Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:25

Druif_01 schreef:
Blijkbaar wel, de buren zijn vandaag gebeld door de ggd na een positieve test van twee van hun kinderen. Ouders zijn gevaccineerd en mogen nog gewoon gaan en staan waar ze willen, zolang ze geen klachten hebben.

Maar ligt dan misschien aan de GGD medewerker?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:28

Mizora schreef:
Ze hebben ook een hele hoge eerdere besmettingsgraad geholpen en hebben een tijdlang bovenaan de wereldlijst gestaan met meeste doden per capita, al lag dat deels ook aan hoe ze telden. België was één van de weinige landen waar sterven met covid of als covid-verdachte (dus zonder test) sterven ook geteld werd als covid-sterfte, terwijl in de rest van de wereld én een positieve test nodig was én covid waarschijnlijk de hoofdoorzaak van het overlijden moest zijn geweest.

In Urk gaat het trouwens verder mis. Daar zitten ze nu op 32 ziekenhuisopnames in de afgelopen 4 weken.

Ik kan België nog steeds niet opnemen in het 'ourworldindata' lijstje omdat de statistieken dan volledig uit het verband gaan, door de enorme piek vorig jaar oktober/november. Het goede nieuws is dan wel dat Nederland nu hoger zit dan ooit qua besmettingen, en België nog steeds ruim onder vorig jaar zit.

Zweden gaat nog erg goed nu, ondanks niet bijzonder veel vaccinaties (lagere graad dan NL).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:46

:')
Sorry, eigen leedvermaak dit maar kon het niet laten. Klein niemendalletje als belgie slaagt erin statistieken te saboteren }>

Ik las ergens van een arts of wetenschapper dat er beter gekeken wordt naar het noorden ( skandinavië ) dan richting zuiden bijv Frankrijk wat betreft maatregelen en co. Hoe hoger naar het noorden, hoe meer evidence-based science er beschikbaar is schijnt het.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:49

Stukje uit Zweden:
In de laatste twee weken van september werd de aanwezigheid van antilichamen in overtollige bloedmonsters verzameld door poliklinische laboratoria in acht regio's onderzocht. Gemiddeld had 76 procent antilichamen tijdens het onderzoek. De bloedmonsters kwamen van kinderen, adolescenten, volwassenen en oudere volwassenen. De analyses tonen aan dat 89 procent in de groep van 65-95 jaar antilichamen had, terwijl de incidentie 86 procent was in de leeftijdsgroep 20-64 jaar en 42 procent in de groep van 0-19 jaar.

Daar vaccineren ze er ook flink op los, uit berichten kon ik halen dat 84 % een eerste prik had gehad.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:55

Mondkapjes

purny schreef:
Als het op een correcte manier gedaan wordt wel. Maar alsnog zie ik er maar weinig die het echt goed doen.

Het originele artikel: https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068302

Die 53% is gebaseerd op hoe het in de praktijk uitpakt, gebaseerd op data uit heel veel verschillende landen. Dus inclusief een deel verkeerd gebruik. Als iedereen hem correct zou gebruiken dan zou het cijfer waarschijnlijk hoger uitvallen (1 van de studies die genoemd wordt zit op 79% verbetering). Ze geven in de discussie wel aan dat hoe het in de praktijk uitpakt van allerlei factoren afhankelijk is, waaronder ook het type mondkapje.

Swah

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:11

Er zijn verhoudingsgewijs veel meer mensen overleden in Zweden dan in Nederland, maar ach detail.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:43

Swah schreef:
Er zijn verhoudingsgewijs veel meer mensen overleden in Zweden dan in Nederland, maar ach detail.

Klopt, daarom hebben ze de Zweedse van Dissel er ook uitgeschopt. Die heeft in z’n eentje het hele beleid kunnen bepalen het eerste jaar en die zat er nog vaker naast dan van Dissel en het rivm.
Ik volg al een poos Marino van Zelst en zijn berekeningen zijn helaas een stuk beter, helaas omdat hij deze golf aan besmettingen en ziekenhuisopnames al weken geleden vermelde. En daar geen reet mee word gedaan. Want ja, het Red team mag niet meepraten dus ze hebben zichzelf maar opgeheven. Maar ze hebben tot nu toe heel vaak gelijk gehad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:56

Wat ik nou zo lastig vind aan onderstaand artikel:
https://www.nu.nl/coronavirus/6168492/z ... kbaar.html

Aan de ene kant hoorde je zorgpersoneel zeggen 'ja maar wij moeten werken en dat vinden wij onveranwoord' en nu zegt hun spokesperson Kuipers "ja zij moeten werken anders gaat het niet"
Kuipers wil voor zorg mensen een uitzondering op de huisgenotencoronacontact-regel.. maar wat willen de zorgmensen zelf?

Ik voorzie nl al dat de socials gaan roepen "rutte en DeJonge willen dat zorgpersoneel blijft werken!"
maar misschien zie ik het verkeerd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:09

Het gaat er om dat een huisgenoot positief is en de werknemer dan ook volgens het nieuwe advies thuis moet blijven, besmet personeel blijft al zoveel mogelijk thuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:09

ja maar die moeten nu gaan werken, zo lees ik het ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:13

Volgens mij omdat ze daar werken... Ik zag vnl veel vrachtwagens staan op twitter...
Waarom ze protesteren weet ik niet precies, dat stond er niet bij...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:22

Swah schreef:

ik bedoelde dat als antwoord op de vraag over hoe het nu gaat in andere landen, waar minder/geen maatregelen en minder vaccinaties zijn.

Antistoffen door Sanquin gemeten zaten in Nederland op 95% toch? Dat is vaccinaties + doorgemaakte besmettingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:29

Sanquin heeft alleen de donoren gemeten en ook maar een kleine groep tussen de 18 en geloof 65?
Zweden heeft gewoon alle bloedmonsters van alle leeftijden gemeten die in het kader van ander onderzoek bloed moesten prikken, groot verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:32

Cer schreef:
Volgens mij omdat ze daar werken... Ik zag vnl veel vrachtwagens staan op twitter...
Waarom ze protesteren weet ik niet precies, dat stond er niet bij...

Tegen het corona beleid, waarom zou je dat daar doen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:02

Needje schreef:
Ja maar blijkbaar is het erg moeilijk om dat online ook maar ergens terug te vinden buiten het twitteraccount van de Jonge... :+
Slechte zaak.

Als je de quarantaine check op het rivm invult krijg je idd gewoon nog te horen dat je als gevaccineerde beschermd bent en niet in quarantaine hoeft. Bizar dat juist via deze kanalen de info blijkbaar niet up-to-date is!?

Ik ben juist blij als we verplicht in quarantaine moeten. Geen gedoe ivm verplicht worden te gaan werken en kind zonder oppas de hele dag alleen moeten laten.

Pmarena, je zegt het al “lastig met werk”. Maar … dat is dan maar zo …. Daar moeten ze echt iets aan gaan doen!! Het is geen onwil hè dat ik een wat verkouden kind niet thuis wil laten. Ik ben afhankelijk van mijn werk/inkomen en kan absoluut niet thuis werken. Wij kampen met ernstig personeelstekort dus vrij nemen is geen optie. Ik krijg het helaas niet aan mijn baas verkocht dat ik een vrije dag op moet nemen omdat ik mijn kind thuis houdt van school. Ik vraag me nu al hoe ik het moet dan wanneer ze na de kerstvakantie de kinderen een extra week thuis willen laten. Ik heb mijn vakantie in de kerstvakantie al in moeten leveren vanwege te weinig personeel en zit daar al lastig. Met vriendinnen is dit opgelost. Die week extra geeft me echt hoofdpijn hoe ik het allemaal weer moet regelen. En wat als er één verkouden wordt!? Of in quarantaine moet?

Het liefst had ik nu werk gehad wat vanuit huis kon of deels vanaf locatie en deels thuis. Dat je in dergelijke situaties gewoon thuis kan werken. Of dat er vanuit de overheid iets geregeld wordt dat je gewoon recht hebt om betaald verlof te krijgen wat je daadwerkelijk op kan nemen als je kind thuis moet blijven volgens advies of de maatregelen. En ik wil prima vervangend werk doen vanuit huis, maar dat is er bij mij helaas niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:12

Ik denk gezien de enorm stijgende besmettingen in het onderwijs dat we het niet gaan redden met scholen open tot de kerstvakantie.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:12

bigone schreef:
Stukje uit Zweden:
* knip *
Daar vaccineren ze er ook flink op los, uit berichten kon ik halen dat 84 % een eerste prik had gehad.

Dit is een link naar het Zweedse ministerie van volksgezondheid met allerlei statistieken voor wie dat "leuk" vindt :)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -covid-19/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:21

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:30

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:38

Suzanne F. schreef:
Zo of zo is sowieso denk ik? :P

Lekker belangrijk!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:40

Spenk schreef:
Dan neem ik aan je je kind gelijk bij klachten thuis houdt als je niet wil testen? Anders begrijp ik wel hoe we aan die hoge besmettingen bij kinderen komen.

Was dit maar waar. Dagelijks worden er 's morgens ouders gebeld om hun kind weer op te komen halen, omdat deze kinderen echt niet fit zijn. Maar ja, geen oppas thuis, geen tijd om te testen. Ook bij ons lopen de besmettingen hard op, gemiddeld 2 per klas nu op 18 groepen. Ook heel veel ouders positief en daardoor complete gezinnen in quarantaine.

Ouders mochten en mogen bij ons nog steeds niet in school komen, alleen op afspraak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:41

https://nos.nl/artikel/2406160-kabinet- ... d-en-nieuw

Welke logica zit hier achter, nu geen reden tot vuurwerk verbod? vorig jaar waren de cijfers minder beroerd. Ook kwa ziekenhuisbezetting dacht ik niet eens. En nu zou er geen aanleiding zijn om de zorg iets te ontlasten door te voorkomen dat mensen met een hartaanval of hersenbloeding mogen creperen omdat Sjonnie zijn klauw eraf heeft geknald en een oog is kwijt geraakt? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:42

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2406160-kabinet- ... d-en-nieuw

Welke logica zit hier achter, nu geen reden tot vuurwerk verbod? vorig jaar waren de cijfers minder beroerd. Ook kwa ziekenhuisbezetting dacht ik niet eens. En nu zou er geen aanleiding zijn om de zorg iets te ontlasten door te voorkomen dat mensen met een hartaanval of hersenbloeding mogen creperen omdat Sjonnie zijn klauw eraf heeft geknald en een oog is kwijt geraakt? -O-

Ik snap er ook niks meer van.. :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:47

Nou inderdaad. Dubbel aantal besmettingen terwijl we vorig jaar in lockdown zaten en nu koersen we af op code zwart en nu is een vuurwerk verbod niet nodig?