Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:32

Zonder gevaccineerden lijkt Delta in in andere landen zelfs rond r=6 te zitten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:36

Vanuit de ziekenhuizen kwam meen ik het bericht dat het verreweg allemaal niet gevaccineerden of niet volledig gevaccineerde mensen zijn. Dat het uitzonderlijk is dat gevaccineerden in het ziekenhuis belanden.

Dus dan kan het zijn dat het mensen zijn die wel gevaccineerd willen worden, maar nog niet (volledig) aan de beurt geweest zijn of het zijn mensen die geen vaccinatie willen.

Ik vraag me alleen wel af hoe het kan dat jongeren en kinderen al afspraken kunnen maken, maar blijkbaar nog niet alle 45+ ers een eerste vaccinatie hebben gehad en dus de tweede binnenkort? Laat staan kwetsbaren?

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ergens vind ik het behoorlijk zuur dat je zo makkelijk naar het buitenland kan voor vakantie e.d. Ik was hier al wel bang voor dat er zo mutaties mee zouden komen. Laat eerst in Nederland nu alles weer eens kunnen voor we weer de grenzen overgaan.

Wellicht dat voorlopig echt alleen een vaccinatiebewijs voldoende gaat zijn ipv niet gevaccineerd + testen? Het lijkt mij dat er toch al aardig wat duidelijke aanwijzingen/bewijzen zijn dat gevaccineerden nauwelijks meer corona oplopen en het nauwelijks meer verspreiden, aangezien je vanaf donderdag niet meer in quarantaine hoeft na contact met een besmet iemand als je volledig bent gevaccineerd?

Ook vind ik wel dat ze strenger mogen kijken naar de vaccinatiebewijzen. Pas 2 weken na de laatste prik of 2 weken na Janssen een QR code zou ik zeggen.
En desnoods leggen ze evenementen en uitgaan maar weer even helemaal stil tot het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn. Daar wil ik prima op wachten. Ik heb alleen geen trek om langer te moeten wachten of bepaalde dingen niet te mogen doordat een groep mensen zich niet laat vaccineren. Helemaal prima, maar die keuze mag geen negatieve invloed gaan hebben op gevaccineerden.

Ik zal zo eens kijken. Volgens mij mogen kinderen uit 2007 morgen of overmorgen een afspraak maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:39

Dat bericht heb ik ook een paar keer gelezen. Mensen op de IC waren niet, of niet volledig gevaccineerd en een heel klein aantal besmet geraakt vlak na 2e vaccinatie.

Vandaar dat ik met allerhande dingen nog wacht tot ruim na mijn tweede vaccinatie (en daarna nog steeds een aantal dingen niet ga doen totdat alles echt een beetje rustig wordt)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:40

Opvallend is wel hier in Murcia gisteren nog 20 Covid-patiënten in het ziekenhuis lagen (daalt al heel lang) en vandaag 14 nieuwe erbij gekomen zijn. Ook 2 weken na de Mallorca-uitbraak met 80 positieven in dit gebied.

Er is nog maar 33 procent volledig gevaccineerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:46

MoniqueT schreef:
Opvallend is wel hier in Murcia gisteren nog 20 Covid-patiënten in het ziekenhuis lagen (daalt al heel lang) en vandaag 14 nieuwe erbij gekomen zijn. Ook 2 weken na de Mallorca-uitbraak met 80 positieven in dit gebied.

Er is nog maar 33 procent volledig gevaccineerd.

En dat is het gevaar Monique, helaas is dat blijkbaar niet voor iedereen duidelijk. Zolang iedereen die dat wil niet volledig gevaccineerd is en de tijd heeft gehad om voldoende immuniteit op te bouwen is het linke soep wat onze regering heeft gedaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:54

Niet alleen die van jullie. Hier gaat het precies zo. Ja, mondkapjes en zitplaatsen verplicht in de disco. Däáag!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:56

Cer schreef:
Vandaar dat ik met allerhande dingen nog wacht tot ruim na mijn tweede vaccinatie (en daarna nog steeds een aantal dingen niet ga doen totdat alles echt een beetje rustig wordt)

en ik ben nu een maand na Janssen druk met allehanden alles aan het oppakken binnen wat hier is toegestaan.
Al verschillende concerten e.d. bezocht, vrijwel élke avond (ook vanavond) uit, donderdagavond privé ´tuin´feest, zaterdag O:) *\%/* , maandagmorgen zoon van uni ophalen, maandagavond zoon van Bubbly ophalen etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:42

Citaat:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... acheck-app

GROENLO - Bezoekers die zaterdag een feestavond bezochten in City Lido in Groenlo, doen er goed aan een coronatest af te laten nemen. Die oproep doen de uitgaanstent en burgemeester Annette Bronsvoort van Oost Gelre maandag nadat duidelijk is dat zeker drie bezoekers corona hadden. "Het systeem van de coronacheck-app is niet waterdicht", aldus Bronsvoort. Er waren 900 mensen op het feest.
Achteraf blijkt dat drie bezoekers van feest Let's Go Crazy in City Lido toch het coronavirus hadden. "Ondanks goede voorzorgsmaatregelen en toegangscontrole", schrijft de gemeente. Die werd daarover maandagochtend ingelicht door City Lido. De GGD Noord- en Oost-Gelderland is bezig met bron- en contactonderzoek en roept eveneens bezoekers op om zich zo snel mogelijk te laten testen.

Zorgelijk
De besmettingen laten volgens burgemeester Bronsvoort 'nogmaals zien dat het systeem van de coronacheck-app niet waterdicht is. Voor grootschalige evenementen is dit een zorgelijk punt. Nu de besmettelijke deltavariant van het coronavirus rondwaart kan dit tot een groot aantal besmettingen leiden'.

De burgemeester pleit voor een snelle evaluatie van het beleid, ook na een eerdere uitbraak van corona rond club Aspen Valley in Enschede. Daar was sprake van tientallen gevallen van corona.

Toch ik begin het idee te krijgen dat het verstandiger is de binnenfeesten weer te gaan verbieden, het blijft fout gaan. Nu weer in groningen een studentenfeest. En zojuist in groenlo ook al een paar mensen besmet getest die op een feest daar zijn geweest zaterdag.

Wat er ook staat is dat zondag iemand na een vaccinatie de uitslag kreeg van een voor de feestavond afgenomen test kreeg. Wat doe je dan s avonds op,dat feestje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:51

Studentenfeestje Groningen ? Zal me niet verbazen maar nog niets over gelezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:52

Ik zoek het even op, stond op nos site

Citaat:
Zes coronabesmettingen na feest Groningse studentenvereniging
Zes studenten zijn besmet geraakt na een eerste feestavond sinds de versoepelingen van studentenvereniging RKSV Albertus Magnus in Groningen. Op het feest vorige week waren 900 studenten afgekomen, meldt RTV Noord. Het werd gehouden in de eigen sociëteit.

De uitbraak kwam aan het licht toen één van de besmette studenten zich liet testen, en de GGD vervolgens bron- en contactonderzoek deed.

Volgens een bestuurslid van Albertus Magnus heeft de vereniging zich aan alle maatregelen gehouden. De sociëteit blijft volgens hem dan ook gewoon open. De vereniging heeft de rest van de aanwezigen bij het feest opgeroepen zich te laten testen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:30

Tja ... maar is het niet ook zo dat besmettingen nu enorm lijken te stijgen, omdat ze daadwerkelijk aangetoond worden d.m.v. een test. Als ik lees dat er in één weekend al 400.000 mensen getest zijn voor testen voor toegang. Anders waren deze besmettingen misschien niet aan het licht gekomen en waren ze ook gewoon doorgegaan met hun dagelijkse dingen?

Vooralsnog denk ik dat het weinig invloed zal hebben op het aantal ziekenhuisopnames, omdat de meest kwetsbaren al gevaccineerd zijn en volgens mij de 40ers al snel hun 2e prik mogen gaan halen. Het zijn dan vooral de groepen die over het algemeen niet snel in het ziekenhuis belanden die nog gevaccineerd moeten worden/tweede prik moeten krijgen.
En er is wel een stijging, maar ondertussen wordt er volop doorgevaccineerd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:31

Tja… die verenigingen stonden sowieso al niet echt bekend om zich aan de regels te houden.
Ook huisfeesten waren de gehele Corona periode één ding.

Maar daarom alleen nog maar dommer dat de gemeente Groningen niet actief controleert.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:35

Ik vraag me af of het invloed zou hebben als ze de corona check app aanpassen, zodat je pas een QR code krijgt 2 weken nadat je volledig bent gevaccineerd? En misschien moeten ze ipv max 40 uur van te voren max 24 uur van de voren testen. Als ze dat redden met de capaciteit (wat ik dus niet denk).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:36

Het aantal positief getesten is ook nog steeds rond de 5% toch?
Dat is best veel hoor, dan heb je nog steeds een aardige dark numer, wij zitten rond 0,8% positieven op het moment.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:44

Percentage positief is gestegen zelfs.
Ondanks die enorme hoeveelheid tests.

Van rond de 4 vorige week naar ongeveer 5 nu.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:49

Als ik kijk op corona dashboard kun je zien dat 13 juni 5% van de getestte mensen positief was. Alle tijd voor deze datum lag het percentage hoger. 1 juni was het bijv. nog 7,7%. Het was het laagste op 29 juni met 3%. En nu 4,9%. Heel shockend vind ik dat eigenlijk niet. Helemaal niet aangezien het vooral jongeren zijn die over het algemeen niet in het ziekenhuis belanden. Uiteindelijk zijn er toch al een hoop kwetsbaren volledig gevaccineerd.

Tja ... ik zie liever dat iedereen snel gevaccineerd is, maar de jongeren die het nu hebben zullen over het algemeen op een enkeling na niet erg ziek worden en weer goed herstellen en zijn voorlopig wel immuun. Samen met het vaccineren draagt het wel bij aan de groepsimmuniteit. Wel is te hopen dat het meevalt met jongeren die te kampen krijgen met long covid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:52

Of het schokkend is of niet. Dat is in vergelijk in Europa gewoon hoog te noemen en daarmee is het slechts een kwestie van dagen voordat NL weer rood kleurt op de kaart.

Ik zou dus voorzichtig zijn met vluchtvakanties boeken 8-)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:59

Als je kijkt op ´aantal testen door de tijd heen´ dan zie je wel dat ook het aantal getestte mensen is gestegen. Ach ik zie het allemaal wel. Ik zie het allemaal vrij positief in gelukkig.

Tja en laat maar rood kleuren hoor. Liever gisteren dan vandaag. Ik zag het liefst al dat buitenlandse tripjes en vakanties gewoon nog niet kunnen. Ik denk namelijk dat dit de oorzaak is van de deltavariant die nu behoorlijk ´heerst´ in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:10

OMG :? wel 6, ZÉS studenten positief. Ojee.

Mijn hemel, wat een typerend hysterisch nón alarmerend bericht :roll:

Als NL op rood gaat is dat door een volstrekt idiote relatie aantal en risico, niet door daadwerkelijk risico :)*

Gaat heen en vemenigvuldigd uw lol.

Oh en die delta variant is eerder goéd: meer besmettelijk en minder schadelijk = meer mensen naturlijke immuniteit _/-\o_

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:12

Huertecilla schreef:

Als NL op rood gaat is dat door een volstrekt idiote relatie aantal en risico, niet door daadwerkelijk risico :)*

Doe covid een lol, gaat heen en vermenigvuldig dat virus.

En hoop dat niet te veel met u heen gaan, dan krijgt de zorg het immers alsnog zwaar.

Of eigenlijk vooral de begrafenisondernemers.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:12

Ik denk dat ze op rood moeten gaan niet op basis van de cijfers, maar om te voorkomen dat er andere mutaties Nederland binnen worden gebracht. Laat eerst iedereen die dit wil maar eens gevaccineerd zijn en zorg eerst maar eens dat alles in eigen land gewoon weer redelijk normaal kan voor we massaal over de grenzen gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:22

Huertecilla schreef:

Oh en die delta variant is eerder goéd: meer besmettelijk en minder schadelijk = meer mensen naturlijke immuniteit _/-\o_

Glaasje wijn er bij, sjaaltje om en je lijkt precies op Martien Meiland, dramaqueen is er hier maar eentje,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:36

Hc je kunt wel reageren als het is hysterisch. Maar dit zijn nog maar de eerste besmettingen daar, en inmiddels zijn er weer wat feesten bijgekomen met nu al de eerste besmettingen.

Denk dat de conclusie testen voor toegang en meteen een groen vinkje na een eerste prik zonder getest te hoeven worden in combinatie met binnenfeesten zonder afstand gewoon niet veilig is. Hoeveel berichten zullen er nog volgen en wat zal de overheid gaan doen, zo doorgaan lijkt me niet bepaald een heel verstandig plan,
Citaat:
Tientallen coronabesmettingen na verenigingsfeestjes
Na een feest bij de Utrechtse roeivereniging Triton zijn zeker tien bezoekers besmet met het coronavirus. Het feest was in het pand van de roeivereniging, meldt RTV Utrecht. In Den Haag zijn minstens vijftig mensen besmet geraakt bij een feest van studentenvereniging La Confrérie, die verbonden is aan de Haagse hotelschool.

Een woordvoerder van het Utrechtse Triton benadrukt dat ze zich aan de regels van de Rijksoverheid hebben gehouden: "Alleen mensen met een geldige QR-code mochten naar binnen. Het lijkt ons daarom het meest aannemelijk dat iemand die net gevaccineerd was en een geldige QR-code kreeg achteraf toch besmet was."

Volgens een woordvoerder van de GGD zijn er ongeveer tien gevallen gemeld, maar worden er meer besmettingen verwacht.

Ook de Haagse studentenvereniging weet niet hoe een feest heeft kunnen leiden tot zoveel besmettingen, blijkt uit een interne mail in bezit van RTL Nieuws: "Wij hebben de regels standvastig nageleefd en zijn alert geweest op pogingen tot fraude. Zo hebben wij iedere student die geen geldige QR-code had toegang geweigerd, zonder uitzonderingen. Het betreurt ons om te zien dat ons strakke deurbeleid deze uitbraak niet heeft kunnen voorkomen."

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:51

Nou in Groningen zijn ze ingeval nog echt niet ingeënt. Daar is het tempo echt te laag voor.
Dat die antigeen testen niet alles eruit halen lijkt mij geen verrassing

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:33

bigone schreef:
Huertecilla schreef:

Glaasje wijn er bij, sjaaltje om en je lijkt precies op Martien Meiland, dramaqueen is er hier maar eentje,

Je kan zeggen wat je wil, HC weet de boel wel levendig te houden :D . Lang niet altijd met hem eens, maar toch, men wordt toch geprikkeld te reageren 8-)