Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:07

SandravdB schreef:
Ik denk juist dat scholen eerder open gaan dan de horeca, al heb ik nog nergens iets gelezen of er al iets bekend is over dat onderzoek wat in eerste instantie drie weken zou gaan duren. Weet iemand of dat al afgerond is. Onderzoek over kinderen en hoe vatbaar enzo die zijn wat betreft corona

Dat denk ik ook, omdat onderwijs toch echt belangrijker is dan de horeca.
Maar dat onderzoek schiet niet echt op geloof ik, hoewel ze dit zeggen:
Citaat:
De woordvoerder van minister Slob zegt dat voor 28 april duidelijkheid komt. „Het RIVM streeft ernaar dat er voor die tijd resultaten liggen van het onderzoek naar de rol van kinderen en jongeren bij het doorgeven van het virus. Het RIVM zal dit betrekken bij het advies.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/07/da ... g-a3996057

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:08

Laatst bijgewerkt door veerledec op 13-04-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:09

SusanH schreef:
Vrijdag op RTL nieuws gezien dat de scholen echt het eerste zijn wat weer open gaat. Vind het wel jammer dat de overheid daarin niet wat meer openheid van zaken geeft. RTL heeft wel vaker dit soort scoops. Op NOS hoor je daar dan vervolgens niks over. Ook niet via andere kanalen. Maar 99% van de gevallen komt het toch uit zoals RTL het naar buiten heeft gebracht. Of er 21 april ook al groen licht komt blijft spannend. Ik hoop het echt.

Waarschijnlijk omdat die zekerheid er nog niet is en met de meivakantie erin duurt dat ook nog even.

Ik vind het heel lastig. Ik denk haast dat er een schema komt met kleinere klassen en minder leerlingen op school. Andere pauzes etc. Ik zou niet weten hoe ik met 30 1,5 meter afstand zou kunnen houden.

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:12

RTL krijgt dat soort nieuws vaak via eigen bronnen, NOS kan dat niet zomaar 'overnemen' als zij die bronnen niet zelf gesproken hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:15

Ik vraag me echt af hoe scholen alles moeten gaan realiseren, met het oog op de 1.5 meter afstand.
De school waar mijn dochter op zit is dit amper te doen, maar zitten ook ruim 1000 leerlingen op.

* Pauze's worden nu al verdeeld in onder- en bovenbouw. En dan nog is bv in de kantine niet de mogelijkheid om de 1.5 mtr te creëren.
* Dit ook in de klassen, trappenhuizen (zijn er 2)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:16

Ik vraag me af hoe je het zou kunnen organiseren om ouders zelf de keuze te geven of ze hun kind al naar school zouden willen doen, als na de meivakantie de scholen weer open zouden gaan.

Ik denk dat het Corona-technisch beter zou zijn om de scholen nog dicht te houden.
Maar kan me voorstellen dat men andere zaken dan zwaarder laat wegen omdat het o.a. te lastig wordt voor veel ouders om het langer te laten duren...

Ouders die nog wel hun kind thuis willen houden daar zou je blij mee moeten zijn, denk ik. En daar niet de leerplichtambtenaar op af moeten sturen.... maar dan zou je wel weer scheefgroei krijgen van een deel van de kinderen dat naar school gaat en een deel dat thuis blijft. Lastige kwestie....

Ik hoop persoonlijk dat ze het thuishouden van kinderen / sluiting van scholen verlengen tot minstens eind mei en dan misschien alleen de boel versoepelen voor ouders die hun kinderen wel heel erg graag uit willen besteden. Dus dan niet alleen opvang op school voor de kinderen van ouders met kritieke beroepen maar ook voor kinderen van ouders die toch echt in de knoop komen met werk ofzo.

Zodat het ene vrije keuze blijft van ouders om meer risico te nemen met hun kind en gezin. Zij moeten zelf de eventuele gevolgen dragen, dan moeten ze ook zelf de keuze hebben :j

En het zou zo een mooie tussenstap kunnen zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:17

Sommige scholen zijn aan het bedenken om 1 groep in de ochtend en een 2de groep in de middag les te laten volgen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:21

Op school is best een en ander aan te passen. Basisscholen zeker :j middelbare scholen is al lastiger. Maar voor middelbare school leerlingen is werken op afstand wel iets makkelijker (denk ik) dan op een basisschool omdat leerlingen al gewend zijn huiswerk te maken. Al is praktijkonderwijs wel moeilijk thuis te realiseren. Dus wellicht die eerder weer de klas in dan bijvoorbeeld vmbo t en havo/vwo. En basisscholen ook zo snel mogelijk, met aanpassingen zo nodig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:24

Scholen open is toch dat kinderen bij elkaar komen. Ze gaan tóch spelen zijn opgegroeid zonder die 1,5 meter. Dat word wél heel moeilijke situatie om ze echt als luisterende en niet per ongelijk toch samen te komen zeker in kleine gebouwen.

Toch zal het een keer weer open moeten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:25

Chubby schreef:
Sterkte voor degenen die dat kunnen gebruiken!

Ik verwacht dat de scholen dicht blijven, maar winkels en horeca aangepast weer open kunnen. Dat zou veel helpen qua economie. Ons kantoor blijft in principe dicht tot 1 juni, want daar werken meer dan 100 medewerkers.

Beter eerst de scholen en dan pas de horeca. Anders zeulen mensen massaal kinderen mee naar de terrassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:26

Kleuters zijn gewoon echt kansloos op school, die likken overal aan, steken alles in hun scheur voor de grap, overal snot, hoesten / niezen echt niet in hun elleboog... ik zie het echt niet zitten om die kleine daar tussen los te laten hoor.

Ouwe oma ligt al op sterven en als we maar een snotneus krijgen mogen we ook niet eens bij de uitvaart zijn. Ik dank je de koekoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:27

Christiene schreef:
Scholen open is toch dat kinderen bij elkaar komen. Ze gaan tóch spelen zijn opgegroeid zonder die 1,5 meter. Dat word wél heel moeilijke situatie om ze echt als luisterende en niet per ongelijk toch samen te komen zeker in kleine gebouwen.

Toch zal het een keer weer open moeten

Ik denk dat dat ook een risico is dat je op een gegeven moment moet nemen, al helemaal als de uitslagen van het onderzoek enigszins positief zijn. Voor kinderen heeft dit gewoon een totaal andere impact omdat je niet altijd aan ze uit kan leggen waarom dit nou eenmaal gebeurt. En denk daarbij ook nog eens aan het enorme aantal kinderen dat 'kwijt' is, of dat mogelijk in een vervelende thuissituatie zit waar leraren op dit moment geen oog in het zeil kunnen houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:27

kiki1976 schreef:
Ik vraag me echt af hoe scholen alles moeten gaan realiseren, met het oog op de 1.5 meter afstand.
De school waar mijn dochter op zit is dit amper te doen, maar zitten ook ruim 1000 leerlingen op.

* Pauze's worden nu al verdeeld in onder- en bovenbouw. En dan nog is bv in de kantine niet de mogelijkheid om de 1.5 mtr te creëren.

Waarom blijven de kinderen dan niet in de klas eten? Kinderen niet laten wisselen van lokaal maar de leraren. Iedereen een vaste plek en de leraren kunnen hun desk even ontsmetten na de wissel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:31

als kantoren met meer dan 100 werknemers tot 1 juni dicht moeten blijven, waarom dan scholen met een veelvoud aan leerlingen wel open?
Eerst maar eens de onderzoeken afwachten.

Het zijn heel lastige keuzes waar de regering voor staat.. zou niet graag in hun schoenen staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:33

Idd kinderen kunnen geen 1,5 meter afstand houden. Maar als de uitslag van het onderzoek uit wijst dat de risico's op besmetting minimaal zijn bij kinderen dan durf ik mijn dochter gerust naar school te sturen.

We kunnen ze moeilijk allemaal binnen houden of zelf allemaal binnen blijven tot er een vaccin is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:34

IK vermoed trouwens dat China wel de grens met Rusland dicht gaat gooien, vandaag 108 nieuwe besmettingen in China, grotendeels door chinezen die uit Rusland kwamen of daar in het grensgebied wonen. Daar kwamen de meeste eerdere besmettingen deze week ook weg en in Rusland zou wel eens een ramp van gigantische omvang plaats kunnen gaan vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:35

juval schreef:
als kantoren met meer dan 100 werknemers tot 1 juni dicht moeten blijven, waarom dan scholen met een veelvoud aan leerlingen wel open?
Eerst maar eens de onderzoeken afwachten.

Het zijn heel lastige keuzes waar de regering voor staat.. zou niet graag in hun schoenen staan.

Ik hoop het niet. Die regel geld toch alleen voor grote evenementen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:36

Ja er worden weer flink wat dingen door elkaar heen gehaald ja. Dat geldt voor vergunningsplichtige evenementen. Niet voor bedrijven met 100 medewerkers.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:43

Overigens zou je ook andere regels ik kunnen stellen. Elke dag een andere afdeling laten werken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:50

In Spanje is al 5 weken (ben tel kwijt) volledige lockdown en Italië al langeraar zelfs daar vallen nog veel doden.
Wie moet wie daar nog aansteken?
Ik heb soms het idee dat ze er straks achter gaan komen dat er andere dingen een rol spelen.
Niemand weet of hetgeen wat we nu doen ook echt helpt.
Anders zou het in landen met volledige lockdowns nu toch echt verbetering te zien moeten zijn.

Corona blijft vooralsnog iets waar je over kunt blijven discussiëren, niemand weet hoe, waarom en hoelang.

Ik ben het best zat, ook het panische, al begrijp ik het natuurlijk wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:55

Koorts fluctueert bij degene die hier de ab kuur gekregen heeft.
Tegen de tijd dat de volgende dosis genomen moet worden is het soms 39.3.
Maar na het innemen zakt het ook een graad.
Die heeft gisteren vooral veel op bes gelegen.
Aan eind van de middag wel trek in roomijs.
Met smaak opgegeten.
Benauwdheid/kortademigheid blijft stabiel, normaal zoals we gewend zijn.
Verslechterd ogenschijnlijk en gevoelsmatig niet verder.
Heeft tussen de middag gisteren beetje soep gegeten.
De ander begint wat meer te hoesten.

Kijken hoe ze de dag vandaag doorkomen.

En ze houden staatje met tijden en temperatuur bij.

Stak ze de gek al aan, net een schets van de koeien waar je tochtigheid en dekkingen op bijhoudt.

Zet ze vanmiddag portie warm eten klaar.

Het is niet de vraag of je het krijgt, maar wanneer en in welke mate.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:57

Van mij mogen de scholen tot de zomer wel dicht blijven. Maar zo niet dan hoop ik wel dat het anders wordt ingericht. En dan moeten de kinderen op de basisschool allemaal maar een jaar langer naar school ofzo?

Edit: mijn kinderen (Gr 2 en Gr 4) snappen de afstand trouwens heel goed. Mijn ouders waren hier zaterdag in onze tuin aan het werk ( wonen 300m verderop en hadden zelf eten en drinken mee) en mijn jongste ging uit zichzelf via de voordeur naar buiten omdat opa in de buurt vd achterdeur stond te schoffelen. Ook andere dingen die ze zien op straat zeggen ze gelijk " huh dat mag toch niet"?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:02

elnienjo schreef:
kiki1976 schreef:

Waarom blijven de kinderen dan niet in de klas eten? Kinderen niet laten wisselen van lokaal maar de leraren. Iedereen een vaste plek en de leraren kunnen hun desk even ontsmetten na de wissel.

Dat is een theorie een optie, maar in de praktijk lastig. Dit omdat de klas bij verschillende uren wisselend zijn. Bij de verplichte vakken zitten ze in één klas, maar bij de keuze vakken is dit weer een combi met andere klassen.
Daardoor hebben sommige ook wisselende ingeroosterde tussenuren.
Voor de 1e en 2e klassen zou dit kunnen (en vanaf havo ook de 3e klassen) die hebben nog geen eindrichting gekozen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:04

jesito schreef:
In Spanje is al 5 weken (ben tel kwijt) volledige lockdown en Italië al langeraar zelfs daar vallen nog veel doden.
Wie moet wie daar nog aansteken?
Ik heb soms het idee dat ze er straks achter gaan komen dat er andere dingen een rol spelen.
Niemand weet of hetgeen wat we nu doen ook echt helpt.
Anders zou het in landen met volledige lockdowns nu toch echt verbetering te zien moeten zijn.

Corona blijft vooralsnog iets waar je over kunt blijven discussiëren, niemand weet hoe, waarom en hoelang.

Ik ben het best zat, ook het panische, al begrijp ik het natuurlijk wel.

Ook in Landen met een volledige lock down houden mensen zich niet aan de regels, volgens mij zijn in Italie al 300.000 boetes uitgeschreven. Dus lock down mooi maar ze moeten zich wel aan de richtlijnen houden, Spanje net zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:13

SusanH schreef:
Op school is best een en ander aan te passen. Basisscholen zeker :j middelbare scholen is al lastiger. Maar voor middelbare school leerlingen is werken op afstand wel iets makkelijker (denk ik) dan op een basisschool omdat leerlingen al gewend zijn huiswerk te maken. Al is praktijkonderwijs wel moeilijk thuis te realiseren. Dus wellicht die eerder weer de klas in dan bijvoorbeeld vmbo t en havo/vwo. En basisscholen ook zo snel mogelijk, met aanpassingen zo nodig.

Dit verschilt ook wel per niveau. Ik geef les op alle niveaus (niet alle leerjaren) en in mijn basis 3 is het slecht te doen. Deze kinderen kunnen dit niet met minimale contact tijd maar mijn vwo 4 missen de uitdaging en discussie. En dat zijn natuurlijk 2 uiterste. Vwo red zich prima met het werk maar mijn basis 3 niet, zelfstandig lukt dat niet. Vwo 4 heb ik weer meer leerlingen die psychisch in de knel zitten en niet omdat ze hun vrienden niet kunnen zien.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 13-04-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt