Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:38

Vandaag weer een stijging, dik 1500 en gelukkig maar enkele ziekenhuisopnames. Wel de studentensteden , Groningen Amsterdam Eindhoven Utrecht fikse stijging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:40

Sheran schreef:
Het punt is meer: over een paar weken kun je wél veilig autorijden. En zijn de teken vrijwel weg.

Het punt is een verschuivend schaal.
Over twee weken zijn er ook nog die roepen dat pas eind oktober de 16 jarigen gevaccineerd zijn.

De wachters gaan volledig voorbij aan de zwaarwegende reden om vorig jaar de mensenrechten van de bevolking te beperken.
Die is al maanden vervallen.

Wacht gerust zélf als je bang bent, maar voor de samenleving als geheel is er geen zwaarwegende reden meer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:41

bigone schreef:
Vandaag weer een stijging, dik 1500 en gelukkig maar enkele ziekenhuisopnames. Wel de studentensteden , Groningen Amsterdam Eindhoven Utrecht fikse stijging.

Je hebt hier vanaf woensdagavond files voor de test straten dus dat verbaasd mij helemaal niks :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:41

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik weet de oplossing ook niet, maar roepen 'ach dan hebben ze pech lopen ze dat maar op' vind ik best asociaal eigenlijk. Zeker als dat een grote groep blijkt te zijn straks, daar betalen we natuurlijk allemaal aan mee (als je het al niet vanuit de zorg voor je medemens wil doen he).

Dan is het maar asociaal van mij.
Ik vind de jankerds die geen 2 weken meer kunnen wachten veel meer asociaal.
Want ja daar betalen we inderdaad allemaal aan mee. En dat ligt dan niet aan mijn uitspraak maar aan het gedrag van...

Maar dat is mijn andere punt: het zijn niet alleen die asociale jongeren die niet kunnen wachten die (mogelijk) slachtoffer zijn.

@Cer: ik heb het ook over statistieken, de kans dat je lyme oploopt is 2 op de 100. Als je al een teek krijgt. Kans dat je long-covid oploopt is 15 op de 100. (ook hier: als je covid oploopt). Zit toch een verschil tussen.

@Lena: is bijwerkingen nav griep ook zo veel voorkomend als long-covid dan? En juist iets wat de jongeren raakt? Heb je daar cijfers van?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:44

Dat weet ik niet. Ik ken verschillende jonge mensen die dat hebben.
Met COVID ken ik ze gelukkig niet. Toeval? Geen idee. Misschien wel.

Ik vind restschade een hele lastige, ook omdat het onderzoeken er van lastig is.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 05-07-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:45

Ik ben niet zo goed in statistieken, maar is die 15 op 100 het getal waarin vaccinaties en eerdere besmettingen opgenomen zijn?
Want Lyme kan iedereen die een teek heeft, krijgen, toch? Dus dat is dan op zich qua kansberekening qua teken, maar vwb bescherming tegen teken is het 0, denk ik?

Ik vind LongCovid nog steeds lastig.. behalve een groepje jongeren wat een oproep doet, vind ik er niet zo heel veel van. Maar dat kan zeker aan mijn zoekopdrachten liggen :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:49

lenaa_tje schreef:
Ik vind restschade een hele lastige, ook omdat het onderzoeken er van lastig is.

Idem vaccinaties en daartoe worden we defacto verplicht. Was/is dat voor jandoedel?!

Hét cruciale punt is dat het nu allemaal geneuzel over marges over %s van vorig jaar is: De zwaarwegende reden voor onze vrijheidsbeperking is niet meer van toepassing.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:49

Ik denk ook echt niet dat 15 op de 100 jongeren (onder de 30 oid) longcovid krijgt. Ik ken echt veel mensen maar niemand die daar zo ziek van werd. Met zulke cijfers kan je pas strooien als je daadwerkelijk weer hoeveel % van de mensen COVID heeft gehad zonder klachten. Want die mensen laten zich veel minder snelt testen. Dus die groep wordt sowieso minder meegeteld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:50

IMANDRA schreef:
Maar dat is mijn andere punt: het zijn niet alleen die asociale jongeren die niet kunnen wachten die (mogelijk) slachtoffer zijn.

knip

Klopt, maar ze doen het toch wel, gevaccineerd of niet.. want ze hebben al zoveeeel voor de oudere gedaan -O- |(

Nee vast ook een berg ouders die nog niet volledig gevaccineerd zijn, tja... zelfde antwoord.

Leraren is wel erg, ik zou daar zeker werken met een FFP2 masker op.
Echt niet dat ik die dwazen zo maar in de buurt liet.

Maar verstand is er niet, dus het is niet anders.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:51

Lyme kun je ook voor een groot deel voorkomen door onmiddelijk na een boswandeling je zelf volledig te controleren.

Het lijkt me gewoon heel verstandig om voorlopig nog even bij te houden hoeveel mensen er besmet raken en wat de gevolgen zijn.
Het is nog een jong virus, we weten nog steeds betrekkelijk weinig.
En als we straks, net zo als bij gewone griep, heel goed weten hoe het werkt ( griep wordt overigens ook gemonitord, maar veel minder opvallend en alleen via mensen die naar de huisarts gaan en de monitor die wekelijks door een groot aantal mensen wordt ingevuld ) , dan kunnen we hopelijk net zo gaan monitoren als influenza.
Maar voor nu is het toch heel goed om even strak er boven op te zitten om te voorkomen dat we weer volledig op slot moeten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:56

Citaat:
Het aantal coronapatiënten op de intensive cares is gestegen naar 110. Op basis van één dagcijfer kunnen niet direct conclusies worden getrokken over de trend, maar de stijging is wel de grootste sinds 5 mei. Ook het aantal positieve coronatests blijft toenemen. Vergeleken met vorige week is het aantal nieuwe dagelijkse besmettingen bijna verdrievoudigd. Intensive care-hoofd Diederik Gommers, van het Rotterdamse Erasmus MC, denkt dat de deltavariant in ons land niet snel tot een nieuwe lockdown zal leiden.

Laten we dat laatste maar hopen.
Maar wel weer een kleine stijging op de ic, hopelijk eenmalig en de volgende dagen niet meer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:02

DuoPenotti schreef:
IMANDRA schreef:

knip

Klopt, maar ze doen het toch wel, gevaccineerd of niet.. want ze hebben al zoveeeel voor de oudere gedaan -O- |(

Nee vast ook een berg ouders die nog niet volledig gevaccineerd zijn, tja... zelfde antwoord.

Leraren is wel erg, ik zou daar zeker werken met een FFP2 masker op.
Echt niet dat ik die dwazen zo maar in de buurt liet.

Maar verstand is er niet, dus het is niet anders.

Echt jou beeld van jongeren is echt enorm beperkt en dat snap ik gezien het beeld van de media.

Maar als leraar ben ik voor het grootste deel heel trots op mijn leerlingen en hoe zij Corona tot nu toe hebben doorstaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:04

Nee mijn beeld van de perse direct willen feesten jongeren is beperkt :D
Of de al 1,5 jaar klagende, terwijl iedereen zijn steentje moest bijdragen.
Mij hoor je niet over de jongeren die wel wat meer geduld hebben.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-07-21 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:04

Dat had toch ook te maken met een storing bij LCP of hoe heet dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:05

Nou ja dat beeld wordt ook geschetst natuurlijk..
Jongeren die massaal gaan feesten en op vakantie gaan, clubs induiken, besmettingshaarden, Jansen gaan halen want dan kunnen ze meteen weer dansen etc...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:06

DuoPenotti schreef:
Nee mijn beeld van de perse direct willen feesten jongeren is beperkt :D
Of de al 1,5 jaar klagende, terwijl iedereen zijn steentje moest bijdragen.
Mij hoor je niet over de jongeren die wel wat meer geduld hebben.

Richt je dan ook is op de volwassen groep die er een potje van maakt :)

Of bekijk het inderdaad van de positieve kant en alle mensen die zich wel inzetten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:08

die zich wel inzetten hoef je het natuurlijk niet over te hebben betreft het besmettingsgetal dat oploopt.

Ja dat in bijvoorbeeld Enschede zijn nu eenmaal geen oudere.
Heb ook nog weinig grote besmettingen gezien vanuit de oudere, als bij de kerken na en daar is het dan ook uitvoerig over gegaan :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:11

Ja nu weet ik het niet meer...
de ouderen zijn grotendeels gevaccineerd dus dat gaat op zich wel oke. Maar we moeten dan dus rekening houden met de long covid en langdurige klachten vwb jongeren (waarvan voorheen gezegd werd 'milde klachten, zij ondervinden niet veel last etc' ... en die kunnen nu van alles en zijn onderweg met vaccinaties.. maar nu moeten we toch de volwassenen... wat is het nu?

Er wordt gevaccineerd, mensen hebben het afgelopen jaar heel erg veel kunnen horen wat de risicos zijn, hoe besmettingen werken en wat je kunt doen om dat te voorkomen (dat moesten we vorig jaar ook, zonder vaccins) de IC aantallen gaan omlaag... de economische toestand van veel mensen ligt op zn reet..
wat moeten we nu?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:12

R getal over 5 dagen (normale termijn) als ik het goed bereken grofweg 2,5 nu...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:13

wat men nu moet, zelf verstand gebruiken. Maar dat is op....of nooit geweest, dat kan ook :D

ic is overigens weer omhoog gegaan vandaag, hopelijk alleen vandaag.

Cer schreef:
Ja nu weet ik het niet meer...
de ouderen zijn grotendeels gevaccineerd dus dat gaat op zich wel oke. Maar we moeten dan dus rekening houden met de long covid en langdurige klachten vwb jongeren (waarvan voorheen gezegd werd 'milde klachten, zij ondervinden niet veel last etc' ... en die kunnen nu van alles en zijn onderweg met vaccinaties.. maar nu moeten we toch de volwassenen... wat is het nu?

Er wordt gevaccineerd, mensen hebben het afgelopen jaar heel erg veel kunnen horen wat de risicos zijn, hoe besmettingen werken en wat je kunt doen om dat te voorkomen (dat moesten we vorig jaar ook, zonder vaccins) de IC aantallen gaan omlaag... de economische toestand van veel mensen ligt op zn reet..
wat moeten we nu?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:16

R getal is besmettingen naar 100 personen, maar dan alleen niet of niet volledig gevaccineerden toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:18

Cer schreef:
R getal is besmettingen naar 100 personen, maar dan alleen niet of niet volledig gevaccineerden toch?

In geval R2,5 zouden 100 mensen 250 nieuwe mensen besmetten.

Onafhankelijk van geënt, niet geënt etc.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:22

Femke_Tweety schreef:
R getal over 5 dagen (normale termijn) als ik het goed bereken grofweg 2,5 nu...

waar baseer je dat op?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:23

ah oke, dus dat getal (niet de R) is dan op zich lager? Want mensen die gevaccineerd zijn, lopen minder risico op besmetting, toch? Dus R2,5 besmet 250 nieuwe, mits niet gevaccineerd..

Hoewel, het wordt berekend op het aantal wat nu besmet wordt natuurlijk.. dus ik denk niet helemaal goed (wat ik al zei, dit soort dingen is niet mijn sterkste kant :') )

er worden door 100 mensen 250 nieuwe mensen besmet want die zijn vatbaar... zoiets is het. De gevaccineerden zitten niet in dat getal
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-07-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:25

Wel en niet. De gevaccineerden zullen het getal wat omlaag hebben gehaald :)