Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:43

Ik zag gister een stukje op tv over 2 jongens ( 12 en 13 jaar ) die het experimentele chinese vaccin voor jongeren kregen.
De ouders hadden het eigenlijk liever niet, maar de kinderen wilden zo graag.
De ene omdat hij wil bijdragen aan de wetenschap, de andere omdat hij dan weer gewoon kan voetballen met zijn vrienden en op vakantie kan gaan.
Nu weten ze natuurlijk niet of ze het echte vaccin gekregen hebben of een placebo.
Dat is wel een puntje van aandacht natuurlijk :+

Ik weet niet of ik dit als ouder op deze leeftijd zomaar had laten gebeuren.
Maar goed, ik heb geen kinderen dus het probleem stelt zich niet :D

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:02

Er was laatst ook dat joch dat zich actief heeft laten besmetten met covid voor onderzoek. Dat vind ik ook nogal wat. Blijkbaar vond de etische commissie het niet echt een gevaarlijk virus :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:04

:oo Jeetje...
Een mens staat van niks meer versteld tegenwoordig :+

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:10

Pandora2 schreef:
Ik zag gister een stukje op tv over 2 jongens ( 12 en 13 jaar ) die het experimentele chinese vaccin voor jongeren kregen.
De ouders hadden het eigenlijk liever niet, maar de kinderen wilden zo graag.
De ene omdat hij wil bijdragen aan de wetenschap, de andere omdat hij dan weer gewoon kan voetballen met zijn vrienden en op vakantie kan gaan.
Nu weten ze natuurlijk niet of ze het echte vaccin gekregen hebben of een placebo.
Dat is wel een puntje van aandacht natuurlijk :+

Ik weet niet of ik dit als ouder op deze leeftijd zomaar had laten gebeuren.
Maar goed, ik heb geen kinderen dus het probleem stelt zich niet :D

Vanaf 12 jaar is de wens van het kind bij medische zaken doorslaggevend (als het kind, ook na gesprek met zijn ouders, aan zijn mening vasthoudt), dus daar had je dan weinig tegen kunnen doen.

Al zou ik er als het mijn kind was niet om staan te springen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:12

Oh echt ? Kijk, het is duidelijk dat ik geen kinderen heb :D
12 jaar is wel ontzettend jong vind ik.
Maar tijden veranderen natuurlijk, ik was nog echt een kindje toen ik 12 was.
Misschien nu nog wel een beetje trouwens ... :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:14

Sizzle schreef:
Er was laatst ook dat joch dat zich actief heeft laten besmetten met covid voor onderzoek. Dat vind ik ook nogal wat. Blijkbaar vond de etische commissie het niet echt een gevaarlijk virus :+

Dat was ook nooit een punt van discussie mbt beperkingen. De enige reden was het overspoelen van de gezondheidszorg.

Voor een acceptatiegraad onder de bevolking is er een brede .... euhhhmmm.... voorlichting geweest.

Nu, anderhalf jaar later is het en en ander volledig vervormd. Ook bij de overrheden zelf. Hier in Spanje worden er hernieuwd beperking opgelegd in regios waar er een stijging is in geregistreerde infecties onder jongeren.
Meer testen onder niet kwetsbare groep en hoppa knie-reflex.
Het ís voor die groep geen gevaarlijk virus en ook is er voor de grotendeel gevaccineerde rest geen gevaar meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:25

Ik denk dat ze gewoon nog een slag om de arm houden nu vanwege:

- nog niet iedereen die dat wel wil, is volledig gevaccineerd (wat ik eigenlijk wel fair vind om daar rekening mee te houden)
- toch wat onzekerheid over hoe goed de vaccinaties hun werk (blijven) doen
- nieuwe varianten en andere nog wat onduidelijke factoren

Gezien hoe snel 1 en ander het afgelopen anderhalf jaar uit de klauw escaleerde lijkt het mij wel verstandig om nog even een paar weken een béétje voorzichtig te doen. In ieder geval om de mensen die willen, hun prikken te laten halen en totdat die goed moeten werken, nog relatief veilig hun boodschappen te laten doen :(:)

Ik zou er ook van balen als we hier nog net even snel een Coronaatje oppikken doordat mensen los gaan in het zicht van de haven voordat hier de prikken binnen zijn. We kunnen zelf wel voorzichtig zijn maar waar die kleine mee in aanraking komt op school (via waar klasgenootjes allemaal mee in aanraking komen) dat hebben we niet in de hand.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:27

pmarena schreef:
Gezien hoe snel 1 en ander het afgelopen anderhalf jaar uit de klauw escaleerde

Bedankt voor deze illustrering met een volstrekt irrelevante vergelijking; de situatie nu is totaal anders dan anderhalf jaar geleden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:35

Misschien is de situatie over een paar maanden ook weer totaal anders dan die nu lijkt te zijn.

Ik snap de voorzichtigheid wel :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:37

en ja hoor, Castilla en Leon (deelstaat( wil de avondklok weer invoeren omdat de infecties toenemen. Let wel door het meer testen van jongeren.
De politiek gelooft de eigen manipulaties :roll:

Ondertussen gaan in de UK de 19de alle beperkingen van de baan.

Oh en in Portugal nu ook stijging, vooral met Delta variant doch die is minder ernstig. Kortom GOED nieuws. Dat is exact wat je wél wil!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:40

De uk gaat gokken op de eigen verantwoordelijkheid van de bevolking. Om ze "vrijheid" terug te geven. Tsja dat is gokken met de voorzichtigen in een land. De kans dat een groep "schijt aan regels en of gezond verstand en andere mensen, wij willen feesten ten koste van alles". Dat regels worden geschrapt wil niet zeggen dat het een verstandige keuze is of wijs.

Citaat:
Volgens Javid moeten de Engelsen profijt trekken van de effectiviteit van de vaccins en "leren leven" met het virus, een mantra dat de regering al dagen verkondigt. Hij voegde eraan toe: "Dat betekent niet dat doden acceptabel zijn, uiteraard niet." Javid wees erop dat het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen nu niet zo hard meestijgt met het aantal coronabesmettingen als voorheen. Wel erkende hij dat het aantal besmettingen tussen nu en 19 juli nog flink zal oplopen.
Gisteren schreef correspondent Fleur Launspach dit verhaal over het Britse voornemen om alle maatregelen los te laten, en de verantwoordelijkheid bij de burger zelf te leggen.

Maar terwijl de Britse overheid al dagen de 'leer met covid leven'-boodschap verkondigt, woedt het debat voort. Is versoepelen wel zo'n goed idee nu de deltavariant met een forse opmars bezig is?

Medische experts en oppositieleden vragen meer duidelijkheid over wat 'leven met het virus' precies inhoudt: welk coronasterftecijfer en hoeveel gevallen van long covid zijn voortaan voor de Britse overheid acceptabel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:45

We zullen het wel weer zien over een poosje, welke maatregelen waar goed of niet zo best uitpakken. En wat de vakantie-tijd voor invloed gaat hebben. Hopelijk is de boel nu redelijk / steeds beter onder controle en stevenen we niet op een zoveelste golf af door welke reden dan ook :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:46

Ik wil hier nog even op reageren.
Cer schreef:
In diezelfde artikelen staat ook dat het aantal positieve testen mogelijk hoog is omdat meer mensen zich laten testen omdat dat móet omdat ze naar een evenement gaan.
En dat dezelfde mensen zich anders niet hadden laten testen want geen klachten.. en omdat ze geen klachten hebben is het maar de vraag of ze anderen aansteken.

MyWishMax schreef:
Blijkbaar wel, anders kreeg je niet die uitbraken vanuit diverse discotheken?

Je bent al besmettelijk 2 dagen voordat de klachten beginnen. Als je zondag klachten krijgt, was je vrijdag en zaterdag al besmettelijk. Als je zaterdag naar een evenement bent geweest en donderdag (40 uur van tevoren) hebt laten testen, kan het idd zo zijn dat je negatief test maar op het evenement wel besmettelijk rond loopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:48

karuna schreef:
De uk gaat gokken op de eigen verantwoordelijkheid van de bevolking.

Deed NL ook met de intelligente quarantaine.

Burgemeester van Málaga wil antigen test (ook voor gevaccineerden) verplichten voor nachtleven. Welk nachtleven? Horeca moet om 24.00 dicht en de paar gelegenheden met feestvergunning om 01.30 of 02.00.
Hysterie is het enige woord ervoor. Oh én Covid19-industrie uiteraard. Twee woorden dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:04

Roodvos schreef:
Je bent al besmettelijk 2 dagen voordat de klachten beginnen. Als je zondag klachten krijgt, was je vrijdag en zaterdag al besmettelijk. Als je zaterdag naar een evenement bent geweest en donderdag (40 uur van tevoren) hebt laten testen, kan het idd zo zijn dat je negatief test maar op het evenement wel besmettelijk rond loopt.

In mijn voorbeeld doelde ik op mensen die klachtenvrij zijn, naar een evenement willen, zich laten testen (wat ze anders niet hadden gedaan) en dan positief blijken..
Die filter je er dan weer uit :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:24

Het percentage positief getesten is in NL erg hoog. Het stomme is dat ze daarvoor alleen de GGD testen meetellen en niet de testen voor toegang. Dat is nog geen kwart van het totale aantal testen. Terwijl de positief geteste van TvT wel meetellen in de teller. En niet in de noemer dus. Hartstikke krom. En met deze methode gooit NL haar eigen glazen in, want het buitenland kijkt niet verder dan deze cijfers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:36

Oh joh? Waar staat dat?
Dat is op zich best interesssant :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:44

Ik heb dat al diverse malen gelezen op nieuwssites, en in de volkskrant. Bij het dashboard zie je dat ook staan, dat alleen die GGD testen meetellen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:48

Cer schreef:
Oh joh? Waar staat dat?

Verhoudingsgewijs meer test is nog nooit een gewogen factor geweest net zo min als in welke leeftijdsgroep getetst is.
En dan komt daar nu nog bij dat de relatie geinfecteerden en ziekenhuisopnames volstrekt verschoven is.
Daarom is het aanhouden van de norm van vorig jaar voor het bepalen van het risico-niveau en maatregels volledig fout.
Ook de R-waarde; meer andere jeugd infecteren is volstrekt anders dan een jaar geleden meer kwetsbaren infecteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:01

Ik las net dat de IC cijfers weer gedaald zijn (en dat ze 2 weken na vaccinatie willen gaan aanhouden)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:06

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Oh joh? Waar staat dat?

Verhoudingsgewijs meer test is nog nooit een gewogen factor geweest net zo min als in welke leeftijdsgroep getetst is.
En dan komt daar nu nog bij dat de relatie geinfecteerden en ziekenhuisopnames volstrekt verschoven is.
Daarom is het aanhouden van de norm van vorig jaar voor het bepalen van het risico-niveau en maatregels volledig fout.
Ook de R-waarde; meer andere jeugd infecteren is volstrekt anders dan een jaar geleden meer kwetsbaren infecteren.

Helemaal mee eens hoor. Maar het was even een aanduiding waarom het percentage positief in NL zoveel hoger is dan in andere landen waar ze geen TvT hebben. En dat dat vervelend kan zijn als NL daardoor weer rood wordt op de kaart.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:15

Inmiddels krijg je pas een QR code twee weken na laatste vaccinatie . NOS.nl

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:16

jaja, het is weer eens zover... doen en dan pas nadenken.
Maar gelukkig...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:21

Cer schreef:
Ik las net dat de IC cijfers weer gedaald zijn

Ja maar de besmettingen ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:26

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Ik las net dat de IC cijfers weer gedaald zijn

Ja maar de besmettingen ;)