Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:59

Let wel op dat arachideolie pindaolie is en dat mensen met pinda allergie hier heel heftig op kunnen reageren :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:57

Steeph schreef:
Let wel op dat arachideolie pindaolie is en dat mensen met pinda allergie hier heel heftig op kunnen reageren :)

Klopt, maar volgens de Vietnamees die mij het inbranden van een wok heeft laten zien toch echt het beste.
De plaatselijke Chinees gebruikt gewoon zonnebloemolie. Geen olijfolie omdat dit niet tegen de hoge temperaturen kan.
Maar zelf doe ik het dus met arachideolie. En dat kan dus over hoge temperaturen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:21

Ik spoot net wat water+schoonmaakazijn het loopradje van m'n hamster. Er kwam ook wat op de plotseling voorbijlopende hamster. Dit is niet schadelijk toch :oo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:24

Eske_B schreef:
Ik spoot net wat water+schoonmaakazijn het loopradje van m'n hamster. Er kwam ook wat op de plotseling voorbijlopende hamster. Dit is niet schadelijk toch :oo

Neuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:31

Schoonmaakazijn kan wel degelijk gevaarlijk zijn hoor! Als het niet in zn oogjes kwam zou ik hem even schoonmaken met een vochtig washandje denk ik..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:18

Ik ben vrijdag van het dak gevallen en beoordeeld door ambulancepersoneel vanwege ernstige rugpijn en buikpijn daarbij. Ze vonden het niet nodig om me mee te nemen, het was een spierenkwestie volgens hun en paracetamol en blijven bewegen was het advies.

Ik ben later die avond door mijn moeder naar de eerste hulp gebracht omdat de pijn echt niet te houden was, na 7 röntgenfoto's en een CT scan bleek ik op 2 plekken mijn rug gebroken te hebben. Nu lig ik op bed met een korset en 6x daags oxycodon.

Ik vraag me telkens af of het ambulancepersoneel dit teruggekoppeld zal hebben gekregen? Ik weet niet hoe dat gaat hoor, maar bespreken ze alle casussen aan het einde van de dienst ofzo? Ik vind het best een grote fout. Ze hebben natuurlijk geen röntgenogen maar hadden me mijn inziens wel mee kunnen nemen voor foto's. Zeker omdat ze in het ziekenhuis zeiden: bij val van zo'n hoogte maken we altijd voor de zekerheid een CT scan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:27

Zooo dat is wel heel erg heftig! Persoonlijk zou ik er iets mee doen. Heb er wat moeite mee om in te denken dat artsen en verpleegkundigen dit gaan uitzoeken. Die hebben andere prioriteiten, terecht natuurlijk.

Het had vast slechter kunnen aflopen als je er mee door loopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:30

Sterkte Karlijn...!

Ik heb geen antwoord op je vraag maar wil je wel veel beterschap en voorspoedig herstel wensen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:47

Eerstmaar beterschap!

Zulke zaken worden denk ik niet nabesproken en ze krijgen ook geen terugmelding vanuit de 1e hulp i.v.m. privacy. (alleen als ze zelf navraag doen ivm heftige gevallen die ze zelf hebben gebracht )

Als je er iets mee wilt zou je een klacht kunnen indienen. Ze doen het niet expres, dus kunnen dat dan in het vervolg meenemen in de besluitvorming.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:37

Sterkte Karlijn, ik vind het wel kwalijk dat ze je niet mee hebben genomen, ik zou er een belletje aan wagen naar het ziekenhuis en een ‘klacht’ indienen, niet om er iets uit te slepen, maar als je een klacht indient word dit zeker besproken en kan dit terug gekoppeld worden en in de toekomst voorkomen worden.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:48

Oei, voorspoedig herstel gewenst Karlijn!

Helaas bij ons op de manege al eens hetzelfde meegemaakt, een van de proeflessers viel banketstaaf van het paard en bleef liggen. Ambulance laten komen, die besloten ook haar niet mee te nemen. Ondanks dat een gediplomeerde fysio die aanwezig was heeft aangedrongen dat ze mee moest omdat zij het niet vertrouwde. Binnen een paar dagen is de ruiter alsnog gediagnosticeerd met een gebroken rug.

Misschien is het een moeilijk te beoordelen trauma voor ambulancepersoneel? Hoewel dat zou moeten leiden tot juist wél meenemen ipv níet meenemen...

Een klacht is denk ik inderdaad het enige waardoor dit teruggekoppeld word naar de ambulancebroeders die je hebben geholpen. Ik vind bijvoorbeeld https://www.ambulanceoost.nl/contact/klacht, maar wellicht zit je in een andere regio.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:17

Bedankt!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:43

Wat beter is, gebit van een paard handmatig of electrisch te viijlen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:56

Mijn voorkeur gaat naar handmatig, maar volgens mij willen de meesten liever electrisch. Ik denk dat het ook afhankelijk is van je eigen ervaringen wat “beter” is. Ik denk dan ook dat het ene niet persé slechter hoeft te zijn dan het andere.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:02

Verschillen de meningen over.

Handmatig is het lastiger om de achterste kiezen te vijlen en zie je vaker dat ze iets over het hoofd zien.
Elektrisch zie je vaker dat ze te vlak vijlen (het maalvlak wegvijlen), niet genoeg de apparatuur koelen of te lang met dezelfde kies bezig zijn waardoor het tandmateriaal te heet wordt en de wortel aangetast wordt en is 1 verkeerde beweging vaak al een echte vleeswond.

Ik heb nu een hele fijne gebitsverzorger met Amerikaanse gebitopleiding die handmatig onverdoofd vijlt. Maar ik heb zowel bij elektrisch als bij handmatig ook veel kneuterig werk geleverd gezien.

Als ze echt goed zijn zie ik het liever handmatig, dat lijkt toch minder risicovol te zijn. Maar bij middenmoters van kwaliteit (zoals de meeste dierenartsen) liever elektrisch en gesedeerd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:07

Het is voor mij nieuw, tenminste, normaal doet mijn tandarts altijd handmatig, maar vorig jaar wegens een controle heeft de dierenarts het elektrisch gedaan. En eigenlijk moet ze weer, dus vandaar dat ik het me even af vraag... :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:18

Mijn eigen ervaring is puur meekijkend en lopend (assistent) met een dierenarts die elektrisch vijlt en bijscholingen heeft gedaan.
Daar heb ik veel slecht werk gezien van handmatige vijlers, haken van meer dan een cm(maar de scherpe punt was er wel af..), golfgebitten die gecorrigeerd hadden kunnen worden als er optijd iemand met elektrisch gereedschap bij was geweest, mega haken op de achterste kiezen omdat je er gewoon niet goed bij kan.
Persoonlijk gaat met voorkeur dus uit naar een gedegen opgeleide paardentandarts die elektrisch vijlt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:50

Bedankt, zo te zien kiezen de meeste hier dus voor electrisch vijlen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:57

Handmatig kom je haast niet bij de achterkant... sommige paarden hebben daardoor kiezen die een kaak in groeien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:33

Hier laat ik het handmatig doen. Waarom? Een veearts die er zo veel afhaalt dat paardlief 3 weken lang geen appels kan eten. Een andere veearts die beweert dat het alleen met sedatie kan en mijn merrie sedeert en vervolgens zakt de hoogdrachtige merrie in elkaar en moesten we met een zweep haar weer overeind slaan. En later een veearts die ook sedeert, opeens een spoedgeval kreeg en ineens was paardlief klaar terwijl hij nog druk bezig was.
Dan dus liever iemand die het handmatig doet en de tijd neemt. En geen sedatie toepast. En die komt dus ook bij de achterkant. Het handmatig haast niet is dus wel mogelijk. Maar kost moeite, het kan wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:50

c_alsemgeest schreef:
Handmatig kom je haast niet bij de achterkant... sommige paarden hebben daardoor kiezen die een kaak in groeien.

Jawel hoor. Mijn paardentandarts heeft daar en speciale vijl voor. Heb het zelf een keer gevoeld vooraf en toen het klaar was en laatste kiezen waren keurig bijgevijld..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:21

Als de ramen van je auto beslagen zijn, kan je de blazer dan beter op koude of warme lucht zetten om het zo snel mogelijk weg te krijgen,m?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:23

Warm, of met airco... dan is het helemaal zo weg.

Zammie schreef:
c_alsemgeest schreef:

Jawel hoor. Mijn paardentandarts heeft daar en speciale vijl voor. Heb het zelf een keer gevoeld vooraf en toen het klaar was en laatste kiezen waren keurig bijgevijld..

Ik zeg ook haast niet.
Mijn ervaring is het helaas zo bij paarden die handmatig gedaan waren (waaronder mijn vorige paard) dat ze ver doorgegroeide achterste kiezen hebben... en ook een golvend gebit wat niet nodig was geweest. De mijne had ook echt een flink probleem achterin terwijl hij door een goed aangeschreven tandarts 3jr lang gedaan was bij de vorige eigenaar.

Er zullen zeker handmatige tandartsen zijn die het wel goed doen en doorverwijzen als ze er echt niet bij kunnen. En ook tandartsen die het elektrisch doen die prutswerk leveren. En denk ook zeker dat er paarden zijn met een voorkeur voor een van de twee.
Maar ik ben zelf erg tevreden over mijn tandarts/veearts die het elektrisch doet. Die doet trouwens een combi... sommige delen met de hand, rest elektrisch.
En hij geeft wel aan dat achterin met de hand gewoon extreem lastig is als er een probleem zit qua scheefgroei of een paard met een bepaalde mond.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:24

Ervan uitgaande dat je geen airco hebt :D

Een collega beweerde ooit dat het met koude lucht sneller ging maar voor mij is dat totaal onlogisch?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:25

Warm, want jouw temperatuur is warmer dan die van de ruit. Daarom beslaat het (volgens mij is dat de reden, maar met koud gaat het véél trager omdat het dan dus langer duurt om de kou van de ruit te halen)