Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:26

M_D_H schreef:
Netflix maakt een serie over Cleopatra die wordt geproduceerd door Jada Pinkett Smith, waarbij Adele James te zien is als Cleopatra en het is volgens Netflix en Jada Pinkett Smith helemaal geen cultureel toe-eigenen, want Egypte ligt in Afrika |o |o |o |o

Als je je niet wil verdiepen in de geschiedenis, maak er dan in godsnaam geen serie of film over!

Anne Boleyn was een witte koningin,
Cleopatra kwam van de Ptolemaida dynastie, een dynastie die Griekse en Macedonische kenmerken had. Dus zij zou eerder als een Griekse afgebeeld moeten worden.
Voor wat betreft Koningin Charlotte (vrouw van koning George III) zijn er nog altijd discussies over haar huidskleur, dus die kan door een donkere of witte actrice gespeeld worden, maar dan weer niet door een Aziatische.
Jezus zou dan weer door een donkere man gespeeld moeten worden en dominee Martin Luther King kan en mag nooit en te nimmer door een witte man gespeeld worden.

Kunnen we alsjeblieft met een beetje respect naar de geschiedenis kijken?
En kunnen we die domme Amerikaanse meningen gewoon uitwissen? Ze is zwart want Egypte ligt in Afrika, mijn god wat een domme opmerking _-:(
Zei ik trouwens cultureel toe-eigenen? Zeg maar gerust herschrijven van de geschiedenis...
Belachelijk!

Dat gezegd hebbende, voor een zeemeermin maakt de huidskleur dan weer niet uit, dat is geen bestaand figuur, dus die kan je desnoods helemaal groen of paars maken...
Ik vind het grappig dat dat in films dus zo'n ding is, terwijl het in het theater veel gebruikelijker is dat er niet naar de huidskleur van een historisch figuur wordt gekeken in de casting van acteurs. Bij een speelfilm kan ik me er daarom ook een stuk minder druk over maken dan bij een documentaire: ook al is het gebaseerd op de geschiedenis, het is niet de geschiedenis en er is altijd sprake van een zekere mate van creatieve vrijheid bij een speelfilm of serie.

Wel ben ik het roerend met je eens dat die huidige trend van het zich toe-eigenen van bepaalde geschiedkundige figuren, gebeurtenissen of uitvindingen door met name Afro-Amerikanen absurd is. De precieze etniciteit van veel mensen uit de oudheid is niet eens te achterhalen, met name doordat huidskleur in die tijd veel minder een ding was dan nu, en klakkeloos claimen dat alles door zwarte Afrikanen bedacht, uitgevonden en geregeerd werd, is onwetenschappelijk en onacademisch. :=

Urbanus

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:29

Ik ben helemaal voor artistieke vrijheid.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:35

Urbanus schreef:

Ik ook. Ik vind dat helemaal mooi

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:08

Ik kan me er ook niet aan storen. Heb liever een goede acteur dan eentje waarvan de huidskleur correct is. :P

Ik word net wakker en het is net alsof ik een avond ben wezen stappen en daarna overreden ben door een dikke John Deer. Heb echt spierpijn in m’n nek. :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:29

Doe je rustig aan de komende dagen? Even goed magnesium slikken! :j

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:46

Even goed oppassen idd, en echt voor jezelf kiezen. Wat je hebt meegemaakt is niet niks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:58

Heb dus morgen m’n eerste werkdag ergens en ze zijn heel lastig met vrij nemen. Dus ze vinden ziek melden vast ook niet grappig.

Dus ga het proberen en als het niet gaat ga ik naar huis. Het is alleen wel 20 min fietsen…

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:02

Joh, je hebt een ongeluk gehad he, je bent niet van de stoeprand gevallen. Goed op jezelf passen hoor, je hebt maar 1 lijf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:06

Heb je een bad? Vandaag dan in elk geval lekker in een warm bad gaan of anders een goed warme douche.
Rustig aan bewegen is ook gewoon goed, maar niks forceren.

Als werken echt niet gaat, de situatie uitleggen. Een auto ongeluk niet zomaar iets.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:09

LaPluche schreef:
Joh, je hebt een ongeluk gehad he, je bent niet van de stoeprand gevallen. Goed op jezelf passen hoor, je hebt maar 1 lijf.

Lang geleden ben ik wel over een stoeprand gestruikeld… Broek stuk en een enorme schaafwond tot gevolg…
De dag daarna ging ik op vakantie naar een zonnig oord. De hele vakantie werd er gevraagd wat er was gebeurd :') -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:30

Ik heb na een aanrijding ook bijna een week veel spierpijn gehad. Doe maar rustig aan hoor.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:37

Ik breek ook even in. Geen aanrijding gehad, maar wel met de auto op een talud beland met ook een flinke klap als gevolg (ik was bijrijder). Ik heb er ook wel een week uit gelegen, met een gekneusde borstbeen en blaas als gevolg van de riem en de klap. Doordat ik achterin zag en het “zag” gebeuren heb ik me helemaal stijf vast gehouden waardoor alle spieren in mijn nek en schouders vastzaten.
Wat ik wil zeggen, onderschat de spierpijn niet, doe echt even rustig aan (wel blijven bewegen)! Bij twijfel huisarts/fysio bezoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:06

Thanks allemaal ik doe inderdaad lekker rustig aan. Heb helaas geen bad maar ga zo wel even lekker warm douchen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:18

Straks verjaardag van mijn oom bij mijn broertje.

En hij blijft volhouden dat hij niks meer in hoeft te nemen en niet meer naar de arts moet. En eigenlijk dat hij niks mankeert. 8)7

Andere oom heeft uitzaaiingen van de kanker en is alleen nog tijd rekken.

Gaat super dus alles.

Ach een neef die afgeschreven was leef ook nog steeds en is eigenlijk wachten tot hij overlijdt.

K*twereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:46

Ineke2 schreef:
LaPluche schreef:

Lang geleden ben ik wel over een stoeprand gestruikeld… Broek stuk en een enorme schaafwond tot gevolg…
De dag daarna ging ik op vakantie naar een zonnig oord. De hele vakantie werd er gevraagd wat er was gebeurd :') -O-

Ik kende iemand die was op wintersport gegaan en had een dubbele enkelbreuk.

Hij was in Oostenrijk over een stoepje gestruikeld :') .

@Marlinde, djeez, die stoelen. Dat ziet er echt eng uit. Hoop dat het allemaal mee gaat vallen en idd bij spierpijn blijft. Als je echt veel last heb kun je ook als het je eerste dag is nog best vertellen wat er gebeurd is, en mss een weekje later starten. Dan kunnen ze je contract mss nog aanpassen. Dat is vaak beter dan dat je in je proeftijd ziek wordt. Maar hopelijk kun je gewoon lekker aan de slag.

En ja. Dieren zijn echt een onderschat risico. Heb het ook wel eens gehad dat ik in Noordwijk (bijna randstad nota bene :)) ) van een duin afreed en er echt ineens een hert voor m'n auto stond die ik echt pas last minute zag zonder straatverlichting. Doodeng. M'n buurman van 70 heeft nu ook laatst z'n auto totallloss gereden aan een hert. Arme man helemaal overstuur.
En je leert tijdens rijles altijd wel dat je moet doorrijden idd bij vogels, maar bij een zwaan op de snelweg zou ik me ook de takke schrikken -O- . Die wil je ook niet op je voorruit zegmaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:02

Mkango schreef:
M_D_H schreef:
Netflix maakt een serie over Cleopatra die wordt geproduceerd door Jada Pinkett Smith, waarbij Adele James te zien is als Cleopatra en het is volgens Netflix en Jada Pinkett Smith helemaal geen cultureel toe-eigenen, want Egypte ligt in Afrika |o |o |o |o

Als je je niet wil verdiepen in de geschiedenis, maak er dan in godsnaam geen serie of film over!

Anne Boleyn was een witte koningin,
Cleopatra kwam van de Ptolemaida dynastie, een dynastie die Griekse en Macedonische kenmerken had. Dus zij zou eerder als een Griekse afgebeeld moeten worden.
Voor wat betreft Koningin Charlotte (vrouw van koning George III) zijn er nog altijd discussies over haar huidskleur, dus die kan door een donkere of witte actrice gespeeld worden, maar dan weer niet door een Aziatische.
Jezus zou dan weer door een donkere man gespeeld moeten worden en dominee Martin Luther King kan en mag nooit en te nimmer door een witte man gespeeld worden.

Kunnen we alsjeblieft met een beetje respect naar de geschiedenis kijken?
En kunnen we die domme Amerikaanse meningen gewoon uitwissen? Ze is zwart want Egypte ligt in Afrika, mijn god wat een domme opmerking _-:(
Zei ik trouwens cultureel toe-eigenen? Zeg maar gerust herschrijven van de geschiedenis...
Belachelijk!

Dat gezegd hebbende, voor een zeemeermin maakt de huidskleur dan weer niet uit, dat is geen bestaand figuur, dus die kan je desnoods helemaal groen of paars maken...
Ik vind het grappig dat dat in films dus zo'n ding is, terwijl het in het theater veel gebruikelijker is dat er niet naar de huidskleur van een historisch figuur wordt gekeken in de casting van acteurs. Bij een speelfilm kan ik me er daarom ook een stuk minder druk over maken dan bij een documentaire: ook al is het gebaseerd op de geschiedenis, het is niet de geschiedenis en er is altijd sprake van een zekere mate van creatieve vrijheid bij een speelfilm of serie.

Wel ben ik het roerend met je eens dat die huidige trend van het zich toe-eigenen van bepaalde geschiedkundige figuren, gebeurtenissen of uitvindingen door met name Afro-Amerikanen absurd is. De precieze etniciteit van veel mensen uit de oudheid is niet eens te achterhalen, met name doordat huidskleur in die tijd veel minder een ding was dan nu, en klakkeloos claimen dat alles door zwarte Afrikanen bedacht, uitgevonden en geregeerd werd, is onwetenschappelijk en onacademisch. :=

Ik hou gewoon enorm van de geschiedenis en ik zou het fijn vinden als er tot zekere hoogte rekening gehouden kan worden met de afkomst van de persoon die ze na spelen. Ook in het theater heb ik er altijd moeite mee (gehad).

Urbanus schreef:

Ik ben enorm voor artistieke vrijheid, maar niet als het gaat om dingen die echt gebeurd zijn.

Als in eens een witte mannelijke acteur Martin Luther King gaat naspelen, omdat het de beste acteur was of omdat het artistieke vrijheid is, dan klopt er toch helemaal niks meer van het verhaal?
En los van dat, moet je de wereld dan eens horen over white washing.
Geschiedkundige personen, moet je gewoon met je tengels van af blijven.

En het klopt wel wat Mkango zegt, van een heleboel mensen uit het verleden kan je de herkomst niet meer terug leiden, kijk maar naar de discussie over Koningin Charlotte.
Maar van een aantal mensen weet je het wel en dan kan je daar gewoon niet met goed fatsoen een persoon met een andere huidskleur neer zetten, het hoort gewoon niet.
Van Cleopatra weten we de huidskleur omdat we weten van welke familie zij was en omdat bij die familie incest wincest was.
Dan is het argument: She is a black queen because she lived in Egypte and Egypte is Africa, een ontzettend dom argument om te geven en dan ben ik heel bang voor de rest van de bullshit die je in die serie gaat verkondigen, want je vond het schijnbaar niet interessant genoeg om je te verdiepen in deze Egyptische koningin.

MarlindeRooz schreef:
Ik kan me er ook niet aan storen. Heb liever een goede acteur dan eentje waarvan de huidskleur correct is. :P

Ik word net wakker en het is net alsof ik een avond ben wezen stappen en daarna overreden ben door een dikke John Deer. Heb echt spierpijn in m’n nek. :=

Ik heb liever een acteur die goed is dan een acteur waarbij de huidskleur klopt, maar ik kan mij niet voorstellen dat met het aantal acteurs op de wereld dat er zijn, de keuze alleen was tussen een acteur die goed was met de verkeerde huidskleur of een acteur die slecht was met de goede huidskleur.
Overigens is dat ook helemaal niet van toepassing, want die Jada Pinkett Smith is er heilig van overtuigd dat Cleopatra een donkere Koningin was, want Egypte ligt in Afrika.

Dat laatste is ook gewoon het geen mij misschien nog wel het meeste stoort, dat soort domme uitspraken.

Anyway, we kunnen er toch niks aan veranderen, al heb ik wel gehoord dat Egypte er een advocaat op heeft gezet... Dus wellicht veranderd er nog wel wat, maar goed.

@Marlinde, hoe voel jij je nu?
En hoe is het met de camera?
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 23-04-23 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:07

Er zaten 2 camera’s en 3 lenzen in m’n tas en die ga ik laten nakijken voor ik ze zelf uitprobeer denk ik. 1 lens en 1 body waren geleend van 2 mensen. :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:08

Ik ben het met je eens MDH. Met geschiedenis, als bekend is dat een persoon blank of donker was, dan moet je daar naar mijn mening ook in films rekening mee houden. Ik word er zelf wel een beetje moe van dat alles tegenwoordig blijkbaar niet meer wit mag zijn zo lijkt het. In elk geval word er zoveel nadruk op gelegd op het onderwerp en dat stoort mij best wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:23

We zouden een gezamenlijk cadeau aan mijn vader geven voor zijn verjaardag maar ik heb inmiddels 3 keer gevraagd maar er word maar geen tikkie gestuurd. Of achter m'n rug om word ik buitengesloten en regelen ze het met z'n 3en, of de boel is vreselijk slecht geregeld. We zouden het vanmiddag geven :?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:10

@Marlinde oei, da's een heftige klap geweest. :knuffel: Wel rustig aan doen en idd uitleggen op je nieuwe baan. Ik kan meepraten over stijfheid etc na een ongeluk. Ik kon eigenlijk helemaal niks na mijn heftigste van de spierpijn. Nou ja kon het bijna geen spierpijn meer noemen. Ik was gewoon top tot teen stijf. en was nog 8 mnd zwanger ook toen. Veel rust nemen en schrik er niet van als de mentale klap nog moet komen. Als alles bezinkt en je er evt ook over droomt. En als je onderweg bent in een auto weer, kan het ook ineens weer opkomen. Van mij is mijn ergste ongeluk 21 jaar geleden maar mijn lichaam reageert nog steeds automatisch in bepaalde gevallen dat ik mij schrap zet.

ja de huidige situatie in TVserie en filmland is wel effe veranderd tov de jaren 80 en 90... ik vind inclusiviteit etc helemaal prima, groot voorstander ervan. maar geschiedkundig mbt huidskleur etc moet het wel kloppen... met dit soort discussies moet ik er altijd aan denken dat ik een keer een gesprek had met een beroemd acteur uit de jaren 80... Hij was 1 van de sterren van een echte 80-er jaren actie-serie. Hij zei dat zijn serie tegenwoordig niet meer gemaakt zou kunnen worden: too much masculinity. de 4 hoofdrollen zouden ipv door 4 mannen (waarvan 3 blank en 1 afro-american, dat toen al wel!) nu door 4 vrouwen gespeeld zouden moeten worden waarvan er 1 afro, 1 aziatisch en minstens 1 op vrouwen valt. En om het compleet te maken ook een transgender... Zijn andere beroemde rol was bij de remake van de serie (ook zo'n gruwel deze jaren, al die remakes) al ver-vrouwelijkt... met zelfde naam en zelfs gewoontes. Ach ja, hij is een 70+ echte Montana Cowboy, dus ik begrijp wel waar hij vandaan komt. En hij bedoelt het niet zo zuur als het nu geschreven staat... (mensen nemen hem vaak te letterlijk) maar ik mis soms eerlijk gezegd ook wel de good ol' days met ridderlijke hoffelijkheid en mannelijke helden. Ik hou er wel van als mijn man de deur voor mij open houd en die spin op de muur weg haalt. Ik word oud denk ik HAHA.

ergernis op dit moment: klanten die mij niet gewoon de gegevens/stukken (op tijd) sturen die ik nodig heb voor het juist doen van hun BTW aangifte. Herinneringen doen bij sommigen ook niks en als je om bepaalde stukken vraagt krijg ik ontwijkende antwoorden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:32

Ik vind huidskleur ook zo makkelijk punten scoren, terwijl al die films bol staan van de historische inaccuracies, onvolledigheden en artistieke vrijheid. Je hoort immers ook niemand, behalve wat pedante historici, klagen over de scène in Gladiator waarin Maximus Commodus doodt in een duel, of het feit dat de kleuren van de tartan van Jamie Fraser in Outlander niet kloppen met de historische Fraser clan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:02

Nja als je een soort van accuraatheid wilt dan zijn documentaires nog een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:31

Ja, ik zou Martin Luther King als witte man wel lelijk vinden. Maar als 1 of andere regisseur dat een topidee vind, en er een punt mee wil uitdragen. Vooral doen. Verder heeft die Jada wmb sowieso niet echt de gunfactor Nadat ze op televisie aan der vent voor 't blok zette en vertelde dat ze bij wijze van spirituele reis vreemdging met een 18-jarige guy ofzo :') :r , dus dat zal mss niet helpen. Dus zal de film sowieso niet kijken. Maar staat op zich los van deze keuzes :+ .

Wat vinden jullie hiervan: Mijn schoonfamilie heeft sinds kort de neiging om de aanhang uit te sluiten. Zo hadden ze als gezin laatst een etentje waarbij aanhang niet welkom was. En de zus van mijn vriend heeft dus ook een nieuwe neiging om mijn vriend voor dingen uit te nodig met de expliciete mededeling dat ik niet welkom ben (en we hebben geen problemen met elkaar ofzo. Sterker nog, had der uitgenodigd voor mijn "vrienden" verjaardag dit jaar.) Naast mij zijn er nog 3 "aanhangers" dus zal het maar niet persoonlijk opvatten... Maar ik vind het toch best een weirde gewoonte.

Kan me zelf gewoon niet voorstellen dat ik iemand uit zou nodigen en dan zou zeggen je vriend/vriendin/hond/cavia whatever wil ik er niet bij hebben... Tenzij er beperkte plekken ofzo zouden zijn of andere praktische bezwaren (wat in het geval van een cavia nog wel eens zou kan zijn :') :') )
Mooiste vind ik nog wel dat mijn vriend altijd gezegd heeft dat zijn familie altijd gezegd heeft dat schoonfamilie direct geaccepteerd als onderdeel van de "echte" familie, wat ik toen al een boute uitspraak vond. Maar nu houdt het helemaal geen steek meer :') .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:53

Menino; hmm heel vreemd inderdaad. Kijk wellicht een gesprek over testament oid met alleen je kids bespreken zou ik nog kunnen begrijpen. Maar etentjes, samenkomsten e.d. Zonder de aanhang.. nee raar. Word er ook een reden voor gegeven?