Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:17

PSvanLot schreef:
Lau_ schreef:

Klinkt helemaal niet zo positief...

Dat betekend dat het werkende leven nog niet opgepakt gaat worden, want waar blijven de kinderen buiten de paar uur op school.
Hoe ga je dat regelen?
Groepje 1 van 0830/1000
Groepje 2 van 1030/1200
Groepje 3 van 1230/1400
Groepje 4 van 1430/1600?

Sta je als leraar iedere dag 4x exact hetzelfde te doen, geen tijd om een kind wat juist wat extra hulp nodig heeft te helpen?

Gezinnen met meerdere kinderen op hetzelfde tijdstip of juist kinderen op niveau op hetzelfde tijdstip?

Vakantie inkorten? Waarom? Wat heeft dat voor meerwaarde?

Daarom ben ik dus benieuwd naar beredeneringen en uitvoerbare plannen. We lopen het nu zelf in te vullen.

Het idee van scholen opstarten vind ik niet raar als ik naar andere landen in Europa kijk.

En ja datzelfde heb ik hier net thuis ook zitten doen. :') Het is hier na morgen vakantie maar ik ben nog wel een week bezig om achterstallig werk in te halen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:19

Wanneer het onderzoek nog niet is afgerond en ze gaan nu ineens wel handelen op de gedachte “ andere landen doen het ook” dan ben ik zeer strijdlustig. Laat het gevecht dan maar beginnen. Mijn zorgplicht gaat boven de leerplicht!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:21

Ik ook niet voor basisonderwijs.

- leraren zoveel mogelijk 1.5 meter afstand
- kinderen niet persé, onmogelijk ook voor ze
- verkouden ziek kind thuis laten
- kind uit ziek gezin thuis laten

Ik denk dat dat een goede poging gaat opleveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:24

Kaja schreef:
Wanneer het onderzoek nog niet is afgerond en ze gaan nu ineens wel handelen op de gedachte “ andere landen doen het ook” dan ben ik zeer strijdlustig. Laat het gevecht dan maar beginnen. Mijn zorgplicht gaat boven de leerplicht!

Helemaal mee eens :j

Maar hopelijk "dwingen" ze ons niet in strijdmodus en wordt er goed nagedacht over hoe dit weer op te starten voor alleen de ouders / kinderen die echt weer toe zijn aan school zeg maar :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:25

Kaja schreef:

Dat vind ik wel bijzonder. Die beslissing wordt niet zomaar genomen en het is niet ineens naar de oude situatie. Dan kan je kinderen en mensen nog wel een jaar thuis houden.

@pmarena op basis van eerder gelezen berichten hier (dus misschien heb ik het mis. Je kan niet alles onthouden) jou kind is in groep 1 ook nog niet leerplichtig toch? Dus die keuze mag je dan ook maken.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-04-20 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:27

Als het verplicht wordt zal het aan de onderwijsinspectie zijn of er wel of niet op gehandhaafd wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:28

Oh je zou in deze tijden maar een land moeten leiden... je kan het gewoon echt niet goed doen.

De een wil scholen dicht, de ander wil scholen open. De ene zegt lockdown eraf, de andere zegt 'dat kan nog helemaal niet'.. er wordt naar andere landen gewezen alleen maar voor de maatregelen die uitkomen.. (dus: "kijk zwitserland, die gaan open, dus dat moeten wij ook!" Die mensen zeggen niet: "kijk , Spanje, dat blijft dicht, dat moeten wij ook!" of omgekeerd) :')

Ik merk dat ik dat een beetje vermoeiend vind, ook al is het uiteraard volkomen logisch :j

Er zitten kinderen in rotsituaties, werd in het begin gezegd, toen de scholen dichtgingen. Je kunt die kinderen daar niet laten zitten, zonder ontsnappingsmogelijkheid en zonder contact met andere kinderen.. Dat werd ook in het kabinet een aantal keer gezegd.
Eerst bleven de scholen open, toen moesten ze dicht, nu moeten ze weer open, en dan gaan ze open, moeten ze dichtblijven...

En ik vind het ook bijzonder dat we nu ineens lijken te wisselen van "ga met de trein, goed voor het milieu!" naar "jij denkt toch niet dat je zomaar met de trein kan als je een auto hebt!!! Ga met die auto!".. toen ik dat gisteren las viel ik helemaal van mn stoel :')

Maar goed, ben wel heel benieuwd naar het nieuws van vanavond en of bijv de tandartsen weer open mogen (ja, puur eigenbelang :j )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:31

PSvanLot schreef:
Lau_ schreef:

Dat betekend dat het werkende leven nog niet opgepakt gaat worden, want waar blijven de kinderen buiten de paar uur op school.
Hoe ga je dat regelen?
Groepje 1 van 0830/1000
Groepje 2 van 1030/1200
Groepje 3 van 1230/1400
Groepje 4 van 1430/1600?

Sta je als leraar iedere dag 4x exact hetzelfde te doen, geen tijd om een kind wat juist wat extra hulp nodig heeft te helpen?

Gezinnen met meerdere kinderen op hetzelfde tijdstip of juist kinderen op niveau op hetzelfde tijdstip?

Of:

groepje 1 maandag
Groepje 2 dinsdag
Groepje 3 woensdag.
Groepje 4 donderdag

En dan verder online/huiswerk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:31

Maar onze situatie (en druk op de gezondheidszorg) is niet te vergelijken met de situatie in Spanje. Dus daarom neem ik dat land dus ook niet mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:33

PSvanLot schreef:
Ik ook niet voor basisonderwijs.

- leraren zoveel mogelijk 1.5 meter afstand
- kinderen niet persé, onmogelijk ook voor ze
- verkouden ziek kind thuis laten
- kind uit ziek gezin thuis laten

Ik denk dat dat een goede poging gaat opleveren.

Kan ook prima op kleuters na, maar mijn dochter uit groep 6 kun je echt wel zeggen dat ze niet dicht bij de juf mag komen. Lukt haar nu ook al prima bij anderen dan leden uit ons eigen gezin. Ik ben al blij met meer contact vanuit school, en ook kind weer fysiek op school zo vaak als kan. Geeft toch meer sturing en richting.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:33

Ik hoop werkelijk dat er verlengd wordt wb de maatregelen en als er iets versoepeld is dat dit een ieniemienie stapje is. Een 2e golf gaan de ziekenhuizen niet trekken, wb capaciteit misschien nog net maar de medewerkers echt niet. Ik hoop dat mijn collega's op IC het sowieso gaan trekken. Ben bang voor veel uitval de komende tijd.zorgverleners staan er om bekend door te gaan totdat ze daadwerkelijk omvallen. En de sterksten vallen het hardst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:36

lenaa_tje schreef:
Kaja schreef:

Dat vind ik wel bijzonder. Die beslissing wordt niet zomaar genomen en het is niet ineens naar de oude situatie. Dan kan je kinderen en mensen nog wel een jaar thuis houden.

@pmarena op basis van eerder gelezen berichten hier (dus misschien heb ik het mis. Je kan niet alles onthouden) jou kind is in groep 1 ook nog niet leerplichtig toch? Dus die keuze mag je dan ook maken.

Hij is een maand geleden 5 geworden dus leerplichtig. In maart had ik hem een paar dagen voor de sluiting van school al afgemeld, toen konden ze ons nog niks maken maar nu mag hij niet meer dan een dagje per week overslaan in principe.

Maar ik mag toch hopen dat ze niet helemaal van het padje af gaan van hogerhand, en gewoon met het eerste stapje van versoepeling, blij zijn met iedere ouder die zijn kind nog thuis wil houden, zodat niet alles tegelijk weer volop met anderen in contact is...

En dan over een paar weken, als we weer wat verder zijn in de ontwikkelingen, weer verder kijken :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:42

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:43

Er is nog helemaal niks bekend en ouders staan al direct op hun achterbenen: mijn kind blijft thuis!

Net vol verbazing een draadje op fb zitten lezen....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:44

NatasjavE schreef:
PSvanLot schreef:

Hoe ga je dat regelen?
Groepje 1 van 0830/1000
Groepje 2 van 1030/1200
Groepje 3 van 1230/1400
Groepje 4 van 1430/1600?

Of:

groepje 1 maandag
Groepje 2 dinsdag
Groepje 3 woensdag.
Groepje 4 donderdag

En dan verder online/huiswerk.

Of dan moet de docent dus een vierdubbele baan draaien? alles voor de klas uitleggen en de rest van de dagen online?
Of dan krijgen kinderen 1 dag pw onderwijs.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:46

LadyMadonna schreef:
Er is nog helemaal niks bekend en ouders staan al direct op hun achterbenen: mijn kind blijft thuis!

Echt he. :+ Er is duidelijk gezegd dat er geen grote veranderingen komen. Vind basisscholen open nogal een hele grote verandering.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:47

sureido schreef:
LadyMadonna schreef:

Echt he. :+ Er is duidelijk gezegd dat er geen grote veranderingen komen. Vind basisscholen open nogal een hele grote verandering.

ik verwacht hetzelfde, geen echte bijzonderheden en dat ze er over 14 dagen nog eens op terugkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:49

PSvanLot schreef:
Of dan moet de docent dus een vierdubbele baan draaien? alles voor de klas uitleggen en de rest van de dagen online?
Of dan krijgen kinderen 1 dag pw onderwijs.

En dan als bonus een kortere vakantie :=

Nah joh... ik mag toch hopen dat de lijn doorzet dat ze een weloverwogen besluit nemen waarbij ze tegemoet komen aan de behoeftes van het volk en onderwijzend personeel. Ik zou zeggen:

- de vakanties gewoon zo houden als gepland
- scholen onder beperkende voorwaarden openstellen voor ouders / kinderen die willen
- nog minstens t/m eind mei geen probleem van maken om (jonge) kinderen thuis te houden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:50

Ik neem aan dat er eerst plannen komen en dat er bekeken wordt hoe die uitgevoerd worden etc...
Maar het is wel des mens om van tevoren de olifanten op de weg te zien idd...

De mensen in de zorg hebben die "luxe"keuze niet gehad geloof ik :+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:50

Ik ben heel benieuwd wat ze besluiten. Kleine groepen lesgeven kan. Maar... de rest van de groep die thuis zit kan dan niet online geholpen worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:52

Cer schreef:
Ik neem aan dat er eerst plannen komen en dat er bekeken wordt hoe die uitgevoerd worden etc...
Maar het is wel des mens om van tevoren de olifanten op de weg te zien idd...

De mensen in de zorg hebben die "luxe"keuze niet gehad geloof ik :+

Wij moeten in het onderwijs zelf plannen maken hoe we het in gaan richten. En het zijn geen beren op de weg, het zijn dingen waar serieus over nagedacht moet worden.
Anders is er binnen 2 weken geen enkele leraar meer die overeind staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:54

Er zijn best creatieve plannen te bedenken :j

Je zou in principe bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de klassen verdeeld worden in (bij elkaar passende) groepjes, elk groepje komt 1 ochtend in de week in de klas voor "live" uitleg van een week huiswerk.

Eventueel hou je 2 ochtenden aan voor de kinderen die wat meer "live" aandacht nodig hebben.

En de middagen hou je voor online vragen van de hele klas? Of zoiets :) Daar is vast wel wat op te bedenken.

Maar als leraar zit je dan wel alsnog met ineens weer een heleboel contacten (per week) in een klas...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 08:57

Nou vooralsnog lees ik vnl standje "nee kan niet lukt niet gaat niet wil ik niet".. :j
(niet perse op een persoon gericht hoor).
Maar denkt de directie van een school niet mee dan? Of heeft een school dat niet (meer?), of een soort adviesraad, of een ouderraad of een denk tank ofzo? waarbij je met meerderen op ideeen kan komen?

En wat maakt eigenlijk dat het voor de leerkrachten zwaarder zou zijn dan bijv voor zorgpersoneel die het nu ondertussen wat langer volhouden? (overigens, dit las ik gisteren op twitter, ik heb er zelf geen beeld bij, maar er was een zorgmedewerker die zoiets aangaf. Iets van 'wij kunnen het bljkbaar wel dus waarom zij niet" maar die zou ik dan even op moeten zoeken als ik die nog kan vinden)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:01

Jawel, wij als bestuur hebben het plan voor mijn school gemaakt. Dagen over nagedacht.
Het onderwijs en de zorg hebben allebei een andere vorm van belasting. Dat is moeilijk te vergelijken.

Het nadeel is dat je bij heel veel vormen van het onderwijs inrichten nu op (vele) dubbele uren gaat zitten wil je de 1,5 meter afstand blijven hanteren.
Dan ben je dus letterlijk nooit klaar en zit je van 0830 tot 2100 5 dagen per week les te geven en te ontwikkelen.

Er gaan vast wel mogelijkheden zijn, daar ben ik van overtuigd, maar die zitten niet in kleine groepjes lesgeven en dan ook nog de kinderen thuis aan de gang houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:05

Het lijkt me ook geen goed streven om leraren net zo zwaar te willen belasten als zorgpersoneel...