Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:28

ik zou daar echt voor zijn! Sowieso vind ik dat iedereen die angstig is voor een reguliere test deze optie zou moeten kunnen krijgen. Helemaal als ik lees dat die gewoon gevalideerd is door het RIVM. Ik denk dat veel ouders hier veel minder problemen mee hebben als regulier testen. En als er veel volwassenen zijn met prikangst, zijn er vast ook veel mensen met testangst die zich nu niet laten testen.

En laat ze dan ook eens kijken naar betaald zorgverlof voor alleenstaande ouders of beide ouders met een beroep die absoluut niet vanuit huis kunnen werken op het moment dat een kind in quarantaine of isolatie moet. Ik kan me echt voorstellen dat dit ouders in zo´n spagaat brengt dat ze een kind met milde klachten gewoon naar school laten gaan en minder snel testen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 01:36

Ik vind omtzigt helder zijn vraagtekens bij het huidige beleid zetten. Hij geeft ook een goed beeld van welke data er op het moment beschikbaar zijn en welke data er nog moeten komen om tot goede besluitvorming te komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 02:15

imaudy schreef:
Ik vind omtzigt helder zijn vraagtekens bij het huidige beleid zetten. Hij geeft ook een goed beeld van welke data er op het moment beschikbaar zijn en welke data er nog moeten komen om tot goede besluitvorming te komen.

Hij is voor een 3e boosterprik, dat weet je ?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 02:30

Electra63 schreef:
imaudy schreef:

Hij is voor een 3e boosterprik, dat weet je ?

Je moet zijn betoog van 17 nov maar eens bekijken. Ik vind het leerzaam.
Hij wil weten of er op dezelfde manier gehandeld wordt bij melding van een "verdacht" sterfgeval na toediening van het covid vaccin als bij een ander vaccin. Goeie ja!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 07:56

De hele school laten testen met een sabbelwatje daar zou ik ook niet tegen zijn, als er over gestemd zou moeten worden zou ik zelfs vóór zijn :) De gewone test gaat niet gebeuren bij ons jochie, dat is voor hem te spannend.

Ik sta er wel een beetje dubbel in, je zou natuurlijk liefst het meest gunstige scenario willen: dat je kind weerstand opbouwt zonder er erg veel last van te hebben. Dus wat dat betreft is het misschien wel beter om jong een besmetting te krijgen.... maar toch vind ik het wel een fijn idee als een viruskind er uit wordt gehaald, en het zou wel tof zijn om te weten dat je kind (die niet of nauwelijks ergens last van heeft) besmettelijk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:26

Dan neem ik aan je je kind gelijk bij klachten thuis houdt als je niet wil testen? Anders begrijp ik wel hoe we aan die hoge besmettingen bij kinderen komen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:36

Vele kinderen hebben amper klachten.

Hier ( Luxemburg) doen de kinderen 2x per week een sneltest ( yep, staafje in de neus ) . Tot nu toe aardig wat positief dit schooljaar, maar geen grote uitbraken.

Voor dit testen moet je wel toestemming geven. Ik heb t m'n kinderen gevraagd en die hebben er geen problemen mee. Aangezien ze t zelf doen ( in de klas ) , zullen ze er waarschijnlijk niet te diep in gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:37

Vele volwassenen ook maar die kinderen steken wel de zwakkeren aan omdat ze overal lopen met de snotneus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:40

Relaxed schreef:
Het gaat niet om die 4 uur, het gaat om een record aan besmettingen en ziekenhuizen die schreeuwen om een lockdown. Dan hebben we nu al een soort halfslachtige lockdown en zonder enig effect wordt dit nu versoepeld, dat is toch niet te volgen?

Het gaat wel om die 4 uur want dat scheelt een slok op een borrel qua omzet...

Zolang ze níet echt kunnen pinpointen waar de haarden zitten vind ik het heel gek dat ze mensen nu voor ongeveer bijna 2 jaar eigenlijk niet heel gefundeerd hun werk kunnen afpakken... ?
Helemaal nu er vaccins zijn, je dat kunt controleren en er meestal (HOPELIJK! :') ) geen kinderen in de meeste restaurants zitten.

De 'disco' (geen idee of dat nog bestaat :+ ) is volgens mij nog steeds tot 24.00 dicht, als die al open mogen (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Kinderen zullen amper klachten hebben, maar ze hebben het wel bij zich, dacht ik? Ze mogen de supermarkt ook zomaar in met snotneus...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:59

Spenk schreef:
Dan neem ik aan je je kind gelijk bij klachten thuis houdt als je niet wil testen? Anders begrijp ik wel hoe we aan die hoge besmettingen bij kinderen komen.

Je moet je kinderen zelfs naar school laten gaan bij verkoudheid. In iedergeval wel bij ons.
Maar dat snap ik wel, de meeste verkoudheden zijn geen covid en omdat er gestest wordt is dat ook geen probleem om dat te onderscheiden.
Als er niet getest wordt, tja dan gaat het wel rond ja.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:00

Spenk schreef:

Ik reageerde hierop. Dat t kwaad vaak al geschied is, omdat de meeste kinderen amper klachten hebben. Die haal je er dus alleen uit dmv testen.

Wat in NL dus niet standaard gedaan wordt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:05

Deze had ik nog niet gehoord, maar wel scherp gezien van die leerlingen :D

Citaat:
Enkele kinderen uit de hogere leerjaren kwamen dinsdagochtend met een ‘antimondmaskerpasje’ naar school. Op het pasje staat te lezen dat de mondmaskerplicht in strijd is met de grondwet en het strafwetboek. “Het is verboden zich in publiekelijk toegankelijke plaatsen te begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt”, staat er te lezen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:13

Pandora2 schreef:

Citaat:
Enkele kinderen uit de hogere leerjaren kwamen dinsdagochtend met een ‘antimondmaskerpasje’ naar school. Op het pasje staat te lezen dat de mondmaskerplicht in strijd is met de grondwet en het strafwetboek. “Het is verboden zich in publiekelijk toegankelijke plaatsen te begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt”, staat er te lezen.

Nee hoor, die leerling heeft zelf niet eens die wet gelezen.

"Die wet kent echter een uitzondering: als kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid is het verbod niet van toepassing’.5"
https://www.njb.nl/blogs/de-burka-het-m ... e-kleding/

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:19

https://nos.nl/l/2405123
Vandaag is de eerste boosterprik gezet volgens de NOS.

Bijzonder wel, aangezien mijn vader hem een paar weken geleden al gehad heeft

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:23

MarlindeRooz schreef:

"Die wet kent echter een uitzondering: als kleding noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid is het verbod niet van toepassing’.5"

Het gaat hier over de belgische grondwet...

En natuurlijk was dit als ludieke actie bedoeld.
Dacht dat dit wel duidelijk was :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:24

MarlindeRooz schreef:
Pandora2 schreef:

"
"

Onvoldoende voor begrijpend lezen :))

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:26

AmyII schreef:

Er zijn ongeveer 400.000 zeer kwetsbare mensen waar ze weken geleden al mee beginnen zijn. Nu zijn de “ gewone “ oudjes aan de beurt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:27

Heeft je vader de boosterprik gehad, of de derde prik? Daar zit namelijk een verschil tussen qua inzet.

3e prik: onderdeel van de basisvaccinatie voor mensen met een mogelijk immuunprobleem. Wordt gegeven op aanwijzing van het ziekenhuis (heb je dus ook een uitnodigingsbrief van het ziekenhuis voor nodig), mag vanaf 4 weken na de tweede vaccinatie gezet worden.

Boosterprik: herhalingsvaccinatie voor iedereen. De beperking zit hem puur in de leeftijdscategorie waar je in valt zoals de overheid dat besluit. Er moet minimaal 6 maanden tussen 2e vaccinatie en boosterprik zitten.

Beide zijn dezelfde dosis Pfizer (of eventueel Moderna), maar de manier van inzetten is wel degelijk anders. Voor de groep die een 3e prik gekregen hebben, geldt in principe nog steeds dat ze 6 maanden na deze vaccinatie een boosterprik mogen halen. Dat is dus niet omdat iedereen dan een 4e keer geprik mag worden, maar omdat zij hun boosterprik nog niet gehad hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:28

AmyII schreef:

Hier in BE is ook al administratief personeel van rusthuizen en zelfs mensen die al 2 jaar ziek thuis zitten, voor een 3e keer gevaccineerd ver voor ze begonnen met de groep van de oudere en kwetsbare personen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:32

Spenk schreef:

Nu is het bij mijn kinderen geen probleem, maar wat als je angstige kinderen hebt? Of kinderen die op medisch gebied al veel meegemaakt hebben en daardoor bang zijn? Dan een test afdwingen die niet eens veel toevoegt voor de directe gezondheid van het kind is ook wat.

En kinderen mogen nog steeds met een incidenteel hoesten of lichte verkoudheidsklachten naar school. Dat is gewoon volgens de regels.

Zolang je als ouder niet zomaar betaald ziekteverlof op kan nemen is dit best een gedoe voor ouders die niet vanuit huis kunnen werken. Ik hoor nu alweer dat ze kinderen een week extra vakantie willen geven ivm de hoge besmettingen. Leuk allemaal, maar krijg het allemaal maar weer geregeld als je niet vanuit huis kunt werken en geen vrij kunt nemen (drukte op het werk). En opa en oma op laten passen is dan ook niet heel handig. Kinderen bij elkaar laten spelen is dan nog het handigst. Maar regel het allemaal maar weer eens.

Om nog maar niet te spreken over quarantaine of isolatie. Want ook dan wordt het bij sommige toch uit huis en spelen bij een vriendje omdat sommige ouders het niet geregeld krijgen. Daar mogen ze ook wel eens goed naar kijken.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:23

Mizora schreef:
Heeft je vader de boosterprik gehad, of de derde prik? Daar zit namelijk een verschil tussen qua inzet.

3e prik: onderdeel van de basisvaccinatie voor mensen met een mogelijk immuunprobleem. Wordt gegeven op aanwijzing van het ziekenhuis (heb je dus ook een uitnodigingsbrief van het ziekenhuis voor nodig), mag vanaf 4 weken na de tweede vaccinatie gezet worden.

Boosterprik: herhalingsvaccinatie voor iedereen. De beperking zit hem puur in de leeftijdscategorie waar je in valt zoals de overheid dat besluit. Er moet minimaal 6 maanden tussen 2e vaccinatie en boosterprik zitten.

Beide zijn dezelfde dosis Pfizer (of eventueel Moderna), maar de manier van inzetten is wel degelijk anders. Voor de groep die een 3e prik gekregen hebben, geldt in principe nog steeds dat ze 6 maanden na deze vaccinatie een boosterprik mogen halen. Dat is dus niet omdat iedereen dan een 4e keer geprik mag worden, maar omdat zij hun boosterprik nog niet gehad hebben.

Ah, die wist ik niet, deze is idd in opdracht v/h ziekenhuis (stiekem onverwacht, maargoed). Ik zal doorgeven dat hij over c.a. 6 mnd alsnog voor de booster mag! Dank voor je heldere uitleg :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:25

Kijk het tegen die tijd nog wel even na, het kan zijn dat de regels dan weer veranderd zijn. Maar voor nu is dit de insteek.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:26

In België gister meer dan 18.000 besmettingen lees ik.
Zouden die tellingen nu serieus wel kloppen ? Dit kan toch niet als je naar andere landen kijkt ... :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:27

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:29

Is het in België nog steeds testen via de huisarts? Of ook wel separate testlocaties?