Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:45

pmarena schreef:
Ik vind het stemmingmakerij om de resultaten van een ledenpeiling onder onderwijzend personeel weg te zetten als stemmingmakerij....

Die berichten zijn hierop gebaseerd:
https://www.aob.nl/wp-content/uploads/2 ... 25-005.pdf

De AOB heeft het gepeild onder leden, dat is niet representatief want niet eens 50% van de leraren is lid van de AOB...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:46

Dus? Je hebt nooit 100% van de mensen te pakken bij een peiling of enquete natuurlijk. Het lijkt mij persoonlijk wel belangrijk om de zorgen van leraren serieus te nemen :j Als je tenminste graag wilt dat ze hun werk goed kunnen blijven doen...

Ik vind dit ook hele valide punten:

Citaat:
- 69% had liever de situatie vanaf 11 mei gehandhaafd (risicogroep: 77%, niet
risicogroep: 65%). Belangrijkste redenen:
 richtlijnen van het RIVM (1,5 meter afstand en hygiëne-maatregelen) zijn
onvoldoende te handhaven / toepasbaar zijn (59%) en er is onvoldoende
duidelijkheid is over de besmettingsrisico’s van en via kinderen (53%)
 behoefte aan rust voor personeel (50%) en kinderen (42%) na zoveel
omschakelingen sinds half maart
 een groot deel geeft aan dat het werken met halve klassen positief werkt: er is
meer rust in de klas (39%) en minder werkdruk (32%)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-05-20 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:47

pmarena schreef:
Dus? Je hebt nooit 100% van de mensen te pakken bij een peiling of enquete natuurlijk.

Het was mooier geweest als het onderzoek gehouden was onder alle leraren. Dan krijg je een duidelijker beeld.
En nooit 100% nee, maar hier zijn wel erg weinig leraren bij ondervraagd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:48

Sowieso zijn er rond de 150.000 leraren in Nederland en er zijn 8000 respondenten geweest, dat is 4% van alle leraren. Ik hoor bij ons eigenlijk ook alleen maar positieve geluiden over de aanpassing van de maatregelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:49

Rtl heeft deze hele crisis alleen nog maar berichten naar buiten gebracht die angst zaaien. Suggestieve titels en als je dan het artikel leest en verder zoekt is er weinig aan de hand. Ik volg ze niet meer. NOS en nu.nl zijn veel betrouwbaarder wat dat betreft.

Dit vond ik: https://www.nu.nl/coronavirus/6054445/p ... isjes.html.

NIks over angst onder leraren of iets dergelijks. Maar puur advies over wat wel en niet te doen.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 28-05-20 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:52

SusanH schreef:
Rtl heeft deze hele crisis alleen nog maar berichten naar buiten gebracht die angst zaaien. Suggestieve titels en als je dan het artikel leest en verder zoekt is er weinig aan de hand. Ik volg ze niet meer. NOS en nu.nl zijn veel betrouwbaarder wat dat betreft.

Dit vond ik: https://www.nu.nl/coronavirus/6054445/p ... html..niks over angst onder leraren of iets dergelijks. Maar puur advies over wat wel en niet te doen.

Ik kan de link niet openen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 21:54

Linkje raakte in de war door een puntje teveel :+

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:45

Een poosje geleden was het in de Corona-topics nog zo dat RTL zo geroemd werd omdat die net wat meer inside-info hadden en het nieuws net wat eerder en betrouwbaarder hadden dan anderen :P

Maar speciaal voor jou dan, om het een stuk betrouwbaarder te maken :P
https://nos.nl/artikel/2335138-twijfels ... assen.html

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:53

Aangezien er dus in andere landen die niet met halve klassen werken in de afgelopen 3 weken dus nog helemaal niets schokkendes gebeurd is vind ik het ook niet terecht om te roepen „dat we nog niets weten“.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:55

Wie zegt er op dit moment dan dat we nog niets weten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:01

Eugine Stolk wil dat het kabinet de onderzoeken naar besmettingsrisico's goed in de gaten houdt... duh wat denk je dat ze dag in dag uit doen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:01

pmarena schreef:
Wie zegt er op dit moment dan dat we nog niets weten?

Op deze pagina in je eigen post:

Citaat:
onvoldoende duidelijkheid is over de besmettingsrisico’s van en via kinderen (53%)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:04

Eh....als leraren zeggen dat ze vinden dat er "onvoldoende duidelijkheid" is, dan zeggen ze dus niet "we weten nog niks". Dat verschil zie je zelf ook wel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:09

Overigens de nieuwe richtlijnen (die nu wel online staan) klinken gelukkig wel nog voorzichtig genoeg, daar ben ik wel blij om +:)+

https://po.lesopafstand.nl/app/uploads/ ... erwijs.pdf

Dit in combinatie met het zoveel mogelijk open zetten van de buitendeuren van de klaslokalen vind ik een prima plan +:)+ Zitten we alleen nog met de breng- en haal momenten, of dat een beetje te doen is om dan als ouders fatsoenlijk afstand te houden. Ik duim heel hard dat ze op school kiezen voor gespreid brengen, de ene groep gewoon om half 9, de andere groep een kwartiertje later ofzo :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:10

Die uitspaken zijn voor mij duidelijk gebaseerd op gevoel en daarmee niet perse logisch.
Als je een zware risico patient bent is 10 kinderen net zo goed een belangrijk risico als 20 kinderen, dan moet de keus zijn om helemaal nog niet ingezet te worden, niet half zacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:19

Daar ben ik het niet mee eens.

Als een leraar merkt dat het met 10 kinderen al lastig is om daar afstand van te houden / de hygiëne goed onder controle te houden, kan ik me heel goed voorstellen dat die nog niet het Zwitserleven-gevoel krijgt van het idee dat er straks nog dubbel zoveel op zijn lip zitten.

En dan nog heb je mazzel als het er "maar" 20 zijn want klassen zijn natuurlijk ook vaak groter dan dat...

Trouwens, al zouden de uitspraken gebaseerd zijn op gevoel, dan is daar alsnog niks mis mee in mijn beleving :)
Als (ruim) meer dan de helft van de leraren aangeeft dat ze zich er nog helemaal niet prettig bij voelen dan mag je dat best serieus nemen :j

Zeker gezien er toch best veel leraren in de risicogroepen zitten volgens het rapport, die tòch de moed hebben gehad om te komen werken. Als die niet achter de in hun ogen te snelle versoepeling staan, vergroot je de kans op uitval en het is al niet bepaald dik gezaaid met leraren de laatste jaren :(:)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:46

https://www.ad.nl/binnenland/rivm-reken ... ~a8fd2850/

Interessant stuk vanuit het RIVM.

Onze dochter is nog steeds thuis. En wat doet ze het goed, onze kanjer.
Voor het onderwijs op afstand heeft ze een hele fijne juf getroffen. Fijner dan haar eigen juf O:)
Die ons toch wel is tegengevallen in deze bijzondere tijd. Ze toont uit zichzelf zeg maar weinig betrokkenheid. En dat doet iets met je als ouder, vooral in een periode zoals deze waarin het kind al zo geïsoleerd leeft. Maar je kunt het er niet in slaan, dus betrekken wij de eigen juf maar waar we kunnen. Daar kan ze dan geen nee tegen zeggen :D

Wij kijken het nog 2 weken aan wat school betreft. We willen echt proberen om onze dochter nog dit schooljaar naar school te laten gaan, al is het maar een week of een paar weken. Liefst zo lang mogelijk natuurlijk.

Maar het is een moeilijke afweging, waarzeggers met kijk op ons persoonlijke lot de komende tijd bestaan helaas niet.

Intussen proberen we wel echt daar waar dat verantwoord mogelijk is haar wereld weer te vergroten. In de buitenlucht, alleen met kinderen en in de omgeving van mensen die verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Laatst bijgewerkt door Boras op 28-05-20 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:49

Ah wat goed van die thuiszitjuf zeg dat die zo goed bevalt, dat is fijn om te horen +:)+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:53

pmarena schreef:
Ah wat goed van die thuiszitjuf zeg dat die zo goed bevalt, dat is fijn om te horen +:)+

Ja, deze juf heeft een engelengeduld, is een warme vrouw en legt heel goed uit. En ze voelt onze dochter, die nogal in haar schulp kan kruipen, heel goed aan.

Wat ik trouwens heel positief aan deze periode vind, is dat je als ouder pas echt een goede kijk krijgt op hoe je kind leert, wat het kan, waar de beperkingen liggen enz. Je krijgt nu zoveel mee. Je krijgt zoveel inzicht in je eigen kind. Heel waardevol vind ik dat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 07:41

Bij de openstelling van de scholen hadden veel leraren ook twijfels. Ik vind hun argumenten niet zo sterk. De 1,5 meter maatregel geldt namelijk sowieso niet voor kinderen onder de 12. Dus dat die afstand niet gehouden kan worden is helemaal niet erg. Het is denk ik meer een gevoel idd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:30

Boras schreef:

Voor het onderwijs op afstand heeft ze een hele fijne juf getroffen. Fijner dan haar eigen juf O:)
Die ons toch wel is tegengevallen in deze bijzondere tijd. Ze toont uit zichzelf zeg maar weinig betrokkenheid. En dat doet iets met je als ouder, vooral in een periode zoals deze waarin het kind al zo geïsoleerd leeft. Maar je kunt het er niet in slaan, dus betrekken wij de eigen juf maar waar we kunnen. Daar kan ze dan geen nee tegen zeggen :D

Wij kijken het nog 2 weken aan wat school betreft. We willen echt proberen om onze dochter nog dit schooljaar naar school te laten gaan, al is het maar een week of een paar weken. Liefst zo lang mogelijk natuurlijk.

Maar het is een moeilijke afweging, waarzeggers met kijk op ons persoonlijke lot de komende tijd bestaan helaas niet.

Intussen proberen we wel echt daar waar dat verantwoord mogelijk is haar wereld weer te vergroten. In de buitenlucht, alleen met kinderen en in de omgeving van mensen die verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Ik vind je laatste zin zeer denigrerend... Bedoel je dat iedereen die zich aan de maatregelen houdt en kinderen naar school laat gaan geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:35

PSvanLot schreef:
Boras schreef:

Ik vind je laatste zin zeer denigrerend... Bedoel je dat iedereen die zich aan de maatregelen houdt en kinderen naar school laat gaan geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben?

Nee, natuurlijk niet. Dat staat er ook niet. Dat maak je er echt zelf van.

Zou ook wat zijn, dan zouden er geen speelkameraadjes overblijven, die gaan allemaal wel gewoon naar school :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:06

SusanH schreef:
Bij de openstelling van de scholen hadden veel leraren ook twijfels. Ik vind hun argumenten niet zo sterk. De 1,5 meter maatregel geldt namelijk sowieso niet voor kinderen onder de 12. Dus dat die afstand niet gehouden kan worden is helemaal niet erg. Het is denk ik meer een gevoel idd.

Zo lastig is het toch allemaal niet te snappen hoe ze het bedoelen...?

Als juf / meester zal het logischerwijze een stuk lastiger zijn om zelf anderhalve meter afstand van je leerlingen te houden als de klas vol zit met 20-30 leerlingen, dan wanneer er maar de helft in zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:39

Afstand binnen het onderwijs is sowieso een utopie natuurlijk. Uitleggen bij een tafel kan niet altijd op afstand. Als een kind valt op het schoolplein en er moet een pleister geplakt, dan hoop ik toch ook dat de juf dat doet. Het is dus zoals ik het zie meer gebaseerd op gevoel (we vinden het spannend) en dat mag. Maar afstand houden lukt ook niet in een klas met 1 leerling. Er zijn hoe dan ook altijd momenten op de dag waarbij je wat meer nabijheid moet geven. En dat is prima, want ook dan kun je de kans op besmetting laag houden. Door ruimtes goed te ventileren. Door te zorgen voor goede hygiene maatregelen. En door het contact waarin je wel nabij moet zijn te beperken tot korte momenten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:53

Ik heb 2 kinderen die weer naar de psz gaan en gewoon om de dag naar school. ze vinden het nog leuker dan voor de corona! Alleen mist ze de andere kinderen zo die in het andere cohort zitten!
Het gevaar zal er toch altijd zijn zelfs als je fietst op het fietspad....en die pensionado's moeten weer voorbij met hun elektrische fiets op superspeed!
We moeten ook niet te gek gaan doen, maar ons bewust zijn van de mogelijkheid op besmetting. Al ben ik zelf een risico groep en werk in het verpleeghuis waar het op de boven etage zit.... je moet toch de rust bewaren en gewoon leven....anders word je psyg ziek!