Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:33

Yunomi schreef:
Dat hangt er vanaf wie eerst mag proberen een kabinet te gaan vormen. Geen idee hoe dat wordt bepaald eerlijk gezegd.
Ja, een kleine partij mag wel open staan met beide samen te werken :j

Tot een paar jaar geleden fungeerde de koningin als een neutrale centrale persoon mbt de formele onderhandelingen.
Zij hoorde alle leiders van de gekozen fracties, pleegde uitgebreid overleg en stelde een informateur aan. En na verloop van tijd een 'formateur': iemand die een kabinet (duur woord voor een grote kast, sprak de kleindochter van de timmerman ;) ) "in elkaar moet timmeren"...

Uiteraard werd er ook buiten de informateur om "afgetast, uitgewisseld, aan elkaar geroken etc etc."

Tegenwoordig benoemt de 2e Kamer haar eigen informateur.

Een voor sommigen beruchte uitdrukking: soms wint een partij de verkiezingen en verliest tijdens de onderhandelingen die volgen.
(Wel veel zetels, maar niet in de regering.)
En een kleine partij die bereid is tot compromissen en goed kan onderhandelen kan veel 'winnen' tijdens de (in)formatie. (Weinig zetels, maar veel invloed en/of wel in de regering.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:43

IJsco_Love schreef:
maar als partij A samen met kleine partijen op 75 komt en partij B ook, maar niet ze willen samen werken....Dus twee verschillende voor de meerderheid, wie is dan de baas? Mag een kleine partij zeggen samen te werken met a maar ook met b of moeten ze kiezen?

Ha, die is interessant!
"De stemmen staken", heet dat.
(Onder gewone omstandigheden geldt dan vaak: de stem van de voorzitter geeft de doorslag- maar dan moet je dus eerst in de nieuwe 2e Kamer een voorzitter gekozen hebben terwijl de stemmen staken- "dat werkt niet".)

Griekenland is om die reden drie jaar geleden opnieuw naar de stembus gegaan, want "wij als kiezers" zijn de baas.
En de 2e Kamer is namens ons de baas.

En in de nederlandse parlementaire geschiedenis is het dan doorgaans zo, dat die kleinere partijen die handig zijn in onderhandelingen daargaans bepalen 'welke kant het op gaat'.

(En ik heb nare herinneringen aan de 80er jaren. Er zat een 51% meerderheid van 2 partijen die rücksichtlos 49% van de bevolking negeerde. Brrr....)
Sindsdien huldig ik met extra nadruk het aloude gezegde "democratie is dat de meerderheid besluit met respect voor de minderheid".

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:55

Janneke2 schreef:
Sindsdien huldig ik met extra nadruk het aloude gezegde "democratie is dat de meerderheid besluit met respect voor de minderheid".

Het is anders ook vaak genoeg 'twee wolven en een geit die samen beslissen wat ze gaan eten'.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:16

Emmaa_ schreef:
xSCWx schreef:
Dat is een liedje van FeestDJRuud. Betekend ook wel "gaan met die banaan". Alleen dan van oorsprong vunziger :+

Om dan ook maar even heel specifiek te zijn, het is technisch gezien niet "lolly" maar "lollie", wat een synoniem is voor het mannelijke geslachtsdeel :))

-O-

Urbanus

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:31

Ik heb op je naam getemd Loes, er zitten hier ook minderjarige gebruikers.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:32

Watskebeurt?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:32

lieveli schreef:

Wederom -O- .
Ik zat nog op de basisschool.... :').

.... en at een chup-a-chup.
Laatst bijgewerkt door Badeendje op 15-03-17 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:33

Wat is er mis met dr naam als ik vragen mag?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:34

Lees even terug moppies!

badeendje schreef:
lieveli schreef:

Wederom -O- .
Ik zat nog op de basisschool.... :').

You're only making it worse!!!!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:35

Zo jong al zo verpest :').

Dat je, wanneer je wat ouder bent, hoort "van jou weten we wel zeker dat je op mannen valt"

:')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:36

badeendje schreef:
Zo jong al zo verpest :').

Dat je, wanneer je wat ouder bent, hoort "van jou weten we wel zeker dat je op mannen valt"

:')

''Nee, een beroepentest is niet nodig, Loesje.''

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:41

Lee, held!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:51

Wat zijn er veel bedrijven en individuen die persoonsgegevens te lang of onterecht opslaan. Is dit nu echt onwetenheid, of meer gemakzucht en laksheid?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:26

Waarom is PvdA zoveel in zetels gezakt?

Germie, sommige bedrijven hanteren een amerikaanse verkoopmethode en als je dan eenmaal als potentiële klant in het systeem staat word je om de zoveel tijd gebeld, ook als je zegt niet meer gebeld te willen worden. Of bedoel je een ander soort bedrijf die gegevens opslaat?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:23

Gister hebben we allemaal massaal gestemd. Nou vind ik het zo omslachtig en onhandig met die papieren...

Ik vraag me dan ook af hoeveel stemmen ongeldig worden door verkeerd invullen of bv beschadiging van het formulier. Wordt dat ergens weergegeven?

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:25

Kunnen honden ook een jetlag hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:27

xSCWx schreef:

Germie, sommige bedrijven hanteren een amerikaanse verkoopmethode en als je dan eenmaal als potentiële klant in het systeem staat word je om de zoveel tijd gebeld, ook als je zegt niet meer gebeld te willen worden. Of bedoel je een ander soort bedrijf die gegevens opslaat?

Vier jaar geleden zijn ze met de VVD in het bootje gestapt en daar worden ze nu keihard voor afgestraft. VVD heeft de afgelopen 4 jaar VVD-beleid gevoerd, wat dus van ze was verwacht en wat niet gek is. PvdA heeft imo te veel concessies gedaan in de onderhandelingen waardoor ze ipv PvdA-beleid nu VVD-beleid gevoerd hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:49

Klopt en heel veel PvdA stemmers zijn daar heel boos om. En terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:54

phormicola schreef:

Ik denk dat veel mensen nu vooral van PvdA af zijn gestapt omdat het vorige verkiezingen een beetje 'of' 'of' was. Mensen wouden graag een links sentiment in de coalitie dus hebben ze PvdA gestemd. Ze hebben zeker een enorm trouwe achterban, maar zoals je nu duidelijk kan zien is die achterban niet zo heel erg groot meer. De oude arbeidersklasse heeft ondertussen andere opties op links (denk SP, GL) maar ook op rechts (PVV bijvoorbeeld).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:22

Ik zie het anders. Mensen zijn het thee drinken beu met bepaalde groepen rellers en daarom is PvdA afgestraft.
Daarom zoveel rechtse stemmen.

Maar dit lijkt me beter passen in 1 van de lopende politieke topics.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:13

bruintje123 schreef:
Ik zie het anders.

Dat mag, maar de pvv denkt daar anders over.
Citaat:
Mensen zijn het thee drinken beu met bepaalde groepen rellers

...thee drinken is vaak een denigrerende uitdrukking voor een oerhollands gebruik: overleg plegen.

Met bepaalde groepen: zeg nou maar gewoon moslims, dat mag echt hoor.

Persoonlijk vind ik dat de PvdA'er Aboutaleb geen thee heeft gedronken met een stel autocratische Turken.(En hij is nog moslim ook...!)

(En moslims gelijk stellen aan relschoppers raad ik je ten zeerste af. Volgens mij zijn er weinig moslims lid van de F side of hoe het heten mag van de hooligan voetbal clubs...)

Citaat:
Daarom zoveel rechtse stemmen.

Ultra (+4) niet meegerekend:
vvd min 10
sgp gelijk
fvd plus 2

De rest reken ik tot de middelpartijen.

Weinig winst op rechts, dus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:15

xSCWx schreef:

Bedrijven, verenigingen, artsen, enz.

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:26

GarBel schreef:
Kunnen honden ook een jetlag hebben?

Iemand due dit weet?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:33

denk t niet echt want honden slapen gewoon wanneer ze willen slapen, en hebben veel minder een dag/nacht ritme dan wij

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:32

Emmaa_ schreef:
phormicola schreef:

Ik denk dat veel mensen nu vooral van PvdA af zijn gestapt omdat het vorige verkiezingen een beetje 'of' 'of' was. Mensen wouden graag een links sentiment in de coalitie dus hebben ze PvdA gestemd. Ze hebben zeker een enorm trouwe achterban, maar zoals je nu duidelijk kan zien is die achterban niet zo heel erg groot meer. De oude arbeidersklasse heeft ondertussen andere opties op links (denk SP, GL) maar ook op rechts (PVV bijvoorbeeld).

Ik ken heel veel PvdA stemmers en ze zijn allemaal boos op de partij en voelen zich bedrogen :) Vooral de wat oudere stemmers.