Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:38

Beterschap Marije.

Kan het zo zijn dat Rohesia uit belgie komt? Daar krijg je na testen inderdaad te horen zeer hoge virale lading. Tenminste zo was het bij een vriendin van mij. Hier in nederland hoor je alleen of het positief was of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:42

friezenfan2 schreef:
Beterschap Marije.

Kan het zo zijn dat Rohesia uit belgie komt? Daar krijg je na testen inderdaad te horen zeer hoge virale lading. Tenminste zo was het bij een vriendin van mij. Hier in nederland hoor je alleen of het positief was of niet.

Nou aangezien ze letterlijk in haar post België noemt denk ik dat wel :')

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:43

Bij ons (labo? België?) staat dit erbij op je protocol.
Er wordt een CT-waarde bepaald (wat dit nu precies is kan ik niet uitleggen) en daar zit een grens op tussen positief en negatief. Dacht als hij ergens rond de 30 was dan is de test negatief (maar pin mij niet vast op het precieze getal) Die van mij is op dit moment 16, wat dus overeen komt met een zeer veel virus blijkbaar.
Mijn staal is er ook toevallig uitgepikt om te testen om welke variant het gaat. Ben niet zeker of ik daar het resultaat ook van ga krijgen op het protocol, maar denk het wel. Dus ben eens benieuwd.

Heb klachten, maar had niet verwacht dat het Corona zou zijn (mijn baas overigens ook niet, heb gisteren nog braaf gewerkt, wel met mondmasker en mijn eigen bureautje met afstand tot iedereen ed). Al een paar dagen wat keelpijn (maar dat heb ik al vaker gehad het voorbije jaar en was nooit Corona) en 1 dag een irritante kriebelhoest. Gisteren verkouden opgestaan dus toen toch maar een pcr-test gedaan en dan krijg je dat resultaat. Zowel ikzelf als diensthoofd vielen bijna van onze stoel := Dus klachten: ja .. Maar erge klachten? Neen, dat niet. Hoop dat daar de vaccinaties in ieder geval goed voor zijn geweest, haha.

Haha friezenfan2 & Relaxed, inderdaad België :j

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 14:48

Wat is daarvan het nut dan? Om te weten of je een hoge of lagere virale lading hebt?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:32

Mijn dochter is van de week getest op verzoek van het ziekenhuis (geplande opname, meerdere gevallen in de klas) en die had een lage virale lading. Kon volgens de arts ook betekenen dat ze het een paar weken geleden gehad heeft. In Nederland dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:52

Suzanne F. schreef:
Wat is daarvan het nut dan? Om te weten of je een hoge of lagere virale lading hebt?

Vraag ik me ook af...

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:57

Dat oa Miran :j Al zou je om dat zeker te weten over x aantal tijd (dagen, of weken) nog eens moeten testen, als het dan nog lager is, of negatief, dan weet je dat het een oude infectie was.

Het nut is er op zich niet echt, hoge lading = meer virus = meer kans om iemand te besmetten (theoretisch, want alles hangt er natuurlijk vanaf wat je doet).
Hier wordt het in het ziekenhuis vooral gebruikt om de besmettelijkheid te bekijken, en dus te weten of iemand al dan niet opnieuw aan de slag kan. Nu is er meer een algemene regel (7 dagen quarantaine en dan indien niet meer ziek terug werken maar nog 7 dagen mondmasker en niet samen met de collega's pauzeren en dat soort dingen) maar er is heel lang de regel geweest dat je pas weer mocht werken als je CT-waarde boven een bepaald getal zat, omdat dat betekende dat er minder kans was om nog iemand te besmetten (uiteraard met maatregelen, maar ze bouwden gewoon wat meer zekerheid in). Je moest dan ook elke 6 dagen opnieuw testen, totdat je waarde dus die bepaalde grens had bereikt. Daardoor waren sommigen na een week weer aan de slag en anderen hebben bv. 3 weken thuis gezeten (waren dan doorgaans ook wel echt ziek). Dus vandaar dat die waarde er staat, maar ik weet niet of dat alleen in ons ziekenhuis zo werkt(e) of dat dit algemeen in het land zo is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:00

Dat klinkt wel interessant.
Hier was het 10 dagen thuis meen ik en als je daarna zonder klachten was weer terug aan het werk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:24

Popstra schreef:
Suzanne F. schreef:

Vraag ik me ook af...

Dat heeft amper bewezen direct nut om dat te weten.
Er zijn namelijk ook superspreaders geweest die op dat moment zelf negatief getest waren.
In 2021 (Journal of Molecular Diagnostics) was er een study dat concludeerde:

„Mean Ct values of the spreaders and the nonspreaders were nearly identical.“

„Taken together, the index cases suggest that Ct values alone do not predict transmission risk and reporting of Ct values at the individual level, such as by setting a cutoff value of 32, would provide little diagnostic value for case management,”

Bovendien zegt aanwezig virus materiaal niet perse iets over de hoeveelheid intact („levend“) virus.
De manier waarop je je naar je medemens dient te gedragen bij een besmetting is onafhankelijk van de Ct waarde.
De Ct waarde treshold waarde van de PCR cyclus waarop het materiaal de positief genoemd wordt (signaal detectie). Hoe lager hoe meer virusmateriaal. Bij zelf tests is de gevoeligheid meestal maximaal een Ct van 30.

Ik heb het gebruik van Ct waardes meestal in de andere richting gehoord waarbij artsen die positief getest waren zonder symptomen met een hoge Ct om een hertest gevraagd hebben met een lagere cut-off zodat ze niet thuis hoefde te blijven (minder personeel uitval).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:33

België heeft een winterplan klaar voor covid. Daarbij horen minder pcr-testen.
Vandaar waarschijnlijk de afbouw van de test-drive.
Er zijn ettelijke miljoenen euro's zoek die bedoeld waren om covid testen uit te voeren die nooit uitgevoerd zijn, dus ze moesten vanuit de overheid wel iets doen nu dit aan het licht gekomen is :+
Kwestie van de geldstroom ook even on hold te zetten. Onze begroting is al ongeveer de slechtste van Europa :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:25

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:31

Nou hopen dat deze ook niet ,,per ongeluk,, ontsnapt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:33

SARS is destijds (begin van de eeuw) nog 2x ontsnapt nadat het eigenlijk al weg was.
Ik hou niet zo van dat soort experimenten.

Net als de eindeloze discussie of het pokken virus vernietigd moet worden of bewaard moet blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:36

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:33

Ik duim eerder dat een of andere gek het niet te pakken krijg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:45

Marcella schreef:
Ik duim eerder dat een of andere gek het niet te pakken krijg.

Een gek met een boel invloed en geld sponsort gewoon zelf een BSL3 lab, daar hoef je geen ingewikkelde diefstal voor te plegen.

Ik ben toch banger voor ongelukjes want het verleden heeft er al heel wat gehad. Bij de fatale Russische griep eind jaren 70 denkt men ook nog steeds dat het mogenlijk is dat het eigenlijk een ontsnapte Spaanse griep was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 22:14

Ik vind dit soort dingen altijd maar eng. Laten we hopen dat hier niks mee gebeurt.
En dat niemand het per ongeluk expres laat ontsnappen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:37

Wie weet in hoeveel labo's er nog wordt geëxperimenteerd met die dingen... :=
De onderste steen zullen we toch nooit boven krijgen in het hele verhaaltje covid19 en co.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:36

Ik neem de nieuwsberichten op MSN toch altijd met een flink korreltje zout :+

Ze hebben toen destijds wel onderzoek gedaan in China. Een Nederlandse viroloog was daarbij betrokken. Maar China wou toen niet echt meewerken.

Uiteindelijk is er dsn uitgekomen dat de kans vrij groot is dat het is begonnen op zo'n markt waarbij veel inheemse dieren op elkaar zaten en werden gegeten.

De vogelgriep is ook een voorbeeld hoe een ziekte snel kan verspreiden als je dieren dicht op elkaar hebt.

Ik denk alleen dat China zich nooit gaat aanpassen met dat soort markten. Als een bepaalde ziekte nu alleen maar in de regio bleef... maar ze treffen iedereen ermee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:24

Niet enkel dieren die dicht op elkaar zitten...juist de vogels in het wild zijn vreselijk de sjaak.
Stallen met de vogels worden meest geruimd uit voorzorg. Ook als er geen zieke dieren zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:37

Popstra schreef:
Niet enkel dieren die dicht op elkaar zitten...juist de vogels in het wild zijn vreselijk de sjaak.
Stallen met de vogels worden meest geruimd uit voorzorg. Ook als er geen zieke dieren zijn.

Klopt... maar vogelgriep blijkt wel echt een vreselijke dood te zijn voor een vogel. Zo was er laatst ook een verhaal in een ander topic van een bokker die een vogel had gevonden met vermoedelijk vogelgriep. Beestje lag daar enorm te lijden maar de dierenambulance kon niet eerder komen vanwege te korten.

Het is triest maar het is zo besmettelijk dat je heel snel verspreid ik zou dan zo'n vreselijk dood ook willen voorkomen hoe triest het ook is.

Feit is wel dat we teveel dieren op elkaar houden in Nederland en eigenlijk overal te wereld. Een volgend virus kunnen we zeker gaan verwachten in welke vorm dan ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:42

Citaat:
50.000 Vlamingen kregen een verouderd vaccin dat nog niet afgestemd is op de omikronvariant, dat schrijft ‘Het Nieuwsblad’. Normaal gingen er enkel vaccins gebruikt worden die zowel werken tegen de Wuhan-stam als de omikronvariant, maar dat is dus niet gebeurd. Het zou gaan om verkeerde registratie of menselijke fouten, bevestigt woordvoerder van Zorg en Gezondheid Joris Moonens aan onze redactie.

Nu dit weer :')
Waarschijnlijk lag er nog een te grote voorraad van die oude vaccins op 't schap.

Maar geen probleem zegt men, die oude vaccins werken evengoed als de nieuwe versie :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:55

Fantastisch weer Pandora :roll:

Ik ben benieuwd wat ik ingespoten krijg volgende week, heb het al even opgeschoven wegens verkoudheid :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:31

Hoelang ben je eigenlijk imuum voor een herbesmetting met corona na positief getest te zijn?
Ik weet dat je 8 weken niet mag testen opnieuw bij klachten.
Maar kan je in die 8 weken opnieuw besmet raken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:40

Je bent niet immuun voor herbesmetting, net zo min als je immuun wordt voor besmetting na vaccinatie.
Het geeft een beschermende werking tegen de mate van ernst.

De enige reden dat je niet moet hertesten binnen korte tijd is omdat je dan de oude besmetting niet van een nieuwe kunt onderscheiden.