Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Humpiedumpie schreef:Varekaj schreef:Met de overstromingen in B en NL spookte het heel even in mijn hoofd... Als Moeder Natuur zou bestaan als entiteit, als "kracht", dan zou de covid pandemie gevolgd door deze rampen vast geen onbewuste keuze zijn geweest maar een hele rake, klare boodschap
Zo heb ik het ook altijd gezien
Varekaj schreef:Ik vond het chinese filmpje best fascinerend eigenlijk. Je ziet een keer heel erg rauw hoe gruwelijk de natuur is als die een keer die overhand neemt. Confronterend, dat zeker, maar op zich wel eerlijk. Want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen goed, kwaad, mens, dier of voorwerp.
Met de overstromingen in B en NL spookte het heel even in mijn hoofd... Als Moeder Natuur zou bestaan als entiteit, als "kracht", dan zou de covid pandemie gevolgd door deze rampen vast geen onbewuste keuze zijn geweest maar een hele rake, klare boodschap
Ragdollcat schreef:Varekaj schreef:Ik vond het chinese filmpje best fascinerend eigenlijk. Je ziet een keer heel erg rauw hoe gruwelijk de natuur is als die een keer die overhand neemt. Confronterend, dat zeker, maar op zich wel eerlijk. Want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen goed, kwaad, mens, dier of voorwerp.
Met de overstromingen in B en NL spookte het heel even in mijn hoofd... Als Moeder Natuur zou bestaan als entiteit, als "kracht", dan zou de covid pandemie gevolgd door deze rampen vast geen onbewuste keuze zijn geweest maar een hele rake, klare boodschap
Zo zie ik het ook, dus geen rare gedachte van jou!
De Moeder Natuur grijpt in waar een mens te ver gaat.
Ze hebben totaal geen respect voor de flora en fauna, roeit alles uit en vernietigen alles! Alsof de steeds meer onvruchtbare mensen niet een soort van inperken van de mensheid is. Komen ze steeds met andere oplossingen zoals kunstmatige bevruchtingen etc. Dus dan grijpt de Moeder Natuur steeds harder in.... dat ging weleens door mijn hoofd. Alleen ..... dat had dan bij slechte mensen gemoeten en niet bij de goeien of onschuldigen.....
Citaat:On topic van luguber: ik heb direct na het overlijden van mijn moeder (euthanasie, waar ik bij was) haar lichaam gewassen, aangekleed en verzorgd. De reacties als ik dat vertel gaan twee kanten op: bewondering (oh wat mooi en wat waardevol) en een vies gezicht (oh vreselijk fijn dat jij het mooi vond maar ik zou dat nooit kunnen)
Laurora schreef:Citaat:On topic van luguber: ik heb direct na het overlijden van mijn moeder (euthanasie, waar ik bij was) haar lichaam gewassen, aangekleed en verzorgd. De reacties als ik dat vertel gaan twee kanten op: bewondering (oh wat mooi en wat waardevol) en een vies gezicht (oh vreselijk fijn dat jij het mooi vond maar ik zou dat nooit kunnen)
Dat snap ik best....
Nadat mijn vader is overleden (ook euthanasie, was ik ook bij) heeft het drie dagen geduurd voordat ik hem überhaupt opgebaard durfde te zien. Alsof wat ik gezien had bij het overlijden daarmee bevestigd werd.
Zelf wassen en aankleden zou ik met de beste wil van de wereld niet hebben gekund, maar ik vind het inderdaad super mooi dat jij dit wel kon.
Heeft dit nog een grote rol gehad in jouw rouwverwerking?
Shenavallie schreef:Gisteren was er een condoleance van een familielid, die thuis opgebaard zou zijn. Ik kan tegen heel veel dingen en zou heel graag ook een keer in het echt met een patholoog-anatoom mee willen kijken (met uitzondering van de geur), maar een lijk opbaren in huis vind ik echt naar. Ben dus ook niet wezen kijken. Ieder z'n opvatting en misschien voor de mensen die daar anders over denken niet zo leuk om mijn mening te moeten lezen, maar mijn gedachten over thuis opbaren zijn gewoon dat je ook niet de vuilniszak een paar dagen in je huiskamer zet om daar afscheid van te nemen. Meestal lijken (bijzondere woordspeling) deze resten totaal niet meer op de persoon die het was. Dat is mijn ervaring met de keren dat ik wel per ongeluk iemand te zien kreeg, omdat ik er niet op voorbereid was. Was blij dat ik dit keer van tevoren ingelicht was, zodat ik zelf kon kiezen. Als ik kom te overlijden, dan wil ik ook niet "de hoofdrol van een tentoonstelling" zijn.