Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:29

Klopt, we zitten al weken verhoudingsgewijs op bijna het dubbele van NL.
Maar ook andere buurlanden swingen niet zo de pan uit heb ik de indruk.
What goes wrong here ? :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:31

veerledec schreef:
Is het in België nog steeds testen via de huisarts? Of ook wel separate testlocaties?

Volgens mij via testlocaties nu want de HA willen niet meer :Y)
Sinds begin van de week is er een online tool die je moet volgen om te zien of je getest moet worden ofzoiets. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:36

Pandora2 schreef:
Klopt, we zitten al weken verhoudingsgewijs op bijna het dubbele van NL.
Maar ook andere buurlanden swingen niet zo de pan uit heb ik de indruk.
What goes wrong here ? :=

Zijn er grote feesten geweest? Vieren jullie bijvoorbeeld carnaval?

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:47

Wel veel nederlanders die gaan stappen in belgie nu. Inclusief een nederlands feestcafe dat nu in belgie zijn zaken doorzet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:01

Wat is het percentage positieven?
Als dat onder de 5% is dan doet Belgie gewoon genoeg tests en is er minder onzichtbaarheid in de aantallen.
Een hoop landen testen te weinig, dan hangt het percentage soms boven de 10% en dan betekend dat simpelweg dat het aantal veel hoger is dan gemeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:10

Sizzle schreef:
Wat is het percentage positieven?
Als dat onder de 5% is dan doet Belgie gewoon genoeg tests en is er minder onzichtbaarheid in de aantallen.
Een hoop landen testen te weinig, dan hangt het percentage soms boven de 10% en dan betekend dat simpelweg dat het aantal veel hoger is dan gemeten.

Helaas, met 14% doet België het wel beter dan Nederland (met 20% positieve testen), maar zeker niet voldoende goed om het verschil met de rest van de wereld te verklaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:11

Zolang het goed gaat in de ziekenhuizen is dat op zich niet eens zo slecht.
Wellicht zijn Belgen van nature genetisch bestendiger tegen Covid :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:16

Ze hebben ook een hele hoge eerdere besmettingsgraad geholpen en hebben een tijdlang bovenaan de wereldlijst gestaan met meeste doden per capita, al lag dat deels ook aan hoe ze telden. België was één van de weinige landen waar sterven met covid of als covid-verdachte (dus zonder test) sterven ook geteld werd als covid-sterfte, terwijl in de rest van de wereld én een positieve test nodig was én covid waarschijnlijk de hoofdoorzaak van het overlijden moest zijn geweest.

In Urk gaat het trouwens verder mis. Daar zitten ze nu op 32 ziekenhuisopnames in de afgelopen 4 weken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:16

Volgens mij gaat het in een aantal ziekenhuizen daar ook niet zo goed, net als in veel andere landen. Is ook geen wonder.
Het wonder van Urk is dus nu het drama van Urk. Triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:18

Mizora schreef:
Ze hebben ook een hele hoge eerdere besmettingsgraad geholpen en hebben een tijdlang bovenaan de wereldlijst gestaan met meeste doden per capita, al lag dat deels ook aan hoe ze telden. België was één van de weinige landen waar sterven met covid of als covid-verdachte (dus zonder test) sterven ook geteld werd als covid-sterfte, terwijl in de rest van de wereld én een positieve test nodig was én covid waarschijnlijk de hoofdoorzaak van het overlijden moest zijn geweest.

In Urk gaat het trouwens verder mis. Daar zitten ze nu op 32 ziekenhuisopnames in de afgelopen 4 weken.

Terwijl de wappies hier in Nederland juist riepen dat iedere dode aan covid werd toegeschreven om zo dat cijfer lekker hoog te houden :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:24

Urk en dat soort plaatsen laten wel mooi zien dat vaccineren wel degelijk zin heeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:44

Loretta schreef:
Urk en dat soort plaatsen laten wel mooi zien dat vaccineren wel degelijk zin heeft.

Tenzij dit de opnames zijn uit het plaatselijke bejaardentehuis met een vrijwel volledige vaccinatiegraad.

We weten het allemaal niet....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:54

Sizzle schreef:
Wellicht zijn Belgen van nature genetisch bestendiger tegen Covid :P

Dit moet het gewoon zijn ! :)* *\o/*
:D

Wat betreft grote feesten is hier niet meer of minder dan ergens anders denk ik.

500 van de 2000 beschikbare IC bedden bezet door covid.
Wel in sommige ziekenhuizen 15 tot 20% uitval van personeel. Dan krimpen de mogelijkheden ook natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:15

robert45 schreef:
Loretta schreef:

Tenzij dit de opnames zijn uit het plaatselijke bejaardentehuis met een vrijwel volledige vaccinatiegraad.

We weten het allemaal niet....

Dat kan maar juist daar onder de oudere Urkers denk ik dat de vaccinatiegraad ook erg laag is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:52

Poeh net een hele QR-code discussie gehad IRL, mijn begrip voor de maatregelen viel niet echt in goede aarde.... :=

Zijn er nu eigenlijk nog ergens landen waarvoor opgaat "daar hebben ze nauwelijks gevaccineerd of beperkende regels gehad en daar gaat het super?" Zonder dat ze daar al code zwart-scenario's hebben gehad :(:) Bvb. Zweden en Noorwegen werden genoemd....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:56

Had ik van de week op werk... :')
Ik was snel klaar met 'jij wil niks', die ander 'ja buitensluiting bla bla' dus ik zeg 'welnee', hij 'jawel want wat moet ik dan?' Ik: "een vaccin, pipo"...
klaar mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:58

Vayo schreef:
Spenk schreef:
Dan neem ik aan je je kind gelijk bij klachten thuis houdt als je niet wil testen? Anders begrijp ik wel hoe we aan die hoge besmettingen bij kinderen komen.

Nu is het bij mijn kinderen geen probleem, maar wat als je angstige kinderen hebt? Of kinderen die op medisch gebied al veel meegemaakt hebben en daardoor bang zijn? Dan een test afdwingen die niet eens veel toevoegt voor de directe gezondheid van het kind is ook wat.

En kinderen mogen nog steeds met een incidenteel hoesten of lichte verkoudheidsklachten naar school. Dat is gewoon volgens de regels.

Ik neem aan dat de vraag van Spenk voor mij bedoeld was, gezien hij direct na mijn post kwam, en daar kan ik op antwoorden dat ik het geen enkel probleem vind om onze jongen thuis te houden. Hij is opvallend weinig verkouden enzo, maar als hij dan eens wat snotterig was of een paar keer had gehoest, heb ik gewoon met de juf overleg gehad in plaats van "volgens de regels" naar school te sturen.

Ik zeg dan gewoon dat ik het prima vind om hem thuis te houden, en dat zij mogen kiezen wat ze fijner vinden :)

Nu is het ook zo dat ik regelmatig kinderen zie lopen met wat snot of hoesten... dan denk ik ook: hou die nou nog even een extra dagje thuis -O- Ik neem dat kind expres al bijna nergens mee naartoe, dus realistisch gezien is dè plek waar hij wat op kan lopen, op school zelf....

Ik ga hem niet zo'n test aandoen, hij vindt het allemaal toch al spannend met dokters en wil geen (restje...) vertrouwen schade voor zoiets onnozels maar als er reden zou zijn voor testen dan kiezen we gewoon voor de optie van thuis houden :j Of eigenlijk: ik zal hem dan zelf de keuze geven en dan is de kans 99,999999999% zeker dat hij kiest voor liever thuisblijven :=

Natuurlijk is dat lastig met werk enzo :j Maarja dat is dan maar zo....

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:28

Iets wat ik echt behoorlijk bijzonder vind, is de regel dat, in het geval van een positieve test van een huisgenoot, iedereen uit datzelfde huishouden mét vaccin en zonder klachten nog gewoon mag gaan en staan waar die wil. Dat kan ik echt niet begrijpen. Volgens mij is allang bekend dat het vaccin geen 100% bescherming biedt en dan met iemand in je huishouden die positief is…

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:31

Dat is sinds afgelopen zaterdag toch ook niet meer zo in NL?!!

edit: Het staat nog steeds niet op de site maar zie wel daar dat vrijdag de 19e de regels waarschijnlijk worden veranderd maar dat voor nu wel geadviseerd wordt vrijwillig in quarantaine te gaan...
Vaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:36

Druif_01 schreef:
Iets wat ik echt behoorlijk bijzonder vind, is de regel dat, in het geval van een positieve test van een huisgenoot, iedereen uit datzelfde huishouden mét vaccin en zonder klachten nog gewoon mag gaan en staan waar die wil. Dat kan ik echt niet begrijpen. Volgens mij is allang bekend dat het vaccin geen 100% bescherming biedt en dan met iemand in je huishouden die positief is…

Dat mag dus niet.
Dat is zaterdag aangepast

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:37

Ja maar blijkbaar is het erg moeilijk om dat online ook maar ergens terug te vinden buiten het twitteraccount van de Jonge... :+
Slechte zaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:03

Citaat:
'Mondkapje verlaagt risico besmetting met 53 procent'
Het dragen van een mond-neusmasker verlaagt het risico op besmetting met maar liefst 53 procent, schrijft de Britse krant The Guardian, op basis van een studie die is gepubliceerd in het gerenommeerde British Medical Journal (BMJ).

De wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh analyseerden 30 onafhankelijke onderzoeken uit de hele wereld en kwamen tot de conclusie dat de basismaatregelen, zoals afstand houden en handen wassen echt helpen, maar mondkapjes dragen is volgens het onderzoek het effectiefst.

In Nederland moeten sinds 6 november weer mondkapjes gedragen worden in alle publiek toegankelijke binnenruimtes, zoals winkels, stations, ziekenhuizen, verpleeghuizen en overheidsgebouwen. Ook bij contactberoepen, zoals bij de kapper of masseur, zijn mondkapjes weer verplicht.

Nos liveblog

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:14

Spenk schreef:
Druif_01 schreef:

Dat mag dus niet.
Dat is zaterdag aangepast

Blijkbaar wel, de buren zijn vandaag gebeld door de ggd na een positieve test van twee van hun kinderen. Ouders zijn gevaccineerd en mogen nog gewoon gaan en staan waar ze willen, zolang ze geen klachten hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:19

Ik vind dat ook echt heel raar in de huidige penibele situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:21

karuna schreef:
Citaat:
'Mondkapje verlaagt risico besmetting met 53 procent'
Het dragen van een mond-neusmasker verlaagt het risico op besmetting met maar liefst 53 procent, schrijft de Britse krant The Guardian, op basis van een studie die is gepubliceerd in het gerenommeerde British Medical Journal (BMJ).

De wetenschappers van de Universiteit van Edinburgh analyseerden 30 onafhankelijke onderzoeken uit de hele wereld en kwamen tot de conclusie dat de basismaatregelen, zoals afstand houden en handen wassen echt helpen, maar mondkapjes dragen is volgens het onderzoek het effectiefst.

In Nederland moeten sinds 6 november weer mondkapjes gedragen worden in alle publiek toegankelijke binnenruimtes, zoals winkels, stations, ziekenhuizen, verpleeghuizen en overheidsgebouwen. Ook bij contactberoepen, zoals bij de kapper of masseur, zijn mondkapjes weer verplicht.

Nos liveblog

Als het op een correcte manier gedaan wordt wel. Maar alsnog zie ik er maar weinig die het echt goed doen.