Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:36

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Maar veel van deze grote bedrijven hebben fabrieken in Europa, waardoor ze importheffingen kunnen omzeilen, dus zou je verwachten dat die prijzen niet te leiden hebben onder de heffingen?

Lijkt mij ook, dit is een lijst met Canadeze alternatieven, dus voor mensen in Canada lijkt me.
Bedoel je 'mijn' lijst?
Daar staan een hoop merken op die ook in Nederland verkocht worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:38

Polar schreef:
_San87_ schreef:

Lijkt mij ook, dit is een lijst met Canadeze alternatieven, dus voor mensen in Canada lijkt me.
Bedoel je 'mijn' lijst?
Daar staan een hoop merken op die ook in Nederland verkocht worden.

Ja, en dat snap ik. Maar zoals Annemiek terecht al aangeeft, worden veel van die merken ook in fabrieken in Europa geproduceerd. Dan heb je dus geen 'last' van importtarieven.

Voor Canada ligt dat anders omdat de genoemde merken waarschijnlijk of geen fabrieken in Canada hebben, of omdat Canadezen, bazen die ze zijn, gewoon een (Canadeze) vervanging pakken voor Amerikaanse merken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:41

Ooh, op die manier, dat is waar inderdaad.
Voor zover ik weet is Canada bezig met een handelsverdrag met de EU, CETA, en is het wachten nog op volledige goedkeuring vanuit de EU.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:27

https://youtu.be/nLN0_HNCHUw?si=KpSFStuY63eULWmu

Ik vond dit wel een heel interessant item over of het écht goedkoper is om in Duitsland te shoppen, en waar dat dan aan ligt (waarschijnlijk minder aan 'de regering' dan we denken dus?). Misschien vinden anderen het hier ook een interessante om te zien?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:55

Oh hij is leuk! En klinkt ook nog eens logisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:48

Goede aflevering van Lubach inderdaad :j

Ik woon tegen de grens aan, en ik roep het al jaren; Duitsland is echt nauwelijks goedkoper als je huismerk producten en in de actie koopt, op bepaalde producten als alcohol en frisdrank na.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:50

Nou, drogisterij producten koop ik toch echt grotendeels in Duitsland, dat is niet een beetje goedkoper, maar op sommige producten maar 1/3e van de prijs in Nederland. Kan geen 1+1 tegen op.
Net als in Nederland zijn er ook in Duitsland duurdere en goedkopere winkels.
Laatst hadden ze bij Rossmann douchegels voor 30 cent, heb er een aantal meegenomen, vond die goed genoeg :D

Voor de mensen die roken en alcohol drinken scheelt dat echt veel, hier loopt Nederland veel accijnzen mis :')

Andere producten zoals koffie bijvoorbeeld waren jarenlang duurder in Duitsland, net als kaas.
Dus wij kijken gewoon waar we wat kopen.
Brood vind ik vaak beter in Duitsland, niet goedkoper. (Momenteel eten we helemaal geen brood).
Koffie, wasmiddel e.d. koop ik ook alleen bij bijvoorbeeld 1+1 aanbiedingen.

Maar daarmee kom je ook bij een van de knelpunten: de mensen die geld genoeg hebben kunnen op voorraad kopen, op het moment dat er een aanbieding is.
Iemand die minder te besteden heeft kan dat gewoonweg niet, net als Jesse dat uitlegt.

Dus ja, verklaarbaar, maar dan nog moet je goed opletten waar je wat koopt ;)
En ja, ook de merkenfobie van sommige mensen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:55

En inderdaad verzorgingsproducten, maar ook daar kun je prima in Nederland slagen. Ik koop mijn douchegel gewoon bij de Action en betaal niet snel meer dan een euro voor een fles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:07

Voor ons is het ook niet rendabel naar Duitsland te rijden ook al wonen we relatief dichtbij.

Er word niet gerookt, niet gedronken.
verzorgingsproducten koop in in de actie bij de kruidvat 1+1.
Fris word een fles in de week gedronken, dus ook niet de moeite daarheen te rijden. En je zit ook weer met het statiegeld dat je ook weer perse terug moet.
Tanken doen we wel in België, maar dat is voor ons ook echt dichtbij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:26

Alcohol kopen we nauwelijks en roken doen we ook niet. Verder ligt het er dan ook maar net aan welke verzorgingsproducten je gebruikt. Hetgeen wat wij gebruiken qua producten, is grotendeels in DL niet goedkoper of niet te krijgen in de gewone winkels dus hierin zit voor ons echt geen voordeel, ondanks dat DL echt kortbij ligt (we zijn vrij merk/product vast). En voor boodschappen an zich rijd ik er ook niet structureel heen om kosten te drukken want daarmee zijn ze ook niet per definitie goedkoper met veel dingen wat wij in huis hebben wekelijks qua oa vers enz (de coca cola scheelt dan weer wel wat mijn man veel drinkt, maar mijn man vind de cola welke in DL verkocht word, minder lekker & vlees is er natuurlijk een stuk goedkoper maar eten wij tegenwoordig een stuk minder en koop ik dan bio in grotendeels hier dus dat is voor ons ook geen must om in DL te kopen). Ik ga wel af en toe naar Kaufland bv om specifieke producten te kopen welke we graag gebruiken/lekker vinden en hier niet te krijgen zijn.

Dus ondanks dat de Kaufland & DM e.d. voor mij nog geen 20min rijden is, loont het zich echt niet om structureel te kopen voor ons specifiek. Tanken is voor ons in BE veel voordeliger voor de benzine auto en met de diesel auto tank ik gewoon in NL want daar staat de prijs met 1.56 bij ons lokaal momenteel ook goed mee.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:52

Wij wonen ook best dichtbij aan de grens. Maar vanuit mijn werk is het nog dichterbij dus ik ga altijd tanken en combineer het.

Coca cola , fanta, 7-up laatst gekocht fles 1,25 liter €0,75

Kopen we meteen groot in voor verjaardagen enzovoort…
Doen we de tank vol en soms alcohol. Scheelt enorm

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:53

Het ligt er ook wel aan wat je koopt voor douche producten. Met een blok Aleppo zeep en een blok dettol zeep doe je bijv heel lang.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:07

Wij wonen 10 minuten van de grens maar doen er ook zelden boodschappen omdat het niet goedkoper is :n

Het ligt inderdaad aan wat je koopt. Wij roken niet, drinken geen alcohol en ook vrijwel nooit frisdrank.
Eten alleen biologische groenten en vlees en bakken zelf brood.

Drogisterij ligt het ook echt aan wat je koopt. Maar ik heb een blok zeep en shampoo en doe daar echt heeeel lang mee.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:09

Rendabel of niet, zo’n ritje naar DM is voor mij een jaarlijks uitje en een grote hobby _O- *\o/* Hartstikke leuk. Of het echt scheelt tov de merken; nee. De stukprijs van een A-verzorgingsproduct is in Duitsland uiteindelijk hetzelfde als de 1+1 actie in Nederland.

Maar net even dat andere verpakkinkje of geurtje is dan toch wat mij meer trekt tov de verzorgingsproducten hier in Nederland :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:37

Mijn vriend rijdt weleens naar Duitsland (maandelijks ongeveer?) voor sigaretten en wat drank, en brood. Maar de rest is echt niet goedkoper. Hij woont er ook 20 minuutjes vanaf dus dat maakt ook uit.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:49

Ik ben afgelopen Donderdag nog naar Duitsland geweest maar ik rook dus wel dus ik haal heel makkelijk de kosten eruit.

Maar ik vind het vlees ook vaak goedkoper dan in Nederland en lekkerder en zeker veel meer keus dan hier in Nederland.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:23

Hier wordt niet gerookt, geen alcohol of fris gedronken en we maken heel veel zelf. En we rijden een EV en een diesel, dus voor tanken hoef ik ook niet naar Duitsland.

En dan kom ik in Duitsland hooguit goedkoper uit met chocola. Ons merk douchegel ben ik in Duitsland nog niet tegen gekomen en de tandpasta die we gebruiken was ook niet significant goedkoper in Duitsland.

Tube klovenzalf op vakantie in Duitsland was dan wel weer aangenaam goedkoop, maar daar doe ik weer 2-3 jaar mee, dus om daar nu speciaal voor naar Duitsland te rijden (als is Emmerich hier niet zo ver vandaan) kan ook niet uit :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:10

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... ak-duurder

En weer is het 4.1% duurder geworden.

Ik had het eerdere artikel gelezen maar in de praktijk ben ik veel goedkoper uit om over de grens boodschappen te doen. Ik rook niet, drink geen alcohol en toch. 1 liter havermelk in nl 2,66 de laatste keer. Exact hetzelfde pak in duitsland 95 cent. Koffie per pak scheelt ook een flinke hoeveelheid, olijfolie, melkvrij vleeswaren. 1,5 liter sprite in fr 1,35 (pas iets duurder geworden) in nl fix duurder. Al koop ik daar eigen merk voor 85 cent voor 1,5 liter. Dieetproducten ivm allergie. Het is er en ook nog goedkoper.

Waar ik in nl voor een prut tasje bij de aldi tegenwoordig al bijna over de 50 euro zit zonder vlees ben ik in duitsland of zelfs frankrijk nu voor hetzelfde geld meer en luxere producten en ook melk en soja vrije toetjes erbij. In nl is het boodschappen doen nu beperkt tot brood, vlees bij de boer, vleeswaren en groente van de langskomende groenteman en hygiene producten. Al het andere komt inmiddels uit frankrijk of duitsland. Daarmee heb ik mijn eetbudget van ruim 50% meer door veel eigen merk te kopen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 09:13

Ik merk het hier ook...
Bewaar altijd bonnetjes, aangezien ik online boodschappen doe, maar het is echt merkbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:16

Karuna, 1 liter havermelk bij de Nederlandse Aldi voor 2,66? Ik heb die gisteren nog gekocht voor 1,30 als ik het me goed herinner :Y)
Zoals Lubach zei; mensen vergelijken Nederlandse A-merken uit een dure supermarkt met goedkope Duitse huismerken of aanbiedingen. Zo kun je niet vergelijken.
Ik geef niet snel meer uit dan 20 á 25 euro voor een tas vol boodschappen in Nederland :=
Lang leve de 70% stickers :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:24

En toch gaan de prijzen hier wel omhoog.
Ik denk niet dat dat in Nederland echt anders is.
Aangezien we voor een groot deel dezelfde boodschappen bestellen, weet ik de prijzen vaak uit mijn hoofd en vallen verhogingen ook direct op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:29

Hier gaan de prijzen inderdaad gewoon omhoog. Waar ik een half jaar geleden nog 4 euro betaalde voor een bakje kip, is datzelfde bakje nu 5,50. En dat geldt ook voor andere producten, al is die stijging niet overal even hoog/hard, uiteraard.

Dus ik zie dat ook wel. En dan is met 70% korting kopen heel leuk, maar neemt niet weg dat de prijzen gewoon stijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:41

Dat ze hier de prijzen ook maar standaard laag gooien en geen kortingen meer geven.
Dat geneuzel om perse te kijken naar acties.
Voor shampoo gaat dat bijvoorbeeld wel. Maar bij veel etenswaren moet je het in gaan vriezen oid omdat je helemaal geen 2e product nodig hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:42

8nnemiek schreef:
Karuna, 1 liter havermelk bij de Nederlandse Aldi voor 2,66? Ik heb die gisteren nog gekocht voor 1,30 als ik het me goed herinner :Y)
Zoals Lubach zei; mensen vergelijken Nederlandse A-merken uit een dure supermarkt met goedkope Duitse huismerken of aanbiedingen. Zo kun je niet vergelijken.
Ik geef niet snel meer uit dan 20 á 25 euro voor een tas vol boodschappen in Nederland :=

Nee niet bij de Aldi maar een andere supermarkt. Die van de Aldi valt helaas niet goed -O-

En ellende van de meeste acties en 70% stickers is dat ik er niks mee kan en niet mag hebben. De voor mij geschikte dingen zijn eigenlijk nooit in de aanbieding of afgeprijsd. Chips, koekjes, kant en klaar dingen zijn verboden, de meeste verzorgingsartikelen mag ik niet hebben, of ik heb domweg niet het budget of de plek of de mogelijkheid 6 artikelen te kopen plaatsen en op tijd op te maken 8)7

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:18

8nnemiek schreef:

Ben hier nog nooit 70% stickers tegen gekomen.