Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:26

Oh ja een tolk is logisch inderdaad. Ik heb verder ook niks van die herkenking gezien behalve dat korte filmpje met alleen beelden van Amalia, dus ook niet gezien dat de rest ook een oortje in had :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:26

Waarom geven we fooi... Die bediening krijgt toch ook gewoon betaald?

Zelfde vraagstelling, andere context..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:29

daarom geef ik ook geen fooi, het is geen Amerika hier.
de tomatenplukker ook niet en de vrachtwagenchauffeur ook niet.
En zonder hen stond mijn tomatensoep niet op tafel bij dat restaurant...
(ff kort door de bocht geschreven)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:31

Jolliegirl schreef:

Ik geef geen fooi, vind het zo'n onzin. Alsof horeca personeel harder hun best doen en daarvoor extra betaald horen te krijgen. Fooi geven aan de thuisbezorgd-bezorger doe ik alle helemaal niet, 9/10 keer komem ze al te laat (op hun elektrische fiets/fatbike/scooter) en ik ga ze daar niet voor belonen om er vervolgens achter te komen dat m'n eten koud is en/of niet gaar is en/of gewoon niet te kanen is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:32

Niet te kanen, daar kan de bezorger niets aan doen, te koud ook niet, en te laat vaak ook niet. Je betaalt de bezorger fooi voor het bezorgen, niet voor de kwaliteit van het geleverde.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:35

Ik rond het bedrag soms wel af naar boven, dat kan een paar centen zijn of 2,50 bijvoorbeeld.

Waarom gaan viswinkels om 17.00 dicht :') ik had zin om voor het avondeten kibbeling te halen, net uit de pan is toch lekkerder dan in de avond opgewarmd

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:51

Sheran schreef:
Dat laatste lijkt me ook. Ze is geen volleerd koningin natuurlijk, maar wel gewoon goed opgevoed, zeker ook in dat soort dingen:P En natuurlijk van tevoren geïnstrueerd.

Wat ik me nog afvroeg ook naar aanleiding van een facebookdiscussie: in hoeverre is het een must om bouwvakkers en klussers koffie aan te bieden? Natuurlijk, beleefd is het zeker, maar is het asociaal als je het niet doet? In de discussie vonden mensen eigenlijk unaniem dat het hoorde en verwacht mocht worden, inclusief soep en knakworstjes en broodjes en weet ik veel wat allemaal... maar vroeg me dan af waarom. Het is toch ook gewoon hun werk? Je betaalt de monteur/klusser om een klusje bij jou te doen, je bent toch niet per se zijn lunchplek? Bijna iedereen moet toch gewoon zelf eten en drinken meenemen naar het werk? Waarom is dit een uitzondering?

Eten vind ik niet 'verplicht', maar als ze in jouw huis bezig zijn, vind ik wel dat ze gewoon koffie mogen pakken.
Kleine moeite, en lekkerder dan uit een thermoskan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:53

Koffie, thee of een glas cola, prima.
Ik zorg ook voor een fatsoenlijk koekje.
Maar eten doe ik niet. Ze hebben zelf hun lunchbox bij.
En ja ze zullen het vast lusten, maar begin daar dan weer niet aan.
Maar ik eet zelf overdag ook geen soep en knakworst...

Ik vraag ook vooraf, wanneer hebben jullie pauze want dan heb ik de koffie / thee klaar staan.
Dat word wel gewaardeerd.

Vorig jaar ook bouwvakkers over de vloer gehad.
En bijvoorbeeld de verlichting ophangen hoorde niet bij de taken, maar ze deden het zonder morren.

Vraag me af of ze dat anders ook hadden gedaan?

En als ik niet thuis ben staat dat op de aanrecht klaar.
Koffie/thee koek. fles cola en sinas

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:02

Jolliegirl schreef:

Ja in NL fooi geven vind ik ook niet vanzelfsprekend :)). Het is aardig als je het doet, maar niet verplicht. En ja ik heb in de horeca gewerkt. Als afwasser kreeg je geen fooi, als bediening wel, terwijl bediening ook nog 1000x leuker is dan afwassen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:18

Over de koffie voor bouwvakkers, waarom gaan mensen er ook altijd vanuit dat iedereen koffie in huis heeft..

Ik vind het zelf echt goor en onwijs stinken, waarom zou ik dan kofie moeten kunnen aanbieden.

Vind het best oké om iets aan te bieden wat ik in huis heb met drinken, maar speciaal iets er voor halen doe ik niet.

Een andere vraag voor de single of net niet meer single bokkers onder ons.
Welke datingsapp raden jullie aan?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:24

Ik vond Tinder en feeld leuk, en afhankelijk van wat je zoekt Novamora

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:50

Kosseh
Nee in huis halen zou ik ook niet doen. Dan hebben ze pech

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:52

Koffie aanbieden MOET mijn inziens niet, ik doe het soms, maar gewoon uit vriendelijkheid. Ik heb alleen een skere senseo en daar moeten ze het dan ook maar mee doen :+

Ik heb meerdere moeite met wat ik met mezelf aanmoet als er werklui in m'n huis bezig zijn. Blijf ik er bij staan? Kletspraatje maken of moet hij zich kunnen concentreren? Ga ik wat rommelen in huis? Ga ik op de bank zitten en tv kijken? :')
Het ligt natuurlijk ook aan de aard en de duur van de klus (iets kleins repareren vs een hele nieuwe keuken installeren) maar ja, dat vind ik ongemakkelijk haha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:17

Oh ik vind dat ook zo lastig. Ik wil best wat voor ze regelen maar weet nooit wat men verwacht. Ik vraag vaak maar een keer tussendoor of ze koffie willen en verder als ze willen beginnen of ze nog iets nodig hebben oid, zodat ik weet of ik iets anders mag gaan doen :P
Zo ongemakkelijk.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:32

Dat vind ik ook ongemakkelijk ja :') Mijn huis is ook maar klein, dus ik zit er de hele tijd naast en kan niks nuttigs doen. Toen ze de hele dag bezig waren met de cv-ketel ben ik maar gaan wandelen :')

Koffie heb ik ook niet in huis, dat zou ik dan moeten halen. Maar het hangt er ook vanaf hoe lang ze er zijn. De meeste klusjesmannen komen hier max een uur, dan vind ik dat onzin.

Fooi geven doe ik wel. Ik zie zelf hoe blij bezorgers daar mee zijn. Ze verdienen vaak maar een paar euro per uur. Zij kunnen er niets aan doen dat het lang duurt of niet goed is. Niet goed ligt aan de mensen die ín het restaurant werken en dat het lang duurt komt door te weinig personeel tov de hoeveelheid werk, bv door ziekte of onaangekondigde acties (ja dit gebeurt). Dan werk je je helemaal uit de naad en krijg je ook nog te maken met boze klanten, terwijl je er niets aan kunt doen dat het druk is :\

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:40

Ik zou ook nooit boos worden op de bezorger, maar dan gewoon een belletje naar het restaurant doen, als ik ontevreden ben. Maar fooi blijf ik ook zo'n lastige vinden.
Ik wil gewoon duidelijkheid. Dit is de prijs, dit betaal ik. Waarom dan de ene wel een ongedefinieerde fooi en de ander niet? Mijn hoofd vindt dit moeilijk :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:57

_Karlijn schreef:
Ik heb meerdere moeite met wat ik met mezelf aanmoet als er werklui in m'n huis bezig zijn. Blijf ik er bij staan? Kletspraatje maken of moet hij zich kunnen concentreren? Ga ik wat rommelen in huis? Ga ik op de bank zitten en tv kijken? :')
Het ligt natuurlijk ook aan de aard en de duur van de klus (iets kleins repareren vs een hele nieuwe keuken installeren) maar ja, dat vind ik ongemakkelijk haha.

Het is echt verschrikkelijk ongemakkelijk :') Hier in huis zijn in de afgelopen jaren aardig wat dingen gedaan - nieuwe badkamer, keuken, isolatiewerkzaamheden en in 2023 een nieuw dak. Met de dieren in huis kan ik ook niet zeggen, "hier heb je de sleutel, succes ermee", ze letten gewoon echt niet op openstaande deuren. Vreselijk zulke dagen/weken :+

Ik bied wel koffie aan en ze zaten destijds met 30 graden op het dak, dan ook koud water en ijsjes, dat werd erg gewaardeerd. Lunch nemen ze zelf wel mee.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:14

Hebben jullie een idee waarom mijn was de ene keer stinkend uit de machine komt en de andere keer niet?

Ik was in principe 2 verschillende wasjes, ondergoed+handdoeken op 60 graden, kleding (voornamelijk joggingbroeken, t shirts, hoodies) op 40 graden. Verder alles instellingen hetzelfde, aantal keer spoelen, toerental centrifuge. Elke keer hetzelfde wasmiddel (Lenor) en geprobeerd met/zonder/verschillende wasverzachter, maar de ene keer ruikt de was fris en lekker, de andere keer ruikt het naar een soort zure urinelucht. Maar het gebeurd dus de ene keer wel bij de 60 graden was, de andere keer niet, en soms andersom.

Ik heb een paar weken geleden het filter en reservoir al schoongemaakt, daar zat niet veel bijzonders in (behalve een armbandje dat ik al heel lang kwijt was :') ) en op 90 graden met een vaatwasserblokje gewassen, en vorige week op 90 graden met natuurlijk, 2 methodes die ik van internet had geplukt. Maar de was stink nog steeds (soms).
Machine gaat ook niet overvol..

Ik hang het gelijk op zodra de machine klaar is dus het ligt er ook niet te broeien. Ik heb een Samsung Ecobubble overigens, van zo'n 3 jaar oud.

Edit: oh en wat ik vergeet te vertellen is dat eenmaal droog de pislucht er wel uit is?! Maar gezien mijn wasrek in ?m'n woonkamer staat, zit ik wel lang in die stank :=

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:01

Ik had het met de Ecobubble soms en heb het nu met een nieuwe machine van een ander merk ook wel eens. Vaak is/was het een van deze dingen:

- De was zit te lang in de machine als hij klaar is
- De machine zat te vol
- Het was een klein wasje en je hebt wel een volle schep wasmiddel gebruikt
- Er is iets in gegaan dat al stonk (iets dat bijvoorbeeld half nat in de wasmand is gegooid en daar lekker opgefrommeld is gaan stinken: sportshirt, badmat, vaatdoek)

Als je de mogelijkheid hebt de machine na het wassen droog te maken (wasmiddellade + binnenzijde deur + rubberen rand) en de lade en deur open te laten staan kan dat ook helpen voorkomen dat hij gaat stinken, maar goed, die ruimte heeft niet iedereen.

Ik rook het als het eenmaal droog was ook niet meer, maar weer wel als ik dan bijvoorbeeld een shirtje aantrok dat in zo'n was had gezeten. :r

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:07

Jouw opties kan ik eigenlijk allemaal in mijn geval wel uitsluiten.. de deur van de wasmachine staat altijd open eigenlijk, in ieder geval op een kier en zeker nadat hij gedraaid heeft laat ik ben helemaal openstaan.

Extra droogmaken van binnen kan ik nog proberen en de rubberen rand zal ik ook weer eens schoonmaken, wellicht maakt het was verschil, maar ik begrijp dan nog niet waarom de ene keer wel, de andere keer niet..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:08

Ai, als dit het allemaal niet is en je hebt de machine ook al schoongemaakt dan weet ik het ook niet, maar ik ben wel benieuwd. Er moet toch een oorzaak zijn, zou je denken.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:54

Ik had dit ook voorheen tot ik de wasverzachter verving door biologisch witte natuurazijn in het bakje. Bij elke was. Soms gebruik ik wasparfum, die gaat los in de machine

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:08

Soms komt het door het soort verf dat ze gebruiken. Zwart heeft het vaker, maar sommige broeken hebben het hier ook. Je ruikt idd niks meer als de was droog is, maar zodra je het aantrekt (warmte) komt de lucht vrij.
Erg smerig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:38

Als je huis ramen heeft op het zuiden, hoelang heb je dan zon? Is daar een goede website voor? Ik zit nu op het westen, daar komt de zon al vanaf 12.30 in de zomer tot laat in de avond als die achter de huizen achter ons verdwijnt

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:44

moonsparkle schreef:
Als je huis ramen heeft op het zuiden, hoelang heb je dan zon? Is daar een goede website voor? Ik zit nu op het westen, daar komt de zon al vanaf 12.30 in de zomer tot laat in de avond als die achter de huizen achter ons verdwijnt

https://www.bommeltje.nl/website/fotogr ... alculator/

Dit is de eerste site die ik vond.
Als ik op zonnestand per adres zoek vind ik meerdere opties.

Ik zit ook op het westen, maar heb meestal pas vanaf wat later zon. Omdat het gebouw naast mij uitsteekt.