Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:39

jesito schreef:
We zijn met z'n allen een hard werkend volkje die zo zijn best doet om er een mooi leven van te maken en dan ineens staat alles op de kop.
Je hele vrijheid is helemaal weg. Je mag onderhand je familie nog niet meer zien.
Boodschappen doen is een taboe, gezwegen om te gaan wandelen.
En geen hond die weet of het uberhaupt helpt wat we doen.
Ik vind dat heftig. Voor iemand met een normaal vrij volle agenda en druk sociaal leven, is het alsof nu alles stil staat.
De grote discussies tussen mensen wat de een wel vind kunnen en de ander niet. De paniek met boodschappen doen.
Mijn baan die weg valt. Ik heb daar echt moeite mee.
Ik kan alleen maar hopen dat er snel wat verbetering komt, want dit is ook geen leven op deze manier.
Iedereen heeft het over even aanpassen, maar wat is dat even, waar stopt dat en hoelang houd iedereen dat nog vol??

Yep Jesito het is enorm prut. Maar wij houden dit nog wel een tijd vol als het moet. Mijn opa en oma hebben hun kinderen de oorlog Als soldaat zien gaan, 5 jaar in onzekerheid geleefd net als mijn ouders en iedereen. Er was te weinig eten.

Mij kost het heel veel geld, en misschien nog wel meer (vrienden, familie en erger die komen te overlijden ). Maar er is genoeg eten, we zijn gewoon thuis, mijn jongens hoeven niet naar de oorlog, en de kinderen en kleinkinderen vallen god zij dank buiten de risico groep. Over 1 jaar iscer een vaccin, dus voilà we blijven thuis, houden vol zolang wijzelf niet ziek worden.
Over een jaar is het ergste leed geleden want dan zijn we gevaccineerd, so verwacht ik.
Dus dit afgezet tegen de oorlog valt het wel mee en de mensen hielden het ook vol. We kunnen wel tegen een stootje. Dus hou moed en de moraal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:40

bigone schreef:
Ik denk dat niemand chinese cijfers gelooft, op welk gebied dan ook, ik niet in ieder geval. Net zoals de Russische cijfers, twee weken geleden groot vliegtuig met materieel naar Italie en nu liggen coronapatienten in Rusland dood te gaan in de ambulances. Poetin al weken niet in het nieuws gezien. En de in Rusland werkzame Chinezen komen al weken besmet terug in China.

Rien, hoe gaat het met je zwager??

Naar omstandigheden goed. Zij bewustwording is iets meer, knippert met zijn ogen, ademt mee. Hij had last/moeite met de sonde voeding, maar dat gaat nu gelukkig goed. So far, so good. We zijn "tevreden". Dat klinkt stom, maar je snapt me wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:48

Het is nog helemaal niet gezegd dat het vaccin er dan is, er zijn nu goede leads maar net zo goed is de immuniteit uiteindelijk veel te kort of muteert het virus te snel. Als het komt dan is het in eerste instantie beschikbaar voor risicopatienten in rijke landen.
Ik zie dan alweer gewoon gebeuren dat wij in die rijke landen het leven weer oppakken in minder rijke landen het virus over 5 jaar nog uitgebreid rondwoekert als een van 3e wereld ziekten waar je voor vaccineert als je op vakantie gaat.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:51

Dat zijn in ieder geval iets positieve berichten Rien. Hopen dat herstel langzaam doorzet .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:52

Thioro schreef:
pien_2010 schreef:
Wij hopen vanavond te kunnen kijken want op de een of andere manier valt hier de Franse zenders vaak niet te kijken en ik wil het ook graag life zien, want hou mijn hart vast !

Als jullie een goede internetverbinding hebben: tf1 kan je sowieso life via internet volgen.

Een vaccin komt er inderdaad hoogstwaarschijnlijk niet voor het einde van het jaar. Een eeuwige lockdown is niet vol te houden. Dus ik vermoed ook dat de 'redding' een medicijn zal zijn dat statistisch de ernstige gevallen kan beperken.

Ik ben ook benieuwd wat Macron gaat doen.
Aangezien dit toch ook een invloed heeft op het hele gebeuren omtrent de maatregelen hier in belgenland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:52

Sizzle schreef:
Het is nog helemaal niet gezegd dat het vaccin er dan is, er zijn nu goede leads maar net zo goed is de immuniteit uiteindelijk veel te kort of muteert het virus te snel. Als het komt dan is het in eerste instantie beschikbaar voor risicopatienten in rijke landen.
Ik zie dan alweer gewoon gebeuren dat wij in die rijke landen het leven weer oppakken in minder rijke landen het virus over 5 jaar nog uitgebreid rondwoekert als een van 3e wereld ziekten waar je voor vaccineert als je op vakantie gaat.

Dat zie ik ook als een goeie optie ja, dat het een verplichte reisvaccinatie wordt. En terecht natuurlijk, want je zou als backpacker maar 'n spoor van besmettingen door een derde wereld land trekken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:53

Dat is ook (een van) de reden waarom er nog steeds geen vaccin is tegen Ebola. Het komt niet voor in de rijke landen en dus zullen de afnemers er niet voor kunnen betalen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:54

Elnienjo: ze bedoelt dat het in derde wereld landen blijft woekeren en je daarom jezelf moet vaccineren. Dat je het niet mee terugneemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:57

Precies Lautje (al is er nu trouwens wel een ebola vaccin), want die mensen tja, die zijn het „gewend“ om van de 12 kinderen er 8 te verliezen en daar vinden ‚we‘ meestal maar weinig van. Laat staan dat er geld in gaat. Nu voelen we ook eens een piep klein beetje hoe dat is om overgeleverd te zijn. Lock-downs zijn ook een teken van rijkdom. Een lock-down betekend in de meeste landen dat je dood gaat van de honger.

Ik durf te wedden dat als Malaria naar het noorden komt er ook ineens veel meer mogenlijk blijkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:01

_lautje_ schreef:
Dat is ook (een van) de reden waarom er nog steeds geen vaccin is tegen Ebola. Het komt niet voor in de rijke landen en dus zullen de afnemers er niet voor kunnen betalen.

Ervebo is ebola vaccin volgens mij en in 2018 al succesvol ingezet?
Het gevaar zit hem vooral in het wantrouwen van de bevolking in die landen, ebola is ook na de dood zwaar besmettelijk en mensen willen perse de dode aanraken , zo is hun cultuur. En door de afgelegen geografische ligging van veel haarden is vaccinatie Moeilijk .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-04-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:01

Malaria kwam vroeger in grote delen van Europa voor. ;) (en heel soms, nog steeds.)
En door de opwarming van het klimaat is de kans dat het vaker voor komt, in de toekomst, groter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:02

_lautje_ schreef:
Elnienjo: ze bedoelt dat het in derde wereld landen blijft woekeren en je daarom jezelf moet vaccineren. Dat je het niet mee terugneemt.

Ook dat natuurlijk!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:03

Sizzle schreef:
Precies Lautje (al is er nu trouwens wel een ebola vaccin), want die mensen tja, die zijn het „gewend“ om van de 12 kinderen er 8 te verliezen en daar vinden ‚we‘ meestal maar weinig van. Laat staan dat er geld in gaat. Nu voelen we ook eens een piep klein beetje hoe dat is om overgeleverd te zijn. Lock-downs zijn ook een teken van rijkdom. Een lock-down betekend in de meeste landen dat je dood gaat van de honger.

Ik durf te wedden dat als Malaria naar het noorden komt er ook ineens veel meer mogenlijk blijkt.

Zou mooi zijn als tegen malaria ook een vaccin gevonden zou worden. Die malariapillen geven enorm veel nare bijwerkingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:05

Asciugamano schreef:
Malaria kwam vroeger in grote delen van Europa voor. ;) (en heel soms, nog steeds.)
En door de opwarming van het klimaat is de kans dat het vaker voor komt, in de toekomst, groter.

Dat weet ik, maar nog niet zo dat je er angst voor hoeft te hebben dat er blanke kindjes ziek worden. Als dat wel zo is dan gaat er ineens veel meer geld in om. Nu is malaria ook echt een hele ingewikkelde maar ik noem het hier slechts als voorbeeld van vele.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-04-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:06

Heb inderdaad gezien dat in India (als ik me niet vergis) er officieel dan wel een lockdown is maar dat vooral in de armere wijken iedereen toch gewoon verder gaat met fruit verkopen, vuilnis uitpluizen of anders mee gaat staan drummen voor een voedselpakket.
'Gewoon' thuiszitten staat daar gelijk aan verhongeren dus wat moeten ze dan.

Ebola en malaria hadden al decennia lang een behandel/vaccinatie strategie gehad als het ziektes waren die hier veel voor kwamen.

Komt ook bij dat bvb malaria best redelijk te behandelen is als je er op tijd bij bent. Vele slachtoffers vallen door uitdroging en uitputting bij gebrek aan behandeling.
Heb zelf malaria gehad, sindsdien weet ik wat koortsijlen is maar heb er verder niks aan overgehouden, werd ook gewoon effectief behandeld eenmaal de diagnose bevestigd.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 13-04-20 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:07

Nederland heeft het Duitse nieuws gehaald met het aantal overledenen, aangezien Nederland en Duitsland nu bijna hetzelfde aantal doden hebben terwijl Duitsland een pak groter is.

Thioro schreef:
Heb inderdaad gezien dat in India (als ik me niet vergis) er officieel dan wel een lockdown is maar dat vooral in de armere wijken iedereen toch gewoon verder gaat met fruit verkopen, vuilnis uitpluizen of anders mee gaat staan drummen voor een voedselpakket.
'Gewoon' thuiszitten staat daar gelijk aan verhongeren dus wat moeten ze dan.

Ebola en malaria hadden al decennia lang een behandel/vaccinatie strategie gehad als het ziektes waren die hier veel voor kwamen.

Over India heb ik ook gelezen inderdaad, maar ik las ook dat het er niet te vriendelijk aan toe gaat als je wel je huis verlaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:13

Gok dat het wel wat met bevolkingsdichtheid te maken heeft. Duitsland heeft wel veel meer inwoners maar toch wel een stuk meer gespreid. Dat voordeel is in het noorden van het land ook wel te zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:13

De slimste van de twee wordt momenteel opgenomen in ziekenhuis.
Saturatie onder 84.
We hopen dat ie opknapt na toediening zuurstof middels brilletje.
En dat eventueel toediening zuurstof thuis kan gebeuren.
IC opname weet persoon nog niet of ie dat wil.
Slechte kaarten en voorgeschiedenis onderliggende aandoeningen voor intubatie.
Opname verpleeghuis willen we sowieso niet.
Partner moet nu thuis blijven. Ik mag zo mee de afdeling op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:14

Heftig Tienus :(:)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:14

O, Tienus, wat heftig allemaal. Sterkte!!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:15

tienus63 schreef:
Saturatie onder 84.

Heel heftig sterkte :(:)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:16

Destination schreef:
Nederland heeft het Duitse nieuws gehaald met het aantal overledenen, aangezien Nederland en Duitsland nu bijna hetzelfde aantal doden hebben terwijl Duitsland een pak groter is.

Heb je hier toevallig een link bij? Kan wel een beetje Duits lezen, maar het googlen is niet mijn sterkste kant.

Op zich klinkt het niet echt als opvallend. De uitbraak is in het ene land nu eenmaal groter dan in het andere land, wat meerdere redenen kan hebben.

tienus63 schreef:
Saturatie onder 84.
We hopen dat ie opknapt na toediening zuurstof middels brilletje. [...]

De slimste?
Veel sterkte iig! Pittig hoor.

elnienjo schreef:
Zou mooi zijn als tegen malaria ook een vaccin gevonden zou worden. Die malariapillen geven enorm veel nare bijwerkingen.

En toch komen die pillen nu goed van pas: chloroquine.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 15:22

Heftig Tienus.

Het ebola vaccin werkt nog niet top. Althans dat begreep ik van mijn tante. Die heeft tijdens de laatste ebola crisissen voor het rode kruis en who daar de coördinatie van hulpverlening en sanitaire voorzieningen gedaan.
Die zei ook we hebben echt geen flauw benul wat ebola doet of inhoudt.
Drukt ze ook telkens op mijn hart als ik dr nu spreek: dit is een raar virus, maar het is géén ebola.

Maar eens met Sizzle: wij geven in de westerse echt geen zak om de derde wereld. Ja we geven af en toe geld, maar het is vooral een ver van mijn bed show. En ik ben er net zo goed schuldig aan.

Destination

Wat heftig Tienus :(:)

lenaa_tje schreef:
Gok dat het wel wat met bevolkingsdichtheid te maken heeft. Duitsland heeft wel veel meer inwoners maar toch wel een stuk meer gespreid. Dat voordeel is in het noorden van het land ook wel te zien.

Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar sommige zwaargetroffene gebieden in Duitsland bestaan uit dorpen en niet uit grote steden. In sommige grote steden valt het mee. Van wat ik zo snel kon vinden zijn er maar 51 mensen overleden in Berlijn, in Hamburg 56 en in Bremen 17.

Astorga schreef:
Destination schreef:

Heb je hier toevallig een link bij? Kan wel een beetje Duits lezen, maar het googlen is niet mijn sterkste kant.

Op zich klinkt het niet echt als opvallend. De uitbraak is in het ene land nu eenmaal groter dan in het andere land, wat meerdere redenen kan hebben.

Het staat op de liveblog van ntv, maar het stukje zelf is niet zo heel spannend.
Je laatste opmerking; zou je dan zeggen dat de uitbraak groter is in Nederland dan in Duitsland?
Laatst bijgewerkt door Destination op 13-04-20 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

tienus63 schreef:
Saturatie onder 84.

Heftig Tienus, worden ze ook nog van elkaar gescheiden. Sterkte en let ook goed op jezelf!!