Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:37

bestaat er zoiets als iemand die je helpt met studiekeuze? echt met afwegingen etc want ik weet t niet meer

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:43

Je decaan zou je hierbij moeten/kunnen helpen, Trui.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:51

Er ook zijn speciale studiekeuze-adviseurs die er hun werk van hebben gemaakt om je te helpen bij je studie-/beroepskeuze

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:17

Ja. Je mentor/coach, LOB (loopbaanorientatie en begeleiding) docent of decaan. Doe je vmbo? Daar is LOB een verplicht onderdeel. Weet niet of dat ook voor havo en vwo geldt.
Ik doe een docentenopleiding en volg nu het vak LOB om mijn leerlingen te helpen in hun loopbaan/studiekeuzes. Mocht je er op school niet uit komen kan je mij ook een pb sturen hoor :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:05

Waarom honden jassen een capuchon hebben, hebben ze toch niet nodig
:roll:
Ik wil geen baby born van mijn hond maken, maar gewoon een functioneel jasje. Maar de een is nog "hipper" dan de ander :')

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:10

Die van Hurtta zijn wel mooi en bij kramer ook wel leuke. Divoza heeft ze bijpassend bij je paardendeken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:11

xMaxxiee schreef:
Waarom honden jassen een capuchon hebben, hebben ze toch niet nodig
:roll:
Ik wil geen baby born van mijn hond maken, maar gewoon een functioneel jasje. Maar de een is nog "hipper" dan de ander :')

https://pomppa.fi/en/products/

Beste jassen die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ik heb 2 jumppas en 1 perus en de hond van mijn ouders heeft ook een perus.

Hier in Nederland te bestellen:
https://www.dogsportshop.nl/c-4137358/pomppa/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:12

Waarom zou je een hond uberhaubt een jasje aan doen? Tenzij het een naakthond is zie ik daar het nut niet van in :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:36

Meestal vanwege de kou. Een hond die bibbert heeft het koud, een hond die afvalt in de winter heeft het ook koud. Een hond die 's winters weigert naar buiten te gaan ook.

Maar het kan ook zijn vanwege de regen. Dit kan zowel een hond zijn die het koud heeft als het regent, of gewoon een hekel heeft aan regen, maar het kan ook zijn omdat de baas geen zin heeft in een hond die daarna de regen in huis achterlaat, of omdat de hond het eenmaal in huis in rust koud krijgt als hij natgeregend is.

Ook een goede reden kan zijn omdat de hond een gevoelige rug heeft, bijvoorbeeld omdat hij een hernia gehad heeft, artrose in de rug heeft of een extra ruggenwervel heeft. Zeker duitse herders willen nog wel eens echt ongemak hebben van kou op de rug, ondanks hun dikke vacht.

Een hedendaagse hond heeft zelden meer een functionele vacht. De meeste rassen zijn geselecteerd op een trimvacht omdat deze meestal beter scoren op shows, waardoor een hoop plukvachten tegenwoordig slecht te plukken zijn, of ze hebben een enkelvoudige korte vacht, die isoleert nu eenmaal nauwelijks. Daarnaast zijn honden geen kou meer gewend, ze liggen 22 tot 23 uur per dag binnen op de vloerverwarming of bij de centrale verwarming, dan helpt dat uurtje naar buiten niet om een goede vacht aan te maken. Ook castratie (reu/teef) verandert de kwaliteit van de vacht.

Zolang je hond niet hijgt met jas aan, heeft hij het waarschijnlijk koud zonder jas aan. Als hij bibbert terwijl hij dat 's zomers in dezelfde omstandigheden niet doet, heeft hij het in ieder geval koud.

Koud hebben is overigens geen anthromorphisme, maar wordt wetenschappelijk bepaald door het moeten inspannen om onderkoeling te voorkomen. Dat dit een onaangenaam gevoel veroorzaakt is bij de meeste diersoorten inherent, omdat het onaangename gevoel ervoor zorgt dat je die situatie probeert te voorkomen en je daardoor meer overlevingskansen hebt en dus de kans op natuurlijke selectie geeft.

Mijn hond valt in de categorie "valt af in de winter". Je zult haar niet snel zien bibberen, maar ze eet nu al bijna 2x zoveel kcal als logisch is voor haar (ideaal)gewicht en meer eet ze niet. Door een jas aan te trekken buiten en een vest aan te trekken binnen (meestal 14-15°C), is ze iets aangekomen (van 10 naar 10.5kg, dus van ondergrens ideaalgewicht naar bovengrens ideaalgewicht) en blijft ze nu binnen overdag zonder vest ook goed op temperatuur.

De hond van mijn ouders bibbert zo ongeveer van zijn pootjes en bij nat weer gaat hij ook nog klappertanden, zeker als je langer dan 10 minuten achter elkaar loopt. Hij wil zonder jas ook echt niet naar buiten met koud weer, ondanks dat mijn ouders het heel lang geprobeerd hebben (hij heeft de eerste 3 jaar helemaal zonder jas gelopen, en pas sinds een jaar, hij is nu 11, standaard met koud weer een jas aan).

Overigens werkt het voor paarden vergelijkbaar. Bij een paard dat moet aankomen in de winter adviseer ik ook eigenlijk altijd om er een deken op te gooien (meestal 100-200g, dat is dan zat). Zolang ze niet zweten op het heetst van de dag zit je goed. Testen of je paard het niet te koud heeft moet 's ochtends vroeg, indien hij niet bibbert door de temperatuur op te nemen (en dat bij voorkeur 's zomers al gedaan hebben een week, zodat je zijn normale temperatuur weet). Ondertemperatuur bij 24/7 buitenpaarden zonder deken komt toch vaker voor dan dat baasjes beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:37

Maar is een hondendeken dan niet een betere (en mooiere) optie? Of moeten de poten ook warm gehouden worden?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:40

Shanna schreef:
Waarom zou je een hond uberhaubt een jasje aan doen? Tenzij het een naakthond is zie ik daar het nut niet van in :')

Omdat kleine honden het sneller koud hebben.

@mizora oeh dit lijken me inderdaad fijne!

@avalien ik ga die merken eens bekijken. Had bij divoza ook een leuke gezien maar wil eigenlijk de borst ook bedenkt. Ga denk ik wel nog een keer zo'n deken moeten kopen tegen de regen haha, heeft mevrouw echt een hekel aan.

Vraag me wel af inderdaad wat beter of fijner is voor een hond. Met borst of zoals zo'n deken? Ik wil in ieder geval niet iets zoals echt een jas waar je de pootjes in moet doen, dat gaat me te ver.
Laatst bijgewerkt door MxW op 27-11-18 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:44

Maar over wat voor een ras hond heb je het dan? Want ik ken jack russels, poedeltjes, maltezers, boomertjes, westie’s en meer van dat soort kleine hondjes die prima overleven zonder deken of jasje. De vacht is bij al deze honden voldoende.
Nou moet ik zeggen dat ik chihuahua’s sowieso bibberhondjes vind, ook in de zomer..

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:48

Ik heb een jack russel. Net wat hierboven staat, honden zijn steeds minder gebouwd op buitentemperatuur en merk aan haar gewoon echt dat ze staat te rillen als een rietje en afvalt door de kou. Dit is wel met name met de lange rondes hoor. Daarnaast gaat ze een keer per week naar de opvang en dan loopt ze veel buiten.

Kwam pas ook een artikel tegen over wat de ideale temperatuur is voor kleine, middelgrote en grote honden en daar zit wel degelijk een verschil in.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:49

Mijn hond (Shih Tzu) draagt bij koud weer een jasje als hij veel moet stilstaan of als hij op de fiets mee gaat.
Anders bibbert hij zo ongeveer van zijn pootjes of de fiets af. :+
Vaak is dat een bodywarmertje:
Afbeelding
Maar als die doornat is of in de was ligt dan heb ik nog truitjes en andere jasjes liggen. :)
Het bejaarde hondje van mijn moeder draagt nu standaard een trui en met uitlaten een jasje, die verkrampt helemaal en is stikchagrijnig en met truitje en jasje is ze een stuk soepeler en vrolijker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:51

Een hondenjas heeft niet per se mouwen. En de ellebogen warmhouden is vaak inderdaad fijner. Ook belemmeren hondendekens vaak de schouderbeweging van de hond. Het is de reden dat ik die pomppa-jassen zo geweldig vindt.

Afbeelding

Hier kan je goed zien dat de schouder wel verwarmd wordt, maar toch helemaal vrij is. Idem dito aan de achterkant, heupen en knieën wel bedekt vanaf de zijkant, maar niet van voor of van achteren opgesloten. Buik wordt goed bedekt, dus ook aangenaam. Zeker kleine hondjes worden vaak heel nat op de buik, waar ook nog eens dunnere beharing zit. Qua model is het ongeveer een deken halve hals, waarbij die halve hals dus teruggeslagen kan worden (zoals op de foto).

Bij poedels zie je nogal eens echt een overal, maar dat is ook om de vacht schoon en droog te houden. Niet alleen voor het gemak, maar ook omdat de vacht dan snel begint te klitten.

Dit is het vest van Noa:
Afbeelding

Lekker warm, maar volledig zonder gespen waardoor hij gemakkelijk langere tijd gedragen kan worden. Deze was voor het mooi iets te groot, hoewel ze er geen last van heeft. Maar de tweede die ik gekocht heb is wel een maat kleiner, maar daar heb ik nog geen duidelijke foto van.

Jack Russells hebben het heel vaak koud, en worden dan aanstellers genoemd door hun bazen, poedels hebben het ook vaak koud (alleen hoor je bij hen vaker afvallen als klacht, net als de mijne, hoewel sommigen ook echt gaan bibberen). Maltezers en boomers idem dito, maar wordt vaak gewoon weinig mee gelopen in de winter. Ze overleven het wel, maar ze waarderen het niet. Tussen comfortabel en doodgaan zit een hele grote marge. Wij overleven ook prima als we in ons t-shirt naar buiten gaan in de winter, zeker als we het gewend zijn, maar we vinden het echt niet comfortabel (op een enkeling na uiteraard). Chihuahuas hebben vaak al bij een graad of 18°C en een straffe wind het koud. Het zijn (in principe) slanke hondjes met een dunne vacht en een zeer hoge oppervlakte:inhoud-verhouding waardoor ze heel gemakkelijk warmte kwijtraken. Ik heb echt wel eens met een chi gelopen die bij 18°C liep te bibberen waarbij ik het eigenlijk aanstellerij vond, maar voor de zekerheid/gemoedsrust toch maar een fleecedekje aan deed. Binnen 2 minuten was het bibberen klaar, hij had het dus gewoon al koud.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 07:47

amber15 schreef:
Ik heb bij de Xenos zo'n stalen braadpannetje gekocht die ingebrand moet worden. Nu staat er in de handleiding dat ik de pan van binnen én van buiten moet invetten en vervolgens op het vuur moet zetten tot de olie walmt. Is dit serieus de bedoeling?? Dat is toch vragen om een vlam in de pan?

Nee, en het beste is arachide olie. Een wok moet je ook inbranden.gaat goed walmen. En stinken. Maar dat is wel de manier.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:56

Amber27 schreef:
casperzazoe schreef:
Hoelang moet je een zoete maïskolf koken totdat ze goed zijn? :+

:+

ongeveer een kwartiertje :)

handigheidje: totdat ze makkelijk prikbaar zijn met de vork :Y) zoals met veel groenten
(het mais dan, niet de kern)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:46

Kan je met tikkie ook een bedrag in de min (bijvoorbeeld -5 euro) sturen naar iemand, zodat die persoon het bedrag (dan dus +5) op de rekening krijgt? Eigenlijk het zelfde idee als retour-pinnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:03

Is het dan niet makkelijker om het zelf gewoon over te maken, of begrijp het niet helemaal? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:12

Shanna schreef:
Kan je met tikkie ook een bedrag in de min (bijvoorbeeld -5 euro) sturen naar iemand, zodat die persoon het bedrag (dan dus +5) op de rekening krijgt? Eigenlijk het zelfde idee als retour-pinnen?

Geen idee, maar lijkt mij ideaal!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:39

Als mensen moeilijk doen met het geven van hun rekeningnummer, en zelf geen tikkie hebben, lijkt het mij inderdaad wel fijn om op die manier te kunnen ''retourpinnen''. Ik had nu het geval van een oudere dame die via Maktplaats iets heeft gekocht en ze had het bedrag niet gepast bij zich. Ik had geen wisselgeld in huis, maar mevrouw had natuurlijk wel gewoon recht op haar wisselgeld en ik op de afgesproken prijs.
Uiteindelijk heeft ze het artikel meegenomen en heeft ze aan haar man gevraagd mij het rekeningnummer te sturen voor het wisselgeld. Erg omslachtig, maar niet ondenkbaar dat het nog eens gebeurt. Liever handel ik dat gewoon aan de deur af via tikkie, dus vandaar mijn vraag :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:24

Ah, ik snap het :D Geen idee of zoiets bestaat!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:38

germie schreef:
amber15 schreef:
Ik heb bij de Xenos zo'n stalen braadpannetje gekocht die ingebrand moet worden. Nu staat er in de handleiding dat ik de pan van binnen én van buiten moet invetten en vervolgens op het vuur moet zetten tot de olie walmt. Is dit serieus de bedoeling?? Dat is toch vragen om een vlam in de pan?

Nee, en het beste is arachide olie. Een wok moet je ook inbranden.gaat goed walmen. En stinken. Maar dat is wel de manier.

Arachideolie ken ik niet! Waar kan je dat kopen? Ik heb het tot nu toe altijd met olijfolie gedaan.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:44

amber15 schreef:
germie"
[quote="amber15 schreef:

Arachideolie ken ik niet! Waar kan je dat kopen? Ik heb het tot nu toe altijd met olijfolie gedaan.[/quote]
Kan je gewoon bij de AH kopen, denk dat ze het bij de meeste supermarkten wel hebben :)