Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:41

pien_2010 schreef:
Het probleem is denk ik ook @Cathalijne (wouw mooie naam) dat nieuws niet altijd klopt en we allemaal de neiging hebben datgene wat we zelf doen als het beste te labelen.

Wat nieuws betreft:
1. In Frankrijk werd de manier van Nederland enorm afgekraakt in de nieuwsberichten. Ook door mijn vrienden en ik werd daarmee geconfronteerd. Toen ik echter vertelde dat 5 -6 weken geleden toen ik even in Brabant was de pleinen en wegen in die stad leeg waren én het restaurant waar ik at met mijn zoon zo goed als leeg al was waren ze stomverbaasd. Wat een discipline. Tevens waren ze stomverbaasd dat manlief en ik in vrijwillige quaranteine gingen. Dat hoefde toch niet......
2. Zweden beleid wordt negatief beschreven in het Nederlandse en Franse nieuws, "ze doen maar een dotje". Totdat ik van een Zweedse kennis hoorde dat vrijwel iedereen thuis zit ondanks dat alles nog open is. Wie heeft er gelijk zij of de berichten?

Dat maakt het ook wel lastig.

Dat maakt nieuws interpreteren sowieso al lastig er wordt zoveel geschreven!

Ik geef maatschappijleer en de eerste aangepaste thuisopdracht voor een cijfer was voor mijn vmbo leerlingen een kijk en vergelijk opdracht van verschillende Nederlandse nieuws websites. Hier zit al veel verschil tussen en regionale kranten berichten ook weer anders.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:42

kiki1976 schreef:
Janine, dat extra testen gebeurt nu voor het overige zorg personeel, dus dan is het logisch dat dit getal hoger is dan de daadwerkelijke ziekenhuis meldingen. Of zie ik dat verkeerd.

Het meer "gevallen" testen lijkt mij juist wel belangrijk (neem bv Tinus dr ouders, vermoeden corona maar wordt niet getest).
Maar mijn reactie/vraag is gericht op, straks bij het versoepelen van de regels.
Naar mijn mening moet je dan wel een beter beeld hebben. Want als er nog genoeg met matige klachten rondlopen dan vrees ik wel snel weer een toename.

Om daar een inschatting van te maken hebben ze in het begin ziekenhuispersoneel getest wat heel weinig klachten had.
Want we zijn net mensen... .

Grapje natuurlijk, maar dat hebben ze toen wel bij wijze van test gedaan. Nu wordt ziekenhuispersoneel ook niet meer getest.
Er kwam zelfs uit dat er geen patiënten door personeel besmet waren in het ziekenhuis waar ik werk. Dat kunnen ze herleiden uit het gekweekte virus. En ook collega s onderling niet. Bij 3 was het twijfelachtig, maar die hadden niet gewerkt met klachten en komen ook uit dezelfde regio.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:45

kiki1976 schreef:
Janine, dat extra testen gebeurt nu voor het overige zorg personeel, dus dan is het logisch dat dit getal hoger is dan de daadwerkelijke ziekenhuis meldingen. Of zie ik dat verkeerd.

Het meer "gevallen" testen lijkt mij juist wel belangrijk (neem bv Tinus dr ouders, vermoeden corona maar wordt niet getest).
Maar mijn reactie/vraag is gericht op, straks bij het versoepelen van de regels.
Naar mijn mening moet je dan wel een beter beeld hebben. Want als er nog genoeg met matige klachten rondlopen dan vrees ik wel snel weer een toename.

Ik verwacht juist dat klachten door de huisarts worden genoteerd, dit centraal verzameld wordt om op basis daarvan het aantal tests bij te stellen.

Dat zijn cijfers/onderzoeken waar wij geen weet van hebben, die er wel gewoon zijn.
Die niet voor alle 17 miljoen Nederlandse experts beschikbaar zijn zeg maar... Dat geeft alleen maar onrust in de samenleving, met aan de ene zijde mensen die het virus enorm onderschatten en aan de andere kant mensen die het heel serieus nemen. Tevens ook voer voor de aluhoedjes onder ons... En ook zonder aluhoedjes kan je in mijn ogen opstootjes verwachten. Want ten eerste is eigenlijk iedereen wel in meer of mindere mate gespannen over de situatie en daarbij hebben we in het positiefste scenario pas aan het eind van het jaar een vaccin.

Denk dat het alleen al om de rust te bewaren goed is om niet alle cijfers voor iedereen beschikbaar te maken. Maar het overlaten aan een select groepje. Ze besluiten echt niet alleen op basis van wat het RIVM dagelijks publiceert aan cijfers.

Maatregelen versoepelen is een combinatie van verleden, heden en lopend onderzoek met de daaraan verbonden hypotheses. Maar je moet je besluiten wel eenvoudig kunnen uitleggen aan het volk. Niet iedereen is viroloog, ook al denken we dat momenteel met z'n allen wel zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:48

In Denemarken gaan ze versoepelen las ik. Ik hoop zo dat wij na de meivakantie ook kunnen beginnen. Misschien eerst de scholen en dan na 1 juni weer wat erbij?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:48

pien_2010 schreef:
Het probleem is denk ik ook @Cathalijne (wouw mooie naam) dat nieuws niet altijd klopt en we allemaal de neiging hebben datgene wat we zelf doen als het beste te labelen.

Wat nieuws betreft:
1. In Frankrijk werd de manier van Nederland enorm afgekraakt in de nieuwsberichten. Ook door mijn vrienden en ik werd daarmee geconfronteerd. Toen ik echter vertelde dat 5 -6 weken geleden toen ik even in Brabant was de pleinen en wegen in die stad leeg waren én het restaurant waar ik at met mijn zoon zo goed als leeg al was waren ze stomverbaasd. Wat een discipline. Tevens waren ze stomverbaasd dat manlief en ik in vrijwillige quaranteine gingen. Dat hoefde toch niet......ja dat moet dus wel want wij waren 12 uur in besmet corona gebied geweest en dus gelijk 5 dagen eerder terug gereisd naar huis hier, vandaar afscheid etentje met zoonlief ipv 5 dagen bij hem blijven |(
2. Zweden beleid wordt negatief beschreven in het Nederlandse en Franse nieuws, "ze doen maar een dotje". Totdat ik van een Zweedse kennis hoorde dat vrijwel iedereen thuis zit ondanks dat alles nog open is. Wie heeft er gelijk zij of de berichten?

Dat is ook lastig. Ook zijn niet alle landen 1 op 1 te vergelijken denk ik. Mijn vriend had het ook over Zweden, maar de bevolkingsdichtheid daar is heel anders.
Er is ook niet 1 waarheid. Er zijn teveel factoren die meespelen.
Het is onbekend hoe het zich verder gaat ontwikkelen en ik denk dat we zeker in noordeuropa regeringen hebben die kijken naar hoe het het beste voor het land werkt en die zijn inwoners kent. Dat zijn ook de landen die economisch gezien nog goed gingen.
Spelen er al grote financiële problemen dan denk ik dat het besluiten maken nóg lastiger maakt.

En ook economische problemen kunnen ernstige gevolgen hebben. Voor mensen persoonlijk en over een lange termijn. Ik ben blij dat ik deze besluiten niet hoef te maken. Mij te complex, want waar doe je goed aan....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:53

Inderdaad Raket. Door het confinement hier in Frankrijk dat echt streng is, zie je een enorme werkeloosheid onder de bevolking en recessie hier, enorme problematiek want er wordt niet zoals in Nederland zoveel gedaan voor de bedrijven en zzp ers. Uitstel van betalingen en dan houdt het op. Dus gelijk enorm veel financieel leed bij de mensen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:59

Suzanne F. schreef:
In Denemarken gaan ze versoepelen las ik. Ik hoop zo dat wij na de meivakantie ook kunnen beginnen. Misschien eerst de scholen en dan na 1 juni weer wat erbij?

Hier hoop ik ook stiekem op na dit bericht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:03

pien_2010 schreef:

Wat nieuws betreft:
1. In Frankrijk werd de manier van Nederland enorm afgekraakt in de nieuwsberichten. Ook door mijn vrienden en ik werd daarmee geconfronteerd. Toen ik echter vertelde dat 5 -6 weken geleden toen ik even in Brabant was de pleinen en wegen in die stad leeg waren én het restaurant waar ik at met mijn zoon zo goed als leeg al was waren ze stomverbaasd. Wat een discipline. Tevens waren ze stomverbaasd dat manlief en ik in vrijwillige quaranteine gingen. Dat hoefde toch niet......ja dat moet dus wel want wij waren 12 uur in besmet corona gebied geweest en dus gelijk 5 dagen eerder terug gereisd naar huis hier, vandaar afscheid etentje met zoonlief ipv 5 dagen bij hem blijven |(

tnx :) .

Het is ook enorm lastig. En vervelend dat jij en je vriend daar ook zo op aangesproken werden :(:)

Ik vind op het moment de berichtgeving vrij veroordelend in de zin van: kijk hoe goed wij het doen, en kijk hoe slecht de andere landen het doen. Ik studeer normaal in België, en we kregen toch even een tweet te zien van een professor die de Nederlandse studenten toch wel als een serieus risico zagen, want straks had België het onder controle maar ja dan kwamen al die Nederlanders weer terug, en daar werd niks gedaan, want zo presenteerde de Belgische media de Nederlandse aanpak. (overigens heb ik daar de laatste dagen niks meer over gelezen :+ )

Dat afkraken van andere landen vind ik zo onnodig in deze crisis ;( . Ieder land doet op zijn/haar manier z'n best om de situatie onder controle te krijgen. Landen zijn anders, culturen zijn anders, en zo ook de aanpak naar je volk toe. In hoeverre regels nodig zijn en dergelijke, hoe dicht wonen je mensen op mekaar, wat is het risico dat iemand besmet maakt. Aan de hand van allerlei factoren maak je een risico-analyse, en aan de hand daarvan maak je een plan. En dat is per land anders, want landen zijn nou eenmaal niet hetzelfde. En waar nodig is schakel je wat bij, of wat terug.

Wat finaal de beste aanpak was (zowel op vlak van gezondheidszorg, als ook de economische impact), moeten we maar zien als de crisis voorbij is. Tot die tijd, bemoei je vooral met je eigen zaken, en als je wat over andere landen moet zeggen, doe dat dan een beetje positief (of in ieder geval neutraal)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:12

Janine1990 schreef:
Danseresje schreef:
[ [url=m/Mvitx2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier weer een goed voorbeeld van 'dit geldt niet voor mij'. Eigenaresse van verzorgpony gaf ook aan dat zij zelf mensen een zelfde soort hek had zien verplaatsen om er gewoon langs te rijden met auto....

Tja, dan snap ik het wel dat er gemeentes zijn die betonblokken plaatsen op bepaalde plekken.....

Ik zag net bij bollenvelden allemaal Chinezen... Foto's op de NOS...

Bizar...

Moet een archief foto zijn. Wij hebben ieder jaar heel veel chinese toeristen. Op dit moment zijn het dagjesmensen. Onze aanvoerwegen zitten vast ( file). Die hebben ze moeten open houden voor eigen bewoners . Het keukenhof is hier ook..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:21

Willl65 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik zag net bij bollenvelden allemaal Chinezen... Foto's op de NOS...

Bizar...

Moet een archief foto zijn. Wij hebben ieder jaar heel veel chinese toeristen. Op dit moment zijn het dagjesmensen. Onze aanvoerwegen zitten vast ( file). Die hebben ze moeten open houden voor eigen bewoners . Het keukenhof is hier ook..

Die indruk kreeg ik er niet van...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:23

pien_2010 schreef:

Wat nieuws betreft:

Ik heb eigenlijk niet gezien dat het Zweedse beleid negatief is beschreven hier. Is dat wel gebeurd ja? Echt in serieuze media of op social media?
Het is wel beschreven uiteraard, maar in de zin van: "waarom Zweden geen strenge maatregelen neemt".

Janine1990

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:28

Ik heb hier ook maar één (weliswaar veelvuldig en opruiend herhaald) negatief commentaar gezien hier en dat is op Nederland.

Naar mijn idee is het verdeeldheid zaaien in de media begonnen met de uitspraken van de burgemeester (toch?) van Lombardije richting Nederland. Heb het idee dat naar aanleiding daarvan veel gevraagd werd door journalisten naar meningen over het beleid van een ander land.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:30

Het verschil is dat wij wel lichte maatregelen hebben en dat de meeste zweden dus gewoon luisteren :+ vergeleken met de meeste in NL zijn wij engeltjes

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:31

KarmaChansy schreef:
Het verschil is dat wij wel lichte maatregelen hebben en dat de meeste zweden dus gewoon luisteren :+ vergeleken met de meeste in NL zijn wij engeltjes

Nouja Pien constateert dus hetzelfde in NL versus FR...

Met andere woorden, elke cultuur heeft zo z'n eigen maatregelen nodig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:34

KarmaChansy schreef:

Naar het schijnt zijn jullie idd heel erg gedisciplineerd. Met een groot respect voor de overheidsaanbevelingen.
Gehoord van een zweed die hier in de straat woont :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:40

KarmaChansy schreef:

Ik zag op facebook pas ook een meme voorbij komen met Zweden die staan te wachten op de bus vóór corona en tijdens corona en ze stonden op beide foto's ruim 2 meter van elkaar vandaan. Is dat ook daadwerkelijk zo dat in Zweden mensen wat meer op zichzelf zijn en niet zo idioot op elkaar plakken als hier?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:45

@pandora haha ja klopt uiteraard ook mensen niet hoor, maar grote gedeelte wel

@elnienjo zo ervaar ik het wel, het zal minder zijn in stockholm bv maar over het algemeen hier in Göteborg en buiten de steden wel hoor. Nu bv ook in de tram bus, iedereen neemt meer afstand en het is zeer rustig vergeleken met voor de corona

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:46

Ik heb gisteren diverse Belgische collega's gesproken over de maatregelen, en hoe de controles waren en het verschil tussen Nederland en België. Ze gaven aan dat het in Nederland rustiger op straat is en in de winkels het er beter aan toe gaat (ja, ze profiteren uiteraard ervan dat hier alles open is). En de Belgen hebben zoveel afgegeven op het Nederlandse beleid.

Verder een heerlijke paasochtend en paaslunch gehad met mijn ouders. Ging super goed, 1 keer ging mijn vader bijna de fout in toen hij mijn man iets op de telefoon wilde laten zien, maar mijn moeder en ik zagen het al aankomen en riepen beide direct: 1,5 meter! Heerlijk in de tuin gezeten en gelukkig hebben we de ruimte.
Vanmorgen in de bossen wel een hardloper die de 1,5 meter niet in acht nam. Stonden op een kruising echt in de rand, hond moest aan de riem want vanaf de andere kant kwam een vrouw met een hond. Hardloper kwam van achteren en nam dus de binnenbocht waar wij stonden, terwijl de paden 3 meter breed zijn en hij makkelijk ruim om ons heen kon. Nu is onze hond niet zo gediend van mensen in "haar" bos, dus ze begon te blaffen en richting hem te springen, terwijl ze kort aan de riem zat en er dus bijna tegenop sprong. Hij schrok zich een hoedje en maakte toen dat ie van ons weg kwam. Tja, onze hond zorgt wel voor de 1,5 meter. :')

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:52

Klinkt als een heerlijke dag !

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:58

Dat anderhalve meter word er hier ook ingestampt, elke keer als mijn man me in de weg loopt, of als ik ergens moet zijn waar hij is: "anderhalve meter!!!" :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:59

Leuk verhaal Neonlight en zoiets kan hier dus echt niet. Is gewoon verboden.

Janine1990 schreef:
Nouja Pien constateert dus hetzelfde in NL versus FR...

Janine1990 schreef:
Met andere woorden, elke cultuur heeft zo z'n eigen maatregelen nodig.

En dan is dus nog de vraag of het effectief is. Zie onderstaand vb

Ik reed afgelopen maandag rond 00.30 uur met mijn auto naar huis (had ons paard Chico in de kliniek achtergelaten zeer zeer ziek en hij is dan ook geëuthanaseerd de ochtend erna |( ). Uiteraard had ik attentation en paspoort bij me. Ik werd staande gehouden door een normale auto met zwaailicht opeens en 4!!!!!!! gendarmerie stapten uit dat autootje :oo en ik stapte ook uit.
Mijnheer kwam erg dicht bij dus ik hield mijn hand afwerend omhoog, en vroeg of hij mijn ruimte van 2 meter wilde respecteren "parce-que la Corona". Verbaasde gezichten :n , maar hij deed het wel.

Wat ik wel niet deed op de weg (had trailer op parkeerterrein achtergelaten overtuigd dat ik was dat ik onze Chic zou kunnen ophalen die week). Dat was de bekende druppel, dus snikkend in vloeiend Frans (vast door de andreline in mijn bloed := ) vertelde ik mijn ellende en uiteindelijk na paar kritische vragen en mijn verhaal dat wij zeer strikt de regels van isolatie naleven, mocht ik doorrijden zonder boete want zo'n bezoek is ook gewoon toegestaan. Maar dan zeg ik je, mijn zijn 4en uit zo'n autootje komen, vind ik toch niet echt handig. Ik vertelde het later mijn man en ondanks alle ellende hebben we ook zo vreselijk moeten lachen, want dat is best wel raar 4 mannen op elkaar gefrot in een klein autootje.
NOgmaals ik sta erg achter het confinement hoor (ook al vind ik het vreselijk onhandig nu want mijn trailer staat nog op de parking en Poiie zal toch echt een keer naar de paarden groep moeten), want mijn buurman vertelde vanmiddag nog, zodra Macron gaat versoepelen gaan alle Fransen gelijk weer op straat zonder te kijken naar afstand.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:00

nynke55 schreef:
Dat anderhalve meter word er hier ook ingestampt, elke keer als mijn man me in de weg loopt, of als ik ergens moet zijn waar hij is: "anderhalve meter!!!" :+

Haha, het wordt een automatisme. Riep het laatst ook tegen de kat.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:00

Paardenfan25 schreef:
nynke55 schreef:

Haha, het wordt een automatisme. Riep het laatst ook tegen de kat.

_/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:01

Hebben jullie ook als je TV kijkt en mensen geven elkaar een hand of kus, of zitten dicht bij elkaar dat dit best wel raar is nu? Zo gauw is het dus als gewend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:04

Had mijn dochter van de week, die riep gelijk dat mag niet!!

Heel veel sterkte trouwens gewenst met het inslapen van je paard. Is normaal al moeilijk en nu helemaal lijkt me.