[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:21

In Gent ook van die dingen zien staan. In dat kasteel gravensteen ofzo.

Ik vond de tafel alerg waar je gewoon uit elkaar getrokken word aan armen benen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:27

Humpiedumpie schreef:
Varekaj schreef:
Met de overstromingen in B en NL spookte het heel even in mijn hoofd... Als Moeder Natuur zou bestaan als entiteit, als "kracht", dan zou de covid pandemie gevolgd door deze rampen vast geen onbewuste keuze zijn geweest maar een hele rake, klare boodschap

Zo heb ik het ook altijd gezien :o

Ik ook :o

Moeder Natuur herstelt het evenwicht als wij het niet doen en dat gaat er vaak niet zachtzinnig aan toe.

Ik heb van de week en afgelopen nacht iets gedaan wat velen een soort van luguber vinden.
Ik heb stage gelopen als overledenen verzorger.
Dinsdag 1 mevrouw mogen verzorgen en afgelopen nacht 3.
Ik vond het heel bijzonder en enorm dankbaar werk

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:29

Knap noisy, niet luguber, maar knap.
En zeker dankbaar, dat lijkt mij ook :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:07

Ik vond het zo fijn dat ik de nabestaanden kon helpen met hun verlies.

De term 'Graveyardshift' is tijdens deze nachtdienst wel een paar keer in mijn hoofd opgekomen haha, als je zo in het holst van de nacht rondrijdt in een rouwauto :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:19

Ja dat is ook fijn.
Heel waardevol ook voor ze.

Toen ik in het ziekenhuis werkte en nachtdienst had, dan was het ook fijn er voor nabestaanden te kunnen zijn. Op een andere manier dan jij, maar ook dat voelde fijn, waardevol.
Ik was daar beveiliger en in dat ziekenhuis komt de politie inbreng binnen (is niet bij elk ziekenhuis) daar onder werd verstaan mensen die een niet natuurlijke dood hebben gehad. Door een ernstig ongeval, maar bijvoorbeeld ook zelfmoord.
Dus de nabestaanden krijgen op dat moment te horen dat hun geliefde niet meer leeft en komen dan naar het ziekenhuis.
In de nachtdienst was het dan zo dat wij de familie dan als eerste zagen en naar de familiekamer begeleide, en ze daar ook voorzagen van koffie of thee. Soms ook de vraag naar telefoonopladers of dat soort dingen.
En sommige mensen stil, andere moesten hele verhalen kwijt.
We hebben echt heel vaak dank je wel te horen gekregen als mensen dan weer gingen.
Soms kort, maar soms ook uitbereid dat ze het fijn vonden dat ze door ons ontvangen werden en naar ze geluisterd werd.
En dat was fijn te kunnen doen. Al blijft het ook raar, wij zonder enige opleiding daar in.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:35

Ja dat is ook. Een luisterend oor en wat verzorging in de vorm van koffie/thee oid kan zoveel verschil maken.
Dit beroep is ook geen opleiding voor wat ik eigelijk wel vreemd vindt want je moet best wel veel verschillende technieken beheersen en een stukje omgang met nabestaanden, traumatische ervaringen ed.

Ik deed deze stage om te kijken of het iets voor mij is als beroep. Ik heb nu niet echt 'aparte' meldingen gehad maar wil dit wel gaan doen.
Van de ene dooie boel naar het andere :')
Alleen nog even bakkeleien over de :$ :$
Dus wellicht kan ik in de toekomst een beetje mijn gekke/aparte meldingen hier vertellen (voor zover dat kan ivm de privacy uiteraard)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:09

Varekaj schreef:
Ik vond het chinese filmpje best fascinerend eigenlijk. Je ziet een keer heel erg rauw hoe gruwelijk de natuur is als die een keer die overhand neemt. Confronterend, dat zeker, maar op zich wel eerlijk. Want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen goed, kwaad, mens, dier of voorwerp.

Met de overstromingen in B en NL spookte het heel even in mijn hoofd... Als Moeder Natuur zou bestaan als entiteit, als "kracht", dan zou de covid pandemie gevolgd door deze rampen vast geen onbewuste keuze zijn geweest maar een hele rake, klare boodschap

Zo zie ik het ook, dus geen rare gedachte van jou!
De Moeder Natuur grijpt in waar een mens te ver gaat.

Ze hebben totaal geen respect voor de flora en fauna, roeit alles uit en vernietigen alles! Alsof de steeds meer onvruchtbare mensen niet een soort van inperken van de mensheid is. Komen ze steeds met andere oplossingen zoals kunstmatige bevruchtingen etc. Dus dan grijpt de Moeder Natuur steeds harder in.... dat ging weleens door mijn hoofd. Alleen ..... dat had dan bij slechte mensen gemoeten en niet bij de goeien of onschuldigen.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:12

Afbeelding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:56

Ragdollcat schreef:
Varekaj schreef:
Ik vond het chinese filmpje best fascinerend eigenlijk. Je ziet een keer heel erg rauw hoe gruwelijk de natuur is als die een keer die overhand neemt. Confronterend, dat zeker, maar op zich wel eerlijk. Want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen goed, kwaad, mens, dier of voorwerp.

Zo zie ik het ook, dus geen rare gedachte van jou!
De Moeder Natuur grijpt in waar een mens te ver gaat.

Ze hebben totaal geen respect voor de flora en fauna, roeit alles uit en vernietigen alles! Alsof de steeds meer onvruchtbare mensen niet een soort van inperken van de mensheid is. Komen ze steeds met andere oplossingen zoals kunstmatige bevruchtingen etc. Dus dan grijpt de Moeder Natuur steeds harder in.... dat ging weleens door mijn hoofd. Alleen ..... dat had dan bij slechte mensen gemoeten en niet bij de goeien of onschuldigen.....

Het lastige hierin is dat er nauwelijks goeden of slechten aan te wijzen zijn. Want wie doet het goed en wie doet het fout? Een gezin met 6 kinderen die alle afval scheidt, weinig plastic gebruikt en overal naartoe fietst ipv de auto pakt maar wel elk jaar heen en weer naar Thailand vliegt? Of de single man die weigert te vliegen of met de auto te gaan maar veel plastic gebruikt en bij het restafval gooit?

On topic van luguber: ik heb direct na het overlijden van mijn moeder (euthanasie, waar ik bij was) haar lichaam gewassen, aangekleed en verzorgd. De reacties als ik dat vertel gaan twee kanten op: bewondering (oh wat mooi en wat waardevol) en een vies gezicht (oh vreselijk fijn dat jij het mooi vond maar ik zou dat nooit kunnen)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:24

Citaat:
On topic van luguber: ik heb direct na het overlijden van mijn moeder (euthanasie, waar ik bij was) haar lichaam gewassen, aangekleed en verzorgd. De reacties als ik dat vertel gaan twee kanten op: bewondering (oh wat mooi en wat waardevol) en een vies gezicht (oh vreselijk fijn dat jij het mooi vond maar ik zou dat nooit kunnen)

Dat snap ik best....
Nadat mijn vader is overleden (ook euthanasie, was ik ook bij) heeft het drie dagen geduurd voordat ik hem überhaupt opgebaard durfde te zien. Alsof wat ik gezien had bij het overlijden daarmee bevestigd werd.
Zelf wassen en aankleden zou ik met de beste wil van de wereld niet hebben gekund, maar ik vind het inderdaad super mooi dat jij dit wel kon.
Heeft dit nog een grote rol gehad in jouw rouwverwerking?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:35

Laurora schreef:
Citaat:

Dat snap ik best....
Nadat mijn vader is overleden (ook euthanasie, was ik ook bij) heeft het drie dagen geduurd voordat ik hem überhaupt opgebaard durfde te zien. Alsof wat ik gezien had bij het overlijden daarmee bevestigd werd.
Zelf wassen en aankleden zou ik met de beste wil van de wereld niet hebben gekund, maar ik vind het inderdaad super mooi dat jij dit wel kon.
Heeft dit nog een grote rol gehad in jouw rouwverwerking?

Ik denk dat het een grote rol gehad zou kúnnen hebben, ware het niet dat ik daarna anderhalf jaar lang heel hard weg ben gerend voor de rouw (en die rekening krijg ik nu dubbel en dwars op mijn bordje in therapie... Kids, don't try this at home). Ik denk wél dat het onder aan de streep zeker invloed zal hebben. Ik ben in ieder geval heel erg dankbaar dat ik het heb gedaan! Twee jaar geleden pas, 17 juli was haar sterfdatum... Het voelt als een half leven geleden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:52

Er zijn wel opleidingen voor overledene verzorger.
Ikzelf heb daar nog naar gekeken 2 jaar terug.
De forensische kant leek me wel interessant.
Je hebt allerlei scholingen voor oa make-up/ haar en nog heel wat meer.
Ik vond alleen de opleiding alleen erg duur.
Ik weet wel dat een aantal grote uitvaartondernemingen vaak hun eigen opleidingen bieden.

Op dit moment doe ik namelijk werk voordat de cliënt overlijdt.
Als mijn cliënt overleden is houd in principe mijn werk op (wij leggen niet af)
Ik bel zelf de HA/ HAP voor het schouwen. Soms wacht ik samen met de familie op de mensen van de uitvaartonderneming, maar vaak mag ik dan al weg.
In de hospice moet ik wel blijven uiteraard :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:36

O echt?! :)
Waar heb je die gevonden dan?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:28

Opleiding overledenenzorg, gewoon googlen.

Weet alleen niet meer welke, fysieke, het was.
Denk misschien Docendo.

https://docendo.nl/postmortale-zorg/

Ik heb toen de brochure aangevraagd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:17

Gisteren was er een condoleance van een familielid, die thuis opgebaard zou zijn. Ik kan tegen heel veel dingen en zou heel graag ook een keer in het echt met een patholoog-anatoom mee willen kijken (met uitzondering van de geur), maar een lijk opbaren in huis vind ik echt naar. Ben dus ook niet wezen kijken. Ieder z'n opvatting en misschien voor de mensen die daar anders over denken niet zo leuk om mijn mening te moeten lezen, maar mijn gedachten over thuis opbaren zijn gewoon dat je ook niet de vuilniszak een paar dagen in je huiskamer zet om daar afscheid van te nemen. Meestal lijken (bijzondere woordspeling) deze resten totaal niet meer op de persoon die het was. Dat is mijn ervaring met de keren dat ik wel per ongeluk iemand te zien kreeg, omdat ik er niet op voorbereid was. Was blij dat ik dit keer van tevoren ingelicht was, zodat ik zelf kon kiezen. Als ik kom te overlijden, dan wil ik ook niet "de hoofdrol van een tentoonstelling" zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:21

Bij kinderen, jonge mensen kan ik het me voorstellen dat dat gewenst is, maar ik zou mijn eigen (groot)ouders ook niet thuis willen hebben.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:23

Shenavallie schreef:
Gisteren was er een condoleance van een familielid, die thuis opgebaard zou zijn. Ik kan tegen heel veel dingen en zou heel graag ook een keer in het echt met een patholoog-anatoom mee willen kijken (met uitzondering van de geur), maar een lijk opbaren in huis vind ik echt naar. Ben dus ook niet wezen kijken. Ieder z'n opvatting en misschien voor de mensen die daar anders over denken niet zo leuk om mijn mening te moeten lezen, maar mijn gedachten over thuis opbaren zijn gewoon dat je ook niet de vuilniszak een paar dagen in je huiskamer zet om daar afscheid van te nemen. Meestal lijken (bijzondere woordspeling) deze resten totaal niet meer op de persoon die het was. Dat is mijn ervaring met de keren dat ik wel per ongeluk iemand te zien kreeg, omdat ik er niet op voorbereid was. Was blij dat ik dit keer van tevoren ingelicht was, zodat ik zelf kon kiezen. Als ik kom te overlijden, dan wil ik ook niet "de hoofdrol van een tentoonstelling" zijn.

Een lijk thuis ziet er precies hetzelfde uit als in een speciaal daarvoor ingericht gebouw.
Er ligt niks weg te rotten ofzo hoor.
Wanneer je thuis opgebaard word ligt het lijk op een koelplaat of je word een soort van gebalsemd en dan blijft het lijk "mooi" tot aan begrafenis

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:26

Helaas wel al eens meegemaakt dat iemand echt heel lang thuis opgebaard lag, als je dan de kist (rieten mand ook nog eens) moet schouderen is dat écht geen pretje, wat een geur. De chauffeur zei al toen we aankwamen: dit ruikt, het huis stonk al, en die zeggen echt niet snel iets.

Daar kan ik echt niet in uit. Maar goed, ieder zijn ding.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:27

Maar dat zal echt uitzondering zijn, nog nooit meegemaakt dat iemand die thuis opgebaard lag ging stinken

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:35

Oh ja, als wij open kist vooraf in de kerk oid hebben ruiken we het wel eens. Rieten mand laat natuurlijk veel meer door dan een dichte kist.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:38

Mijn vader is op een zaterdag overleden en lag in de woonkamer opgebaard met zo'n koelplank onder hem.
Verwarming laag/uit want voorjaar en niet echt koud buiten.
Maandagmiddag was de begrafenisondernemer langs geweest en had blijkbaar al wat geroken en die avond kwam mijn stiefmoeder thuis nadat ze even weg was geweest en rook een vreemde geur.
Bleek mijn vader te zijn, de chemokuren etc die hij bij leven gehad heeft gaven blijkbaar een bepaalde reactie waardoor de ontbinding sneller ingetreden is.
Aan de buitenkant zag je niets op een gele kleur en de bult op zijn maag (tumor in de maag) na.
Je kunt je voorstellen dat mijn stiefmoeder daar een beste tik van meegekregen heeft toen. :knuffel:

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:45

Ja, veel medicatie zorgt sneller voor geur. Even iemand opbaren snap ik zeker. Maar ik zelf zou er niet voor kiezen. Maar die mevrouw van de mand was al 10 dagen dood.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:48

Hier was het de bedoeling dat mijn vader woensdag naar het rouwcentrum zou gaan ivm de condoleance en dag erna de begrafenis maar ivm de geur is hij maandagavond nog opgehaald.
10 dagen is wel vrij lang idd, normaal wordt iemand na 5-7 dagen begraven geloof ik. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:14

10 dagen is zeer vreemd gezien de wet op lijkbezorging.

Begraven of cremeren na 6 werkdagen
Bij begraven of cremeren na 6 werkdagen heeft u toestemming nodig van de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt. U kunt bijvoorbeeld toestemming aanvragen om godsdienstige redenen. Of als familie uit een ver land bij de begrafenis of crematie wil zijn.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:22

Dat kan dan toch als er 2 weekenden tussen zitten?