Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:03

Sterkte Marlies!

Ik werk ook in de zorg en als er bij ons iemand op sterven ligt dan zijn er aangepaste maatregelen zodat de fam er wel bij mogen.

Wbt het streng zijn, al voordat de overheid met de maatregelen kwam, waren wij op onze locatie al volledig in lockdown. Ons als personeel is gevraagd om vrijwillig in sociale isolatie te gaan.
Hier houdt ik mij dus ook aan, niet alleen wegens mijn werk maar ook wegens mijn schoonmoeder die helaas onlangs de diagnose kanker heeft gekregen.
Als zij Covid zal krijgen dan zal de behandeling niet kunnen starten en ze zal het zeer waarschijnlijk niet overleven.

Onze kinderen komen dus niet van het erf af, spelen niet met andere kinderen en gaan ook niet meer even langs bij opa en oma ( wonen naast ons).

Mijn man of ik doen de boodschappen zo min mogelijk ( proberen het 1x in de week te doen) en doen dan tevens de boodschappen voor mijn schoonouders, deze zetten wij voor de deur van hun neer zodat we niet in direct contact komen met hun.

De verjaardagen van ons 2 oudsten, vieren we nu alleen met ons gezin, gelukkig zijn ze al wat ouder ( gisteren oudste 15 geworden en zaterdag 1na oudste die 14 wordt) en begrijpen ze waarom wij het nu op deze manier vieren.

Ergens heb ik toch de hoop dat ik heel gauw weer contact mag hebben met mensen buiten mijn gezin. Het doet pijn dat je iemand niet even kunt vasthouden en een knuffel kunt geven terwijl je weet dat diegene en jezelf daar ontzettend veel behoefte aan hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:31

Wij zijn gisteren voor het eerst sinds een week of vijf naar onze jongste dochter geweest.
Kinderen lagen op bed en we hebben in de tuin op gepaste afstand even een bakkie gedaan, daar komt een mens weer even van bij :(:)
Zit nu weer braaf binnen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:00

Ik woon in de gemeente Westerveld in Drenthe en inmiddels zijn wij van geel naar blauw veranderd op de kaart van het rivm. Vandaag deed ik mijn boodschappen in Havelte en dan baal ik wel hoor.
Je bent streng en doet niet meer dan het noodzakelijke en dan kom je er eens uit en dan zie je dat het hier in de natuurgebieden vergeven is van de dagjesmensen. Parkeerplaatsen staan aardig vol, groepen mensen met honden, de wereld aan fietsers en wandelaars, ruiters en motorrijders die allemaal even een pitstop moeten maken vanzelf. Ik schrik er van.
Als bewoner van de gemeentedoe je je best, maar de rest komt hier recreeren. Logisch dat we van geel naar blauw gaan, ik heb er de smoor over in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:25

Dat is echt erg, ik moest naar de bouwmarkt dat kon niet wachten en het was erg druk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:14

Ik heb het gevoel dat ik niet heel veel anders doe dan anders...
Ik ga alleen niet bij mijn moeder langs op vrijdagavond... Die is mantelzorger voor mijn 81 jarige oma die een beroerd jaar achter de rug heeft.
Verder ga ik elke dag naar stal (eigen stal), rij mijn paard, haal vlas, maak een praatje met de buren (over de omheining), ga 1x per week voor kleine boodschappen en 1x per twee weken voor grote boodschappen. Grote boodschappen samen met partner anders niet te doen met de hoeveelheid en sjouwen.
Voor de rest hebben we afgelopen week een bbq gehad op 1,5 meter afstand met alleen onze buren (2 pers).
Was rete gezellig en heb me geen seconde zorgen gemaakt over corona. Ik wil het zelf ook echt niet krijgen en werk in de zorg. Verder op het werk zijn we wel redelijk streng alleen weiger ik mondkapjes te gebruiken. Vind het ergens eng omdat je niet ziet wie erachter zit.
Wel handschoenen, spatscherm, 1,5 meter, geen handen, zeep en desinfectant etc.

Ojaa en ik ga niet uiteten of lunchen met vriendinnen. Dat mis ik wel. Doe het niet heel veel maar toch al 3 lunches en diverse etentjes misgelopen!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:58

marleen_usar schreef:
Dat is echt erg, ik moest naar de bouwmarkt dat kon niet wachten en het was erg druk.

Had je een gaslek of een waterlek en waren instanties niet bereikbaar? Of waren alle lampen in huis tegelijkertijd stuk?
Verder kan ik me nl geen redenen bedenken waarom een bezoek aan de bouwmarkt niet kan wachten. Desnoods ga je een paar uur later terug in de hoop dat het dan rustiger is.

Hutcherson schreef:
Verder ga ik elke dag naar stal (eigen stal), rij mijn paard, haal vlas, maak een praatje met de buren (over de omheining), ga 1x per week voor kleine boodschappen en 1x per twee weken voor grote boodschappen. Grote boodschappen samen met partner anders niet te doen met de hoeveelheid en sjouwen.
[...]
Ik wil het zelf ook echt niet krijgen en werk in de zorg. Verder op het werk zijn we wel redelijk streng alleen weiger ik mondkapjes te gebruiken. Vind het ergens eng omdat je niet ziet wie erachter zit.
Wel handschoenen, spatscherm, 1,5 meter, geen handen, zeep en desinfectant etc.

Met de grote boodschappen kan toch één vd twee buiten of in de auto wachten? Dan kun je alsnog met z'n tweeën sjouwen. Ik verbaas me in de supermarkt over de stellen met één lege en een volle kar. Dat kan toch anders? Maar goed, ik heb geen relatie dus kan me die klefheid niet zo voorstellen.

Waarvoor zou je mondkapje moeten gebruiken? Hier (ook zorg) alleen bij contact met COVID-patiënten en dan wil je ook echt niet zonder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:06

Niet iedereen redt het met 1 kar. En zelfs met 1 kar kan het alsnog te veel zijn, bij mijn ouders moest mijn vader ook echt mee met de grote boodschappen. Er ging alleen al 40L melk, karnemelk en vruchtensap de kar in (wij waren met 7 thuis) en de rest van de boodschappen tikte ook hard aan. Later ging ik samen met mijn moeder, toen we nog maar met 5 waren, en richting het eind van de lijst trok één en duwde de ander. Het kon dan net met 1 kar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:31

Astorga schreef:
Met de grote boodschappen kan toch één vd twee buiten of in de auto wachten? Dan kun je alsnog met z'n tweeën sjouwen. Ik verbaas me in de supermarkt over de stellen met één lege en een volle kar. Dat kan toch anders? Maar goed, ik heb geen relatie dus kan me die klefheid niet zo voorstellen.

Heeft niets met klefheid te maken hoor.
Bij bv de Lidl hebben wij meer dan op 1 band past.
Dus 1 gaat al bij de kassa inladen terwijl de ander het laatste op de band zet.

Daarnaast kan ik niet veel sjouwen en een zware kar duwen gaat ook moeizaam.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:43

Lekker veroordelend betreffende klefheid. Ik ging samen met mijn man boodschappen omdat ik heel slecht ertegen kon dat 1.5 meter en wachten op elkaar bij sommige mensen gewoon niet werkt. En dat letterlijk een soort paniek bij mij opleverde. Dus hij ging mee om mij te steunen. Nu ga ik inmiddels wel alleen boodschappen doen maar wel nog met veel moeite. Heb me er wat overheen gezet. Dus het is soms niet uit klefheid.

Of soms doen mensen boodschappen voor meerdere huishoudens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:46

Astorga,
Hier kom je nu met 2 de winkel niet in. Erg vervelend.
klef zijn we na 30 jaar niet meer op straat hoor :D

Onze winkel is nu 1 richting, iets vergeten en je kunt pas weer via de kassa terug naar het begin en de hele winkel door slingeren.
Daarnaast heb ik erge last van prikkels.
En ik heb moeite met onthouden.
En we hebben wel een briefje bij, maar daar staat niet op winkelvolgorde.

Wij doen normaal altijd met 2 boodschappen.
En omdat je het vaak samen doet heb je ieder ook wel een soort winkel ritme, hij pakt het brood, ik ondertussen de kaas (ligt bij ons tegenover elkaar)
WE zijn dus altijd snel klaar en snel weg.

Nu moet ik het alleen, en dat betekend voor mij heel erg goed nadenken, alle prikkels komen nu extra binnen, autorijden vind ik al zwaar, supermarkt ligt op 15 minuten met de auto.
Dus als ik nu thuis kom van booodschappen doen kan ik bijna de hele dag niets meer.
Dus gaat mijn vriend nu vaak maar alleen, heeft er alleen ook een hekel aan. Je hebt zo'n ritme.
We doen het braaf alleen nu hoor.

Maar wil wel even uitleggen dat met 2 niets met klef te maken heeft.
En dan wachten buiten met sjouwen ook niet altijd het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:54

Mellow schreef:
Lekker veroordelend betreffende klefheid. Ik ging samen met mijn man boodschappen omdat ik heel slecht ertegen kon dat 1.5 meter en wachten op elkaar bij sommige mensen gewoon niet werkt. En dat letterlijk een soort paniek bij mij opleverde. Dus hij ging mee om mij te steunen. Nu ga ik inmiddels wel alleen boodschappen doen maar wel nog met veel moeite. Heb me er wat overheen gezet. Dus het is soms niet uit klefheid.

Brainless schreef:
Heeft niets met klefheid te maken hoor.
Bij bv de Lidl hebben wij meer dan op 1 band past.
Dus 1 gaat al bij de kassa inladen terwijl de ander het laatste op de band zet.

Daarnaast kan ik niet veel sjouwen en een zware kar duwen gaat ook moeizaam.

Maar jullie partners kunnen dan toch de boodschappen doen, als het voor jullie te zwaar is? Of in ieder geval één van beiden die achter de kassa wacht en daar dan evt kan helpen.
Als je voor meerdere huishoudens boodschappen doet, kun je gewoon opsplitsen met ieder een kar.

Ik vind het ook storend hoor, met zijn tweeën boodschappen doen nu... Het is gewoon echt onhandig en lastig om anderhalve meter aan te houden als mensen dan bij elkaar blijven in zo'n gangpad in de supermarkt. Mensen letten ook minder goed op als ze met elkaar in gesprek zijn. Ik word er niet blij van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:55

Mellow schreef:

Als het paniek oplevert waarom dan überhaupt naar een winkel?
Ok, bezorgen is best druk en kan nu niet op elk gewenst moment, maar ik hoef momenteel eigenlijk nooit naar een winkel.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:58

Mizora schreef:
Er ging alleen al 40L melk, karnemelk en vruchtensap de kar in (wij waren met 7 thuis) ...

:wow: hoe lang doe je daar mee?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:59

Mellow schreef:

En je man kan niet in zijn eentje boodschappen doen? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:16

Marie_Anne schreef:
Maar jullie partners kunnen dan toch de boodschappen doen, als het voor jullie te zwaar is? Of in ieder geval één van beiden die achter de kassa wacht en daar dan evt kan helpen.
Als je voor meerdere huishoudens boodschappen doet, kun je gewoon opsplitsen met ieder een kar.

Ik vind het ook storend hoor, met zijn tweeën boodschappen doen nu... Het is gewoon echt onhandig en lastig om anderhalve meter aan te houden als mensen dan bij elkaar blijven in zo'n gangpad in de supermarkt. Mensen letten ook minder goed op als ze met elkaar in gesprek zijn. Ik word er niet blij van.

Mijn man kan wel wat boodschappen doen hoor.. maar heeft dan echt een volledig briefje nodig.
Als er bv op staat: wasmiddel, dan zou hij niet weten wat hij moet pakken.
En zet ik er een merk op, en dat is er niet dan weet hij het ook niet meer.
Hij kan niet de winkel in en een rondje lopen en dan wat wij nodig hebben in de kar doen.

Ik ben degene die kookt en vooral nu veel op is, bepaal ik in de winkel wat ik ga eten.
Daarnaast is het bij ons in de winkel absoluut niet druk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:20

Boodschappen doen bleek hier ook een crime, we deden dat vroeger altijd samen. Mijn man heeft het 1 x gedaan en snapte het briefje niet of nam bv wasmiddel voor zwarte kleren mee en we hebben geen zwarte kleren en dat soort dingen. Iets lekkers meenemen "had ie niet gezien op het briefje" enz.
We hebben dus ssel een bezorgabonnement bij AH genomen, dan kan ik het lijstje maken en er hoeft niemand naar de winkel.
Als je geen abonnement wilt, kan je rond een uur of 6 's avonds kijken of er de volgende dag nog een bezorgmoment vrijgekomen is.
Mensen met een bezorgabonnement kunnen hun wekelijks bezorgmoment cancellen en dan komt er een tijdslot vrij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:23

Ik wist niet dat zulke hulpeloze mannen nog bestonden _O-
Meestal doe ik boodschappen omdat ik degene ben met rijbewijs maar ik haat het om te bedenken dat we nodig hebben dus het lijstje wordt meestal door mijn man gemaakt :D
Meestal ga ik als een projectiel door de winkel en besluit ad-hoc wat ik denk nodig te hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:25

Hier hebben wij helaas geen bezorg mogelijkheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:26

Sizzle schreef:

Mijn man is gelukkig niet hulpeloos, maar heeft wel zijn beperkingen waar prima mee te leven is.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:26

Morrie schreef:
Boodschappen doen bleek hier ook een crime, we deden dat vroeger altijd samen. Mijn man heeft het 1 x gedaan en snapte het briefje niet of nam bv wasmiddel voor zwarte kleren mee en we hebben geen zwarte kleren en dat soort dingen. Iets lekkers meenemen "had ie niet gezien op het briefje" enz.
We hebben dus ssel een bezorgabonnement bij AH genomen, dan kan ik het lijstje maken en er hoeft niemand naar de winkel.
Als je geen abonnement wilt, kan je rond een uur of 6 's avonds kijken of er de volgende dag nog een bezorgmoment vrijgekomen is.
Mensen met een bezorgabonnement kunnen hun wekelijks bezorgmoment cancellen en dan komt er een tijdslot vrij.

Als je de app van de appie goed in de gaten houd kun je regelmatig voor de dag erna of 2 dagen later bestellen. Doe ik al de gehele tijd dat het 'vol' zit. Moet je wel regelmatig even kijken, en ik heb al gehad dat ik s avonds om 22:00 uur voor de volgende avond kon bestellen, maar ik heb ook maandagmiddag voor vandaag besteld. Even geluk hebben wanneer mensen met bundel cancelen. En misschien heb ik hier ook meer geluk dan in de randstad, dat er hier misschien minder mensen constant op azen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:33

en niemand zietin hoe gek iedereen doet?? Moet iemand zich serieis 2 pagina's verantwoorden waarom de man mwegaat boodschappen doen? Doe toch es normaal

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:37

Hier doet de man dan ook inderdaad de boodschappen nu.
Maar het briefje moet dan inderdaad compleet volledig zijn.
Ik heb regelmatig met door de winkel lopen dat ik de wc reiniger zie staan en denk, oh ja die is ook bijna op en dan pak ik die.
Zet ik die dus niet op het briefje komt dat logischerwijs ook niet mee.

En hier is de winkel dus ook niet vol, de rij met verplichte karretjes is nog geen enkele keer bijna op geweest, dus we overschrijden niet het aantal mensen.
Dus ja ik vind het rete irritant dat we niet met 2 naar binnen mogen.
De paden hier zijn mega breed, alles 1 richting, dus je kunt goed voorbij.
En uiteraard maak je daarvoor ook ruimte.
Dus ik vind het een onzin maartregel, waar we ons braaf aan houden, toch is hij onzin.
Anders zijn we met 2 ook snel de winkel uit, mijn man is er nu langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:38

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:

Mijn man kan wel wat boodschappen doen hoor.. maar heeft dan echt een volledig briefje nodig.
Als er bv op staat: wasmiddel, dan zou hij niet weten wat hij moet pakken.
En zet ik er een merk op, en dat is er niet dan weet hij het ook niet meer.
Hij kan niet de winkel in en een rondje lopen en dan wat wij nodig hebben in de kar doen.

Ik ben degene die kookt en vooral nu veel op is, bepaal ik in de winkel wat ik ga eten.
Daarnaast is het bij ons in de winkel absoluut niet druk.

En dat in 2020.....
Hoogste tijd om het te leren dan. Niet om zwartgallig te doen, maar jij kunt ook morgen onder een bus komen. Ik heb zowel mannen als vrouwen volkomen hulpeloos gezien na overlijden of vertrek van partner, omdat ze bepaalde zaken altijd aan de ander overlieten. Zo onnodig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:39

Sizzle schreef:
Meestal doe ik boodschappen omdat ik degene ben met rijbewijs maar ik haat het om te bedenken dat we nodig hebben dus het lijstje wordt meestal door mijn man gemaakt :D
Meestal ga ik als een projectiel door de winkel en besluit ad-hoc wat ik denk nodig te hebben.

En dat ad-hoc kan ik dus niet. Dat doen mijn hersens niet.
En mijn man kookt niet dus die weet echt niet of iets nog in huis is of niet.
En die moet dan ineens een andere maaltijd verzinnen.
Dikke kans dat dat shoarma met broodjes word :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:40

Hier (Lidl, AH) mag je wel met z'n 2en naar binnen mits je beide een kar hebt.
Dit omdat ze het aantal mensen bijhouden dmv het aantal karretjes.

Bij de Jumbo mochten wij niet naar binnen.
Er werd gevraagd of wij uit 1 huishouden waren en toen ik bevestigend antwoordde mocht er maar 1 naar binnen.
Wij mochten wel om de beurt.