Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:41

Uiteindelijk weten we het pas over een jaar of langer wie er het beste uitgekomen is. Portugal was eerst nagenoeg vrij en daar komt het nu ineens. Sommige balkan landen zitten nu in een 2e piek die hoger is dan de eerste. Je weet gewoon niet wat er ligt te broeien. Wellicht zijn landen met meer vergrijzing sterker betroffen, maar ligt het dan aan de aanpak?
De stijging in de USA is enorm, maar voordat ze op het niveau van Italie zitten moeten ze haast nog 2x zo veel slachtoffers krijgen, wie weet dtopt het ineens weer. Men weet het gewoon niet, er zijn ook veel mensen die het gewoon niet krijgen door een sterke primaire afweer. Dat heeft niets met beleid te doen maar met kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:48

Daarom, zoals Jessix zegt: het is geen wedstrijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:55

Marie-Anne de Belgen hebben echt alles geteld ook de vermoedens
https://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ ... 85205.html

En een tijd geleden las ik een artikel (kan het zo snel niet vinden), dat als je de doden meetelt in Nl die boven het gemiddelde uitgaan van afgelopen jaren, dat dan het aantal corona doden in Nl wel eens vele male hoger zal liggen. In dat artikel stond hetzelfde als in dit artikel dat Begië ook bij twijfel de overledene als covid telde. België zou dan naar beneden bij moeten stellen en Nl naar boven.
Pas achteraf zal duidelijk worden hoe het werkelijk zit en welk land meer of minder besmettingen heeft gehad tov het andere land. Dan moet de zelfde manier van stellen worden gehanteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:59

En dan heb je nog te maken met landen die kunstmatig de cijfers van bvb de doden niet aan Corona toeschrijven maar aan de gevolgen van Corona . Dus hartstilstand of orgaanfalen veroorzaakt door Corona maar de eerste twee worden genoteerd en niet Corona . Rusland is hier een goed voorbeeld van en dan zijn er landen genoeg die zo’n slechte gezondheidszorg hebben en overspoeld worden door patiënten die gewoon dood gaan zonder ooit een ziekenhuis te hebben gezien. Laten we maar niet uitgaan van andere landen maar proberen ons op eigen land te richten wat daar allemaal gebeurt , off juist niet .

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:08

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:11

bigone schreef:
En dan heb je nog te maken met landen die kunstmatig de cijfers van bvb de doden niet aan Corona toeschrijven maar aan de gevolgen van Corona . Dus hartstilstand of orgaanfalen veroorzaakt door Corona maar de eerste twee worden genoteerd en niet Corona . Rusland is hier een goed voorbeeld van en dan zijn er landen genoeg die zo’n slechte gezondheidszorg hebben en overspoeld worden door patiënten die gewoon dood gaan zonder ooit een ziekenhuis te hebben gezien. Laten we maar niet uitgaan van andere landen maar proberen ons op eigen land te richten wat daar allemaal gebeurt , off juist niet .

Daarmee zeg je dus dat de mensen die in andere landen wonen beter niet mee kunnen praten. Want hier zijn mensen wiens land België, Zwitserland, Frankrijk, Spanje ea is.
Dat maakt voor mij dit topic zo interessant want alleen Nederland naar kijken, vind ik te karig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:15

Pien, ik vind het prettig om te horen wat ze in andere landen doen , echter aan de hand van de hoeveelheid doden gaan kijken welk land het beter heeft gedaan ? Tja , dat hoeft van mij niet, elke dode , meegeteld of niet is er gewoon een te veel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:21

bigone schreef:
Pien, ik vind het prettig om te horen wat ze in andere landen doen , echter aan de hand van de hoeveelheid doden gaan kijken welk land het beter heeft gedaan ? Tja , dat hoeft van mij niet, elke dode , meegeteld of niet is er gewoon een te veel.

Mee eens, maar daar ging het absoluut niet om. Het ging er om dat het leek in dit topic alsof Nederland het zo goed doet vergeleken met andere landen. Ik hoop het , nogmaals, maar ik twijfel en gezien de verregaande besluiten/ consequenties is het wel belangrijk dat de landen komen tot een lijn in bv EU verband. Dat was de reden dat ik ging kijken naar het aantal doden etc inEuropa en hoe er geteld is.
Dus eenheid van meten, eenheid van testen etc.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-07-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:22

Dat lijkt mij ook het probleem.. ieder land wil het zelfde maar samenwerken? Nee. Ik vind dat heel storend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:22

Eens Lenaatje!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:25

Ik stapte van de week op mijn werk in de lift (meerdere bedrijven in 1 pand), wilden er gewoon 2 (!!) mensen bij stappen. Het was een kleine lift, met max 4 sta je zeg maar nog net comfortabel. Ik snap echt niet wat zulke mensen bezielt...

Of die hun mondkapje afdoen in de trein. Leuk dat ik mijn mondkapje draag om 'anderen te beschermen', jammer dat het die ander dus niks kan schelen. Ik vraag me af of het onverschilligheid is of dat sommige mensen gewoon echt zo dom zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:30

lenaa_tje schreef:
Dat lijkt mij ook het probleem.. ieder land wil het zelfde maar samenwerken? Nee. Ik vind dat heel storend.

Het probleem is dat niet ieder land en populatie gelijk is aan elkaar en dus andere maatregelen nodig heeft.

Italië en Spanje stonden het hardst te schreeuwen hoe vreselijk Nederland handelde met onze intelligente lockdown.

Vanuit Nederland gezien is de keuze dat andere landen meer mensen bij elkaar laten samen komen binnen 1,5 m "vreemd" en andere landen vinden blijkbaar en niet massaal hoeven dragen van mondkapjes in Nederland onnodig risico nemen, maar uiteindelijk is het kijken of er weer meer ziekenhuis opnames komen de manier om te zien wat werkt voor welk land.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:31

Klopt, maar je kunt je afvragen wat je er mee opschiet , met vergelijkingslijsten. Eenheid in maatregelen en volledige openheid over besmettingen lijkt mij beter. Wanneer je de sterftecijfers erbij haalt en er vanuit gaat dat de oversterfte ook Corona slachtoffers zijn dan komen we er helemaal niet zo goed uit, zelfde met testen en besmettingen. De eigen verantwoording om te testen bij zelfs de lichtste klachten werkt blijkbaar totaal niet dus ik vind dat er ingegrepen moet worden, het liefst voor de horde vakantiegangers terugkomt en de buitenlandse vakantiegangers weer weg zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:35

Bigone, wat wil je dan dat er gekozen gaat worden aan maatregelen Europees wijd? De strengste maatregelen bij elkaar opgeteld die ieder land nu heeft/ gaat krijgen?

Dan krijgt ieder land het zwaarder en krijg je grotere protesten Europees wijd.

Als je al ziet dat de maatregelen voor Brabant mogelijk in Groningen niet nodig waren geweest, hoe denk je dat dit Europees wijd verloopt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:38

cobiie schreef:
Bigone, wat wil je dan dat er gekozen gaat worden aan maatregelen Europees wijd? De strengste maatregelen bij elkaar opgeteld die ieder land nu heeft/ gaat krijgen?

Dan krijgt ieder land het zwaarder en krijg je grotere protesten Europees wijd.

Als je al ziet dat de maatregelen voor Brabant mogelijk in Groningen niet nodig waren geweest, hoe denk je dat dit Europees wijd verloopt?

Samenwerken gaat niet alleen over regels hè.
Maar nu is er voornamelijk sprake van elkaar afvallen. Als voorbeeld de verschillende lijsten van ‘veilige’ landen die ze door heel Europa hanteren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:45

Ieder land heeft zijn eigen beweegredenen waarom ze meer of minder risico willen/durven/moeten nemen.
Een land die vol leeft van toerisme heeft andere beweegredenen om meer veilige landen in te stellen dan wanneer toerisme niet een hoofdmoot is van je land. Moet dat land dan ook "extra" risico's gaan nemen omdat dat voor een ander Europees land wel "noodzakelijk" is/wordt gevonden? Dan hou je toch veel liever de deuren op een kleinere kier?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:53

cobiie schreef:
Ieder land heeft zijn eigen beweegredenen waarom ze meer of minder risico willen/durven/moeten nemen.
Een land die vol leeft van toerisme heeft andere beweegredenen om meer veilige landen in te stellen dan wanneer toerisme niet een hoofdmoot is van je land. Moet dat land dan ook "extra" risico's gaan nemen omdat dat voor een ander Europees land wel "noodzakelijk" is/wordt gevonden? Dan hou je toch veel liever de deuren op een kleinere kier?

Dat zeg ik niet. Maar dat is wel het punt. Het is niet ieder klein landje voor zich. Het is niet de 1 tegen de ander. Daarom moet er dus samengewerkt worden ipv. Elkaar tegen werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:54

Cobie , ik was niet helemaal duidelijk, ik denk in Europees verband bvb testen zoveel mogelijk zodat besmettingshaarden gevonden worden en de strenge maatregelen daar genomen kunnen worden door het land zelf, tevens geeft dit duidelijkheid aan reizigers .
En iedereen die met vliegtuig komt test afnemen bvb.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-07-20 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:55

pien_2010 schreef:
Marie-Anne de Belgen hebben echt alles geteld ook de vermoedens
https://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ ... 85205.html

En een tijd geleden las ik een artikel (kan het zo snel niet vinden), dat als je de doden meetelt in Nl die boven het gemiddelde uitgaan van afgelopen jaren, dat dan het aantal corona doden in Nl wel eens vele male hoger zal liggen. In dat artikel stond hetzelfde als in dit artikel dat Begië ook bij twijfel de overledene als covid telde. België zou dan naar beneden bij moeten stellen en Nl naar boven.
Pas achteraf zal duidelijk worden hoe het werkelijk zit en welk land meer of minder besmettingen heeft gehad tov het andere land. Dan moet de zelfde manier van stellen worden gehanteerd.

Je hebt mijn bericht en het artikel helemaal niet goed gelezen denk ik.

Ja, België heeft inderdaad beter geteld, dat zeg ik ook. En ja, Nederland heeft slecht geteld.
Maar ik heb het over de oversterfte, dus de sterfte boven het gemiddelde, los van de getelde coronadoden. Die getallen zijn er nu gewoon al. In absolute aantallen is dit in Nederland ongeveer gelijk aan die van België, echter is de bevolkingsomvang daar kleiner. Daar gaat het artikel in de Volkskrant ook over, de oversterfte in diverse landen in Europa, niet de getelde coronadoden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:22

Het is goed Marie-Anne. Dan heb ik het fout begrepen want ik had begrepen indertijd dat het al omgerekend was naar de vergelijkbare verhoudingen en zo zit het in mijn hoofd. Ik kan dat artikel niet meer vinden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:49

Ook in België is niet iedere dode geteld. Maar inderdaad, de CBS oversterfte cijfers zijn steeds bekend gemaakt, en als je die met de oversterfte cijfers van België vergelijkt, zitten Nederland daar in absolute getallen net ietsje onder, op een grotere bevolking.

De verwarring ontstaat met name door de media. In België is een paar keer geroepen dat zij als enige land goed tellen en dat Nederland alleen sterfgevallen in ziekenhuizen zou tellen. Je wil niet weten hoe vaak ik dat argument voorbij heb horen komen en heb moeten uitleggen hoe het werkelijk zit. Wat dat betreft kan je het dan beter hier van mensen uit die landen rechtstreeks horen, dan uit de media.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:10

tokedri schreef:
Eleeke schreef:
Zelfs mijn schoonmaakhulp met volwassen kinderen die ik sinds drie weken weer bij ons thuis had, en die zei dat ze echt heel voorzichtig is.
Corona van haar zus gekregen.... hoe dan .... ja in de auto geweest, en zus die heeft het van haar tienerdochter gekregen.

En ja nu zit ik ook toch een tikkie zenuwachtig te wachten op de uitslag, dito voor mijn dochter.
Man en zoon helemaal geen klachten dus die zijn nog niet getest.

Wat zijn je klachten?

Hoesten, verhoging , hoofdpijn en niet lekker voelen. Beetje vaag dus , maar omdat ik in aanraking ben geweest met een Corona patient toch een tikje twijfels

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:36

Komeet is super goed te zien nu bij heldere lucht. Zo gaaaaaf.
Je kijkt naar het Noord westen. Dan zie je iets diffuus lichtgevend. Daar richt je je kijker op, en daar is hij!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 00:11

Helaas is het hier zwaar bewolkt en regent het :(

--

De meeste besmettingen vinden nu plaats in de categorie van 20 tot en met 40 jaar. Blijkbaar door feestjes en elkaar weer veel opzoeken. Ze verwachten weet een stijging op de ic. Dan niet eens zozeer van de jongeren maar meer dat die hun ouders aan steken die wel op de ic komen te liggen. Blij dat ik een house warming heb afgezegd zag het nog niet zitten.

Maar het gedrag van mijn ouders en zusje irriteert mij wel. Die gaan gewoon overal heen en wonderbaarlijk is het tot nu toe goed gegaan. Als ik nou uit huis woonde had ik het niet zo vervelend gevonden. Nu heb ik een enorm vlucht gevoel in mijn lijf en zal ook zeker ergens anders heen gaan als ze het wel krijgen omdat ze vinden dat je toch ooit weer wat moet doen. Ik vind het gewoon eng dat ik weer ga werken en er een kans is om wat mee te nemen naar een doelgroep die er al niks van snapt en waarbij een aantal een verhoogd risico hebben om eraan te overlijden. Zo gaan mijn ouders en zusje naar Duitsland om te shoppen gelukkig met mondkapje maar echt lekker zit het mij niet. Hoop wel dat ze beseffen dat ik daarmee week en dat oma ziek is en die overleefd het virus al helemaal niet.

Ik vind dat mensen verslappen en vooral leiden aan egoisme. Dat was voor de corona ook zeker al maar het bevestigd nu maar weer hoe zelfingenomen mensen zijn. En dan het excuus ja maar ik heb mij er lang genoeg aan gehouden dus ik mag ook weer lol gaan maken. En dat mag ook maar ik wil zelf niet ziek worden en al helemaal mijn collega's en doelgroep niet.... En een aantal vrienden van mij bescherm ik er ook ontzettend voor. Eentje moet ik daardoor al best lang missen en dan wil ik nog liever dat ik het krijg dan zij.

Ik denk dat het ergens ook met doorzettingsvermogen heeft te maken. Zelf heb ik een zware periode gehad en kan ik erg goed met tegenslagen omgaan en dat ook volhouden. Veel mensen missen dat helaas ook en geven op zodra het dan maar een klein beetje misgaat. Jammer had volgend jaar gehoopt op minder angst maar denk dat ik er nog een jaar mee moet dealen omdat er mensen egoïstisch beginnen te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 06:55

Maar Zebrasteep, jouw ouders en zusje mogen ook gewoon weer overal heen. En shoppen in Duitsland mag ook gewoon weer, met een mondkapje. Zolang ze maar thuisblijven met klachten en afstand houden. De lockdown is weer even voorbij, voor nu.

Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is als je huisgenoten dat doen en je dat zelf allemaal liever niet ziet. Maar je kunt toch niet van ze verwachten dat ze thuis blijven zitten omdat jij heel voorzichtig wilt zijn.