pien_2010 schreef:Jessix schreef:Het is geen wedstrijd toch?

Blijkbaar wel, want Nederland stelt zich wederom op als het beste jongetje vd klas. Ik vraag me dus af of ze dat ook zijn en kom met argumenten. Jij draait het nu om.
Kijk, wellicht is Nederland het beste jongetje vd klas en dan is dat fantastisch. Maar ik weet dat nog niet zo.
Bv in dit topic heb ik mijn twijfels uitgesproken over de lage cijfers in Nederland van overleden covid-19 mensen. Dit al vrij vroeg.
Steeds meer komt naar boven dat ik daar gelijk in had want overleden cijfers met jaar er voor is vele male hoger dan de corona doden. Tja de niet geteste personen zijn niet mee geteld. Dat snap ik want vergeleken met België is er in Nl vele male minder getest waardoor het LIJKT dat België het slechter gedaan heeft.
MAAR waarschijnlijk heeft Nl het slechter gedaan want het aantal doden gemiddelde in Nl van afgelopen maanden is hoger dan in België. Dus zou het kunnen zijn dat dit toch mensen zijn overleden aan covid. Men denkt van wel. Dus nee het is geen wedstrijd, en nee ik Ben niet tegen Nederland, maar ik durf wel kritisch te kijken, ook naar die landen waar ik me mee verbonden voel.
Het vetgedrukte is NIET WAAR. Als je kritisch wilt zijn is het een goed idee om te checken of het wel klopt wat je denkt.
Ja, België heeft beter de coronadoden vastgelegd dan de meeste landen. Maar je kunt uitstekend obv de oversterfte die in iedere land (in NL door CBS) wordt vastgelegd een heel betrouwbare indicatie krijgen van de sterfte als gevolg van corona.
Daaruit blijkt dat de aantallen in België en Nederland niet veel afwijken, maar omdat België veel minder inwoners heeft, heeft Nederland het toch echt niet slechter gedaan:
Citaat:
In België, Spanje in Italië lag de sterfte ook aanzienlijk hoger dan normaal. In deze landen was er 40 tot 50 procent extra sterfte. Voor Nederland lag de sterfte tijdens de afgelopen weken 28 procent hoger dan normaal gesproken, dat is redelijk vergelijkbaar met de 33 procent oversterfte in Zweden.
Als je dan toch in termen als "beste jongetje van de klas" wilt blijven (maar volgens mij denkt niemand hier er zo over) dan is dat Duitsland:
Citaat:
In Duitsland was de sterfte tijdens de sterftepiek slechts 6 procent hoger dan gemiddeld.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70c7945/