Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:33

Door medicatie ben ik een student met 3 baantjes, een sociaal leven, een huishouden dat relatief op de rit is en een succesvolle studie.

Zonder medicatie ging ik al bijna stuk als er een trein remde omdat ik dat geluid niet trok. Met koptelefoon op. Moest ik slapen na collegedagen. Kon ik in het weekend niks anders dan niks doen.

Nee volproppen met medicatie is slecht. Je kan beter thuis zitten omdat je niks kan en dan een uitkering trekken. Dat was mijn andere optie geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:33

Dat vind ik we verdrietig om te horen vikawiek.
Met mijn eigen kinderen ben ik nog niet verder dan ervaring op de basisschool. Maar die is goed, sluit voor zoveel meer kinderen beter aan dan in mijn tijd.
Maar idd, vast ook niet voor iedereen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:42

Ik heb het idee dat het de laatste jaren wel heel snel ontwikkeld. Ik weet het nu alleen van basisschool ivm neefjes met adhd en autisme. Dat is heel anders als in mijn tijd en veel geschikter. Maar daarboven weet ik het idd ook niet en dat klinkt niet fijn vikawiek.

Hoewel ik dus stiekem hoop dat het toch in die paar jaar verbeterd is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:41

Ik snap wel dat werkgevers minder graag vrouwen aannemen. Enkele vriendinnen en collega's zijn door het krijgen van kinderen in de afgelopen drie jaar misschien twee maanden op hun werk geweest. Ik snap heel goed dat je daar als werkgever niet op zit te wachten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:50

Sheran schreef:
Ik snap wel dat werkgevers minder graag vrouwen aannemen. Enkele vriendinnen en collega's zijn door het krijgen van kinderen in de afgelopen drie jaar misschien twee maanden op hun werk geweest. Ik snap heel goed dat je daar als werkgever niet op zit te wachten.

Eens :o Je mag er niet op discrimineren, maar kan wel begrijpen dat het stiekem ergens wel een factor kan zijn om voor een andere (man) kandidaat te gaan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:14

Sheran schreef:

Eens.

Plus alle keren dat ze niet kunnen komen omdat hun kind ziek is en niet naar opvang kan :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:21

Alleen denk ik dat Sheran het zo niet bedoeld.
terwijl ik het wel mee eens ben met de stelling.

We kunnen allemaal wel willen dat alles recht getrokken word in de wereld, maar dat kan nu eenmaal niet..
Dan heb ik de UO; stop met overal over zeiken en 1000 keer een plasje over doen. Excuses maken die geen zin hebben.
De wereld is niet eerlijk en zal het nooit worden. En zolang de 26 rijken evenveel bezitten als de armste helft van de wereld zal dat nooit veranderen.
Ook al discussiëren we erover tot we een ons wegen.
En zolang de vrouwen de kinderen baren veranderd dat ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:48

Sherivey schreef:
Sheran schreef:

Eens.

Plus alle keren dat ze niet kunnen komen omdat hun kind ziek is en niet naar opvang kan :=

Want die kinderen hebben allemaal geen vader?

Ik begrijp het oprecht niet. We vinden het allemaal belangrijk dat vrouwen werken. Waarom ze dan afvallen omdat het toevallig biologisch zo bepaald is dat vrouwen de kinderen baren?

Vrouwen hebben veel toe te voegen op het werk. Ik moet er niet aan denken dat er overal alleen mannen werken, dat komt geen enkel bedrijf ten goede.

En dat ze af en toe met verlof gaan om een kind te krijgen hoort erbij. En dat de wereld niet perfect is en altijd 24/7 door kan draaien omdat we naar onze naasten omkijken (of dat nu een zorgbehoeftige ouder of een kind is) vind ik heel normaal.
Laten we gewoon wat liever doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:48

Sheran schreef:

Ik snap echt niet hoe dit werkt.

Per zwangerdchap heb je recht op 4 maanden, van de 9 maanden.

Dan kun je toch nooit maar 2 maanden aanwezig zijn in 3 jaar :+ ? Plus het UWV betaalt het, dus relatief weinig verlies voor de baas.

Ben het er zelf iig niet mee eens en ik ben niet eens feminist :D Onhandig is het, wellicht. Maar niet dusdanig dat je maar een hele sekse moet marginaliseren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:50

Menino schreef:
Sheran schreef:

Dan kun je toch nooit maar 2 maanden aanwezig zijn in 3 jaar :+ ? Plus het UWV betaalt het .

Ben het er zelf iig niet mee eens en ik ben niet eens feminist :D Onhandig is het, wellicht. Maar niet dusdanig dat je maar een hele sekse moet marginaliseren.

Je kan helaas pech hebben. Ik ben tgv mijn eerste zwangerschap na 5 weken zwangerschap ziek gemeld tot een jaar na de bevalling.
Als je dan vlak erna weer zwanger zou worden en nog een keer kom je er wel aan.
Maar dat zijn de uitzonderingen, niet de standaard gelukkig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:50

Menino schreef:
Sheran schreef:

Dan kun je toch nooit maar 2 maanden aanwezig zijn in 3 jaar :+ ? Plus het UWV betaalt het .

Complicaties bij de zwangerschap, postnatale depressies, direct weer zwanger van een tweede/derde...
Ik snap het gewoon wel. Zeker als kleiner bedrijf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:55

Ik wou net zeggen, hoeveel ik wel niet zie dat zwangere vrouwen zich met 20 weken etc al ziekmelden. Dan zit je al snel aan 6 maanden "verlof" hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:02

Ah zo. Ja daar hebben jullie gelijk in, al vind ik 2 maanden in 3 jaar wel echt extreem. En helemaal bij meerdere vriendinnen/collega’s := . Is dat nou echt zó normaal dan? Dat kan toch niet…

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:16

Heeft dat ook niet met de instelling van sommigen te maken? Natuurlijk kun je niets doen aan ziekteverschijnselen rondom een zwangerschap, maar ik heb ook wel eens het gevoel dat het een mooi excuus is. Oké, ik heb het ook niet goed aangepakt vroeger door te snel aan het werk te gaan, te snel te stoppen met borstvoeding/kolven en heel, heel veel (helaas moeten) werken om ons kop boven water te houden, maar het lijkt wel of men tegenwoordig om een kriebeltje zich al ziekmeldt. Daarmee de werkdruk voor collega's extra verhogen of dat een werkgever tijdelijk voor extra hulpkrachten moet betalen. Een collega gehad die om het minste of geringste zich ziek meldde omdat er geen oppas was of dat er een ziek kind thuis was. Ik heb diegene al eens gevraagd waar de vader in dit verhaal is. Antwoord: die moet werken en kan niet zo makkelijk vrij krijgen... 8)7 Wat doe jij dan op de werkvloer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:17

Bovendien gaat het niet alleen om geld, maar ook om continuïteit. Als iemand om de haverklap ziek of zwanger is, is dat niet best voor de kwaliteit van het werk van diegene, maar je zadelt ook je collega's op met meer werk, of er moet de hele tijd iemand tijdelijk worden aangenomen, waarbij er ook weer enige tijd overheen gaat voordat diegene is ingewerkt.

Ik ben, en blijf, een voorstander van ofwel iedereen een x aantal weken betaald verlof per mensenleven geven, vrij te besteden (dus wil jij een half jaar op wereldreis, prima, wil je kinderen krijgen, ook prima), ofwel het verlof gelijktrekken voor mannen en vrouwen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:19

Fijne full time medewerker die zo hard nodig was, na 3 maanden bericht zwanger, binnen no time zwangerschap verlof dus dus Weer opzoek naar iemand als invaller, na zwangerschap nooit meer full time komen werken 'want baby' en ouderschapsverlof... En ja, dan betaald uwv en zal geld schade minder zijn, maar je moet wel WEER opzoek naar een andere medewerker omdat je juist zo behoefte hebt aan een full time medewerker om t werk goed verdeeld te krijgen.

Als je dan gelijk voor de man was gegaan was de kans kleiner geweest dat je al zo snel gaten had in je personeel.... Let wel, kleiner. Niet afwezig.

Ik ben geen werkgever. En logisch dat zwangerschapsverlof er is. Maar ik snap WEL dat het een struikelblok kan zin voor werkgevers. En voor collega's overigens.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:28

En die baby's hebben allemaal geen vader dan? Bijzonder.

Dit soort denken is exact wat ongelijkheid in stand houdt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:30

Hoe je het ook wendt of keert, de vaders hebben niet de lichamelijke ongemakken waardoor ook vaak ziek gemeld wordt.
Kinderopvang is een ander punt natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:31

Ik denk dat er eerder voor vrouw zorgt voor de kinderen en werkt parttime gekozen wordt, omdat de man meestal meer verdient.

Vicieuze cirkel ;(.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:32

BaileyMix schreef:
En die baby's hebben allemaal geen vader dan? Bijzonder.

Dit soort denken is exact wat ongelijkheid in stand houdt.

Gelukkig heb ik ook mannelijke collega's die eens uitvallen vanwege kids. Maar het gros is toch de dames die bij de kinderen blijven. En dat is jammer, want idd, waar is dan de vader? Over algemeen zijn het toch de moeders die parttime gaan werken na kinderen, en vaak zijn het ook de vrouwen die een aantal maanden eruit liggen vanwege zwangerschap ;)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 14-12-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:33

_San87_ schreef:
Ik denk dat er eerder voor vrouw zorgt voor de kinderen en werkt parttime gekozen wordt, omdat de man meestal meer verdient.

Vicieuze cirkel ;(.

Ja, ik denk dat dat ook nog een groot deel bepaald... :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:37

Maar kijk ik om me heen is het dat vrouwen het zo ook willen.
Ze willen zelf graag veel bij het kind zijn. En vinden het dan fijner dat de man elders werkt en ze zelf minderen in uren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:39

DuoPenotti schreef:
Maar kijk ik om me heen is het dat vrouwen het zo ook willen.
Ze willen zelf graag veel bij het kind zijn. En vinden het dan fijner dat de man elders werkt en ze zelf minderen in uren.

Dat houdt het 'vooroordeel' ook wel in stand, denk ik ja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:47

Als man en vrouw daar beide tevreden mee zijn is het prima. :j
Ja dat het op werkgebied dan zijn consequenties heeft is dan maar zo.
Ik begrijp dan niet als dat niet begrepen word. Sommige vooroordelen zijn denk ik geen vooroordeel maar bevatten een hele grote kern van waarheid.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:06

Sherivey schreef:
Sheran schreef:

Eens.

Nou maar echt :') En werknemers zonder kinderen krijgen niets extra's ofzo zoals extra verlofuren