[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:39

Bij mijn vader zat er teveel tijd tussen omdat het crematorium geen plek had. Hij lag bij de begrafenisondernemer. Het was wel een hele toestand om dat geregeld te krijgen destijds

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:36

Onali schreef:
10 dagen is zeer vreemd gezien de wet op lijkbezorging.

Begraven of cremeren na 6 werkdagen
Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld toestemming aanvragen om godsdienstige redenen. Of als familie uit een ver land bij de begrafenis of crematie wil zijn.

Het waren Chinezen. Ik werk als drager dus ik weet echt wel waar ik het over heb :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:43

Onali schreef:
Opleiding overledenenzorg, gewoon googlen.

Weet alleen niet meer welke, fysieke, het was.
Denk misschien Docendo.

https://docendo.nl/postmortale-zorg/

Ik heb toen de brochure aangevraagd.

Die had ik inderdaad ook gevonden, en inderdaad katjing! :$

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:45

justdiesel schreef:
Shenavallie schreef:
Gisteren was er een condoleance van een familielid, die thuis opgebaard zou zijn. Ik kan tegen heel veel dingen en zou heel graag ook een keer in het echt met een patholoog-anatoom mee willen kijken (met uitzondering van de geur), maar een lijk opbaren in huis vind ik echt naar. Ben dus ook niet wezen kijken. Ieder z'n opvatting en misschien voor de mensen die daar anders over denken niet zo leuk om mijn mening te moeten lezen, maar mijn gedachten over thuis opbaren zijn gewoon dat je ook niet de vuilniszak een paar dagen in je huiskamer zet om daar afscheid van te nemen. Meestal lijken (bijzondere woordspeling) deze resten totaal niet meer op de persoon die het was. Dat is mijn ervaring met de keren dat ik wel per ongeluk iemand te zien kreeg, omdat ik er niet op voorbereid was. Was blij dat ik dit keer van tevoren ingelicht was, zodat ik zelf kon kiezen. Als ik kom te overlijden, dan wil ik ook niet "de hoofdrol van een tentoonstelling" zijn.

Een lijk thuis ziet er precies hetzelfde uit als in een speciaal daarvoor ingericht gebouw.
Er ligt niks weg te rotten ofzo hoor.
Wanneer je thuis opgebaard word ligt het lijk op een koelplaat of je word een soort van gebalsemd en dan blijft het lijk "mooi" tot aan begrafenis

Ik weet hoe het werkt, maar blijf het nog steeds een naar en vreemd iets vinden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:45

sureido schreef:
Onali schreef:
10 dagen is zeer vreemd gezien de wet op lijkbezorging.

Begraven of cremeren na 6 werkdagen
Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld toestemming aanvragen om godsdienstige redenen. Of als familie uit een ver land bij de begrafenis of crematie wil zijn.

Het waren Chinezen. Ik werk als drager dus ik weet echt wel waar ik het over heb :+

Blijft het nog vreemd zo lang.
Denk dat jij ook veel verhalen kan vertellen, zeer trieste maar ws ook zeer leuke.

Noisy schreef:
Die had ik inderdaad ook gevonden, en inderdaad katjing! :$

Ja daarom ben ik ook niet verder gegaan :+
Vond het ietwat prijzig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:47

Hoeveel opleidingsonderdelen zou je dan moeten volgen? En hoe zijn de baankansen? Ik denk erg klein. Heb destijds ook gekeken voor obductie assistent, lijkt me heel interessant maar ook daar zijn bijna geen banen in

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:51

Degene die ik ken die als overledenenverzorger hebben gewerkt of nog werken hebben een interne opleiding gekregen.

Inderdaad heel mooi en dankbaar werk.
Wat betreft verschil tussen thuis opgebaard of in een speciaal daarvoor ingericht gebouw, daar is wel zeker verschil tussen.
Zeker als de overledene medicatie heeft gebruikt, het broeierig weer is of er onweer in de lucht zit.
Die koelplaten zijn bij lange na niet in staat zo goed te koelen.
Kan vertellen hoe de overledene er dan bij komt te liggen, prettig gezicht is het niet voor de nabestaanden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:03

Onali: ja zeker, daar heb je gelijk in, dat het heel erg vreemd is. Die geur … hoe kan je daarin leven .. en wij droegen 10 minuten. Ze hadden de kist thuis ook gesloten liggen? Zou dat cultuur iets zijn? Op en duur kwam op de dragers rechts ook nog een scheut vocht (aka waarschijnlijk lijkvocht) uit die mand, hele arm doorweekt. En wij maar strak doorlopen.

Ik heb wel echt altijd veel verhalen te vertellen inderdaad (met respect uiteraard). Maakt veel mee, heel mooi dankbaar werk.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:18

nuscaniels schreef:
Degene die ik ken die als overledenenverzorger hebben gewerkt of nog werken hebben een interne opleiding gekregen.

Wat betreft verschil tussen thuis opgebaard of in een speciaal daarvoor ingericht gebouw, daar is wel zeker verschil tussen.
Zeker als de overledene medicatie heeft gebruikt, het broeierig weer is of er onweer in de lucht zit.
Kan vertellen hoe de overledene er dan bij komt te liggen, prettig gezicht is het niet voor de nabestaanden.

Dan zullen wij alle keren geluk hebben gehad, lagen er na een week nog allemaal keurig netjes bij

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:07

Als het allemaal doorgaat krijg ik daar ook een interne opleiding. Wat er verder aan scholingsmogelijkheden zijn zie dan wel verder.

sureido schreef:
Ik heb wel echt altijd veel verhalen te vertellen inderdaad (met respect uiteraard). Maakt veel mee, heel mooi dankbaar werk.

Mag ik vragen wat voor een werk jij dan doet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:38

Ik had echt storing in mijn hoofd.

Ik las: ik heb stage gelopen als overleden verzorger.

Ik dacht: huh, is dat een verzorgende niveau 3 ofzo en dan moet je doen alsof je dood ben?

Kreeg pas later door wat jullie bedoelden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 22:44

Hier zonet brandweer, politie en ambulance aan de deur. Er waren meerdere meldingen geweest van iets groots dat brandend uit de lucht viel. Vermoeden van een paraglider. Aangezien wij hier de landwegen kennen etc is man er met een buur op uit gegaan om te zoeken. Ik heb de naburige velden gedaan. Dan ben je toch even extra alert op elk geluidje. Ik stond bol van de adrenaline want je bereid jou dus ook voor om iemand te vinden. Uiteindelijk niets gevonden. De helikopter is er ondertussen en die zoeken nu verder. Vond het ook wel even luguber…

Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:28

sureido schreef:

@noisy!

Ik draag/schouder de kist, rijd de baar naar voren in de kerk, deel prentjes uit/collecte en ik begraaf met touwen/lift! En nog wel meer maar dit is voornamelijk het zowat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:35

Ik heb meerdere mensen na overlijden gewassen en aangekleed (allemaal famile/cliënten)
Ik vind het juist heel fijn om dat te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 00:07

justdiesel schreef:
nuscaniels schreef:

Dan zullen wij alle keren geluk hebben gehad, lagen er na een week nog allemaal keurig netjes bij

2 jaar terug is de oma van mijn vriend overleden. Maar op dag 4 begon ze al minder mooi te worden en op dag 5 is er besloten om de kist te sluiten ivm dat er ook vocht bij de oog weg kwam en was ze ook al behoorlijk opgezwollen bij de hals.

Begrafenisondernemer en ik kregen met moeite haar ketting af. En ze begon ook al behoorlijk te ruiken.

Met de kist dicht, rook je het gelukkig niet meer.

Maar heb die week toch wel raar geslapen, aangezien onze slaapkamer precies boven de plek was, waar zij opgebaard lag.

Mijn opa lag toendertijd opgebaard in de aula, maar er was toen zo'n behoorlijke hittegolf dat ook besloten is om op dag 4 de kist dicht te doen en hij is toen zelfs nog naar het mortuarium in het ziekenhuis gebracht. Omdat ze het gebouw toendertijd niet goed genoeg gekoeld kregen. Op de dag van de dienst, is hij terug gebracht. Maar het rook enorm naar de dood in dat gebouw.

Gelukkig later ook niet meer mee gemaakt, die geur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 07:46

Ik besef me nu eigenlijk pas dat ik papa niet meer gaan groeten ben nadat hij overleden is. Mijn laatste beeld is aan de machines op de IC. Het is allemaal zo plots en in een roes gegaan dat ik daar toen niet aan gedacht heb (2007).
Mis ik het? Nee. Het had het verwerken niet beter (of slechter) gemaakt. De klap van zijn overlijden was sowieso enorm.

Het heeft er wel voor gezorgd dat ik nadien verpleegkunde ben gaan studeren en dat ik met veel plezier sociaal werk doe in een verpleeghuis. Alleen soms wel confronterend om de geboortedatum van iemand te zien. Dat beginnen steeds vaker dezelfde jaartallen als mijn ouders te worden, en dan sta je er toch wel eens bij stil dat gezond en fit oud worden lang niet zo vanzelfsprekend is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 07:58

Ik had dat ook bij leeftijden, eerst bij de jaartallen van mn grootouders, toen mn ouders.

Inmiddels heb ik al (te) veel cliënten gehad die jonger zijn dan mn ouders en ook een aantal jonger dan 40.

Had laatst wel een vrouw van in de 90 in het hospice (waar je komt om te overlijden) Mw lag al een paar dagen aan een midazolampomp en ze overleed tijdens mijn nacht.
Bel ik de dochter op, is ze totaal verrast dat mama zo onverwacht is overleden.
Toen dacht ik wel van euh onverwacht?

En wat je vaak ziet en wat ik persoonlijk erg lastig vind, is familie die niet accepteert dat cliënt komt te overlijden.
Die maken het ons vaak niet gemakkelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:13

Ik heb mijn vader wel gezien na zijn dood.
Thuis werd toen denk ik sowieso minder gedaan.
Maar mijn vader lag daar in een pak. Ik had hem nog nooit in een pak gezien. Vond dat zo onwerkelijk.
Dus voor mij heeft dat nooit toegevoegde waarde gehad voor verwerking.

Met leeftijd heb ik dat vooral bij mij zelf gehad. Van oh ben nu even oud als dat papa was (38) oh ben nu ouder dan papa.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:30

sureido schreef:
sureido schreef:

@noisy!

Ik draag/schouder de kist, rijd de baar naar voren in de kerk, deel prentjes uit/collecte en ik begraaf met touwen/lift! En nog wel meer maar dit is voornamelijk het zowat.

Sorry, overheen gelezen :o My bad!
Ook een bijzonder beroep!

Gezond en fit sterven maar ook gezond de wereld inkomen is al niet zo vanzelfsprekend.

Mijn eerste overledene was trouwens een Covid patiënt. Dat vond ik wel even een soort van spannend. Deze dame lag al 3 dagen bij ons op het depot en we moesten haar overbrengen naar het crematorium en daar verzorgen, kleden en inkisten. Toen we haar overlegde op de verzorgingstafel en haar hoofd op de steun wilden leggen kwam me er toch een golf water uit :oo Gelukkig was ze nog niet gekleed.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:14

Hier mijn mams ook zelf de laatste verzorging gedaan. Zijnis 2 maand geleden overleden. Aankleden. Opmaken. Inkisten.
Was mooi om te doen en heeft me zelfs aan het denken gezet om de overstap te maken naar de uitvaartwereld

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:49

Ja, is inderdaad mooi, best wat studenten doen dat hier. Ik ben zelf er ook zelfs naar gaan kijken om misschien uitvaartleider/verzorger te worden. Zou ik echt nooit aan gedacht hebben. Maar eerst mijn studie maar eens afmaken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:41

Christiene schreef:
In Gent ook van die dingen zien staan. In dat kasteel gravensteen ofzo.

Ik vond de tafel alerg waar je gewoon uit elkaar getrokken word aan armen benen.

Daar ben ik ook geweest.
Ook brrrrr als je die dingen ziet en leest.
Daar was overigens 1 gebouw/ruimte. En dat stond aangegeven als iets van opslag ruimte.
Maar er was daar een groot gat met een hekwerk eroverheen en ik kreeg daar zo'n naar gevoel. (en mijn man kreeg hetzelfde gevoel, we moesten er gewoon zo snel mogelijk weer uit)
Dat iets in mij zei dat die ruimte vroeger niet voor opslag heeft gediend..... Maar voor meer duistere dingen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:27

Sabbientje schreef:
Christiene schreef:
In Gent ook van die dingen zien staan. In dat kasteel gravensteen ofzo.

Ik vond de tafel alerg waar je gewoon uit elkaar getrokken word aan armen benen.

Daar ben ik ook geweest.
Ook brrrrr als je die dingen ziet en leest.
Daar was overigens 1 gebouw/ruimte. En dat stond aangegeven als iets van opslag ruimte.
Maar er was daar een groot gat met een hekwerk eroverheen en ik kreeg daar zo'n naar gevoel. (en mijn man kreeg hetzelfde gevoel, we moesten er gewoon zo snel mogelijk weer uit)
Dat iets in mij zei dat die ruimte vroeger niet voor opslag heeft gediend..... Maar voor meer duistere dingen.

Ik vind het vooral luguber dat we van mooie uitvaartmomenten weer terug naar martelen gaan :') :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:38

Nou, om het te combineren... Ik vind het luguber als familie niet wil dat er via een spuitpomp medicatie wordt gegeven om de stervende comfort te voorzien. Helemaal als de persoon ondanks dementie weet dat het stervensproces is ingezet. Die vraag krijgen "onze heer is mij aant klaarmaken om naar hem toe te gaan, nietwaar", zien dat iemand van dat idee afziet maar familie die vast blijft houden aan het beeld dat zolang ze niet zelf buiten bewustzijn gaan het allemaal nog wel meevalt...

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:16

Moestuin schreef:
Hier zonet brandweer, politie en ambulance aan de deur. Er waren meerdere meldingen geweest van iets groots dat brandend uit de lucht viel. Vermoeden van een paraglider. Aangezien wij hier de landwegen kennen etc is man er met een buur op uit gegaan om te zoeken. Ik heb de naburige velden gedaan. Dan ben je toch even extra alert op elk geluidje. Ik stond bol van de adrenaline want je bereid jou dus ook voor om iemand te vinden. Uiteindelijk niets gevonden. De helikopter is er ondertussen en die zoeken nu verder. Vond het ook wel even luguber…

[ [url=m/fCnQnf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh bah, is ondertussen al duidelijk geworden wat het was? Ik woon in dezelfde regio, en hier komen inderdaad regelmatig paragliders overgevlogen.

Die foltertechnieken, erg onwezenlijk, één voor één.