Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:35

DuoPenotti schreef:
Maar jullie bedoelen dat je automatisch weggeeft.
Maar bedoeld Karlijn niet dat ze niet wil ontvangen?

Neem aan dat dit wel kan. Er zijn toch veel meer gelovige die dat niet willen.
Hoe, geen idee.
Weet je kerk of zo dat niet?

Dat bedoel ik inderdaad :j ik wil geen organen ontvangen. En voor mij niet vanuit religieuze maar persoonlijke redenen.

Transplantatie van organen gaat natuurlijk minder 'halsoverkop' dan wanneer je leegbloedend in het ziekenhuis aankomt, mijn idee was dat er dan zo snel een zak bloed werd aangehangen, maar ik weet niet of dat vanuit films of reality-tv komt :') maar goed, met bloed heb ik ook geen problemen dus.

Ik vergeleek het daar mee, maar wellicht is de situatie anders voorafgaand aan een orgaandonatie, dan aan een bloedtransfusie (qua spoed, ingelichte omgeving). Ik vroeg me alleen af of zoiets ook vast te leggen is, net als wel/niet willen doneren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:21

pmarena schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat de kans extreem klein is dat ze dat laten gebeuren Jolliegirl. Vaak is de sfeer van verloskundigen in het ziekenhuis helaas nogal dat ze graag "de leiding nemen" en heel dominant hun wil doorduwen en als je ligt te bevallen dan ben je extreem kwetsbaar.... daar maken te veel types te graag gebruik van.

Ik vrees dat de kans groot is dat je in zo'n situatie dan toch aan alle kanten gemanipuleerd wordt om over je grenzen heen te (laten) gaan, als de verloskundigen / gyn dat nodig vinden. Helaas zijn daar veel en veel te veel verhalen van dat er finaal over de vrouwen heen gedenderd wordt -O-

En dat gaat dan al over eenvoudige dingen zoals een Oxytocine shot geven om de placenta los te laten komen. Dat vrouwen zelf aangeven dat ze dat niet willen, of even een poosje af willen wachten. Maar dat puntje bij paaltje tijdens de bevalling het toch (al dan niet achter hun rug om) gedaan wordt "omdat ze dat nu eenmaal zo doen".

Ik snap je gedachten.
Echter hebben wij afgelopen week eengesprek gehad met team Gynaecologie...en helaas vertelde die het trieste verhaal dat zij niét mogen handelen als de vrouw dit niét wilt...
Hierdoor ligt er sinds vorige week een baby op de kinderafdeling met hersenschade... Moeders weigerde de knip terwijl de baby klem lag.
Ze konden niets...ze mochten niets...
Dit staat in de wet... Een ongeboren kind heeft nog geen rechten in nederland.

En ja, ze zullen je pushen... Maar ze mogen niéts.

En dat idee was voor mij voldoende om vol.vertrouwen naar de bevalling uit te kijken bij dit team. Ik heb zeggenschap over mijn lichaam.
En uiteraard zou ik het nevernooit zo ver laten komen! Ons kindje is heel belangrijk!

De verhalen ken ik...schrijnend zijn die! Bah!
Hierom hebben wij ook een geboorteplan geschreven met wat ik wel en niet wil in geval van hulp.
Mijn man én verloskundige staan hier achter en zullen ook ingrijpen indien nodig. En binnen dit ziekenhuis heeft verloskundige gelukkig nog zeggenschap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:58

Heel fijn als het goed geregeld is +:)+

Mijn ervaring is helaas ook dat ze vooraf best billijk lijken maar als het moment daar is, dat niemand ook maar enige belangstelling had voor dat hele "bevalplan" waar ze notabene zelf om vragen.... heel bizar was dat en er waren bij mij echt geen redenen waarom ze eigenlijk hele simpele dingen totaal niet opgevolgd hebben -O-

Ik ben echt niet op mijn mondje gevallen maar als je aan het bevallen bent dan ben je heel druk bezig en zit je niet echt in de mindset om ruzie te gaan zoeken met al dat volk om je heen :=

Mijn tip is dus: als er bepaalde dingen zijn die je héél graag wel of juist niet wil, laat iedereen die zich er tegenaan kan gaan bemoeien je dan verzekeren dat ze zich daar aan zullen houden. Dat je er niet voor hoeft te "vechten" op het moment supreme.

Ik dacht dat ik het goed dichtgetimmerd had door er echt heel open over te praten en zo bijzonder waren mijn wensen absoluut niet := Ik zei er uiteraard ook bij dat ik ook wel begrijp dat dingen soms door nood / spoed / complicaties anders kunnen gaan, maar dat ik dan ook wel graag zèlf de keuze wilde maken wat de volgende stap zou zijn, als dat enigszins zou kunnen. En sowieso hoop je dan dat als er ineens nood aan de man is waardoor bepaalde dingen niet kunnen, ze dan tenminste nog wel je andere wensen respecteren.... waardoor er nog iets van het hele proces in ere blijft :(:)

Hier bleek helaas dat zij "nood" heel anders interpreteerden dan hoe ik het bedoelde.... waardoor ze vonden dat ze alles wel konden overrulen en het er geen zak meer toe deed wat ik belangrijk vond voor mijn baby en mijzelf.

De beste tip die ik kan geven, is: spreek het echt goed door van wanneer welke protocollen in gaan.
In hoeverre ze precies mee kunnen gaan met je wensen en wanneer ze toch heel dwingend gaan doen.... waarbij ze er helaas vaak niet voor terugdeinzen om al heel vroeg in het proces de "dode baby kaart" te trekken om je daarmee in hun protocollen te duwen -O-

En zorg dat je iemand bij je hebt die zich echt heel goed hard kan maken voor jou en de baby als jij er op dat moment niet helemaal voor in bent om te strijden :(:) Hetzij je man, of een zelf ingehuurde verloskundige of doula of iets.... iemand die ècht voor jou op kan komen :j

Gelukkig is het ook heel vaak niet nodig natuurlijk, omdat VK en gyn. wel echt zelf zich dienstbaar opstellen zeg maar ipv er hun bevalling van te maken. Maar ik dacht ook dat het goed doorgesproken was en het leek alsof ze van zichzelf ook zo'n beetje alles nastreefden dat ik gewoon graag wilde.

Maar Boy was I wrong..... -O- De kraamzorg sprak er ook schande over....

Ik duim dat je een stuk beter terecht komt en er iemand bij je is die je echt kan vertrouwen om voor je op te komen :j

Disclaimer: uiteraard zeg ik niet dat het overal zo gaat. En wil ik je niet bang maken ofzo. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik heb achteraf spijt als haren op mijn hoofd dat ik geen pittige privé VK of doula met haren op haar tanden bij me had.....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-01-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:02

Ja hier ook geen goede ervaringen met bevallen en eigen inbreng. Ze doen net alsof je niet toerekeningsvatbaar bent. En het nare is dat je door de situatie (hormonen, stress, pijn) ook niet echt heel nuchter in staat bent om voor jezelf op te komen. En zij zijn de experts denk je dan, jij bevalt voor de eerste keer en weet niks. Maar het was echt afschuwelijk en ik heb er totaal geen goede herinneringen aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:04

Oh wat klöte Suzanne.... ik voel met je mee. Het is zo intens zonde dat dat moment je op die manier afgepakt wordt en het is ook gewoon een hele slechte start met je baby als je in zo'n situatie begint :(:)

Zó zonde en ook zó onnodig vaak als ik de verhalen van anderen zoal hoor -O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:19

Ah jeetje wat vind ik dit rot voor je!!
Ik weet dat het zo verloopt bij vrouwen..het is van de zotte! Echt ongelooflijk!

Ik heb goddank een enorm fijne vroedvrouw met enorm haar op dr tanden en een onwijs duidelijke mening vanuit natuurlijke visie. + Nog een fotograaf die echt niet op dr mondje gevallen is, een kraamhulp die volledig vanuit natuurlijke visie werkt en mijn man die zijn vrouw echt niet wil laten overrullen indien dit niet nodig is.

We gaan het meemaken. We gaan er voor om lekker thuis te bevallen sowieso en als we moeten verplaatsen dan zien we het dan wel.

Lief deze reacties <3 waardeer ik!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:28

Dat klinkt als een super team +:)+ Denk dat je dan al veel betere kansen hebt :j

Ik duim voor je dat het gewoon lekker thuis lukt. En dat je niet bij de eerste beste haar die scheef ligt, alsnog het ziekenhuis in wordt geduwd omdat ze het te spannend vinden. Iemand met veel ervaring, een goede visie en die echt vierkant achter je staat is goud waard :j

Alleen man daar moet je vaak ook niet al te veel van verwachten, omdat die net zo goed overbluft worden door de hele situatie en de autoriteit van "de dokter". Als zij bij elk dingetje dat helemaal niet per-sé nodig is, meteen de dode baby kaart trekken met: "je wilt je baby toch niet in gevaar brengen...? " dan valt het niet mee om als toekomstige ouders daar tegenin te gaan ook al weet je dat het risico extreem klein is en het risico op complicaties juist erg vergroot door in hun protocollen mee te gaan waarbij het niet zeldzaam is dat de ene interventie de volgende tot gevolg heeft :(:)

Ik duim heel hard voor je dat het een hele relaxedte, mooie thuisbevalling wordt en dat je team je er doorheen sleept zodat allerlei medische bemoeienis je bespaard blijft.
Een goede ervaren vroedvrouw kan zó veel en kan je ook door allerlei moeilijke situaties heen slepen zodat allerlei ZH stress niet nodig is :)

Ik snap het overigens ook heus wel hoor, dat ze in een ZH graag voor "zekerheid" kiezen en het liefst die baby er zo snel mogelijk uit halen zodat alle "in de buik risico's" weggevaagd worden. Maar imo wordt er nogal makkelijk uit het oog verloren hoe veel voordelen een natuurlijke bevalling in principe heeft voor zowel moeder als kind...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:30

leintje_ schreef:
Jolliegirl schreef:
Ook bloedtransfusie geven ze ipc niet zonder toestemming...
Ze mogen niét handelen zonder enige toestemming.

Geen idee hoe dit werkt in een acute noodsituatie hoor.

Maar toevallig laatst gesprek gehad in het ziekenhuis betreft ingrijpen tijdens bevalling. Als ik dit niet wil, gebeurt het niet. Ongeacht of mijn ongeboren kind dan zou sterven of niet.

Al ligt dat wellicht anders omdat een ongeboren kind geen rechten heeft....en iemand die bloedtransfusie nodig heeft wel rechten heeft...

Goed vraagstuk eigenlijk!

In een noodsituatie en de patiënt kan op dat moment geen toestemming geven (bv. als de patiënt niet bij bewustzijn is) mag er, zonder vooraf toestemming te vragen, worden gehandeld en dan wordt de patiënt achteraf geïnformeerd over de procedure.
Als jij om eender welke reden geen bloedtransfusie wil, dan kan je dat het beste vast laten leggen in het EPD. Pasjes en notities in je telefoon zijn heel fijn, maar in nood wordt er niet gezocht naar een telefoon of een pasje, dan wordt er gehandeld

Dat klopt idd. In noodsituaties geldt vooral het goed hulpverlenerschap en mag je handelen zonder toestemming.

Geen bloedtransfusie is in ieder ziekenhuissysteem vast te leggen, bij de huisarts zou dat ook moeten kunnen.

Voor orgaandonatie zonder toestemming hoef je niet bang te zijn, dat zal nooit in acute situatie gedaan worden bij een patiënt buiten bewustzijn.
Bij acuut leverfalen is in theorie transplantatie vanuit een comateuze toestand mogelijk, maar dat wordt niet gedaan zonder uitgebreid overleg met naasten en is dan in principe voordat je te ver achteruit gegaan bent ook al bij jou als pt als optie besproken.

Het is wel goed als ook je naasten weten hoe je over deze zaken denkt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:31

Goede duidelijke informatie Gomir!
Heel lief van je Pmarena! Wij hebben idd een vroedvrouw met 30+ ervaring <3

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:52

Nou ik vraag mij ook iets af, wie weet hebben jullie het antwoord. :D

Toen Fipronil nog niet verboden was en je bakte een eitje was het eiwit mooi egaal, nu sinds het verbod van Fipronil heb je rondom het eigeel en hele dikke stugge rand eiwit voor dat het mooie vloeibare eiwit komt waardoor je je ei aan 2 kanten moet bakken omdat die rand blijft flubberen. Wie is dit ook opgevallen en wie weet hoe dit komt? :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:57

Petrichor schreef:

Toen Fipronil nog niet verboden was en je bakte een eitje was het eiwit mooi egaal, nu sinds het verbod van Fipronil heb je rondom het eigeel en hele dikke stugge rand eiwit voor dat het mooie vloeibare eiwit komt waardoor je je ei aan 2 kanten moet bakken omdat die rand blijft flubberen. Wie is dit ook opgevallen en wie weet hoe dit komt? :D

:') Nu je het zegt ja. Maar heeft dat iets met Fipronil te maken dan? Ik veeg die drab altijd uit zodat het netjes wit wordt. Maar idd het is niet lekker als die drab blijft zitten om je eigeel heen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:33

De stugge rand eiwit betekent dat het verse eieren betreft, des te ouder een ei is, des te kleiner het verschil tussen de 2 lagen eiwit is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:34

Hoe kan een insecticide iets doen aan het ei?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:34

In mijn beleving zijn er altijd eieren geweest (en zijn die er nog steeds) die niet uitvloeien, een beetje uitvloeien en helemaal uitvloeien. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het met de versheid te maken had. Als ik het midden te dik vind schep ik er voorzichtig met een vork doorheen en dan vloeit het meestal nog wat verder uit. In een rvs pan vind ik het niet zo'n probleem. Want die moet je zo heet stoken om plakken te voorkomen dat het eiwit toch wel goed gaar wordt.

edit

Mizora schreef:
De stugge rand eiwit betekent dat het verse eieren betreft, des te ouder een ei is, des te kleiner het verschil tussen de 2 lagen eiwit is.

[ Video ]

ah je was me voor.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:47

Dus een oud ei is altijd beter, makkelijker te pellen en dus ook om te bakken. :')

Wel bijzonder het begon mij op te vallen toen Fipronil niet meer mocht, maar dat moet dus toeval zijn?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:35

wat is nou echt een goede website om een fotoboek te maken?

gaat om jaarboeken van de afgelopen 3 jaar die ik wil maken. zitten maximaal 115 foto's per map
ik wil ze een beetje leuk op een pagina en niet allemaal zo standaard vierkant geknipt (deel foto's is liggend en deel is portretmodus)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:56

SCC schreef:
wat is nou echt een goede website om een fotoboek te maken?

gaat om jaarboeken van de afgelopen 3 jaar die ik wil maken. zitten maximaal 115 foto's per map
ik wil ze een beetje leuk op een pagina en niet allemaal zo standaard vierkant geknipt (deel foto's is liggend en deel is portretmodus)

Ik vind persoonlijk albelli heel fijn werken.... Heb daar al mijn fotoboeken van. Kun je ook automatisch laten "vullen" met collages enz.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:25

Ik ben heel tevreden over Pixum. Ik kies er dan altijd voor om volledig zelf te ontwerpen. Je kunt qua foto's en indeling echt alles aanpassen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:44

Ik heb het weleens vanaf Facebook (daar geplaatste foto's) geprobeerd maar heb daar nog geen echt fijne fotoboeken maker gevonden eigenlijk. Dat je makkelijk zelf kan selecteren welke foto's je wilt gebruiken. Ze pakken dan zelf random wat foto's en dat zijn nou net niet degene die je het liefste wilde.

Bij eieren is er altijd wel wat verschil inderdaad :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:47

Oh ik heb nog een vraag! Zou er iets zijn van een warmhoudplaatje-achtig iets dat je op een ouderwets elektrisch pitje kan leggen om de warmte-overdracht nèt iets te dempen....? Op een veilige manier :=

Ik heb zo'n los elektrisch kookplaatje (je weet wel, zo'n zwart rondje dat heet wordt) dat verschillende standen heeft. De ellende is dat stand 1,5 nèt niet heet genoeg wordt maar dat stand 2 eigenlijk net te heet is, echt super vervelend -O-

Ik kan niks bedenken waarmee ik die stand 2 een beetje zou kunnen dempen...... want nu kookt het water wat te hard zeg maar op die stand.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 09:13

Petrichor schreef:

Ja, en wat ik ook opvallend vind, bij het koken van eieren is het vlies ook een stuk harder, die tussen de schaal en het ei zit. En dus ook wat lastiger te pellen. Geen idee of dat er ook mee te maken heeft maar dat valt mij de laatste tijd ook op :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:17

c_alsemgeest schreef:
Petrichor schreef:

Ja, en wat ik ook opvallend vind, bij het koken van eieren is het vlies ook een stuk harder, die tussen de schaal en het ei zit. En dus ook wat lastiger te pellen. Geen idee of dat er ook mee te maken heeft maar dat valt mij de laatste tijd ook op :')

Dar kan voornamelijk te maken hebben met voeding of het ras kippen wat ze gebruiken.

Er zijn natuurlijk heel veel soorten voer.
En door ze bijvoorbeeld iets meer kalk door het voet te geven krijg je een stevigere schaal(en ook vliesje waarschijnlijk). Het preciese weet ik niet hoe wie wat ze precies nodig zijn qua voeding.
Dat laat ik aan de profi's op het werk over.
Maar ik weet wel dat ze met het voer verschillende kwaliteit en smaak kunnen creëren

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 09:19

Ja dat kan ook inderdaad, zijn alleen wel verschillende soorten/merken eieren. Wel allemaal biologisch of uitloop.
Het zijn iig lekkere eieren, dus dan is het het lastig pellen wel waard :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:33

pmarena schreef:
Oh ik heb nog een vraag! Zou er iets zijn van een warmhoudplaatje-achtig iets dat je op een ouderwets elektrisch pitje kan leggen om de warmte-overdracht nèt iets te dempen....? Op een veilige manier :=

Ik heb zo'n los elektrisch kookplaatje (je weet wel, zo'n zwart rondje dat heet wordt) dat verschillende standen heeft. De ellende is dat stand 1,5 nèt niet heet genoeg wordt maar dat stand 2 eigenlijk net te heet is, echt super vervelend -O-

Ik kan niks bedenken waarmee ik die stand 2 een beetje zou kunnen dempen...... want nu kookt het water wat te hard zeg maar op die stand.....

Bedoel je van die dingen die ze vroeger over het fornuis legde?
Die ijzertjes?
Een sudderplaat heet dat geloof ik.
Maar dan voor electrisch misschien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:52

Ja die dingen kan ik wel vinden :j

Maar ik denk niet dat dat werkt toch...? Want die worden gewoon net zo heet en geven het dan weer door aan de pan lijkt me. Het gaat om een pressure canning pan die dus al snel 2 uur staat te koken en ik denk dat alles dan wel net zo heet wordt dat er tussen plaatje en pan zit :=

Het is natuurlijk anders dan bij gas, waar je zo'n vlamverdeler / warmhoudplaatje op gebruikt zodat de vlammen minder warmte aan de pan afgeven zeg maar. Daarom: ik kan eigenlijk niks bedenken dat ik zou kunnen doen om dat plaatje nèt wat minder warmte aan de pan af te laten geven in standje 2.... maar zou het echt wel heel graag willen want nu vind ik het maar gehannes zo :=