karuna schreef:Het bericht steeds meer mensen voor een tweede keer besmet raken is best zorgelijk vind ik. Misschien geeft dat inzicht in hoe het virus werkt al lijkt het vooral grillig, makkelijk te muteren, besmettelijk en hardnekkig. Iets hardnekkiger en gemener dan een influenza. Met grotere gevolgen. Als het hetzelfde zou zijn zouden wereldwijd medici en virologen niet zo waarschuwen en deze maatregelen nemen.
Waar heb je dat vandaan? Ik begreep dat dit virus juist een stuk minder snel muteert dan influenza.
Voor een tweede keer geïnfecteerd raken kan vooral te maken hebben met de manier waarop je immuunrespons werkt, en er gewoon niet genoeg 'geheugen' wordt opgebouwd. Ik ben daarom ook benieuwd naar hoe een vaccin dat gaat doen.
Wb minder mensen in Afrika die covid19 krijgen, dat ligt niet perse aan een beter immuunsysteem maar lijkt (in ieder geval deels) genetisch te zijn. Er zullen meerdere factoren mee spelen, maar het is echt niet zo dat ze daar in het algemeen een beter werkend immuunsysteem hebben.
Edit: hier in het westen is de levensverwachting over het algemeen ook veel hoger dan in Afrika, wat veel meer ziektes aan het licht kan brengen. Ongelooflijk kort door de bocht om te stellen dat wij minder weerstand hebben dan daar.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 07-11-20 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt