Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:14

bigone schreef:
Ook in Landen met een volledige lock down houden mensen zich niet aan de regels, volgens mij zijn in Italie al 300.000 boetes uitgeschreven. Dus lock down mooi maar ze moeten zich wel aan de richtlijnen houden, Spanje net zo.
Dit dus. Zonet kwam de vader van onze buurvrouw bij haar op bezoek. Absoluut verboden in Frankrijk. Ik baal daar behoorlijk van want iedereen in ons gehucht hield zich fantastisch aan de richtlijnen, en de buurvrouw werkt in de apotheek, maar is zeer gericht op de hygiëne. Haar ouders hebben een restaurant dat tevens verkooppunt is voor brood, dus open mag zijn. -O-
Daar sta je dan als Macron met je confinement.

Vanavond spreekt Macron en ik ben echt bang vanwege onze gîte dat we vanavond gaan horen dat we het wel kunnen schudden dit jaar en we een verlenging krijgen (stevige) van het confinement, want in Frankrijk is corona nog niet echt flink af aan het nemen. Het blijft wat stabiel nu.

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:39

Hier in Spanje zijn duizenden boetes uitgedeeld aan mensen die toch zo nodig vanuit hun woonplaats naar hun tweede woning elders wilden gaan, in de paasweek. Je snapt het niet, want het is luid en duidelijk verkondigd dat het zou gaan gebeuren, dat er strenge controles zouden zijn, wegafsluitingen etc. En dan nog lees je dat mensen trots verkondigen dat ze de juiste sluiproutes hebben gevonden.

Politie controleert zelfs in supermarkten waar mensen vandaan komen en of ze wel in hun eigen woonplaats boodschappen doen. Het is zó streng en nog weten mensen er onderuit te komen. Zo vraag ik me af waarom de honden van onze Engelse achterburen regelmatig een paar uur blaffen. Dat doen ze eigenlijk normaal gesproken alleen maar als ze weg zijn. Dus? Gaan ze toch op visite ´s avonds, in het donker, te voet, naar vrienden die nog verder achter op de berg wonen? Geen mens die ze daarheen ziet lopen.

Heel veel nieuwe besmettingen vinden hier nog steeds plaats in verpleeg- en bejaardentehuizen. De bevolking is erg verouderd en die plaatsen zijn echt levensgevaarlijk, letterlijk. Als ik kijk in onze regio (provincie) dan hebben wij 38 besmettingen op 100.000 personen, in Madrid zijn er dat 358 per 100.000. Enorme verschillen dus, die in mijn ogen vooral ook te maken hebben met bevolkingsdichtheid. Want van die 38 bij ons, zit het overgrote deel in de grote stad Murcia, verder bestaat de provincie nog uit de grote stad Cartagena en heel veel dunbevolkt buitengebied.

Overigens worden hier wel de aantallen nieuwe besmettingen in kaart gebracht, die vooral ook oplopen doordat er veel meer testen beschikbaar zijn. Daarnaast het aantal mensen op IC en het aantal overledenen en herstelde mensen. Ik mis juist die nieuwe ziekenhuisopnames, die volgens mij ook veelzeggend zijn.

Ik merk dat het me begint op te breken dat ik echt al in vijf weken geen mens fatsoenlijk gesproken heb buiten ons eigen huis. Af en toe een bezorger op een aantal meters afstand, wel gelukkig veel online contacten. Ik vraag me bijna af of we straks nog wel gewoon de straat op durven.

Het aantal overledenen per dag neemt trouwens wel in heel Spanje al een tijdje af:

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:40

jesito schreef:
In Spanje is al 5 weken (ben tel kwijt) volledige lockdown en Italië al langeraar zelfs daar vallen nog veel doden.
Wie moet wie daar nog aansteken?
Ik heb soms het idee dat ze er straks achter gaan komen dat er andere dingen een rol spelen.
Niemand weet of hetgeen wat we nu doen ook echt helpt.
Anders zou het in landen met volledige lockdowns nu toch echt verbetering te zien moeten zijn.

Corona blijft vooralsnog iets waar je over kunt blijven discussiëren, niemand weet hoe, waarom en hoelang.

Ik ben het best zat, ook het panische, al begrijp ik het natuurlijk wel.

Ik ben het panische ook een beetje beu want we komen er zeer waarschijnlijk toch nooit vanaf.
Als je verhalen van virologen leest word je niet vrolijk. Dit gaat nog heel lang duren en ik denk dat we er mee moeten leren leven maar dan kan je niet alles maar op slot blijven houden. Dat is onmenselijk. Er moet een weg gevonden worden en we gaan er allemaal wat voor inleveren (aan vrijheid)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:51

Wat bedoelen jullie met het panische?

Over die verspreiding bij een lockdown, stel dat je met 5 mensen in 1 huis woont, in theorie kan telkens 1 volgende persoon besmet raken en het dus best een tijd duren voor je er zelfs binnenshuis vanaf bent. En laat staan als mensen ook nog inderdaad stiekem bij de buren op visite gaan ed.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:51

Citaat:
Grootste aantal nieuwe besmettingen in China in zes weken tijd
China heeft maandag 108 nieuwe besmettingsgevallen gemeld. Dat is het grootste aantal nieuwe besmettingen sinds 5 maart, toen het land 143 nieuwe gevallen meldde. De vrees bestaat dat de geïmporteerde besmettingen zullen leiden tot een heropleving van de uitbraak in China. Met name in het grensgebied met Rusland zijn veel nieuwe patiënten positief getest.

4 minuten geleden

Recordaantal nieuwe besmettingen Rusland
Rusland maakt maandag melding van 2.558 nieuwe besmettingen. Nog niet eerder werden zoveel nieuwe patiënten gemeld binnen één etmaal, waarmee het totaal opliep tot 18.328.

Het nationale crisisteam maakt tevens bekend dat bijna 150 mensen nu zijn overleden aan de gevolgen van het coronavirus: een stijging van 18 ten opzichte van de update op zondag. 

Aantal nieuw gemelde besmettingen Rusland:
Zondag: 2.200
Zaterdag: 1.700
Vrijdag: 1.800
Donderdag: 1.400
Woensdag: 1.300

Bron nu.nl liveblog

Ik vraag mij af hoe het de komende tijd in China gaat en of we daarvandaan dus ook kunnen zien of zo'n totale lockdown dus nut heeft.

Rusland heb ik maar half gevolgd, heb 1 item gezien op tv dat ze heel veel hulp naar Italie hadden gestuurd en er werd gezegd dat het amper voorkwam in Rusland, is wel paar weken geleden.

@Monique: door jouw posts zie ik in dat wij in NL echt niet mogen klagen :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:56

Off topic: @MoniqueT: woon jij in Murcia? Ik heb daar verre familie wonen (mensen die ik alleen ken van grote familiebijeenkomsten eens in de 10 jaar ofzo, maar het lichtje ging ineens branden).

Wat mij ook zorgen baart is dat die strenge lockdowns geen spectaculaire resultaten geeft. Of dat nu komt door het wel of niet respecteren ervan laat ik in het midden. In China hebben ze het wel streng toegepast en een Chinees is net een beetje volgzamer dan een rebelse Europeaan. Maar ook zij hebben alles bijna 3 maanden plat moeten gooien om het te baas te kunnen en zijn er nog steeds niet met zekerheid vanaf.
Met dat verschil dat zij 1 (of een paar) stad op slot zetten en niet het hele land, die krabbelen wel weer overeind. In de Europese landen waar we richting een recessie gaan van het niveau van de jaren 30 baart me dat wel zorgen.
En dan hoop ik dat ze snel een middel/vaccin/strategie vinden die dit nieuwe virus handelbaar maakt, want blijvend zal het idd hoogstwaarschijnlijk worden en een eeuwige lockdown houdt niemand vol.

Hier in Frankrijk regent het ook boetes en het is jammer dat mensen zich er niet aan kunnen houden.
Tot op het domme af. Las laatst dat er Fransen gezellig naar Spanje op paasweekend vertrokken waren. In godsnaam, waarom? In Spanje zit het nog potdichter dan in Frankrijk en het algemene principe is toch écht thuisblijven.
Spanje heeft die lieve mensen linea recta terug naar huis gestuurd met een boete van 600€ en ja sorry, dat vind ik net goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:00

Maar geloof jij de cijfers uit China Thioro? Zij meldden toch ongeveer 3000 doden? Dat lijkt me echt onwaarschijnlijk met zoveel inwoners.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:09

Popstra schreef:
Ik ben het panische ook een beetje beu want we komen er zeer waarschijnlijk toch nooit vanaf.
Als je verhalen van virologen leest word je niet vrolijk. Dit gaat nog heel lang duren en ik denk dat we er mee moeten leren leven maar dan kan je niet alles maar op slot blijven houden. Dat is onmenselijk. Er moet een weg gevonden worden en we gaan er allemaal wat voor inleveren (aan vrijheid)

Ik ben toch nog wel wat hoopvoller gestemd. dat er in de tussentijd toch wel een remedie kan worden gevonden om de gevolgen van de coronabesmetting minder heftig te laten verlopen.
Dat is weliswaar nog geen vaccin, maar zou de overlevingskansen toch zeer verhogen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:11

Nope, die geloof ik niet.

Volgens mij wordt ook in Europa de verspreiding zwaar onderschat, maar het aantal doden kunnen we hier minder makkelijk wegmoffelen.

Waar het mij om gaat is dat ik me soms af vraag of die lockdown echt wel helpt.
Begrijp me niet verkeerd, nu in het heetst van de strijd haalt het de druk van de ketel.
Maar het zou duurzamer zijn (en ook geweest zijn) om de gezondheidszorg te versterken ipv er op te besparen.

Was gisteren ook in een interview met een spoedarts. 'Het doet ons goed dat de mensen nu s avonds staan te klappen, maar gaan ze ook nog klappen als we voor de zoveelste keer op straat komen om meer middelen te vragen?'
Schrijnende waarheid.

In Frankrijk is daar ook een heel gedoe om geweest ivm maskers. Door besparingen waren de noodvoorraden maskers flink geslonken dus vermelde overheid dat maskers eigenlijk niet nodig zijn. Nu overwegen ze een algemene verplichting tot het dragen van een masker, al was het maar een zelfgenaaid stoffen exemplaar want zelfs die zouden nu toch helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:11

Ik denk dat niemand chinese cijfers gelooft, op welk gebied dan ook, ik niet in ieder geval. Net zoals de Russische cijfers, twee weken geleden groot vliegtuig met materieel naar Italie en nu liggen coronapatienten in Rusland dood te gaan in de ambulances. Poetin al weken niet in het nieuws gezien. En de in Rusland werkzame Chinezen komen al weken besmet terug in China.

Rien, hoe gaat het met je zwager??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:16

Het middel remdesivir (virusremmer) is nu opgenomen in het compassionate use programma
Een compassionate use programma is bedoeld om medicijnen, die nog niet zijn goedgekeurd, alvast wél beschikbaar te stellen aan ernstig zieke patienten. Het is over het algemeen bedoeld voor patiënten met een levensbedreigende, langdurige ziekte of met ernstig, blijvend letsel, en wanneer er geen andere medicijnen zijn. Dit levert dan ook klinische resultaten op die meer zeggen over de werking van het medicijn bij Corona.

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... medicijnen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Remdesivir

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:17

Bedankt voor het delen van deze info MoniqueT. Ik was al benieuwd of mensen met zo'n strenge lockdown als in Spanje toch ook nog vinden dat zij er wel even tussenuit mogen met de Pasen. En ja dus. Blijkbaar zit dat toch echt in de mens. :)

Wat betreft de toekomst. We komen niet meer van Corona af. Maar met goed hoop, medicatie en een vaccin zou het net zoiets kunnen worden als influenza. Het zal altijd mensen besmetten, soms ook met dodelijk afloop, maar niet zo massaal als nu. De zorg en eigenlijk het hele land zal het dan aan kunnen.

Ik ben er niet panisch voor. Ik houd me aan de (hygiëne) regels en hoop er het beste van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:23

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... yen-corona

Mocht dit tijdsplan niet lukken dan verwacht ik echt wel dat het vaccin volgend jaar gaat komen. Ik verwacht dat als het vaccin er is en dus ook werkt, dat dan pas leven weer normaal wordt. In ieder geval voor die mensen die echt in de risico groep zitten.
Het is altijd lastig als je in een situatie zit te zien dat dit echt wel weer over gaat. Maar het leven is niet statisch.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:24

Popstra schreef:
jesito schreef:
In Spanje is al 5 weken (ben tel kwijt) volledige lockdown en Italië al langeraar zelfs daar vallen nog veel doden.
Wie moet wie daar nog aansteken?
Ik heb soms het idee dat ze er straks achter gaan komen dat er andere dingen een rol spelen.
Niemand weet of hetgeen wat we nu doen ook echt helpt.
Anders zou het in landen met volledige lockdowns nu toch echt verbetering te zien moeten zijn.

Corona blijft vooralsnog iets waar je over kunt blijven discussiëren, niemand weet hoe, waarom en hoelang.

Ik ben het best zat, ook het panische, al begrijp ik het natuurlijk wel.

Honderd jaar geleden hadden we de Spaanse griep en ik heb zo'n vermoeden dat de mensen toen hetzelfde zeiden. "De wereld is veranderd en ons oude leven komt nooit meer terug." en "Dit gaat nog jaren duren." Maar over maximaal een paar jaar is er voldoende bescherming, waardoor het met de griep vergelijkbaar wordt en nog een paar jaar later is iedereen het weer vergeten en gaan we vrolijk verder waar we gebleven waren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:25

Dat denk ik dus ook Karl66, of anders gezegd, daar ben ik van overtuigd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:28

En dat is ergens ook het enge. Ja dit gaat ook weer over maar ik vrees dat er weinig lessen uit getrokken zullen worden.
Tot de volgende uitbraak.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:30

En die volgende uitbrak komt er.
Daar ben ik zeker van.
We leren hier niets van. Blijven het normaal vinden dat er meer mensen op de wereld bij komen. Blijven reizen zodat alle ziektes de wereld snel rond kunnen.
En dan zou deze uitbraak misschien nog wel eens een aardig voorproefje kunnen zijn van wat ons ooit te wachten staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:30

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1279854 ... in-de-maak
Wereldwijd wordt gewerkt aan 70 vaccins tegen het nieuwe Corona virus. n drie gevallen wordt ook al klinisch onderzoek gedaan met proefpersonen, blijkt uit een document van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Uit het WHO-document blijkt volgens persbureau Bloomberg dat CanSino Biologics uit Hongkong het verst is in het ontwikkelingsproces. Die onderneming werkt samen met het Beijing Institute of Biotechnology aan een vaccin.
Ook twee Amerikaanse bedrijven zijn al begonnen met klinisch onderzoek. Het gaat om Moderna en Inovio Pharmaceuticals.
De voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zei in een interview met Bild am Sonntag dat veelbelovende Europese onderzoeksteams werken aan een vaccin. Ze sprak de hoop uit dat voor het eind van het jaar zo'n middel is ontwikkeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:32

SusanH schreef:
Idd kinderen kunnen geen 1,5 meter afstand houden. Maar als de uitslag van het onderzoek uit wijst dat de risico's op besmetting minimaal zijn bij kinderen dan durf ik mijn dochter gerust naar school te sturen.

We kunnen ze moeilijk allemaal binnen houden of zelf allemaal binnen blijven tot er een vaccin is.

Op zich wijzen de cijfers er op: deze epidemie spaart de jeugd en treft de ouderen hard.
En er is een theorie die dit aannemelijk maakt: dit virus komt de cellen (longcellen, etc) binnen via de zogeheten ACE2 receptoren. Kinderen hebben die veel minder dan ouderen.

Ik durf het wel aan, mijn kleinkinderen naar school - maar wel graag het volwassenen schoolpersoneel testen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:14

Karl66 schreef:
Honderd jaar geleden hadden we de Spaanse griep en ik heb zo'n vermoeden dat de mensen toen hetzelfde zeiden. "De wereld is veranderd en ons oude leven komt nooit meer terug." en "Dit gaat nog jaren duren." Maar over maximaal een paar jaar is er voldoende bescherming, waardoor het met de griep vergelijkbaar wordt en nog een paar jaar later is iedereen het weer vergeten en gaan we vrolijk verder waar we gebleven waren.

Ik.denk dat je eraan voorbij gaat dat
1) de Spaanse griep op veel terreinen enorme impact heeft gehad. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/he ... ~b6604944/
2) de wereld er niet meer uitziet als in de tijd van de spaanse griep. De wereldbevolking is verveelvoudigd. We reizen. We zijn geglobaliseerd. Het risico op een nieuwe pandemie is in de huidige tijd vele malen groter. Daar gaan maatregelen voor komen, hoe dan ook.
3) zich ook bij deze pandemie de impact al begint af te tekenen op verschillende terreinen. Niet alleen economisch, ook sociaal, mentaal, gezondheid, onderwijs etc.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:29

Thioro schreef:
Off topic: @MoniqueT: woon jij in Murcia? Ik heb daar verre familie wonen (mensen die ik alleen ken van grote familiebijeenkomsten eens in de 10 jaar ofzo, maar het lichtje ging ineens branden).

Ja, ik woon in de Región de Murcia, oftewel de communidad Murcia. Het Spaanse staatsysteem kent staten en daarbinnen weer provincies. Murcia is zowel staat, als de enige provincie in die staat én de stad Murcia die daar de hoofdstad van is. Wij wonen op een klein uurtje ten noorden van de stad, in de bergen in een klein dorpje. Wij grenzen maar op vijf kilometer aan de Communidad Valenciana, provincie Alicante, waar overigens het aantal doden wel hoger is, maar ook niet spectaculair.

safina schreef:
Ik.denk dat je eraan voorbij gaat dat
1) de Spaanse griep op veel terreinen enorme impact heeft gehad. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/he ... ~b6604944/
2) de wereld er niet meer uitziet als in de tijd van de spaanse griep. De wereldbevolking is verveelvoudigd. We reizen. We zijn geglobaliseerd. Het risico op een nieuwe pandemie is in de huidige tijd vele malen groter. Daar gaan maatregelen voor komen, hoe dan ook.
3) zich ook bij deze pandemie de impact al begint af te tekenen op verschillende terreinen. Niet alleen economisch, ook sociaal, mentaal, gezondheid, onderwijs etc.

Ik ben het met je eens dat de wereld geglobaliseerd is en het risico op pandemieën daardoor absoluut groter is geworden. Maatregelen zullen zeker volgen, laten we hopen dat er lering uit getrokken wordt. En ja, de impact zal zichtbaar zijn op velen terreinen, maar ook op dat vlak zullen nieuwe inzichten, ontwikkelingen en ideeën de ruimte krijgen. Het wordt een wederopbouw, waarvan ik hoop dat dat ook weer leidt tot positiviteit.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:40

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:59

Want dergelijk ruig zit op zondag avond op school?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:03

Een lockdown werkt alleen (mits men zich asn de regels houdt) voor zolang deze duurt. Zodra je versoepelt, zal het virus weer opleven zolang er geen immuniteit is (dmv doorleven of vaccinatie).

Ik hoorde vorige week op NPO1 de suggestie om het schooljaar gelijk te trekken met een kalenderjaar. Dus na de zomervakantie wordt het hiidige schooljaar afgemaakt. En vsnaf de kerstvakantie start iedereen met een nieuw schooljaar. Vond dat nog geen gek idee. Het schijnt dat dat al vaker besproken is, maar lastig te realiseren in een lopende maatschappij.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:04

Ik reed net wederom naar de boywmarkt voor het kado voor mijn man. Maar helaas voor de 3e keer weer rijen buiten. Pffff. Ik vrees dat ik morgen geen kado heb.