Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onali schreef:10 dagen is zeer vreemd gezien de wet op lijkbezorging.
Begraven of cremeren na 6 werkdagen
Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld toestemming aanvragen om godsdienstige redenen. Of als familie uit een ver land bij de begrafenis of crematie wil zijn.
Onali schreef:Opleiding overledenenzorg, gewoon googlen.
Weet alleen niet meer welke, fysieke, het was.
Denk misschien Docendo.
https://docendo.nl/postmortale-zorg/
Ik heb toen de brochure aangevraagd.
justdiesel schreef:Shenavallie schreef:Gisteren was er een condoleance van een familielid, die thuis opgebaard zou zijn. Ik kan tegen heel veel dingen en zou heel graag ook een keer in het echt met een patholoog-anatoom mee willen kijken (met uitzondering van de geur), maar een lijk opbaren in huis vind ik echt naar. Ben dus ook niet wezen kijken. Ieder z'n opvatting en misschien voor de mensen die daar anders over denken niet zo leuk om mijn mening te moeten lezen, maar mijn gedachten over thuis opbaren zijn gewoon dat je ook niet de vuilniszak een paar dagen in je huiskamer zet om daar afscheid van te nemen. Meestal lijken (bijzondere woordspeling) deze resten totaal niet meer op de persoon die het was. Dat is mijn ervaring met de keren dat ik wel per ongeluk iemand te zien kreeg, omdat ik er niet op voorbereid was. Was blij dat ik dit keer van tevoren ingelicht was, zodat ik zelf kon kiezen. Als ik kom te overlijden, dan wil ik ook niet "de hoofdrol van een tentoonstelling" zijn.
Een lijk thuis ziet er precies hetzelfde uit als in een speciaal daarvoor ingericht gebouw.
Er ligt niks weg te rotten ofzo hoor.
Wanneer je thuis opgebaard word ligt het lijk op een koelplaat of je word een soort van gebalsemd en dan blijft het lijk "mooi" tot aan begrafenis
sureido schreef:Onali schreef:10 dagen is zeer vreemd gezien de wet op lijkbezorging.
Begraven of cremeren na 6 werkdagen
Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld toestemming aanvragen om godsdienstige redenen. Of als familie uit een ver land bij de begrafenis of crematie wil zijn.
Het waren Chinezen. Ik werk als drager dus ik weet echt wel waar ik het over heb
Noisy schreef:Die had ik inderdaad ook gevonden, en inderdaad katjing!
nuscaniels schreef:Degene die ik ken die als overledenenverzorger hebben gewerkt of nog werken hebben een interne opleiding gekregen.
Inderdaad heel mooi en dankbaar werk.
Wat betreft verschil tussen thuis opgebaard of in een speciaal daarvoor ingericht gebouw, daar is wel zeker verschil tussen.
Zeker als de overledene medicatie heeft gebruikt, het broeierig weer is of er onweer in de lucht zit.
Die koelplaten zijn bij lange na niet in staat zo goed te koelen.
Kan vertellen hoe de overledene er dan bij komt te liggen, prettig gezicht is het niet voor de nabestaanden.
sureido schreef:Ik heb wel echt altijd veel verhalen te vertellen inderdaad (met respect uiteraard). Maakt veel mee, heel mooi dankbaar werk.
justdiesel schreef:nuscaniels schreef:Degene die ik ken die als overledenenverzorger hebben gewerkt of nog werken hebben een interne opleiding gekregen.
Inderdaad heel mooi en dankbaar werk.
Wat betreft verschil tussen thuis opgebaard of in een speciaal daarvoor ingericht gebouw, daar is wel zeker verschil tussen.
Zeker als de overledene medicatie heeft gebruikt, het broeierig weer is of er onweer in de lucht zit.
Die koelplaten zijn bij lange na niet in staat zo goed te koelen.
Kan vertellen hoe de overledene er dan bij komt te liggen, prettig gezicht is het niet voor de nabestaanden.
Dan zullen wij alle keren geluk hebben gehad, lagen er na een week nog allemaal keurig netjes bij
sureido schreef:sureido schreef:Het waren Chinezen. Ik werk als drager dus ik weet echt wel waar ik het over heb
@noisy!
Ik draag/schouder de kist, rijd de baar naar voren in de kerk, deel prentjes uit/collecte en ik begraaf met touwen/lift! En nog wel meer maar dit is voornamelijk het zowat.
Christiene schreef:In Gent ook van die dingen zien staan. In dat kasteel gravensteen ofzo.
Ik vond de tafel alerg waar je gewoon uit elkaar getrokken word aan armen benen.
Sabbientje schreef:Christiene schreef:In Gent ook van die dingen zien staan. In dat kasteel gravensteen ofzo.
Ik vond de tafel alerg waar je gewoon uit elkaar getrokken word aan armen benen.
Daar ben ik ook geweest.
Ook brrrrr als je die dingen ziet en leest.
Daar was overigens 1 gebouw/ruimte. En dat stond aangegeven als iets van opslag ruimte.
Maar er was daar een groot gat met een hekwerk eroverheen en ik kreeg daar zo'n naar gevoel. (en mijn man kreeg hetzelfde gevoel, we moesten er gewoon zo snel mogelijk weer uit)
Dat iets in mij zei dat die ruimte vroeger niet voor opslag heeft gediend..... Maar voor meer duistere dingen.
Moestuin schreef:Hier zonet brandweer, politie en ambulance aan de deur. Er waren meerdere meldingen geweest van iets groots dat brandend uit de lucht viel. Vermoeden van een paraglider. Aangezien wij hier de landwegen kennen etc is man er met een buur op uit gegaan om te zoeken. Ik heb de naburige velden gedaan. Dan ben je toch even extra alert op elk geluidje. Ik stond bol van de adrenaline want je bereid jou dus ook voor om iemand te vinden. Uiteindelijk niets gevonden. De helikopter is er ondertussen en die zoeken nu verder. Vond het ook wel even luguber…
[ [url=m/fCnQnf.jpg]Afbeelding[/url] ]