Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:41

Het is toch logisch dat je na een infectie ziekte lang klachten kan blijven houden! Je hebt schade in je lichaam door een door gemaakte infectie.
Na een longontsteking hebben je longen ook schade opgelopen als in littekenweefsel. Je bent dan ook pas na een dik jaar de oude en soms duurt dit nog langer of word je nooit meer de oude.
Ik snap niet waarom dit bij Corona dan long-Covid moet heten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:45

Popstra schreef:
Het is toch logisch dat je na een infectie ziekte lang klachten kan blijven houden! Je hebt schade in je lichaam door een door gemaakte infectie.
Na een longontsteking hebben je longen ook schade opgelopen als in littekenweefsel. Je bent dan ook pas na een dik jaar de oude en soms duurt dit nog langer of word je nooit meer de oude.
Ik snap niet waarom dit bij Corona dan long-Covid moet heten.

Zeer waarschijnlijk om het 1 een naam te geven en 2 er zijn in één klap een hoop langdurig zieken bij die na 2 jaar nog steeds arbeidsongeschikt zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:50

Het wordt wel zaak dat ze de symptomen gaan specificeren.
Binnenkort gaan de tests eraf en ga dan nog maar eens wat bewijzen.
Op dit moment zijn de symptomen veel te te vaag beschreven en niet meetbaar. Een pilot study liet recentelijk zien dat met deze vage omschrijving ook een behoorlijk grote groep zich met longcovid benoemde terwijl ze niet besmet waren geweest (waarschijnlijk burn-out klachten). Dat gaat problemen geven bij de erkenning uiteraard.

Ik ken gelukkig niemand in mijn directe kring maar er zijn echt schrijnende gevallen die nog een schim zijn van zichzelf.
Wel heb ik 1 collega die van zichzelf zegt long covid te hebben maar dat zei ze tijdens een bergwandeling naar 2000 meter hoogte terwijl ze de een na de andere cigaret op stak en dan buiten adem was. Dat neem ik dan wel met een korrel zout als ik eerlijk ben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:51

Eens hoor Popstra. Dit is iets wat al veel langer bij andere ziektes voorkwam. Maar omdat het er nooit zoveel tegelijk waren werd er gewoon gen aandacht aan besteed. Nu is het ineens een probleem omdat teveel mensen het tegelijk hebben. Ik hoop alleen maar dat ook anderen nu dezelfde aandacht krijgen als de long-Covid mensen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:00

Sizzle schreef:
Oostenrijk gaat de inentingsplicht wellicht toch niet controlleren (niet de plicht afschaffen maar de geen controle doen). Wat een soap.

Ze hebben vast een ruwe schatting gemaakt van het nodige aantal manschappen om de controles uit te voeren en zijn op een negatief saldo uitgekomen :')
Hoe was het ook alweer ? Bezint eer ge begint :Y)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:08

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:
Oostenrijk gaat de inentingsplicht wellicht toch niet controlleren (niet de plicht afschaffen maar de geen controle doen). Wat een soap.

Ze hebben vast een ruwe schatting gemaakt van het nodige aantal manschappen om de controles uit te voeren en zijn op een negatief saldo uitgekomen :')

Je zal inwoner van Oostenrijk zijn, dan is je vertrouwen inmiddels ook onder het vriespunt :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:11

ravellie schreef:
Je zal inwoner van Oostenrijk zijn, dan is je vertrouwen inmiddels ook onder het vriespunt :(

Da's niet zo moeilijk in die alpenlanden :brr:
Sorry, flauw maar was een inkoppertje vroeg op de dag :')

Oostenrijk ziet nu dat de vaccinatieplicht in andere landen niet van de grond komt, integendeel.
Ze zijn iets te snel geweest :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:04

enzino schreef:
Onderzoekers denken een stapje dichter bij de verklaring voor long-covid te zijn: schade aan de "vagus nerve" (een zenuw in je gezicht) die je oploopt tijdens covid.

[ [url=m/mk42nm.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.jpost.com/health-and-wellne ... cle-696452

Met een beter begrip wat de klachten veroorzaakt kan er in een later stadium gekeken worden of er een oplossing voor is. Maar dat zal nog wel een flinke tijd duren (complexiteit van het zenuwsysteem, en vooral deze zenuw, plus meer onderzoek nodig of dit daadwerkelijk de verklarende factor is).

Hm, die ken ik alleen van epilepsie. Door stimulatie van die zenuw wordt de epilepsie dan mogelijk minder maar kun je wel bijwerkingen krijgen zoals heesheid en kortademigheid.
Zou bij long covid deze zenuw dan juist overgestimuleerd zijn? Dat zie je ook nog weleens bij (chronische) hyperventilatie. Zouden de mensen met long covid toevallig ook weleens aanvallen hebben (gehad) van hyperventilatie?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:48

Dat zou best kunnen, dat mensen als zij benauwd zijn hyperventileren. Wat ik vooral opvallend vond nadat de koorts weg was, benauwdheid bij de minste inspanning. En een hele hoge hartslag ook in rust. Zat ik te puzzelen en werd ik gewoon licht in mijn hoofd. Als ik de trap op liep moest ik halverwege pauzeren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:52

SusanH schreef:
Dat zou best kunnen, dat mensen als zij benauwd zijn hyperventileren. Wat ik vooral opvallend vond nadat de koorts weg was, benauwdheid bij de minste inspanning. En een hele hoge hartslag ook in rust. Zat ik te puzzelen en werd ik gewoon licht in mijn hoofd. Als ik de trap op liep moest ik halverwege pauzeren.

Dat klinkt in mijn oren wel als een hoge ademhaling. Heb je een verleden met hyperventilatie toevallig?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:12

Needje schreef:
Eens hoor Popstra. Dit is iets wat al veel langer bij andere ziektes voorkwam. Maar omdat het er nooit zoveel tegelijk waren werd er gewoon gen aandacht aan besteed. Nu is het ineens een probleem omdat teveel mensen het tegelijk hebben. Ik hoop alleen maar dat ook anderen nu dezelfde aandacht krijgen als de long-Covid mensen.
nou precies, dat bedoel ik dus ook

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:14

Matheno schreef:
SusanH schreef:

Dat klinkt in mijn oren wel als een hoge ademhaling. Heb je een verleden met hyperventilatie toevallig?

Nee. Maar buik ademhaling was gewoon heel lastig net na corona. Net of ik niet verder kon. Terwijl ik normaal rond de 60 zit met mijn hartslag. Na corona had ik een hartslag van 85 a 90 in rust. Ik voelde me ook heel opgejaagd, zelfs wanneer ik rustig zat. Had ook geen diepe slaap trouwens. Dus voelde me kapot moe in de ochtend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:24

SusanH schreef:

Ik heb hier in 2020 maanden lang last van gehad in combinatie met hart razen, heb een paar keer zelfs de auto aan de kant gezet. Heb me meermaals laten testen maar altijd negatief.
Het is uiteindelijk vanzelf weer weg gegaan en er was ook medisch niets te vinden. Ik ga er dus maar vanuit dat het onbewuste spanning was of een na-effect van een flinke verkoudheid/griep met lang hoesten in Feruari 2020 (covid negatief).
Het moeilijke is dan natuurlijk als je dan wel positief was in de periode ervoor. Is het dan kortademig door of kortademig met (zelfde probleem als problemen na de inenting, is het met of door).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:29

Ja daar kom je nooit achter denk ik. Bij mij was het een maandje na de besmetting ook aardig weg. Ik heb iedere dag een klein beetje meer gedaan dan de dag ervoor. Met voldoende rust inbouwen. Dat heeft mij er bovenop geholpen. Maar als je echt long covid hebt werkt dat niet zo helaas.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:44

ravellie schreef:
Pandora2 schreef:

Dat ben ik en dat is onder het vriespunt gedaald.... :') En het vriest hier niet eens nu. :j

Ze willen alleen niet fysiek controleren (misschien ook) maar gewoon kijken op alle verzekeringsnummers, wie als geënt geregistreerd staat en wie niet. En dan boetes sturen. Ik kreeg al een verplichte ent afspraak in de bus. Daar heb ik de kachel mee aangemaakt :D

Nu positief raken is voor mij de enige optie op weer een normaal leven voorlopig.

Maar het rommelt in de politiek, een aantal proviciehoofden sputteren flink tegen en de partijen waar deze bij horen zijn niet zo blij natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:47

SusanH, Dat laatste weten we natuurlijk ook niet echt.
Zo zou chronische bronchitis (overblijfsel kinkhoest als kind) ook als ongenezelijk te boek staan maar mijn moeder heeft er toch door gericht opbouwen na vele jaren een punt achter kunnen zetten. Dan hebben we het echt van niet eens de straat uit kunnen lopen zonder medicijnen en ademnood tot een medicijnvrij leven inclusief wedstrijd tennissen (toen ze nog wat jonger was).

Ze was de ziekenhuisopnames zo ontzettend zat dat ze zelf een opbouwschema is gaan maken a 3 stappen extra per keer ongeveer. Zoveel doorzettingsvermogen is ook niet vanzelfsprekend uiteraard en ook niet altijd haalbaar. Ze heeft wel een paar keer nasr huis moeten liften omdat ze aan de rand van het dorp gewoon geen stap meer kon doen.
Ik vind het nog altijd indrukwekkend en het geeft ook aan hoe snel je „opgegeven“ wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:00

Hier inmiddels ook enkel nog masker in het OV.
Geen pas meer nodig +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:26

Nergens meer pas nodig Sizzle?
Zo krijgt jullie buurland het wel redelijk lastig... :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:29

Nee helemaal geen pas meer voor het normale leven.
Hoe het zit met hele grote evenementen weet ik niet precies, maar dat interesseert mij niet zo veel.

Voor het skieen was trouwens sowieso al geen pas nodig dus Oostenrijkse en Franse toeristen hadden we al :+

Oostenrijk kan natuurlijk niet alle toeristen blijven „weggeven“ dus die gaan nunvan 2G naar 3G.

In maart gaat ok het OV masker weg en de isolatieplicht. De overheid gaf aan dat werken met klachten sowieso niet sociaal is en dat dit normaal zou moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:32

Weer even schakelen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:42

Sizzle schreef:
Nee helemaal geen pas meer voor het normale leven.
Hoe het zit met hele grote evenementen weet ik niet precies, maar dat interesseert mij niet zo veel

Hier alleen voor ziekenhuizen en bejaardencentra. In theorie. Niemand die ergens om vraagt.

Er is in mentaliteit een duidelijke overgang ook mbt isoleren bij besmetting. Steeds minder zien daar nog de zin van terwijl de belasting er door groot is. Dat gaat van extra werkdruk in de dorpsgarage tot onthoofde profi wielrenteams.
Eigelijk is dat verplicht thuis bij geconstateerde besmetting het enige wat nog merkbaar is en dat is op te lossen met niet officieel testen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:43

Weer klaar met je ban? :D

Inderdaad, daarom gaat bij ons in maart de isolatie zonder klachten weg (ik neem aan dan ook het grootschalige testen).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:50

Daks schreef:
Ja geen idee. Censuur wellicht?
Iemand die moeite heeft met zijn persoonlijkheid? Ik snap het niet. En word er inwendig echt wel boos over. En vind het vooral triest hoe bokt er mee om gaat.

Bokt heeft ook wel een beetje last van vriendjespolitiek

Wat betreft de maatregelen, natuurlijk heel fijn. Geniet er maar van. Zal van korte duur zijn. Willen gewoon even punten scoren voor de verkiezingen. Was vorig jaar ook zo.
Daarna worden de teugels nog strakker aangetrokken

Zo worden we als Nederland binnenkort overgeleverd aan de EU, qua maatregelen, en consequenties. En daar word ook nog zeer actief over het ctb gepraat
Dan bepaalt de EU de maatregelen, en niet het kabinet.

https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... ulation_nl

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:54

OleJon schreef:
Willen gewoon even punten scoren voor de verkiezingen.

Voor de lokale verkiezingen?
Dat lijkt me niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:35

Geen idee hoe dat in andere landen zit maar ik heb in iedergeval niet echt last van de EU in een non-EU schengen land.
Een van redenen dat de pas eraf is, is omdat de overheid niet zo gelukkig was met de beslissing van de EU om de „houdbaarheid“ te verkorten.