Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:34

Jorienn schreef:
Jorienn schreef:

Volgens mijn broer hadden de voorpagina’s van kranten het vooral over Nederlanders die wiet hamsteren en wordt het nu pas verder allemaal wat serieuzer genomen daar. Weinig echte maatregelen nog.

[ [url=m/hf3NSV.png]Afbeelding[/url] ]

Dit was dus daadwerkelijk voorpagina nieuws.

Daar ben ik niet zo verbaasd over. Het gehele coffeeshop gebeuren is natuurlijk al bijzonder buiten Nederland haha.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:39

Huisgenootjes zijn zaterdag ziek thuis gekomen van wintersport, een gebied waar uiteindelijk ook uitbraak blijkt te zijn geweest. Net zelf een minder goede nacht gehad (paar x wakker) met een iets dikker voelende keel, droge ogen en last van spieren in de nek. Voor nu voelt het/lijkt het op een opkomende verkoudheid en het voelt ergens “raar/stom” om te denken dat het ook wat anders kan zijn, terwijl je er normaal niet meer achter zoekt.
Maar toch even voorzichtig zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:47

Op AD staat net dit onderzoek genoemd in de liveblog..

Iets waarvan eerder gezegd werd dat het bijna onmogelijk was.

Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 07:57

Anne_GTI schreef:
Vanaf vandaag gaan we met de bussen vakantiepakket rijden. Geen scholierenlijnen meer. Ik hou mijn hart vast.

Hoe lang waart dit virus eigenlijk al rond?

Kan ik me voorstellen Anne! Succes!!

Vraagje: er was gevraagd of er een topic van/ Met bokkers met covid-19. Ik zou dit wel interessant vinden eigenlijk. Waar begonnen de klachten mee en hoe is het verdere verloop qua dagen. Heb je nog andere mensen besmet...

Misschien staat het allemaal ergens in de afgelopen 2 corona topics maar dat is amper bij te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:00

Loretta schreef:
Zoek in de nieuwsberichten maar eens naar eerdere uitspraken can het RIVM en je ziet dat ze vanaf het begin voorspellingen hebben gedaan die niet uit zijn gekomen.

We zouden eerst geen besmettingen krijgen omdat we geen rechtstreekse vluchten hadden met Wuhan. Later zouden we hooguit een paar besmettingen krijgen. Daarna lagen alle draaiboeken klaar. Ook het carnaval vormde geen enkel gevaar. We zien waar we inmiddels staan.

Ik weet nu al dat men mij weer naar bronnen gaat vragen, maar dat kun je ook heel makkelijk zelf doen door even de kranten artikelen vanaf Wuhan te zoeken.

Misschien moet ik ook maar eens wat dingen gaan voorspellen. De komende weken krijgen begrafenisondernemers in met name Noord Brabant gouden tijden.

Zo werkt het natuurlijk niet. Als jij zoiets wil beweren ga je zelf maar op zoek om het te onderbouwen. Als je daar geen zin in hebt, dan roep je maar wat. Dat kun je dan beter op Facebook gaan doen ipv hier.

Ik heb bijvoorbeeld je eerste bewering bekeken, dat RIVM zei dat we geen besmettingen zouden krijgen omdat we geen rechtstreekse vluchten hadden met Wuhan.
Niet waar.
Het RIVM heeft nooit gezegd dat we geen besmettingen zouden krijgen. RIVM heeft in het begin gezegd dat de temperatuur meten van inkomende passagiers op Schiphol geen effectieve maatregel was, omdat we geen rechtstreekse vluchten uit Wuhan hadden én omdat de temperatuur meten überhaupt niet veel zin heeft. De bron mag je zelf zoeken *D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:05

DiantaM schreef:

[ [url=m/JsD1kg.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is toch altijd gezegd , dat het uren tot zelfs dagen kan overleven op oppervlaktes? Dat het de verwachting was althans. Nu is er blijkbaar onderzoek geweest.
In het online college van de UU is dat ook aan de orde geweest. Daarom moet je in je elleboog niezen en hoesten, de hele tijd je handen wassen en goed schoonmaken. Je raakt steeds deurklinken ed aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-20 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:18

Marie_Anne schreef:
DiantaM schreef:

Dat is toch altijd gezegd , dat het uren tot zelfs dagen kan overleven op oppervlaktes?
In het online college van de UU is dat ook aan de orde geweest. Daarom moet je in je elleboog niezen en hoesten en de hele tijd je handen wassen. Je raakt steeds deurklinken ed aan.

Nee dit wordt er vanuit het RIVM nu gezegd:

Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.

Laurievc

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:21

Ik werk als Belg in NL. Na de maatregelen die België gisteren genomen heeft, is het voor mij nog toegelaten om 'in het buitenland' te werken?

Ik kan nergens iets vinden dat het niet zou mogen, maar mijn werkgever wilt het graag zeker weten. Misschien heeft iemand van jullie een idee? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:23

DiantaM schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat is toch altijd gezegd , dat het uren tot zelfs dagen kan overleven op oppervlaktes?
In het online college van de UU is dat ook aan de orde geweest. Daarom moet je in je elleboog niezen en hoesten en de hele tijd je handen wassen. Je raakt steeds deurklinken ed aan.

Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.

Ik vind 'bijna onmogelijk' iets anders dan 'de kans is erg klein'.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:26

Samengevat in BE:

Afbeelding

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:26

Het is hoe dan ook een groot verschil toch? Dat was meer mijn essentie.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:34

DiantaM schreef:
DiantaM schreef:

Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.[/quote]

Ja klopt!! Ik had met mijn werkgever ook discussie. Ik vond dat in niet veilig kon werken omdat ik alles moest aanraken enz. Volgens hem geraakte je daar niet besmet van. Maar het kan dus duidelijk wel op klinken enz hangen..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:35

Shadow0 schreef:
Ik denk overigens in het algemeen: hoe terughoudender iedereen is met reizen, naar buiten gaan, de randen van de regels opzoeken, hoe minder het verboden hoeft te worden. Veel van de maatregels die genomen zijn tot nu toe zijn ook om de reactie van mensen in te dammen. Hoe meer we dat zelf doen, hoe minder we dat af hoeven te dwingen.

(Dus wat de dierenarts betreft: ik denk dat die in principe volgens avond/weekendschema zouden kunnen werken voor acute zorg, maar zodra duidelijk wordt dat er nog steeds veel onnodige verplaatsingen zijn, des te groter de kans dat het helemaal wordt verboden.)

Dit dus. Mensen kunnen ook zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Hier ga ik alleen de deur uit voor de meest noodzakelijke boodschappen en mijn man alleen voor zijn werk.
Familie wordt dagelijks gebeld om op de hoogte te blijven. Het is niet anders op het moment.

Onze dierenarts is alleen bereikbaar voor spoed, euthanasie of op afspraak medicijnen afhalen. Hopelijk blijft dit ook zo tijdens een eventuele lockdown.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:36

Ik vraag me ten zeerste af hoe lang een virus overleeft zonder gastheer.

Zouden er niet extreem veel meer besmettingen zijn als dat een lange tijd zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:37

DiantaM schreef:
Het is hoe dan ook een groot verschil toch? Dat was meer mijn essentie.

Misschien omdat ik dat online college had bekeken, is het voor mij geen groot verschil.

Maar dat het virus nog te detecteren is , wil nog niet meteen zeggen dat je ook makkelijk besmet wordt op die manier denk ik.

Maar goed, ik neem zelf geen risico. Ik raak zo min mogelijk aan buitenshuis en als het toch moet, probeer ik heel hard van mijn gezicht af te blijven tot ik mijn handen weer kan wassen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:41

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
Dank !! Heb de mods gevraagd in dit bericht bovenaan elke pagina te plaatsen .

Bovenaan elke pagina? In de openingspost lijkt me een goed idee.

Ik heb namelijk al verschillende mensen gezien die zich er aan ergeren.

Ik heb die persoon die al op foei gezet omdat ik dat gescrol kotsbeu ben. Ze zet dat maar in haar profiel, dan hoeven we het tenminste niet 100 keer opnieuw voorbij zien komen.

Sure_lee

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:00

Leuk al die financiële steun voor bedrijven. Maar mijn vriend heeft geïnformeerd. Voor hem geldt het niet want alleen 'gezonde' krijgen steun.
Hij dus niet. Tja dat de markt is ingeklapt door het beleid in Amsterdam en het daardoor dus al moeilijk was om te blijven bestaan.... Ging het net weer de goede kant op... komt dit voorbij. Wordt er gesproken over steun... maar dus niet voor jou.
Jammer. Spannende tijden voor ons dus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:01

Sure_lee schreef:
Leuk al die financiële steun voor bedrijven. Maar mijn vriend heeft geïnformeerd. Voor hem geldt het niet want alleen 'gezonde' krijgen steun.
Hij dus niet. Tja dat de markt is ingeklapt door het beleid in Amsterdam en het daardoor dus al moeilijk was om te blijven bestaan.... Ging het net weer de goede kant op... komt dit voorbij. Wordt er gesproken over steun... maar dus niet voor jou.
Jammer. Spannende tijden voor ons dus.

Formulieren invullen en aanvragen. Gewoon proberen en zien waar je komt.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:09

LWDaisy schreef:
Samengevat in BE:

[ [url=m/wAuasg.png]Afbeelding[/url] ]

Stomme foto die alles uit zijn context haalt. Je mag gaan joggen, alleen of met mensen die onder hetzelfde dak wonen, NIET met vrienden. Fabrieken mogen enkel open blijven indien ze de minimale regels van afstand kunnen respecteren, kunnen ze dat niet moeten ze sluiten. Ik zie de laatste dagen veel van deze domme dingen voorbij komen. Onze regering begint eindelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen en nog heb je van die klagers :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:09

Ik werd gister door iemand aangesproken dat ik direct een beroep op de zzp regeling moet doen. Ik aangegeven: nee, ik werk nog...
Krijg ik terug: dat maakt niet uit, daar heb je recht op, dus pakken wat je pakken kan! |o
Dat gaan we dus niet doen hè :n

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:12

Laurievc schreef:
Ik werk als Belg in NL. Na de maatregelen die België gisteren genomen heeft, is het voor mij nog toegelaten om 'in het buitenland' te werken?

Ik kan nergens iets vinden dat het niet zou mogen, maar mijn werkgever wilt het graag zeker weten. Misschien heeft iemand van jullie een idee? :+

Enkel essentiële reizen naar het buitenland zijn nog toegestaan. Indien het volgens jouw werkgever essentieel is dat jij nog naar je werk gaat, en dit absoluut niet via telewerk mogelijk is, vermoed ik dat je nog kan gaan. Telewerk wordt echter ten stelligste aangeraden.

Kleine noot: dit is enkel op de regels in België gebaseerd, die in Nederland ben ik niet van op de hoogte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:12

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:
Zoek in de nieuwsberichten maar eens naar eerdere uitspraken can het RIVM en je ziet dat ze vanaf het begin voorspellingen hebben gedaan die niet uit zijn gekomen.

We zouden eerst geen besmettingen krijgen omdat we geen rechtstreekse vluchten hadden met Wuhan. Later zouden we hooguit een paar besmettingen krijgen. Daarna lagen alle draaiboeken klaar. Ook het carnaval vormde geen enkel gevaar. We zien waar we inmiddels staan.

Ik weet nu al dat men mij weer naar bronnen gaat vragen, maar dat kun je ook heel makkelijk zelf doen door even de kranten artikelen vanaf Wuhan te zoeken.

Misschien moet ik ook maar eens wat dingen gaan voorspellen. De komende weken krijgen begrafenisondernemers in met name Noord Brabant gouden tijden.

Zo werkt het natuurlijk niet. Als jij zoiets wil beweren ga je zelf maar op zoek om het te onderbouwen. Als je daar geen zin in hebt, dan roep je maar wat. Dat kun je dan beter op Facebook gaan doen ipv hier.

Ik heb bijvoorbeeld je eerste bewering bekeken, dat RIVM zei dat we geen besmettingen zouden krijgen omdat we geen rechtstreekse vluchten hadden met Wuhan.
Niet waar.
Het RIVM heeft nooit gezegd dat we geen besmettingen zouden krijgen. RIVM heeft in het begin gezegd dat de temperatuur meten van inkomende passagiers op Schiphol geen effectieve maatregel was, omdat we geen rechtstreekse vluchten uit Wuhan hadden én omdat de temperatuur meten überhaupt niet veel zin heeft. De bron mag je zelf zoeken *D .

Ik moet dus wel overal een bron bij zoeken maar jij hoeft dat blijkbaar niet.
Vanaf het begin was het RIVM erbij dat het in Nederland prima onder controle te houden was. In het begin was de kans klein dat we hier gevallen zouden krijgen en als we dat zouden krijgen dat het virus dan makkelijk onder controle te houden is. We zien nu het resultaat.

Dan zal ik toch even een filmpje tonen van Jaap van Dissel die zo op het internet te vinden was. Over dat carnaval geen enkel probleem was. Het zou makkelijk te achterhalen waar de besmetting vandaan kwam.

https://youtu.be/Ql_0UWpCrMI

Natuurlijk ga ik er niet van ujt dat je dit filmpje serieus neemt omdat het van een TV beeld is opgenomen en omdat de vrouw op de achtergrond lacht als een tokkie. Of omdat het geluid niet goed is.

Inmiddels zijn we weken verder en zien we hoe het uit de hand gelopen is. En ook hoe deze mensen de besmettingen hebben opgelopen zijn niet meer te achterhalen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:13

PSvanLot schreef:
bigone schreef:
Dank !! Heb de mods gevraagd in dit bericht bovenaan elke pagina te plaatsen .

Bovenaan elke pagina? In de openingspost lijkt me een goed idee.

Ik heb namelijk al verschillende mensen gezien die zich er aan ergeren.

of miss juist een hele eigen post maken ipv combineren in deze, kan iederen zelf beslissen om de te openen of niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:14

LadyMadonna schreef:
Ik werd gister door iemand aangesproken dat ik direct een beroep op de zzp regeling moet doen. Ik aangegeven: nee, ik werk nog...
Krijg ik terug: dat maakt niet uit, daar heb je recht op, dus pakken wat je pakken kan! |o
Dat gaan we dus niet doen hè :n

Vrees dat er idd genoeg dat gaan proberen helaas.
Voor nu heeft mijn nog gewoon werk als zzp'er, maar scheelt dat hij dat is in de bouw. En ondanks er vele vorige week nog riepen, ah loopt allemaal wel los (mijn man overigens niet gelukkig, maar vonden hem wat voorzichtig haha) is bij iedereen nu het kwartje gevallen.
Nu gingen ze zelf al eerder eten dan de standaard tijden (omdat het te druk was in de keet) is er nu opgeroepen tot meer verspreiding met pauzes. Diverse eten nu allemaal in hun eigen werkbus of als het weer meewerkt buiten.
Proberen allemaal zo veel mogelijk afstand te behouden.

Maar bv in de groenvoorziening hoorde ik al dat daar geen stromend water is in de keet. Een jerrycan met water maar daarvan moeten ze ook koffiezetten. Bizar in deze tijden, echt waar

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:15

The_Cat schreef:
Stomme foto die alles uit zijn context haalt. Je mag gaan joggen, alleen of met mensen die onder hetzelfde dak wonen, NIET met vrienden. Fabrieken mogen enkel open blijven indien ze de minimale regels van afstand kunnen respecteren, kunnen ze dat niet moeten ze sluiten. Ik zie de laatste dagen veel van deze domme dingen voorbij komen. Onze regering begint eindelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen en nog heb je van die klagers :roll:

Eens :=
Iedereen weet het allemaal beter en blijkbaar dus allemaal slimmer, maar regels naleven en begrijpen houden ze zich opeens van domme. Het is nooit goed.

Zials iemand al zei. Als iedereen z'n sociale contacten waar kan minimaliseerd, hoeven er ook geen regels extra te worden opgelegd. Je gezonde verstand gebruiken en niet te egoïstisch denken. Is moeilijk blijkbaar, I know....
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 18-03-20 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt