Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:57

Loretta schreef:
Qerty schreef:
Bedoel je dan nu tijdens deze crisis Loretta, of ervaar je dat altijd zo?

Ik heb het niet over mij persoonlijk. maar ik bedoel in dit geval de mensen zoals (volgend mij ging het om Purny) die door de maatregelen in de Wajong geen mogelijkheid meer hebben om nog iets te bereiken.

Ah ja, snap hem. Eens, de gedachtegang mbt het bijstellen van de Wajong heb ik ook niet begrepen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:59

Qerty schreef:
De huidige bijstand voor zzp'ers is volgens mij niet vergelijkbaar met een basisinkomen. De uitkering die je nu ontvangt wordt later verrekent met je daadwerkelijke cijfers. Je inkomen wordt aangevuld tot het bijstandsbedrag, dus als je nu toch opdrachten binnenhaalt is dat niet als aanvulling op je 'basisinkomen'

Ik bedoel als in los van toetsing voor vermogen, partner, e.d.

Heb je nu geen inkomen, dan krijg je gewoon dat geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:01

Tja, mensen die één miljoen per jaar verdienen, dat is veel. Dat de klm de bonus voor de topman volgend jaar van 475.000 naar 500.000 wil verhogen is prima, iemand die in het buitenland zo’n bedrijf leid verdient 5 a 10 keer zoveel. Maar in deze tijd met dikke steun van de overheid zal de overheid ook tegenmaatregelen nemen zoals helemaal geen bonussen en terecht. Hebben ze voor het redden van de bankencrises ook gedaan. Maar klm is niet de enige, kijk naar Booking.com , miljarden aan reserve op de botten maar wel profiteren en steun aanvragen voor doorbetaling personeel. Volgens de regels hebben ze er recht op maar ik vind het schandalig. Dat soort bedrijven moet je het land uitschoppen wanneer alles weer over is, ze hebben ook nog eens alle verantwoording voor boekingen bij de zaken neergegooid waar ze boekingen voor doen. Red je er maar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:09

Over Booking, dat las ik ook ja. Tenenkrommend! Asociaal bedrijf, was al bekend natuurlijk. Belastingontwijking, hun macht misbruiken om hoteleigenaren uit te knijpen. In het buitenland ook nog talloze schandalen, oa mbt hoe ze hun personeel behandelen. En nu dit weer, mogen wij met zijn allen meebetalen -:(- . Daar hadden ze toch iets op moeten verzinnen, vind ik.

Inderdaad schandalig.

mvdende

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:52

Basis inkomen heb ik mijn twijfels over.

Dat moet dan wel een bedrag zijn van minimaal €1515 netto. Wajong €1050+ huurtoeslag €361+ zorgtoeslag €104

Ik denk niet dat een basisinkomen zo hoog gaat zijn en met een lager basisinkomen gaan er mensen zoals ik in de problemen komen. Want je hebt als autist niet zomaar een baan die zo goed bij je past dat je een vast contract krijgt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:01

Ik denk dat dat in veel landen het grote probleem .. de groten en de rijken hebben te veel manieren om hun belastingen te ontduiken ... moesten die gewoon een basispercentage correct betalen op wat ze verdienen/bezitten, zou de gewone man minder hard uitgeknepen moeten worden.

Ik ben geen econoom, maar mij lijkt interessanter om het belastingspercentage voor de rijken net wat te verlagen, maar wel alle achterpoortjes dicht, zodat ze die effectief moeten betalen en niet langer ontduiken ... Dat zou ook al veel oplossen lijkt mij. Ik denk dat niemand het leuk vind om 50% te moeten afgeven van wat hij/zij verdiend heeft... Moest dat percentage wat lager liggen, zouden mensen dan niet sneller geneigd zijn om toch effectief hun belastingen te betalen, ipv. enorme constructies op te zetten om die bedragen naar beneden te krijgen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:23

mvdende schreef:

Dat moet dan wel een bedrag zijn van minimaal €1515 netto. Wajong €1050+ huurtoeslag €361+ zorgtoeslag €104

Ik denk niet dat een basisinkomen zo hoog gaat zijn en met een lager basisinkomen gaan er mensen zoals ik in de problemen komen. Want je hebt als autist niet zomaar een baan die zo goed bij je past dat je een vast contract krijgt.

Maar nu ga je weer uit van eigen situatie. En heel eerlijk, ook al gun ik het je, je kan een huisdier houden en op vakantie. Het idee van een basisinkomen is dat de basis betaald wordt, voor luxe moet je dus werken.

Ik doe het maandelijks met minder en dat is eigenlijk te krap, maar dat komt door een luxe als een auto. Weer een luxe, ook al is het voor mij noodzakelijk.

Daar gaat het basisinkomen om, levensonderhoud kunnen betalen, niet alle luxe die mensen willen, daar moet je dan voor werken. Alleen levert elk uur dan iets op.

Urbanus

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:35

En als je niet werken kunt door autisme, dan heb je dus gewoon pech.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:39

MarcoBorsato schreef:

Niet alleen door autisme, gewoon als je niet kunt werken.

Aan de ene kant ben Ik voor basisinkomen, maar ik vind het dus wel lastig welk bedrag dat moet worden. Want krijg je nog vakantiegeld of is dat alleen als je erbij werkt? Enzovoorts enzovoorts...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:41

MarcoBorsato schreef:

Hangt natuurlijk af van de soort autisme maar ik ken genoeg autisten die wel kunnen werken.

Ik ben niet voor een basisinkomen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:45

purny schreef:
MarcoBorsato schreef:

Hangt natuurlijk af van de soort autisme maar ik ken genoeg autisten die wel kunnen werken.

Ik ben niet voor een basisinkomen

Waarom niet? Als ik het goed begrijp zou jij er dan juist op vooruit gaan. Hoewel ik me weer aanvraag hoe werkgevers dan om zouden gaan met mensen met beperkingen in het werk... zouden ze die nog wel aannemen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:49

Nee want als een basisinkomen 1000 euro zou zijn zou ik er heel erg op achteruit gaan. Bovendien verdien ik liever mijn geld dan dat ik mijn handje op houd.
Ik kan nu door de crisis niet thuis werken. Aankomende week krijg ik salaris. Daar heb ik niks voor moeten doen. En dat vind ik verschrikkelijk

Bovendien vind ik dat wanneer je kan werken,je dit ook moet doen.
Laatst bijgewerkt door purny op 18-04-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:50

MyWishMax schreef:
mvdende schreef:

Maar nu ga je weer uit van eigen situatie. En heel eerlijk, ook al gun ik het je, je kan een huisdier houden en op vakantie. Het idee van een basisinkomen is dat de basis betaald wordt, voor luxe moet je dus werken.

Ik doe het maandelijks met minder en dat is eigenlijk te krap, maar dat komt door een luxe als een auto. Weer een luxe, ook al is het voor mij noodzakelijk.

Daar gaat het basisinkomen om, levensonderhoud kunnen betalen, niet alle luxe die mensen willen, daar moet je dan voor werken. Alleen levert elk uur dan iets op.

Dat is heel leuk bedacht, maar wat als je door een handicap fysiek of mentaal niet voldoende uren kunt werken om "luxe" te kunnen betalen?

Moeten deze mensen dan maar in armoede leven? Iedere cent iedere dag omkeren?

Er is op dit moment niet voor niets een sociaal minimum en daarnaast de toeslagen. Dat sociaal minimum ligt op dit moment op €1050 per maand + dus de huur en zorgtoeslag.

Ik weet dat de bijstand een stukje minder is en dat zou van mij part ook recht getrokken mogen worden met het sociaal minimum.

Maar een basisinkomen kan je nooit lager maken dan het sociaal minimum. En in mijn ogen ook niet lager dan die €1515 waar de minima nu recht op heeft.

Ik ben niet tegen het basisinkomen, maar het moet wel voldoende zijn om een beetje van te kunnen leven. Dus huur, gas water licht, zorgverzekering enz.

Als er geen toeslagen meer zouden zijn, zit je kwa uitgave voor alleen dus huur, gwl en de zorgverzekering al op €1043 per maand. Gerekend met €720 huur, €160 gwl en €163 zorgverzekering.

Eten is ook een 1e levensbehoefte, reken op zn €40 per persoon per week aan boodschappen inclusief wc papier en schoonmaakmiddel enz. Dan is dat al €160 per maand.

Een basisinkomen moet dus eigenlijk minimaal €1200 per maand netto zijn, en dan heb je echt alleen de basics.

Voor het beetje luxe wat ik nu heb, zou ik dan €350 netto moeten verdienen in de maand. Dat zou nog wel haalbaar zijn, mits er niet teveel inkomstenbelasting over geheven gaat worden.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-04-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:50

MarcoBorsato schreef:

Vakkenvullen
Boodschappen rondbrengen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:51

Basis is bijstand. En dat is onder de 1000 euro volgens mij

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:53

bigone schreef:
Tja, mensen die één miljoen per jaar verdienen, dat is veel. Dat de klm de bonus voor de topman volgend jaar van 475.000 naar 500.000 wil verhogen is prima, iemand die in het buitenland zo’n bedrijf leid verdient 5 a 10 keer zoveel. Maar in deze tijd met dikke steun van de overheid zal de overheid ook tegenmaatregelen nemen zoals helemaal geen bonussen en terecht. Hebben ze voor het redden van de bankencrises ook gedaan. Maar klm is niet de enige, kijk naar Booking.com , miljarden aan reserve op de botten maar wel profiteren en steun aanvragen voor doorbetaling personeel. Volgens de regels hebben ze er recht op maar ik vind het schandalig. Dat soort bedrijven moet je het land uitschoppen wanneer alles weer over is, ze hebben ook nog eens alle verantwoording voor boekingen bij de zaken neergegooid waar ze boekingen voor doen. Red je er maar mee.

Ik stel voor om ze niet het land uit te schoppen, maar ze gewoon na deze crisis fatsoenlijk belasting te laten betalen. Je kan je niet als groot bedrijf met belastinggeld laten "redden", om daarna vrolijk door te gaan met maximaal op alle mogelijke manieren belasting te ontwijken. Als dat een gevolg van deze crisis zou zijn, dat internationale bedrijven hun rechtvaardige deel aan belasting gaan betalen in de landen waar ze actief zijn, dan zou ik al heel blij zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:53

Wel eens gezien dat de aow voor 1 persoon rond de 800 ligt
Dus als de partner nog geen aow leeftijd heeft is dat armoe
Zeker bij mensen die altijd hard hebben gewerkt en belasting enz bebben betaald

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:55

purny schreef:
Nee want als een basisinkomen 1000 euro zou zijn zou ik er heel erg op achteruit gaan. Bovendien verdien ik liever mijn geld dan dat ik mijn handje op houd.
Ik kan nu door de crisis niet thuis werken. Aankomende week krijg ik salaris. Daar heb ik niks voor moeten doen. En dat vind ik verschrikkelijk

Bovendien vind ik dat wanneer je kan werken,je dit ook moet doen.

Maar je werkt nu ook, als je dat zou blijven doen zou je dus salaris bovenop die 1000 euro krijgen. Alleen dan zonder allemaal regels hoeveel je mag en kan bijverdienen.

Bijstand zit onder de 1000 euro idd. Tenzij je het vakantiegeld meerekent, maar dat wordt elke maand ingehouden zoals bij alles.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:56

Karl66 schreef:
bigone schreef:

Ik stel voor om ze niet het land uit te schoppen, maar ze gewoon na deze crisis fatsoenlijk belasting te laten betalen. Je kan je niet als groot bedrijf met belastinggeld laten "redden", om daarna vrolijk door te gaan met maximaal op alle mogelijke manieren belasting te ontwijken. Als dat een gevolg van deze crisis zou zijn, dat internationale bedrijven hun rechtvaardige deel aan belasting gaan betalen in de landen waar ze actief zijn, dan zou ik al heel blij zijn.

Dit inderdaad. Maar ergens denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Tenzij de overheid niet op t achterhoofd is gevallen en voorwaarden aan die hulp met belastinggeld heeft gesteld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:56

mvdende schreef:
Dat is heel leuk bedacht, maar wat als je door een handicap fysiek of mentaal niet voldoende uren kunt werken om "luxe" te kunnen betalen?

Moeten deze mensen dan maar in armoede leven? Iedere cent iedere dag omkeren?

Ja. Want dat geldt voor iedereen die niet werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:57

Echwel schreef:

Als ze geen volledige aow opgebouwd hebben dan kan het zo laag liggen ja, maar dan kan er alsnog aanvulling aangevraagd worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:00

MyWishMax schreef:
Echwel schreef:

Als ze geen volledige aow opgebouwd hebben dan kan het zo laag liggen ja, maar dan kan er alsnog aanvulling aangevraagd worden.

Per persoon is het rond 800 volledig
Heb je dus partner die die leeftijd niet heeft is het errug weinig

Veel vrouwen van nu aowers waren thuis blijf moeders

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:01

Echwel schreef:

€1187 voor een alleenstaande.

€812 per persoon voor iemand die samen woont.

Maar diegene die samenwoont, wordt er natuurlijk vanuit gegaan dat de partner ook €812 krijgt, dan heb je samen €1624, dat is niet weinig. Zeker niet als je daarbovenop nog huurtoeslag en zorgtoeslag krijgt.

Is er één partner nog niet AOW gerechtigd, dan wordt ervan uit gegaan dat deze nog werkt en dus inkomen uit werk heeft.

Zit partner in de bijstand, dan vervalt de bijstand maar kan diegene die AOW krijgt, daar een aanvulling op krijgen.

Er zullen echt wel mensen zijn die precies tussen wal en schip weten te vallen.

Maar het gros van de Nederlanders krijgt een voldoende uitkering om net aan van rond te kunnen komen.

Dat het erg krap kan zijn in de bijstand, dat geloof ik graag! Zeker als je kosten voor huur en gwl hoog zijn omdat je huurhuis bijvoorbeeld slecht geïsoleerd is.

En ik ben erg blij met die €50 méér per maand, maar het is ook niet zo dat een wajong extreem veel meer krijgt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-04-20 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:05

Echwel schreef:
Echwel schreef:

Per persoon is het rond 800 volledig
Heb je dus partner die die leeftijd niet heeft is het errug weinig

Veel vrouwen van nu aowers waren thuis blijf moeders

Sorry ik zat met alleenstaande in mijn hoofd. Maar ook als de partner nog geen AOW leeftijd heeft kan het aangevuld worden, via bijstand dan. Wel met sollicitatieplicht, dat wel. Maar dus ook ondersteuning.

Het wordt pas lastig als je niet aan de voorwaarden voldoet, zoals te veel vermogen bijv.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:07

Echwel schreef:

Aow is alleen als je nooit gewerkt hebt. Als je hebt gewerkt heb je als het goed is pensioen opgebouwd