Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:04

Heerlijk om te zien dat zelfs het corona-topic hier nu gaat over woordkeuze en stormschade. Een beter signaal dat corona bijna voorbij is kan je je niet wensen. We gaan deel #9 niet meer halen denk ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:19

enzino schreef:
Electra63 schreef:
Noem 4 doden en ontiegelijk veel schade maar geneuzel.

4 doden tov 21475 doden door corona.
"Ontiegelijk veel schade" tov miljarden door corona.

Geneuzel ja. Of weet jij een beter woord?

Je kan het ook in normale perspectieven plaatsten zoals de verkeersdoden/jaar, andere ongevallen, zelfdodingen.
Neem de zeg 600-650 ´normale´ verkeersdoden/jaar, Dat is de ene dag geen, een andere zes. Met storm minder verkeer/verkeersdoden en een paar meer door omgevallen bomen.

De ´schade´ kan ook economische stimulans genoemd worden.

Het is de áándacht, de focus onder een vergrootglas die de perceptie van ´erg´ stuurt.
Het is een nuttig perspectief voor léven om eens te kijken naar hoevekl mensen er per jaar/dag sterven en waaraan. Onthoudt daarbij dat we moéten sterven.

En inderdaad; perfecte illustratie dat er geen focus meer is op het covidgeneuzel ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:33

enzino schreef:
Heerlijk om te zien dat zelfs het corona-topic hier nu gaat over woordkeuze en stormschade. Een beter signaal dat corona bijna voorbij is kan je je niet wensen. We gaan deel #9 niet meer halen denk ik.

Alsof dat de afgelopen twee jaar nooit is voorgekomen :+. Zeker de discussie over woordkeuze...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:36

Zebrastreep schreef:
Even positief corona nieuws. Hele dikke uitbraak op werk iedereen mild ziek. Ook de kwetsbaren die hebben er weinig last van.

Alleen wat ik niet snap iedereen heeft klachten is positief en ik heb dus helemaal niks en ben ook negatief getest. Ik werk wel met mondmaskers de rest niet vinden ze niet nodig.

Meesten knappen binnen 5 dagen weer helemaal op. Ik wil het absoluut niet bagatelliseren maar het valt mij voor nu echt mee.

Ik denk dat veel mensen je dat ook probeerden te vertellen, om bij jou de spanning wat weg te halen. Je hoeft en moet het niet bagatelliseren, maar we hoeven ook niet te doen alsof een besmetting bijna gelijk staat aan ernstig ziek/op het randje van of dat het je doodvonnis betekent. Natuurlijk kan je ernstig ziek worden en is het risico voor kwetsbaren iets groter, maar over het algemeen komen mensen prima een besmetting door zonder medische hulp. Ook kwetsbaren zijn er over het algemeen niet enorm ziek van dankzij de booster. Natuurlijk is het spannend, maar we moeten het niet spannender maken. Gewoon gezelligheid en kwaliteit van leven is ook belangrijk ipv onder grote angst te blijven leven en mensen te isoleren.

Momenteel heeft de opa van mijn konden corona. Hartpatiënt en 84 jaar, maar hij is enkel verkouden.

Tja en dat jij het niet gekregen hebt … je ziet dat vaak hoor dat partners of ouders gewoon direct contact zijn blijven houden, maar niet besmet zijn geraakt. Zo gek is het dan niet dat je niet besmet bent. Ik had bijv. 2 positieve kinderen tegelijkertijd thuis en een paar dagen een 3e besmet vriendinnetje. Ondanks direct intensief contact heb ik het ook niet gehad.

Volgende week volop carnavallen en wellicht dat ik het dan oppik!? Ik ben in ieder geval de week na carnaval vrij en zal dan tegen dat ik moet werken weer een zelftest doen. Maar verder houdt het op hoor.

Gewoon lekker genieten en weer de normale dingen oppakken! Door al dat testen en cijfers publiceren is corona gewoon extra zichtbaar. Het wordt tijd dat we er veel minder op gaan focussen.

Ik ben het wel met enzino eens hoor dat het een goed teken is dat het rustig is in dit topic. Corona en de maatregelen heeft ook psychisch een aardige stempel gedrukt. Het is alleen maar goed er niet meer zo mee bezig te zijn en weer te gaan leven. Hier is corona geen gespreksonderwerp meer en bijna niemand staat er echt meer bij stil. Hier is iedereen juist bezig met carnaval.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:46

Mijn zusje was heel bang om corona te krijgen. Zij en haar gezin hebben het nu. En amper klachten. Ze kwam er eigenlijk bij toeval achter dat ze besmet was. Nu mogen ze morgen na dag 5 weer uit isolatie. Ik ben blij dat het meevalt voor ze. Wel lastig met de weekend boodschappen maar gelukkig woon ik vlakbij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:52

Vayo schreef:
Tja en dat jij het niet gekregen hebt … je ziet dat vaak hoor dat partners of ouders gewoon direct contact zijn blijven houden, maar niet besmet zijn geraakt. Zo gek is het dan niet dat je niet besmet bent. Ik had bijv. 2 positieve kinderen tegelijkertijd thuis en een paar dagen een 3e besmet vriendinnetje. Ondanks direct intensief contact heb ik het ook niet gehad.

Over woordgebruik gesproken. ´Besmet´ ben je dan wél. Alleen heeft het geen meetbaar effect in je lichaam gehad.
Zoek de betekenissen van het woord ´besmet´ maar eens op.
Wederom een voorbeeld van hoe de on-/informatie tot een haast niet meer te verhelderen begripsverwarring heeft geleid.
Bedenkt dat het overóver grote deel van besmettingen nooit getest is. Vóór vaccins ook niet en zo is het argument ´door vaccinatie gered´ net zo onbewijsbaar als menig standpunt wat hier als´wappie´ afgedaan wordt.

@SusanH Waarom moeten ze eígenlijk nog in isolatie? Heeft dat enig zín?! Iedereen heeft het gehad en/of is door vaccins beschermd. Ook ´kwetsbaren´. Ok, ga even niet naar opoe maar verder? Mahg ik dan verplicht isoleren van wie er niet/nauwelijks last van heeft nu geneuzel noemen? Dat is wat ík er al maanden van vínd.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:57

5 dagen isolatie is de nieuwe regel nu, mits 24 uur klachtenvrij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:59

Of de omicron-variant op de langere termijn schadevrij is, weten we helemaal niet.

De eerdere varianten zijn dat bij een veel grotere groep dan bijvoorbeeld influenza niet, ook niet als ze het mild hebben gehad. Covid19-schade is meer dan alleen het initiele doorlopen van de besmetting. Inclusief flink meer kans op hart- en vaatziekten in de volgende 12 maanden (incl. trombose, beroerte, tia, etc) en meer kans op overlijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:08

Mizora schreef:
Of de omicron-variant op de langere termijn schadevrij is, weten we helemaal niet.

De eerdere varianten zijn dat bij een veel grotere groep dan bijvoorbeeld influenza niet, ook niet als ze het mild hebben gehad. Covid19-schade is meer dan alleen het initiele doorlopen van de besmetting. Inclusief flink meer kans op hart- en vaatziekten in de volgende 12 maanden (incl. trombose, beroerte, tia, etc) en meer kans op overlijden.

Ja? En?
Ophouden met leven?
Of zoals ík dat zie juist een :)* voor carpe diem!!

Je ben met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tóch al besmet geweest en ook zál je weer besmet worden. Maak je er beter niet druk over maar vergeet juist niet om wel te léven.
Je gaat tóch dood. Dan liever na een max aan *\%/* Vind ík *D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:10

Ik ben zeker niet met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al besmet geweest en ik streef er ook naar de dans volledig te ontlopen. Niet iedereen heeft zo'n ruig uitgaansleven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:14

Niet iedereen, best veel mensen niet. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:21

Huertecilla schreef:
@SusanH Waarom moeten ze eígenlijk nog in isolatie? Heeft dat enig zín?! Iedereen heeft het gehad en/of is door vaccins beschermd. Ook ´kwetsbaren´. Ok, ga even niet naar opoe maar verder? Mahg ik dan verplicht isoleren van wie er niet/nauwelijks last van heeft nu geneuzel noemen? Dat is wat ík er al maanden van vínd.

Niet naar opa/oma, niet werken met de collega die vanwege reuma immuunsuppressiva slikt, niet naar de buurman die niet zo lang geleden een hartoperatie heeft ondergaan, niet naar die kennis die lymfeklier kanker heeft, niet naar de Crohn patiënt, niet naar de ouders van een kind met Down en ga zo maar door..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:25

Mizora schreef:
Ik ben zeker niet met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al besmet geweest en ik streef er ook naar de dans volledig te ontlopen.

Bedankt voor dit perspectief voor jouw berichten.

Citaat:
Niet iedereen heeft zo'n ruig uitgaansleven.

Wat een dooddoener weer.
Alsof het over ruig uitgaan of niet gaat.

Een wijze :)* is de parabel van de tuinman en de dood.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_tuinman_en_de_dood

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:39

Juist omdat ik nog van plan ben lang vol van het leven te genieten, heb ik geen zin om corona op te lopen. Er zijn me veel te veel post-covid gevallen bekend. Ik ben niet bang om te overlijden door covid, ik heb gewoon geen zin in de restschade. En nee, ik hoef mijn leven daar niet grondig voor aan te passen.

Als je het over dooddoeners hebt is die tuinman wel een goede. Alsof je geen invloed hebt op de kans van overlijden. Dan kan je net zo goed geen medische behandelingen meer geven, als het zijn tijd is, is het zijn tijd. Net als gezond eten, gordel dragen en je aan de verkeersregels houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:45

Mizora schreef:
Juist omdat ik nog van plan ben lang vol van het leven te genieten, heb ik geen zin om corona op te lopen.

...en dan valt er een dakpan op je hoofd.

Oh nee, je bleef binnen achter de geraniums; deed het raam dicht na Covid-luchten. Nét niet goed genoeg voor de windvlaag. Raam vliegt open, lanceert een geraniumpot en einde verhaal.

Wat covidbesmetting betreft is de gangbare opvatting van experts dat vrijwel iedereen ermee in aanraking is geweest en zál komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:50

Zoals ik al zei, ik hoef mijn leven daar niet grondig voor aan te passen. Dat voor jou de enige optie feesten of achter de geraniums zitten zijn, hoeft dat voor anderen nog niet zo te zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:37

Mizora schreef:
Zoals ik al zei, ik hoef mijn leven daar niet grondig voor aan te passen.

Top voor jou +:)+

Een vriendin is deze winter in Thailand. Diezelfde welke eind januari 2020 waarschijnlijk al covid uit Wuhan had meegenomen.
De samenleving daar gaat gebukt onder behoorlijke strakke Covid beperkingen. Ze is nu ziek met covid-achtige symptomen. Getest en geen covid. Wordt nu getest op Legionella...
Zij en haar dochter maken zich er daarbij nú al zorgen over dat ze in maart een vlucht hierheen hebben :roll:
Dat ze dan de halve wereld over met onbekenden in een alu buis zitten verkiezen ze te negeren :D

Ik haal ze t.z.t. hoe dan ook van het vliegveld op.
Covid-gevaccineerd )én blijkbaar covid-resistent) dus waar zou ik me covid-druk over moeten maken? En voor de rest gebeurt poep toch!

Imo heel tekenend mbt perceptie van risico en covid in het bijzonder is de perceptie van de moeder van mijn zoon mbt haar auto:
Het is NIET mogelijk om haar met wát voor natuurkundige/autotechnische onderbouwing ook uit te leggen dat haar 4x4 SUV mínder veilig is dan een vergelijkbare normale personenwagen die nog zuiniger is ook. ´Ja maar ik voél me er veiliger in´ en dat is einde verhaal.
Ondertussen hou ik heel risicobewust de vingers gekruisd dat de stijgende brandstofprijs haar in een veiliger auto doet stappen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:16

Twee dagen geleden is Frankrijk groen gekleurd op de kaart. Mag je dan zonder enting of bewijs Nederland binnen vanuit Frankrijk? Nee.
Wat is dan het hele idee nog achter die kleurcodes? Iemand die dat weet?
Dit is een serieuze vraag, geen sarcasme. Ik ben oprecht benieuwd waar die kleuren dan nog voor dienen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:31

ravellie schreef:
Huertecilla schreef:
De UK schaft verplichte quarantaine voor ´besmetten´ af.

Afhankelijk van je perceptie is dat dankzij de redding door massieve vaccinatie of had dit anders wat eerder met wat meer doden in die kortere tijd tóch gebeurd.

Hoe dan ook hier in andalucía geen prikpas meer en geen handhaving meer van maskers bij uitgaansleven. Weer zálig ongeremd, als BC onbeperkt kunnen dansen *\%/*
Verder is het hele vaccineren opvallend afwezig verdwénen uit het nieuws: Het nieuwe sensatiegeneuzel-onderwerp is stormen :D

Ja, ze kunnen zich voor nu even richten op andere zaken

En ondertussen druk met de digitale ID aan de slag.

maar hey, moet zeggen dat ik het heerlijk vind om weer even 'normaal' te kunnen doen.
Gisteren heerlijk dagje uit en dat met een zonnetje {:}

Toch nog iemand die in de gaten heeft waar ze achter de schermen mee bezig zijn

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:44

Vayo schreef:
Zebrastreep schreef:
Even positief corona nieuws. Hele dikke uitbraak op werk iedereen mild ziek. Ook de kwetsbaren die hebben er weinig last van.

Alleen wat ik niet snap iedereen heeft klachten is positief en ik heb dus helemaal niks en ben ook negatief getest. Ik werk wel met mondmaskers de rest niet vinden ze niet nodig.

Meesten knappen binnen 5 dagen weer helemaal op. Ik wil het absoluut niet bagatelliseren maar het valt mij voor nu echt mee.

Ik denk dat veel mensen je dat ook probeerden te vertellen, om bij jou de spanning wat weg te halen. Je hoeft en moet het niet bagatelliseren, maar we hoeven ook niet te doen alsof een besmetting bijna gelijk staat aan ernstig ziek/op het randje van of dat het je doodvonnis betekent. Natuurlijk kan je ernstig ziek worden en is het risico voor kwetsbaren iets groter, maar over het algemeen komen mensen prima een besmetting door zonder medische hulp. Ook kwetsbaren zijn er over het algemeen niet enorm ziek van dankzij de booster. Natuurlijk is het spannend, maar we moeten het niet spannender maken. Gewoon gezelligheid en kwaliteit van leven is ook belangrijk ipv onder grote angst te blijven leven en mensen te isoleren.

Momenteel heeft de opa van mijn konden corona. Hartpatiënt en 84 jaar, maar hij is enkel verkouden.

Volgende week volop carnavallen en wellicht dat ik het dan oppik!? Ik ben in ieder geval de week na carnaval vrij en zal dan tegen dat ik moet werken weer een zelftest doen. Maar verder houdt het op hoor.

Gewoon lekker genieten en weer de normale dingen oppakken! Door al dat testen en cijfers publiceren is corona gewoon extra zichtbaar. Het wordt tijd dat we er veel minder op gaan focussen.

Ik ben het wel met enzino eens hoor dat het een goed teken is dat het rustig is in dit topic. Corona en de maatregelen heeft ook psychisch een aardige stempel gedrukt. Het is alleen maar goed er niet meer zo mee bezig te zijn en weer te gaan leven. Hier is corona geen gespreksonderwerp meer en bijna niemand staat er echt meer bij stil. Hier is iedereen juist bezig met carnaval.[/quote/]

Maar goed ik zat tussen 20 besmette mensen dus de kans is aardig groot. En waarschijnlijk heb ik het toch van mijn zusje gehad dat het niet goed meetbaar was op een pcr test. Kan ook zijn hoor dat deze uitbraak bij mij weggekomen is. Mijn ouders lijken er ook niet vatbaar voor te zijn gek genoeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:36

Zebrastreep schreef:
En waarschijnlijk heb ik het toch van mijn zusje gehad dat het niet goed meetbaar was op een pcr test. Kan ook zijn hoor dat deze uitbraak bij mij weggekomen is. Mijn ouders lijken er ook niet vatbaar voor te zijn gek genoeg.

Bij velen heeft een besmetting geen meetbaar effect: Dat is echter geen nieuws. Was al vóór vaccins zo: Dat was echter ongewenst nieuws.

In de UK hebben Pins Charles en QE II Covid. Bieden zwaar beschermd. Beiden bejaard/hoogbejaard. Beiden niets serieus. Beiden voor de tweede keer. Beiden gevaccineerd.
Op zich niet belangrijk maar wel illustratief. Resistence is futile 8-)

Maar goed, hier kunnen we nu dansen bij Juan-sen, zonder masker. Is als het herontdekken van de wereld BC. La vida es bella.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:52

HC kijk je uit dat je niet weer een ban krijgt :P

Vind je bijdrages persoonlijk altijd wel leuk te lezen.

Hier vermoedelijk COVID again.
Hoofdpijn snotterig en erg moe gelukkig druk aan de klus en de deur niet uitgeven voor de paarden.

Ongevaccineerd nog steeds enkel een verkoudheid :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:09

Mijn vader heeft inmiddels op de valreep ook nog corona. Wij zijn zondag op de thee geweest bij mijn ouders, wel op afstand. Toch maar even in de gaten houden. Hoop dat wij niks meegepakt hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:25

SusanH schreef:
Mijn vader heeft inmiddels op de valreep ook nog corona. Wij zijn zondag op de thee geweest bij mijn ouders, wel op afstand. Toch maar even in de gaten houden. Hoop dat wij niks meegepakt hebben.

Hmmm. Zou óók een goede kans op nog wat extra weerstand zijn ;)

Overigens begrijp ik die valreep niet zo goed. Dat het endemisch wordt/is houdt in dat we er continue besmet mee (kunnen) worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:40

SusanH schreef:

Beterschap voor je vader hopelijk is hij niet te ziek