Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:16

Huertecilla schreef:
C_arola schreef:
Ik kom net dit artikel tegen https://www.dagelijksestandaard.nl/2022 ... ijgesteld/
Omtzig heeft gekeken naar de cijfers die het RIVM vaker heeft gepubliceerd en geconcludeerd dat het aantal positief geteste volledig gevaccineerde zomaar omhoog gesteld werd.

Het euhmmmm.... flexibele omgaan met rekenmodellen en de parameter heeft mij herfst 2020 doen afhaken van overheidsinformatie.
De zwaarwegendheid van noodmaatregels en de noodzaak raakten losgekoppeld en alleen verbonden gehouden door overduidelijk beleidsmatig steeds minder betrouwbare rapportering.

Je kan inmiddels geen énkel criterium meer vinden wat niet gecompromiteerd is door ´aanpassingen´ voor beleidsonderbouwing; politiek draagvlak bij de meerderheid. Dit zonder dat het eígenlijk onderliggende ´grotere belang´ transparant is.

Kan er niets aan veranderen; heeft geen zin om me er druk over te maken, doch het onslaat mij van ethisch bezwaard voelen over er in mijn/ons kleine eigen belang flexibel mee om te gaan.

Probleem is dat eerst de politieke koers wordt bepaald en dan pas de wetenschap erbij wordt 'gezocht'.
Neem de mondkapjes:
-helpt absoluut niet
-werkt echt niet.
-werkt niet
-behalve misschien voor het veiligheidsgevoel dus doe maar op als je er beter door voelt.
-doe hem allemaal maar op voor het veiligheidsgevoel
-helpt wel,
-helpt alles
-draag die dingen zelfs in de buitenlucht. :+

Het is net een klucht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:24

@sunda

Mondkapjes werken niet?

Er is op mijn werk een uitbraak en ik droeg wel een mondkapje omdat ik al twijfelde of het corona was of niet.

Ik ben als enige nog niet besmet geraakt :+ terwijl ik echt een groep positieve mensen om mij heen had. Kan dan bijna niet dat je het niet krijgt. Heb het zover ik weet nog niet gehad. Kan natuurlijk altijd maar de rest draagt niks.

Ik vindt het wel belachelijk dat we geen beschermingsmiddelen krijgen overigens.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:26

Zebrastreep schreef:
@sunda

Mondkapjes werken niet?

Er is op mijn werk een uitbraak en ik droeg wel een mondkapje omdat ik al twijfelde of het corona was of niet.

Ik ben als enige nog niet besmet geraakt :+ terwijl ik echt een groep positieve mensen om mij heen had. Kan dan bijna niet dat je het niet krijgt. Heb het zover ik weet nog niet gehad. Kan natuurlijk altijd maar de rest draagt niks.

Ik vindt het wel belachelijk dat we geen beschermingsmiddelen krijgen overigens.

N=1.

Hartstikke fijn natuurlijk voor jouw, maar er zijn nog 1400 reden waarom je al dan niet besmet bent. Incl dat je wel besmet bent, maar met de variant die moeilijker gevonden wordt.

In ken mensen die echt 2 jaar lang gewoon bijna normaal doorgeleefd hebben, niet geënt..en het niet gehad hebben! zijn zij dan het voorbeeld dat het bijna niet anders kan dat corona alleen in je hoofd bestaat? Nee toch zeker. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:30

Nou voor mij n= meer dan 1. Wij droegen volop bescherming, ook mondkapjes in dec 2020. Tweederde van het personeel heeft corona gekregen. Voor mij bewijs dat iig de chirurgische mondkapjes weinig doen om besmetting tegen te gaan, als je jezelf wil beschermen tegen een besmet persoon.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:59

SusanH schreef:
Nou voor mij n= meer dan 1. Wij droegen volop bescherming, ook mondkapjes in dec 2020. Tweederde van het personeel heeft corona gekregen. Voor mij bewijs dat iig de chirurgische mondkapjes weinig doen om besmetting tegen te gaan, als je jezelf wil beschermen tegen een besmet persoon.

En dan gingen jullie uit veiligheidsoogpunt waarschijnlijk ook nog serieus om met het goed op en afzetten van de kapjes. :)
De rest van de bevolking (op de meest kwetsbare na) propte het ding in tassen, droeg het vier keer, waste geen handen.

prompter

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:09

Als je jezelf wil beschermen moet je een FFP2 kapje dragen, met een chirurgisch masker bescherm je de ander.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:12

SusanH schreef:

Maar heeft het personeel ze de volle diensten gedragen? Ook tijdens de pauzes in de koffie kamer ? Of samen in de auto naar huis bvb? Je kunt het ook op andere plekken opgelopen hebben en meegenomen naar het werk. Niet dat dit in jullie geval gebeurt is maar het is wel goed om niet direct alles op het werk te gooien als besmettingsbron.
En de Ff2 blijken dus wel een stuk beter te bescherming maar die mocht de tweedelijns zorg niet gebruiken wegens tekorten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:23

Ja kapje alleen af met eten. Daarbij meer dan 1,5 meter afstand gehouden en gegeten met 1 collega. Alle cliënten zaten in isolatie tijdens de uitbraak.Verder altijd kapje op. Ffp2 maskers worden helaas in de gehandicaptenzorg niet gebruikt ook niet bij een uitbraak. Van collega's kan ik prima afstand houden. Van onze cliënten niet allemaal. Een grote groep van onze cliënten vraagt veel nabijheid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:24

Het is ook heel goed om niet heilig te geloven in de heil van maskers die gemaakt zijn de drager te beschermen tegen opspattende vloeistoffen bij operaties en niet tegen verspreiding van virussen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:27

Toch is dit wat wij moeten dragen. Maar het is ter bescherming van cliënten voor ons doet het weinig imo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:28

SusanH schreef:
Toch is dit wat wij moeten dragen. Maar het is ter bescherming van cliënten voor ons doet het weinig imo.

Dat klopt en is dus gewoon bizar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:38

Hoi, ik kom even binnen vallen hier met een vraagje. We hebben afgelopen zaterdag een verjaardag gehad waar het iets drukker en dicht op elkaar staan was dan we hadden gedacht en gehoopt. Sindsdien ben ik heel voorzichtig en verder even niet dicht bij mensen geweest of mensen opgezocht.
Ik wou de incubatietijd even afwachten omdat ik dan in ieder geval echt weet of ik wel of niet iets heb. Maar het was dus zaterdagavond, misschien een domme vraag maar stel ik test morgenochtend is die incubatietijd dan wel goed voorbij? Of kan ik beter vrijdagochtend gaan testen?
Ik snap dat een uurtje of paar uurtjes niet zoveel uitmaakt maar wil me eigenlijk gewoon één keer laten testen en dat het dan ook duidelijk is in ieder geval na aanleiding van die verjaardag..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:41

Incubatietijd van Omikron staat op gemiddeld 3.4. Dus zaterdagavond naar vanavond is drie dagen. Waarom wil je testen? Voor je werk ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:42

bigone schreef:
Incubatietijd van Omikron staat op gemiddeld 3.4. Dus zaterdagavond naar vanavond is drie dagen.

Oh okee dat wist ik niet..maar de "normale" corona is er ook gewoon nog toch? Hou liever gewoon die 5 dagen aan als ik dan negatief ben weet ik het tenminste écht zeker.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:05

98,8% is Omikron. Waren er besmettingen naar aanleiding van dat feestje dan?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:07

bigone schreef:
Incubatietijd van Omikron staat op gemiddeld 3.4. Dus zaterdagavond naar vanavond is drie dagen. Waarom wil je testen? Voor je werk ?

Hoe kom je op 3 dagen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:24

robert45 schreef:
bigone schreef:

Hoe kom je op 3 dagen?

Dat is uit onderzoek gebleken. Delta was gemiddeld 3.9 en Omikron 3.4 dus halve dag verschil.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:34

Ik bedoelde eigenlijk hoe je van zaterdagavond naar woensdagavond 3 dagen telt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:38

robert45 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk hoe je van zaterdagavond naar woensdagavond 3 dagen telt..

Ja, laat op de avond, dat zijn er al vier, scherp !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:39

Okee maar nog geen antwoord op mijn vraag dus of de incubatietijd echt precies 5 dagen is maar ik neem het zekere voor het onzekere wel en test vrijdag ochtend gewoon.

Ik weet niet of er besmettingen zijn na de verjaardag de meeste mensen kenden we niet ook. Maar ik wil voorzichtig zijn voordat ik met mensen afspreek die in risicogroep zitten en dus testen voordat ik afspreek omdat we wel met 30 man heel erg dicht bij elkaar gestaan hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:19

De genoemde incubatietijden zijn altijd gemiddelden, dus 'echt precies' kan je het niet weten. Kan bij jou korter zijn, kan langer zijn, kan precies het gemiddelde zijn. Je kan ook prima niks hebben en dus geen incubatietijd hebben, haha. Voor de zekerheid testen kan natuurlijk nooit kwaad als je voorzichtig wil zijn :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:22

Electra63 schreef:
Als de cijfers van Spanje kloppen.

Kloppen zéker niet. Blijft een heel katholiek land. Verdubbelen is conservatief. Dat maakt bijna 5.000 zelfdodingen per jaar. Vijf duízend doden!
13 per dag. Dertien zelfdodingen per dag.

In Nederland 5, víjf!!! per dag.

Daar word ik stil van...

Onnuchterend en, zoals ik opmerkte; relativerend perspectief voor aanslagen, verkeersongevallen, omikron, vuurwapens.
Tis maar waar je de ogen voor open hebt.

Ík zie die vijf, hier dertien, per dag zonder énige aandacht van de overheid naast het drakonische ´betuttelen´ van motorvoertuigen waar een controle-agenda* bij zit. En dan vuurwapencontrole (voor burgers) :x

* iemand hier de ´zwarte doos´ per juni meegekregen?
Serieus: Dat staat in geen énkele verhouding tot het zogenaamde motief van beperken van doden in óns belang.

Nee, onder de streep kan ik covid x overheid niet serieus meer nemen als in míjn belang zijnde.
Ik maak mijn eígen afwegingen en ben door de covid misleiding bevrijd van ethische dilemmas daaromtrent.
Wát de EU ook besluit over vaxpas kan me minder boeien, raakt me minder dan dat Warren Buffett een miljard dollars aand BTCs gekocht heeft.

Mbt zelftesten blíjf ik negatief geven ook als ik zéker besmet ben. Dat heeft nu ook een naam; ´onderbroken besmetting´ :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:52

Zebrastreep schreef:
@sunda

Mondkapjes werken niet?

En ik heb met dagenlang met mijn besmette kinderen in huis gezeten. Geen isolatie en geen afstand. Gewoon samen op de bank en geknuffeld. Positief vriendinnetje is hier ook nog een hele dag geweest in die week. En ik heb het zonder mondkapje niet gehad.

Sommige mensen kijken het gewoon niet te krijgen en ik denk echt dat ik er daar één van ben. Of iemand die het veel moeilijker krijg.

Ik geloof best dat het in sommige gevallen wat tegenhoudt, maar ik hoor zoveel mensen die ondanks mondkapje besmet geraakt zijn.
Ik vervloek die dingen. Wij worden verplicht ze te dragen, maar ik denk dat ik er per begin volgende week al mee ga stoppen. Die paar dagen maakt dan ook niet uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:15

Annet_Dottie schreef:
Hoi, ik kom even binnen vallen hier met een vraagje. We hebben afgelopen zaterdag een verjaardag gehad waar het iets drukker en dicht op elkaar staan was dan we hadden gedacht en gehoopt. Sindsdien ben ik heel voorzichtig en verder even niet dicht bij mensen geweest of mensen opgezocht.
Ik wou de incubatietijd even afwachten omdat ik dan in ieder geval echt weet of ik wel of niet iets heb. Maar het was dus zaterdagavond, misschien een domme vraag maar stel ik test morgenochtend is die incubatietijd dan wel goed voorbij? Of kan ik beter vrijdagochtend gaan testen?
Ik snap dat een uurtje of paar uurtjes niet zoveel uitmaakt maar wil me eigenlijk gewoon één keer laten testen en dat het dan ook duidelijk is in ieder geval na aanleiding van die verjaardag..

Even wat er zo door mijn hoofd gaat. Je hebt dus geen klachten. En ook geen aanleiding om aan te nemen dat er iemand besmet was op het feest. Waarom zou je je dan testen bij de GGD? Je kan ook kiezen voor 1 of meer dagen een zelftest doen. Buiten dat, het gemiddelde is een x aantal dagen. Maar er zijn ook gevallen bekend van mensen die een veel langere incubatietijd hadden. Testen is een moment opname, en geeft in die zin ook schijnveiligheid zeker als je het maar 1 keer wil gaan doen. Als je echt zekerder wil zijn kun je het beste voor je afspreekt met een kwetsbaar persoon een zelftest doen. Die zijn daar ook voor bedoeld :j het komt vast goed de kans om besmet te worden wordt steeds kleiner.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:36

Op het moment is de kans om besmet te worden nog gewoon heel groot. Dat duurt nog wel een tijdje voordat dit echt merkbaar kleiner wordt. Voor november lag onze hoogste piek qua dagelijkse besmettingen op zo'n 12.000 per dag. We zitten nu nog altijd boven de 65.000 per dag met een veel lagere testbereidheid (en daaruit volgend een extreem hoog percentage positief testend).