pien_2010 schreef:Het probleem is denk ik ook @Cathalijne (wouw mooie naam) dat nieuws niet altijd klopt en we allemaal de neiging hebben datgene wat we zelf doen als het beste te labelen.
Wat nieuws betreft:
1. In Frankrijk werd de manier van Nederland enorm afgekraakt in de nieuwsberichten. Ook door mijn vrienden en ik werd daarmee geconfronteerd. Toen ik echter vertelde dat 5 -6 weken geleden toen ik even in Brabant was de pleinen en wegen in die stad leeg waren én het restaurant waar ik at met mijn zoon zo goed als leeg al was waren ze stomverbaasd. Wat een discipline. Tevens waren ze stomverbaasd dat manlief en ik in vrijwillige quaranteine gingen. Dat hoefde toch niet......
2. Zweden beleid wordt negatief beschreven in het Nederlandse en Franse nieuws, "ze doen maar een dotje". Totdat ik van een Zweedse kennis hoorde dat vrijwel iedereen thuis zit ondanks dat alles nog open is. Wie heeft er gelijk zij of de berichten?
Dat maakt het ook wel lastig.
Dat maakt nieuws interpreteren sowieso al lastig er wordt zoveel geschreven!
Ik geef maatschappijleer en de eerste aangepaste thuisopdracht voor een cijfer was voor mijn vmbo leerlingen een kijk en vergelijk opdracht van verschillende Nederlandse nieuws websites. Hier zit al veel verschil tussen en regionale kranten berichten ook weer anders.