Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:02

bigone schreef:
pien_2010 schreef:
Misschien omdat Nederland wel te mooie cijfers heeft tov het buitenland. Misschien, dat zal de toekomst leren, wordt er anders getest en geteld. Ik Ben niet overtuigd dat Nederland als enig landje het zoooo goed zou doen. Ik hoop het wel. On verra, we zullen zien.

Helemaal met je eens, wanneer 12 % van mensen met symptomen test en daar 144 besmettingen uitkomen wat denk je hoeveel het zou zijn wanneer iedereen met klachten test. Dan zitten we ook zo aan drie dubbele cijfers.

Dat gaan we vanzelf merken dan toch. Dan gaan de ziekenhuisopnames wel toenemen. Het is niet gek dat het wat toeneemt met versoepelingen natuurlijk.

Ik heb hier vanaf het allereerste coronatopic al zo vaak voorspellingen over allerlei doemscenario's langs zien komen... We zouden Italië achterna gaan herinner ik me. Daarna Spanje. En al die mensen op stap met Pasen, dat zouden we ook wel gaan zien in de cijfers! Die zogenaamd intelligente lockdown, waarin mensen gewoon maar van alles deden, dat kon toch niet goed gaan! Rijen voor Ikea, oh nee! Enzovoort.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:05

bigone schreef:
pien_2010 schreef:
Misschien omdat Nederland wel te mooie cijfers heeft tov het buitenland. Misschien, dat zal de toekomst leren, wordt er anders getest en geteld. Ik Ben niet overtuigd dat Nederland als enig landje het zoooo goed zou doen. Ik hoop het wel. On verra, we zullen zien.

Helemaal met je eens, wanneer 12 % van mensen met symptomen test en daar 144 besmettingen uitkomen wat denk je hoeveel het zou zijn wanneer iedereen met klachten test. Dan zitten we ook zo aan drie dubbele cijfers.

Dat gaan we vanzelf merken dan toch. Dan gaan de ziekenhuisopnames wel toenemen. Het is niet gek dat het wat toeneemt met versoepelingen natuurlijk.

Ik heb hier vanaf het allereerste coronatopic al zo vaak voorspellingen over allerlei doemscenario's langs zien komen... We zouden Italië achterna gaan herinner ik me. Daarna Spanje. En al die mensen op stap met Pasen, dat zouden we ook wel gaan zien in de cijfers! Die zogenaamd intelligente lockdown, waarin mensen gewoon maar van alles deden, dat kon toch niet goed gaan! Rijen voor Ikea, oh nee! Enzovoort.[/quote]

Eens de meeste voorspellingen zijn niet eens uitgekomen. Snap wel dat nieuwszenders denken hé dat is interessant trekken we veel lezers mee. Blijk wel hoe meer paniek er in een titel staat hoe pakkender het is. Maar zoveel verhalen zijn nu alweer van de baan of veranderd. Niemand weet hoe het gaat lopen dus gokken erop heeft ook geen zin.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:05

Vergeet het protest op de Dam niet.

Ook die piek eind mei. En toen zei ik hier rond midden mei nog, oh die zal niet komen en dan reageert iemand ook nog: het is nog geen eind mei :')

Tja het is maar hoe je in het leven wilt staan, ik ben toch wel blij dat ik niet constant bezig ben met denken ‘wat als’.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:07

sureido schreef:
Vergeet het protest op de Dam niet.

Ook die piek eind mei. En toen zei ik hier rond midden mei nog, oh die zal niet komen en dan reageert iemand ook nog: het is nog geen eind mei :')

Tja het is maar hoe je in het leven wilt staan, ik ben toch wel blij dat ik niet constant bezig ben met denken ‘wat als’.

Maar daar kwam ook niks uit en nu zie je toch wel al een paar dagen een fors aantal meer besmettingen. Dat vind ik wat anders dan voorspellingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:08

Jessix schreef:
bigone schreef:
Klopt maar wanneer de R waarde op een gegeven ogenblik maar weer hoog genoeg komt dan grijpt het weer om zich heen en krijg je echt weer hoge aantallen die het ziekenhuis in moeten, je hoeft de besmettingen ook niet tegen te houden maar wel laag genoeg.

Dat snap ik, maar dat speelt nu niet.

Gelukkig niet maar ga er van uit dat ze waakzaam zijn bij de overheid want wanneer je het te lang op laat lopen dan gaan we weer achter de feiten aanhobbelen.
Las trouwens in een artikel dat het rivm er rekening mee houd dat er in het najaar zo'n 70.000 tot 100.000 tests per dag nodig kunnen zijn. Zal me benieuwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:26

Jessix schreef:
Maar dan nog lopen de ziekenhuis cijfers niet op.

Klopt maar dat geldt ook voor Frankrijk. De positive geteste personen die lopen op in sommige regio's. Iedereen wordt hier getest met klachten of die er om vraagt.
Dus Nederland doet het hetzelfde als Frankrijk op enkele regio's na . Maar Frankrijk is zoveel male groter als NL. Wij hebben hier ook regio's die het fantastisch doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:09

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:
Maar dan nog lopen de ziekenhuis cijfers niet op.

Klopt maar dat geldt ook voor Frankrijk. De positive geteste personen die lopen op in sommige regio's. Iedereen wordt hier getest met klachten of die er om vraagt.
Dus Nederland doet het hetzelfde als Frankrijk op enkele regio's na . Maar Frankrijk is zoveel male groter als NL. Wij hebben hier ook regio's die het fantastisch doen.

Het is geen wedstrijd toch? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:12

bigone schreef:
Gelukkig niet maar ga er van uit dat ze waakzaam zijn bij de overheid want wanneer je het te lang op laat lopen dan gaan we weer achter de feiten aanhobbelen.
Las trouwens in een artikel dat het rivm er rekening mee houd dat er in het najaar zo'n 70.000 tot 100.000 tests per dag nodig kunnen zijn. Zal me benieuwen.

Ik ga er zeker vanuit dat de overheid waakzaam is. En het zal me ook niets verbazen als er weer wat pieken komen. Maar daar hoeven we nu nog niet op vooruit te lopen, vind ik. Voor nu gaat het goed, met alle versoepelingen die er tot nu toe zijn geweest en met de bijeenkomsten waarbij iedereen dacht dat het nu wel weer mis zou gaan. Positief dus! +:)+

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:15

Wellicht omdat hier al veel meer personen besmet zijn geweest dan we dachten dat het nu best oké gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:15

Ik denk dat iedereen wel corona moe is onderhand. Ik wel in ieder geval. Vind er geen klap aan dit jaar! Hoop ook we geen mondkappen op hoeven maar hoop vooral dat iedereen zijn gezonde verstand blijft gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:22

Jessix schreef:

Blijkbaar wel, want Nederland stelt zich wederom op als het beste jongetje vd klas. Ik vraag me dus af of ze dat ook zijn en kom met argumenten. Jij draait het nu om.

Kijk, wellicht is Nederland het beste jongetje vd klas en dan is dat fantastisch. Maar ik weet dat nog niet zo.

Bv in dit topic heb ik mijn twijfels uitgesproken over de lage cijfers in Nederland van overleden covid-19 mensen. Dit al vrij vroeg.
Steeds meer komt naar boven dat ik daar gelijk in had want overleden cijfers met jaar er voor is vele male hoger dan de corona doden. Tja de niet geteste personen zijn niet mee geteld. Dat snap ik want vergeleken met België is er in Nl vele male minder getest waardoor het LIJKT dat België het slechter gedaan heeft.
MAAR waarschijnlijk heeft Nl het slechter gedaan want het aantal doden gemiddelde in Nl van afgelopen maanden is hoger dan in België. Dus zou het kunnen zijn dat dit toch mensen zijn overleden aan covid. Men denkt van wel.

Dus nee het is geen wedstrijd, en nee ik Ben niet tegen Nederland, maar ik durf wel kritisch te kijken, ook naar die landen waar ik me mee verbonden voel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:29

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Blijkbaar wel, want Nederland stelt zich wederom op als het beste jongetje vd klas. Ik vraag me dus af of ze dat ook zijn en kom met argumenten. Jij draait het nu om.

Kijk, wellicht is Nederland het beste jongetje vd klas en dan is dat fantastisch. Maar ik weet dat nog niet zo.

Bv in dit topic heb ik mijn twijfels uitgesproken over de lage cijfers in Nederland van overleden covid-19 mensen. Dit al vrij vroeg.
Steeds meer komt naar boven dat ik daar gelijk in had want overleden cijfers met jaar er voor is vele male hoger dan de corona doden. Tja de niet geteste personen zijn niet mee geteld. Dat snap ik want vergeleken met België is er in Nl vele male minder getest waardoor het LIJKT dat België het slechter gedaan heeft.
MAAR waarschijnlijk heeft Nl het slechter gedaan want het aantal doden gemiddelde in Nl van afgelopen maanden is hoger dan in België. Dus zou het kunnen zijn dat dit toch mensen zijn overleden aan covid. Men denkt van wel.

Dus nee het is geen wedstrijd, en nee ik Ben niet tegen Nederland, maar ik durf wel kritisch te kijken, ook naar die landen waar ik me mee verbonden voel.

Er werd ook wel gezegd hoor dat je aantal doden in Nederland wel kunt verdubbelen. Heb ik althans vaak genoeg gelezen overal.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:30

Ik zie echt nergens staan dat Nederland het het beste gedaan heeft? Nederland heeft het helemaal niet zo perfect gedaan. Maar momenteel zitten wij wel beter dan sommige andere landen. Das gewoon een feit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:32

sureido schreef:
Ik zie echt nergens staan dat Nederland het het beste gedaan heeft? Nederland heeft het helemaal niet zo perfect gedaan. Maar momenteel zitten wij wel beter dan sommige andere landen. Das gewoon een feit.

Wat jij een feit vind vraag ik me af. Ik hoop dat het dit keer wel klopt.
Het niet perfect gedaan hebben is later toegegeven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:33

Test zich in Frankrijk iedereen wel dan? de ziekenhuizen zijn hier leeg dus ja we zitten op dit goed. Dat is gewoon een feit. Kan over een week andere zijn en daarom zeg ik ook momenteel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:37

Ik zie inderdaad ook niet zoveel verschil tussen Frankrijk en Nederland qua maatregelen ook ... behalve dan die mondkapjes nu. Nou ik geloof gewoon niet dat die mondkapjes het verschil maken.
Ja ik geloof best Pien dat het bij jou in de omgeving goed gaat. Maar dat is mijn dorp ook. De winkels maken nog steeds karren schoon en ook mag je geen mandje. Dat is in een dorp/stad 20 km verder op al anders.
Wij kunnen als burgers dat niet inschatten en ik vind de media sensatiezoekers die maar Corona nieuws proberen te zoeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:44

Op andere vlakken is het ook fout gegaan. Denk maar aan de zorg die is achtergebleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:46

lenaa_tje schreef:
Ik zie inderdaad ook niet zoveel verschil tussen Frankrijk en Nederland qua maatregelen ook ... behalve dan die mondkapjes nu. Nou ik geloof gewoon niet dat die mondkapjes het verschil maken.
Ja ik geloof best Pien dat het bij jou in de omgeving goed gaat. Maar dat is mijn dorp ook. De winkels maken nog steeds karren schoon en ook mag je geen mandje. Dat is in een dorp/stad 20 km verder op al anders.
Wij kunnen als burgers dat niet inschatten en ik vind de media sensatiezoekers die maar Corona nieuws proberen te zoeken.

Lenaatje we zijn het denk ik met elkaar eens! Ik denk dat Frankrijk en Nl op de Mayenne na, elkaar niet zoveel ontlopen. Met dat verschil dat hier de minister ad noodbel trekt "mensen er worden meer mensen positief getest, ik maak me zorgen ook al stijgt zkh opname amper nu, enkele gebieden nagelaten". Waarbij Nl eigenlijk hetzelfde zegt maar dan postiever gebracht.
Frankrijk is bang gezien het hoog aantal doden eerder. (Manlief rekende het iedere keer terug in verhouding met kleiner land Nl en het ontliep elkaar niet zoveel alsjehet verhoudingsgewijs berekende).

Klopt Purny, en hetzelfde gebeurde in Frankrijk als in Nederland.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-07-20 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:47

purny schreef:
Op andere vlakken is het ook fout gegaan. Denk maar aan de zorg die is achtergebleven.

En ik vind persoonlijk dat er heel kritisch gekeken moet worden naar de verpleeghuizen (wat al veel eerder had gemoeten want de signalen waren al eerder niet goed)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:48

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

En ik vind persoonlijk dat er heel kritisch gekeken moet worden naar de verpleeghuizen (wat al veel eerder had gemoeten want de signalen waren al eerder niet goed)

Klopt, iets waar ik al veel eerder enorm boos om was. Het tekort aan mondkapjes daar werd niet goed mee omgegaan. Drama!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:52

Niet alleen de verpleeghuizen maar ook de zorg die normaal naar het ziekenhuis doorgestuurd had moeten worden.
Ik hoop dat deze fouten de volgende keer niet meer worden gemaakt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:53

Pien ik verwacht dat er volgende week misschien wel een reactie komt van de minister als de RIVM het week gemiddelde bekend maakt. Maar misschien heb ik dat mis en zijn ze te druk met de Europese Unie.
Tot vrijdag was het natuurlijk ook nog niet echt een serieuze stijging te noemen (als je het nieuws mag geloven) ik kijk niet iedere dag het dashboard na.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:31

purny schreef:
Niet alleen de verpleeghuizen maar ook de zorg die normaal naar het ziekenhuis doorgestuurd had moeten worden.
Ik hoop dat deze fouten de volgende keer niet meer worden gemaakt

Purny , dat is niet alleen door de Corona maar ook dat mensen met klachten gewoon niet naar de huisarts gingen omdat ze niet doorgestuurd wilden worden ondanks dat ziekenhuizen veilig waren voor niet Corona patiënten .
Verder waren er zeer waarschijnlijk ook minder klachten mbt stress/hartklachten enz , meeste mensen waren thuis .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:31

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Wat draai ik om? Waar in dit topic maak ik de vergelijking met andere landen?
Ik ben daar helemaal niet mee bezig. Als je mijn laatste berichten leest dan zie je dat ik vooral hier leef en in het nu. Uiteraard heb ik sympathie met andere mensen, in andere landen, maar maak zeker geen vergelijking en al helemaal geen wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:39

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Het vetgedrukte is NIET WAAR. Als je kritisch wilt zijn is het een goed idee om te checken of het wel klopt wat je denkt.

Ja, België heeft beter de coronadoden vastgelegd dan de meeste landen. Maar je kunt uitstekend obv de oversterfte die in iedere land (in NL door CBS) wordt vastgelegd een heel betrouwbare indicatie krijgen van de sterfte als gevolg van corona.
Daaruit blijkt dat de aantallen in België en Nederland niet veel afwijken, maar omdat België veel minder inwoners heeft, heeft Nederland het toch echt niet slechter gedaan:
Citaat:
In België, Spanje in Italië lag de sterfte ook aanzienlijk hoger dan normaal. In deze landen was er 40 tot 50 procent extra sterfte. Voor Nederland lag de sterfte tijdens de afgelopen weken 28 procent hoger dan normaal gesproken, dat is redelijk vergelijkbaar met de 33 procent oversterfte in Zweden.

Als je dan toch in termen als "beste jongetje van de klas" wilt blijven (maar volgens mij denkt niemand hier er zo over) dan is dat Duitsland:
Citaat:
In Duitsland was de sterfte tijdens de sterftepiek slechts 6 procent hoger dan gemiddeld.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70c7945/