M_D_H schreef:Ik vind het grappig dat dat in films dus zo'n ding is, terwijl het in het theater veel gebruikelijker is dat er niet naar de huidskleur van een historisch figuur wordt gekeken in de casting van acteurs. Bij een speelfilm kan ik me er daarom ook een stuk minder druk over maken dan bij een documentaire: ook al is het gebaseerd op de geschiedenis, het is niet de geschiedenis en er is altijd sprake van een zekere mate van creatieve vrijheid bij een speelfilm of serie.Netflix maakt een serie over Cleopatra die wordt geproduceerd door Jada Pinkett Smith, waarbij Adele James te zien is als Cleopatra en het is volgens Netflix en Jada Pinkett Smith helemaal geen cultureel toe-eigenen, want Egypte ligt in Afrika![]()
![]()
![]()
![]()
Als je je niet wil verdiepen in de geschiedenis, maak er dan in godsnaam geen serie of film over!
Anne Boleyn was een witte koningin,
Cleopatra kwam van de Ptolemaida dynastie, een dynastie die Griekse en Macedonische kenmerken had. Dus zij zou eerder als een Griekse afgebeeld moeten worden.
Voor wat betreft Koningin Charlotte (vrouw van koning George III) zijn er nog altijd discussies over haar huidskleur, dus die kan door een donkere of witte actrice gespeeld worden, maar dan weer niet door een Aziatische.
Jezus zou dan weer door een donkere man gespeeld moeten worden en dominee Martin Luther King kan en mag nooit en te nimmer door een witte man gespeeld worden.
Kunnen we alsjeblieft met een beetje respect naar de geschiedenis kijken?
En kunnen we die domme Amerikaanse meningen gewoon uitwissen? Ze is zwart want Egypte ligt in Afrika, mijn god wat een domme opmerking![]()
Zei ik trouwens cultureel toe-eigenen? Zeg maar gerust herschrijven van de geschiedenis...
Belachelijk!
Dat gezegd hebbende, voor een zeemeermin maakt de huidskleur dan weer niet uit, dat is geen bestaand figuur, dus die kan je desnoods helemaal groen of paars maken...
Wel ben ik het roerend met je eens dat die huidige trend van het zich toe-eigenen van bepaalde geschiedkundige figuren, gebeurtenissen of uitvindingen door met name Afro-Amerikanen absurd is. De precieze etniciteit van veel mensen uit de oudheid is niet eens te achterhalen, met name doordat huidskleur in die tijd veel minder een ding was dan nu, en klakkeloos claimen dat alles door zwarte Afrikanen bedacht, uitgevonden en geregeerd werd, is onwetenschappelijk en onacademisch.