijkt alsof er voor gevaccineerden geen test- en quarantaine regels meer zijn, maar daarin zit dan ook weer geen lijn als ggd medewerkers weer iets anders zeggen dan op diverse websites staat. Daar schieten we toch geen zak mee op?

Ik ben ook heel simpel :j dat geef ik meteen toe.
Er zijn nog gewoon regels voor gevaccineerden. Wat nu bekend is volgens mij, is dat ik én gevaccineerd ben én de afgelopen week Corona heb gehad. Ik heb persoonlijk nergens problemen mee gehad. Ik wist, of ik meende, te weten hoe lang ik binnen moest blijven, en klachtenvrij moest zijn en weer naar buiten moest. Maar goed, ik heb ook geen kinderen en ik woon alleen (de boodschappen waren even een uitdaging zeg maar)

De GGD had geen tijd voor bron/contact, dus dat hebben we zelf gedaan. Dat kunnen wij :j
Overigens hadden we allemaal een ander verhaal telefonisch door de GGD, maar het kwam in grote lijnen op hetzelfde neer. Het waren ook maar studenten en tijdelijke hulpjes, had ik het idee. En ik denk ook dat ze best veel klotetelefoontjes hadden, ze mocht het niet zeggen toen ik het vroeg, maar ik maakte dat eruit op.

En wat ik steeds zo lastig vind is dat er met enige regelmaat gezegd wordt dat we een verstandig volkje zouden moeten zijn (en dat zijn we niet, dat blijkt, sterker nog, er zit een groep idioten tussen dat je denkt hoe hebben die alles overleefd??) . Iemand kan toch ook een beetje nadenken?? Dat is ook wat vaak gezegd wordt, we zijn een vrij zelfstandig land.
Maar kijk maar overal, de een wil ALLES in lockdown, de ander wil ALLES vrij, en alles ertussen in. En iedereen vind dat ze gelijk hebben..
Ik vind het prima dat de regels zijn zoals ze zijn (alleen voor de horeca / artiesten vind ik ze nog poedersuiker) en dat wij, binnen de lijnen, nog prettig kunnen leven..

En ga maar na, hoeveel mensen iets anders willen, kijk maar in dit topic alleen. Dat is niet perse omdat 'we het niet begrijpen' maar ook omdat 'we' allemaal wat anders willen en het in ons eigen straatje proberen uit te leggen, óf juist de mazen in de maatregelen willen vinden...

Als het hoofd van de ziekenhuizen, meneer Kuipers, aangeeft dat hij meent dat zorgpersoneel door moet kunnen werken als een huisgenoot besmet is met Corona (want ze hebben beschermingsmiddelen) dan wil hij toch minder strenge regels? Dus jij wil ze strenger, en hij wil ze minder streng.. Leg mij maar uit dan hoe het zou moeten....

En 'De GGD'.. wie zijn dat dan "De GGD"..? Het is een groot, log orgaan met allemaal eilandjes. Ligt dat aan 'DE ggd' of aan al die eilandjes die zich niet aan laten sturen omdat de manager het beter weet of niet weet of de medewerker denkt 'ik zit hier mn geld te verdienen, en verder intereseert t me geen reet' (en natuurlijk medewerkers die wel meedenken en wel weten wat ze doen).

Over het vuurwerkverbod las ik weer dat mensen die een vuurwerkongeluk krijgen, meer naar het brandwondencentrum gaan en niet naar de IC, dus waarom een vuurwerk verbod.
Ja van mij mag het verboden worden, maar andere mensen vinden weer wat anders...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:08

Dat meneer Kuipers wil dat zorgmedewerkers door kunnen werken ondanks quarantaine herken ik wel, maar dan van de managers op mijn werk. De enige reden daarvoor is omdat we anders de roosters niet rond krijgen: het ziekteverzuim zit weer rond de 10%, we hebben een hoos aan mensen met een besmette huisgenoot. Als die niet kunnen werken, dan kunnen we de tent wel sluiten.
Oh wacht, dat kan niet, want dan krijgen de cliënten geen eten meer, geen medische zorg en worden ze ook niet aangekleed. Zij zijn afhankelijk van de zorg, dus ga maar na.
Dus nee, wat wil de zorg niet omdat we minder strenge regels willen, dat willen we om nog een soort van basiszorg te kunnen blijven leveren.
Voor meneer Kuipers geldt dan ook dat hij de IC wel kan sluiten als zijn verpleegkundigen niet mogen werken als er een quarantaine geldt. Over simpel gesproken.

@vayo: volgens mij is dat al eens eerder gezegd in dit topic: jouw werkgever is geen goede werkgever. Zoek een andere baan, er zijn echt betere werkgevers die wél hart hebben voor hun werknemers. Het enige dat jouw werkgever bereikt is dat jij op termijn een burn out hebt. En moet je kijken hoe makkelijk je dan ineens te vervangen bent. Hij maakt misbruik van jou (en je collega's).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:12

Nou ja Achterom, ik ben het met je eens hoor.. maar ik snap dus wel dat zaken verwarrend overkomen als een deskundige zoals Kuipers (die volgens mij ook heel lang heeft gezegd dat het allemaal wel ging) dingen gaan zeggen als 'zorg kan doorwerken, we zijn goed beschermd'..

Dan moet ie zeggen 'zorg moet doorwerken, want we zijn met te weinig'... toch?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:16

Iedere aap weet ook wel dat dat zo is. Is aldoor zo geweest, ook bij het 'kinderen kunnen bijna niet besmettelijk dus de scholen kunnen veilig open'. Het was: 'kinderen kunnen wel besmetten, maar we vinden het onderwijs zo belangrijk dat we jullie gezondheid op de koop toe nemen.'

Dan voel je je al wel een stuk meer gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:18

Sheran schreef:
Iedere aap weet ook wel dat dat zo is. Is aldoor zo geweest, ook bij het 'kinderen kunnen bijna niet besmettelijk dus de scholen kunnen veilig open'. Het was: 'kinderen kunnen wel besmetten, maar we vinden het onderwijs zo belangrijk dat we jullie gezondheid op de koop toe nemen.'

Vergeet níet alle ouders die hun kinderen niet thuis wilden houden, en de organisaties die meenden dat kinderen naar school moesten...
het is echt nooit eenzijdig...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:36

Cer, dat jij er geen last van hebt betekent niet dat het normaal, noch voordelig is dat je moet sparren en gissen om te weten welke maatregel, wanneer en op welke manier toegepast moet worden.

Dat zou eenvoudig op 1 centrale plek gevonden moet kunnen worden. Nu wordt versnipperd via allerlei kanalen gecommuniceerd, zelfs via Twitter…

Duidelijke communicatie is zo belangrijk

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:37

Ondertussen in Portugal.
Afbeelding

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:40

996981 schreef:
Cer, dat jij er geen last van hebt betekent niet dat het normaal, noch voordelig is dat je moet sparren en gissen om te weten welke maatregel, wanneer en op welke manier toegepast moet worden. Dat zou eenvoudig op 1 centrale plek gevonden moet kunnen worden. Nu wordt versnipperd via allerlei kanalen gecommuniceerd, zelfs via Twitter…

Snap ik.. maar ik snap ondertussen ook wel dat best veel mensen alleen maar kunnen zeuren...
En die mensen hebben er misschien niet perse het minste last van..
Ik zeg ook niet dat het tof is, sterker nog, ik vind dat er heel rare regels bij zitten, die voor sommige mensen echt schadelijk zijn..
Maar als je gewoon als particulier je dingetje kan doen met visite of weet ik veel, dan heb je volgens mij niet veel aan de hand?

Citaat:
Duidelijke communicatie is zo belangrijk

Daarvoor moet je, volgens mij, niet bij de overheid zijn.. is nooit zo geweest meen ik :')